per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
1
19
10.29252/bar.9.18.1
1094
Research Paper
حکمرانی و صادرات مبتنی بر فناوری برتر: مطالعه موردی کشورهای عضو G15
Governance and Exports Based on Superior Technology: A Case Study of G15 Countries
ابوالفضل شاه آبادی
shahabadia@gmail.com
1
هانیه ثمری
haneisamari@gmail.com
2
استاد اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
دانشجوی مقطع دکتری اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
در عصرحاضر، بکارگیری بیش از پیش کاربردهای جدیدی از علم ودانش روز در تولیدات داخلی و گسترش مرزهای فناوری و افزایش ضریب نفوذ آن در راهبردهای توسعه صادرات، نظریات اقتصادی را به سوی عوامل موثر بر صادرات مبتنی بر فناوری برتر که در صدر آنها میتوان به حکمرانی اشاره کرد، جذب نموده است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر حکمرانی بر صادرات مبتنی بر فناوری برتر کشورهای درحال توسعه عضو G15 طی دوره زمانی 2014-1991 با استفاده از روش پانل دیتا است. یافتههای اقتصادسنجی مطالعه، ارتباط مثبت و معنادار شاخصهای حکمرانی و دیگر متغیرهای استاندارد همچون تولید ناخالص داخلی سرانه، نرخ ارز و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات مبتنی بر فناوری برتر را تأیید میکند. در واقع، ارتقا در هر یک از ابعاد حکمرانی (از طریق مشارکت مردم و ثبات سیاسی، اثربخشی دولت و سیاستگذاری مبتنی بر شناخت، حمایت از حقوق مالکیت مادی و فکری، تنظیم گری مقررات، آزادی بیان و کنترل فساد) بر صادرات با فناوری برتر از نظر آماری اثر مثبت و معناداری دارد.
Nowadays, knowledge is more and more applied in using domestic products, pushing the boundaries of technology, and increasing its penetration in the export development strategies. This has attracted economic theories to the factors that affect exports based on top technologies. One may refer to governance as the most important factor in this regard. The aim of the present study is to investigate the effect of governance on the high-technology-based exportation in G15 developing countries based on during the period 1991-2014. Using a panel data method, this econometric study points to a significant positive correlation between governance and other standard variables such as GDP per capita, exchange rate and FDI on one hand and the exports based on superior technology on the other hand. In fact, improvement in each aspect of governance (e.g. public participation, political stability, government effectiveness, knowledge-based policies, material and intellectual property rights, rules and regulations, freedom of speech, and control of corruption) has a statistically significant positive effect on exports of high technology.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1094_c0e5c7e56f41856a9775f363412c4a6b.pdf
حکمرانی
صادرات مبتنی بر فناوری برتر
پانل دیتا
G15
Governance
Technology-oriented exports
Panel data
G15
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
21
41
10.29252/bar.9.18.21
1095
Research Paper
احیای پویای خدمات و وفاداری به مشتریان در صنعت هتلداری
The Dynamic Recovery of Services and Loyalty to Customers in the Hoteling Industry
سیدعلی بنی هاشمی
banihashemi1120@gmail.com
1
زهرا رجائی
rajaei.z@skpnu.ac.ir
2
مربی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور
دکترای، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور
در تفکر پویاییشناسی سیستم، با استفاده از ابزارها و فرآیندها درک رفتار سیستمهای پیچیده ممکن شده و به تبع آن در تصمیمگیریها، سیاستهای مناسب اتخاذ میشود تا بتوان تغییرات را در مسیر صحیح هدایت نمود. روش تحقیق حاضر کیفی و از نوع مصاحبه میباشد که در این تحقیق با تکنیک سیستم پویا، مدلسازی احیای خدمات در هتلها انجام شده و تأثیر آن در بلندمدت بر برند و افزایش مشتریان تشریح گردیده است.در ادامه ضمن معرفی احیای خدمات با تفکر سیستم داینامیک و در نظر گرفتن تمامی ابعاد مسأله از قبیل تربیت و بکارگیری کادری آموزش دیده و مجرب، کیفیت نیروی انسانی، کیفیت خدمات، هزینه تمام شده مشتری (قیمت)، احیای خدمات و حل و فصل سریع ادعاها و شکایات مشتریان، درجه جذابیت هتل نزد مشتریان و رقبای دیگر، شبیهسازی از تأثیرات هر کدام از متغیرها به خصوص احیای خدمات بر میزان مشتریان و وفاداری آنها صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق، 100 نفر از کارشناسان و مشتریان هتلهای 3 ستاره و بالاتر شهر مشهد میباشد که به کمک نرم افزار ونسیم و اطلاعات موجود در ادبیات تحقیق، در افق دیدی به مدت 58 سال (1450-1392)، به تعیین سیاستها و استراتژیهای مناسب پرداخته است و با تشریح سناریوهای مختلف، عوامل موثر بر وفاداری مشتریان هتلها در دنیای رقابتی استخراج گردیده است.
When dealing with the dynamics of systems, tools and processes may be of use to understand the behavior of complex systems and, consequently, to make decisions and adopt appropriate policies. These all can be guided in the right direction to make changes. In this study, the technique of dynamic modeling is conducted to revive services in hotels, and the long-term impact of this revival on the brand and increase of customers is investigated. Next, a dynamic system is introduced and the services are restored by thoughtful considering of all the aspects of the issue, such as education and employment of trained and experienced staff, quality of human resources, quality of services, customer’s cost (price), quick resolving of service claims and customer complaints, degree of attractiveness to customers and competitors of the hotel, simulation of the impact of each variable on customer services and, customer’s loyalty. The method of the research was interviews with 100 experts and customers of 3-star hotels and over in the city of Mashhad as well as the statistical data available in the literature along with Vensim software. The study is done in a 58-year perspective from 2013 to 2071. The research focuses on proper strategies and policies, explains different scenarios, and extracts the factors that affect hotel customers’ loyalty in the competitive world.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1095_31fd8c01aa096ca1688d4c9d3a1661e2.pdf
احیاء خدمات
رضایت مشتریان
ارتباطات کلامی
وفاداری مشتریان
Service recovery
Customer’s satisfaction
Communication
Customer’s loyalty
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
43
60
10.29252/bar.9.18.43
1096
Research Paper
الگوی مفهومی تبیین بازاریابی اخلاقی در تمایل به خرید مصرفکننده اینترنتی با توجه به نماد اعتماد الکترونیکی
A Conceptual Model to Explain Ethical Marketing in Consumers’ Willingness to Buy through the Internet according to the Trust Icon
محمد صفری
m.safari@ut.ac.ir
1
مهشید سلیمانی
md.soleimani@ut.ac.ir
2
هاجر قبادی نیا
h.ghobadinia@ut.ac.ir
3
دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازاریابی اخلاقی در تمایل به خرید مصرفکننده اینترنتی باتوجه به متغیر نماد اعتماد الکترونیکی صورت گرفته است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده و جامعة آماری پژوهش شامل کاربران یکی از شبکههای اجتماعی در سال 1395 میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 350 پرسشنامه توزیع، دریافت و مورد ارزیابی قرارگرفت. جهت جمعآوری اطلاعات، از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS ، Amos و همچنین از روشهای آماری تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق الگوی مفهومی ارائه شده را تأیید نمود و نشان داد که بازاریابی اخلاقی بر تمایل به خرید مصرفکنندگان اینترنتی باتوجه به ضریب تاثیر90/0 تاثیر مثبت و معناداری دارد (P<0.05)، بازاریابی اخلاقی بر تمایل به خرید مصرفکنندگان اینترنتی باتوجه به متغیر تعدیلگر نماد اعتماد الکترونیکی تاثیر مثبت و معناداری دارد (P<0.05) ، نتایج مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که مؤلفه صداقت و پایبندی به تعهدات بیشترین ضریب تأثیر را بر تمایل به خرید مصرفکننده دارد. نتایج تحقیق به فروشگاههای مجازی پیشنهاد میکند که تائید فروشگاههای اینترنتی توسط یک مؤسسه ثالث دارای اهمیت میباشد؛ زیرا که تأثیر زیادی در جلب اعتماد مراجعه کنندگان خواهد داشت.
The present study aims at investigating the impact of ethical marketing in consumers’ willingness to buy through the Internet according to the trust icon. The study is conducted by using a descriptive survey, and its population consists of the users of social networks in 2016 selected randomly. As many as 350 questionnaires were distributed, returned and analyzed to gather the required data. The data were analyzed by using SPSS, Amos software packages, statistical methods such as regression analysis, and structural equations. The results supported the research conceptual model and showed that ethical marketing has a significant effect on the consumer’s willingness to buy through the Internet (P < 0.05). This result was based on the impact factor of 90/0. The results of the structural equation modeling showed that the factors of honesty and commitment have the strongest impact on the willingness to buy. The results also suggest that online stores verification by a third-party institution is important because it has a strong influence on winning the trust of clients.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1096_88b762949dd6cd0c6b71e7509052b880.pdf
اخلاق
رازداری
صداقت
فروشگاههای مجازی
ethics
Confidentiality
Honesty
Online stores
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
61
81
10.29252/bar.9.18.61
1097
Research Paper
تحلیل تأثیر کارآفرینی گرایی بر بازارگرایی در جهت بهبود عملکرد شرکت های تولیدی قطعات خودرو
Entrepreneurship Impact on Market Orientation to Improve the Performance of Auto Parts Manufacturers
مژده علیان
mozhde_alian@yahoo.com
1
حسین رضایی دولت آبادی
ho.rezaie@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت، علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
استادیار مدیریت، علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
کارآفرینیگرایی از مطالعاتی نشأت گرفته که تعیین استراتژی را برحسب الگوهای عمل یا سبکهای تصمیمگیری ملاحظه مینماید. شرکتها با ارائه محصولات جدید و منحصر به فرد مطابق با نیازهای مشتریان میتوانند سهم بیشتری از بازار محصول را به خودشان اختصاص دهند. هدف این پژوهش که از نوع توصیفی- همبستگی است، بررسی تأثیر کارآفرینیگرایی و ابعاد آن بر بازارگرایی و سپس تأثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکتهای قطعهساز خودرو است. به این منظور، پرسشنامهای برای سنجش این متغیرها طراحی گردید.آلفای کرونباخ برای کارآفرینیگرایی 88/0 و برای بازارگرایی 90/0 و برای عملکرد 77/0 به دست آمد. نتایج PLS نشان داد که مقدارt محاسبه شده بزرگتر از 2 بوده و نشان دهنده معنادار بودن تأثیر کارآفرینیگرایی بر بازارگرایی و سپس تأثیر بازارگرایی بر عملکرد دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از تأثیر بعد ریسک پذیری و پیشگامی بر بازارگرایی پاسخگو و مبتکرانه دارد. همچنین بازارگرایی پاسخگو و مبتکرانه بر عملکرد شرکتهای قطعهسازی تأثیرگذار بود.
Entrepreneurial orientation is based on studies that plan strategies according to the action patterns or decision making styles. By providing unique and innovative products focusing on customer needs, companies can allocate themselves a larger share of the market. The goal of this descriptive correlational research is to examine the effect of entrepreneurship and its results on the market orientation and, consequently, the influence of the latter on the auto parts manufacturers’ performance. So, to measure these variables, a questionnaire was designed: Cronbach's alpha was found to be 0/88 for entrepreneurship, 0/90 for market orientation and 0/77 for performance. The results of PLS showed a t bigger than 2, which indicates the significance of the impact of the entrepreneurship on market orientation and, consequently, market orientation influence on the performance. Moreover, the results of a multiple regression analysis showed the impact of the risk-taking factor and pioneering on the responsive active market. Also, responsive and proactive market proved to have a significant effect on the performance of auto parts manufacturers.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1097_62db233622d7bcb70a7370b32f21bbd5.pdf
کارآفرینی گرایی
بازارگرایی
عملکرد شرکت
شرکت های قطعه ساز خودرو
Entrepreneurship
Performance
Auto parts manufacturers
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
83
106
10.29252/bar.9.18.83
1098
Research Paper
بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها در ارزش ویژه برند با میانجیگری شخصیت و خوشنامی برند (مورد بررسی: شرکت گلرنگ)
Investigating the Effect of CSR on Brand Equity with the Mediating Role of Brand Personality and Brand Reputation: A case Study of Golrang
رضا اسماعیل پور
esmaeilpour@guilan.ac.ir
1
محسن اکبری
m.akbari@guilan.ac.ir
2
میثم مسعودی فر
meysam.masoudi69@gmail.com
3
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان
یکی از مفاهیم مهم بازاریابی که امروزه بهطور گسترده توسط محققان و صاحبنظران بازاریابی موردبحث قرار میگیرد ارزش ویژه برند و عوامل تأثیرگذار بر آن است. در این پژوهش اثرگذاری برنامههای مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند با میانجیگری متغیرهای شخصیت برند و خوشنامی برند مورد بررسی قرارگرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، مصرفکنندگان محصولات بهداشتی در فروشگاههای زنجیرهای سطح شهرستان رشت است. نمونه آماری شامل 384 آزمودنی بوده است. برای آزمون فرضیهها از همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL 8.80 استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و مستقیم، همچنین تأثیر مثبت و غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند است؛ تأثیر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند از طریق متغیرهای میانجی شخصیت و خوشنامی برند نیز به اثبات رسیده است. در تأثیر غیرمستقیم، سهم خوشنامی برند بر ارزش ویژه برند بیشتر از سهم شخصیت برند است.
One of the most important marketing concepts that are nowadays widely discussed by scholars and experts in marketing is brand equity. In this study, the effect of CSR initiatives on brand equity is investigated with regard to the mediating role of brand personality and brand reputation. The study is an applied one in terms of its objective and correlative in terms of the method. The research population consists of 384 consumers of hygienic products in chain stores in the city of Rasht For hypothesis testing, correlation and structural equation modeling are used. The results show that there is positive and direct effect as well as positive and indirect effect of CSR on brand equity. Indirect effects of CSR on brand equity are supported through the mediating role of brand personality and reputation. The effect of brand reputation is found to be stronger than that of brand personality in the indirect effect on brand equity.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1098_416364ea02c2f9105e67feff2a0fa286.pdf
مسئولیتپذیری اجتماعی
ارزش ویژه برند
شخصیت برند
خوشنامی برند
Corporate social responsibility
Brand equity
Brand personality
Brand reputation
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
107
135
10.29252/bar.9.18.107
1099
Research Paper
بررسی اثر ابعاد ترفیعات فروش و اثرات بین فردی بر تمایل به خرید کالاهای بازار خاکستری
Investigating the Effect of Sales Promotions and Interpersonal Dimensions on the Gray Market Goods Purchase Intentions
زهره دهدشتی شاهرخ
zdehdashti33@gmail.com
1
بهرام جبارزاده کرباسی
bahram_jabarzadeh@yahoo.com
2
پریا جنگی پور افشار
parya.afshar@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکتری مدیریت سیاست گذاری بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد آمار ریاضی و مدرس دانشگاه
در سالهای اخیر عرضه کالاهای مختلف خارج از کانالهای رسمی توزیع شکلی از بازار را به وجود آورده که به بازار خاکستری شناخته میشود. این شکل از بازار به دلیل ماهیت خود برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مزایا و معایبی به همراه دارد. با توجه به اینکه تاکنون هیچ مطالعهای به بررسی اثرات بین فردی و ترفیعات فروش در بازار خاکستری نپرداخته است، این تحقیق با توجه بهضرورت شناخت این بازار و همچنین نحوه رفتار مصرفکننده در آن سعی دارد تا به بررسی اثر ابعاد ترفیعات فروش و اثرات بین فردی بر تمایل به خرید مصرفکنندگان بپردازد. نوع تحقیق علّی است و جامعهی آماری این پژوهش، مشتریان مراکز خرید و فروشگاههای لوازمخانگی (که حق نمایندگی فروش از تولیدکننده را ندارند) در کرمان است. تعداد نمونه آماری 350 نفر و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ترفیعات پولی بر کیفیت ادراکشده اثرگذار است اما ترفیعات غیر پولی اثری بر کیفیت ادراکشده ندارد. از طرفی مشخص شد که اثرات هنجاری و اطلاعاتی بین فردی بر مصرف پرستیژی اثرگذارند. نتیجه دیگری که این مطالعه به آن دستیافت اثرگذاری کیفیت ادراکشده و مصرف پرستیژی بر تمایل به خرید کالاهای بازار خاکستری است.
In recent years, the supply of goods outside official channels of distribution has created a type of market that is known as gray market. Because of its nature, this market has advantages and disadvantages for consumers and manufacturers. Given that no study has been conducted on interpersonal and sales promotion effects, and due to the necessity of knowing the market and consumer behavior, this study aims to investigate the impact of sales promotions and interpersonal effects on consumers’ purchase intentions. The study is a causal one, and statistical population consists of the customers of home appliances stores (which are not manufacturers’ agents) in Kerman. The number of participants is 350, and questionnaires are used to collect data. The results suggest that monetary promotions impact the perceived quality, but non-monetary promotions have no impact on the perceived quality. Also, it was found that normative and informational interpersonal factors influence the status consumption. Another result of this study is the effect of the perceived quality and the status consumption on the intention to purchase gray market goods.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1099_c0a37de973d57a525e0b944ad5a1af97.pdf
بازار خاکستری
ترفیعات فروش
کیفیت ادراکشده
مصرف پرستیژی
Gray market
Interpersonal effects
Perceived quality
Sales promotions
Status consumption
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
137
157
10.29252/bar.9.18.137
1100
Research Paper
بررسی تأثیر توسعه محصول جدید سبز بر عملکرد اقتصادی سازمان با رویکرد پویایی سیستمها
The Effect of New Green Product Development on the Economic Performance of Organizations: A System Dynamics Approach
داوود عندلیب
davood.andalib@gmail.com
1
وحیده اسلامیه
azin.eslamieh@gmail.com
2
استادیار مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه یزد
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد واحد علوم تحقیقات
با توجه به اینکه سازمانهای امروزی در محیط پیچیده فعالیت میکنند ناگزیرند تا بهطور مستمر نوآور بوده و پژوهشهایی در زمینه توسعه محصولات جدید انجام دهند. در این راستا با توجه به تغییرات محیطزیستی و افزایش آگاهی در موردحفاظت از آن، محققان شروع به تحقیق و توسعهی محصولاتی کردهاند که منعکسکنندهی نیازهای حفاظت از محیط زیستی است. از سوی دیگر، در بسیاری از کشورها از جمله ایران، به دلیل نیاز به پاسخ سریع به خواستهای مشتری، افزایش پیچیدگی طراحی محصول و سرعت در حال تغییر فنآوری، انتخاب مجموعهای از توسعه محصول جدید برای موفقیت بلندمدت شرکت حیاتی است. بنابراین در این تحقیق ضمن شناسایی مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه محصول جدید سبز در صنایع کوچک و متوسط به شبیهسازی و پیشبینی وضعیت موجود در این حوزه پرداخته شد و در ادامه به بررسی تأثیر این عوامل بر یکدیگر اقدام شد. با استفاده از مدل جریان این نتیجه حاصل شد که اگر درصد کالاهای برگشتی طبیعی کاهش پیدا کند سبب افزایش درآمد شرکت و سطح پروژههای سبز میشود. با افزایش کارکنان و امکانات موردنیاز برای انجام پروژههای سبز، توانایی شرکت در بازیافت و تولید مجدد افزایش مییابد و پروژههای بیشتری باگذشت زمان به جریان میافتند و در ادامه منجر به توسعه محصولات سبز خواهند شد که درنهایت سبب افزایش درآمد حاصل از بسط سطح پروژههای سبز میشود؛ بنابراین نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که توسعه پروژههای تولید محصول سبز در سازمان در نهایت منجر به بهبود عملکرد اقتصادی و درآمد سازمان خواهد شد.
Nowadays, organizations are active in complex circumstances which make it inevitable for them to be constantly innovative and do research to develop new products. Therefore, regarding environmental changes and the increasing awareness of nature researchers have developed products that reflect the necessity of saving the environment. Also, in many countries such as Iran, due to the necessity of meeting customers’ needs quickly, more complexity in designing products and speedy changes in technology, it is vital to select a complex for developing a new product in order to fulfill a company’s long-term success. Thus, the most important components affecting the development of new green products in small and medium industries were identified, simulated and predicted according to the present situation in this study. Later in the research, the effects of these factors on each other were studied. Using a flow model, it was shown that, if the percentage of the returned natural goods decreases, it will result in an increase in the company’s revenue and an increase in the level of green projects. Also an increase in the required staff and facilities for green projects increases the company’s ability to recycle and regenerate, more projects will be conducted over time, and, finally, it will result in developing green products. This will, consequently, increase the revenue of expansion of green projects. It can be, thus, concluded that developing projects for producing green goods in an organization ultimately leads to improved financial performance of companies and their revenues.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1100_28263376c2ce1998852b2226cdec4730.pdf
توسعه پایدار
تولید سبز
عملکرد اقتصادی
پویایی سیستمها
Sustainable development
Green production
Economic performance
System dynamics
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
159
188
10.29252/bar.9.18.159
1101
Research Paper
ارزیابی اثرات نوگرایی مصرف کنندگان، ارزشهای هیجانی و چشم و همچشمی بر روی قصد خرید کالاهای با برند خارجی در ایران
Assessment of the Effects of Consumers’ Innovativeness, Emotional Values, and Competition on Their Intention to Purchase Foreign-brand Goods in Iran
سامان شیخ اسماعیلی
sheikhesmaeili@gmail.com
1
سوران مولایی
mowlaie_soran@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی- مدیریت بازاریابی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی, واحد سنندج، سنندج، ایران
رفتار خرید مشتری، توسط مجموعهای از رفتارهای اجتماعی هدایت میشود. هدف اصلی پژوهش، ارائه الگوی اثرات نوگرایی مصرف کنندگان، ارزشهای هیجانی و چشم و همچشمی بر روی قصد خرید کالاهای با برند خارجی است. به این منظور، کلیه مشتریان مجتمعهای عرضهکننده لوازم الکترونیکی در سطح شهر سنندج به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. از نِگرِ روششناسی، پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و مبتنی بر روشهای توصیفی- زمینهیابی است. دادههای موردنیاز، از طریق ترکیب و تجمیع چند پرسشنامه استاندارد با ملحوظ نمودن اصلاحات صوری جمعآوری شده است. محتوای عوامل احصاءشده با نظر خبرگان و سپس اعتبار سازه آزمون با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و شاخص KMO تأیید شد. پایایی آزمون نیز با توجه به آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها محاسبه و تأیید گردید. یافتههای نهایی پژوهش نشان میدهد که متغیرهای مطرحشده، پیشبینهای مناسبی از قصد خرید محصولات و برندهای خارجی هستند. بنابراین میتوان اذعان کرد که نوگرایی مصرف کنندگان، ارزشهای هیجانی و چشم و همچشمی هر کدام به نوعی و با شدت خاصی میزان تمایل و گرایش به خرید محصولات با برندهای خارجی را تحت تأثیر قرار میدهند. سایر نتایج، حاکی از برازش و درجه تقریب مناسب مدل پیشنهادی در جامعه مورد مطالعه است.
Customers’ purchasing behavior is guided by a set of social behaviors. The primary purpose of this study is to structuralize and validate the relationships in a new pattern of the effects of consumers' innovativeness, emotional values, and competition on their intention to purchase foreign-brand goods. To achieve this purpose, all the clients of the appliance-supplying commercial complexes across Sanandaj, west of Iran, were considered as the study population and enrolled into the study. From the methodological perspective, this work is a correlational-applied study conducted according to a descriptive-survey method. The required data were gathered through combination and consolidation of a number of standard questionnaires, with some formal modifications. The content validity of the recognized factors was confirmed by experts and the construct validity of the developed scale by factor analysis and KMO index. The scale's reliability was investigated and then confirmed by Cronbach's alpha coefficient for all the variables. Through the data analysis, it was indicated that the raised variables are good predictors of the intention to buy foreign-brand goods. Therefore, it can be argued that a consumer’s innovativeness, emotional values, and sense of competition independently influence his or her tendency to purchase foreign-brand goods to a certain degree. The other results obtained suggest the appropriate goodness-of-fit and the good degree of approximation of the recommended model.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1101_111c69ec0521f7fa676f0c8990b7be87.pdf
نوگرایی مصرفکنندگان
ارزشهای هیجانی
چشموهمچشمی
قصد خرید
برند خارجی
Consumer innovativeness
Emotional values
Competition
Purchase intention
Foreign brand
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
189
216
10.29252/bar.9.18.189
1102
Research Paper
بررسی ارتباط بین فرهنگ فروش با ارزش ادراک شده مشتری
An Empirical Study of the Relationship between Sales Culture and Customer’s Perceived Value
یاسان اله پوراشرف
yasan_ashraf@yahoo.com
1
زهرا احمدی الوار
z.ahmadi.a8@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام
این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین فرهنگ فروش با ارزش ادراک شده مشتری در بانکهای شهرستان پلدختر صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی وپیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مشتریان و کارکنان کلیه بانکها و مؤسسات مالی پلدختر است که برای کارکنان141 نفر و برای مشتریان نامحدود میباشد. جامعه کارکنان، به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت، و با استفاده ازفرمول کوکران 384 نفر از مشتریان بانکها به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی محتوایی و ظاهری آنها از دید صاحبنظران وروایی سازه و همگرایی آنها به کمک روشهای آماری به تأیید رسید. پایایی پرسشنامهها نیز از طریق پایایی سازه به کمک تحلیل عاملی تأییدی و همچنین آلفای کرونباخ تأیید شد، که مقدار این ضریب برای متغیر فرهنگ فروش 945/0 و برای ارزش ادراک شده 911/0 است. دادهها با بهرهمندی از مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین فرهنگ فروش و ارزش ادراک شده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین 6 بعد فرهنگ فروش و ارزش ادراک شده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The present research was done to investigate the relationship between sales culture and customer’s perceived value in banks of Poledokhtar. The data of the study, which is correlative and operational in nature, were collected by a descriptive- surveying method. The research population included the employees and customers of the private and governmental banks in Poledokhtar city. The employees were 141 and the customers were unlimited in number. All the employees were selected to participate in the study. Also, 384 customers were selected by Cochrane formula as the research sample. Data collection was done by means of a questionnaire whose face validity and content validity were confirmed by experts, and its structure and convergence validity was confirmed by statistical methods. The reliability of the questionnaire was assessed through its construct validity using confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient. The value of this coefficient for the variable sales culture was found to be 0.945, and 0.911 for the perceived value. The data were analyzed with the benefit of structural equation modeling. The findings of the research indicated that there is a direct and significant relationship between sales culture and customer’s perceived value. Also, there is a direct and significant relationship between all the six dimensions of sales culture and customer’s perceived value.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1102_e181362912f2c6ef0d7baefe0fc3d54a.pdf
ارزش
ارزش ادراک شده مشتری
بانکها
روشهای فروش
فرهنگ فروش
Banks
Customer perceived value
Sales methods
Sales culture
Value
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
217
241
10.29252/bar.9.18.217
1103
Research Paper
تاثیر قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی
The Impact of Spanning Marketing Capabilities on Financial and Process Performance
محمد علی نسیمی
ali_nassimi2002@yahoo.com
1
سمیه امیری
s_a_466@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشگاه سمنان
قابلیتهای بازاریابی سازمان را توانمند میسازد تا نیازهای مشتریان را شناسایی نماید و پاسخ خود را از طریق برنامهریزی در فعالیتهای بازاریابی، سرمایه گذاری و اجرا ارائه دهد. مدیران سازمانها، حاصل تصمیمهای خود را در قالب انتخاب استراتژی، در آیینه معیارهای عملکردی مشاهده خواهند نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی سازمانها است. تحقیق حاضر از نظر نوع مطالعه توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف کاربردی است. تمام مدیران، معاونین و کارشناسان بانک ملی در کلان شهر تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای نمونهگیری شهر تهران به پنج منطقه تقسیم گردید و به روش نمونه گیری خوشهای تعداد 385 پرسشنامه بر اساس جدول کرجسی و مورگان توزیع گردید. برای سنجش قابلیتهای بازاریابی پوشایی از پرسشنامه استاندارد ویجاند و همکاران (2012) و عملکرد مالی و عملکرد فرایندی از پرسشنامه استاندارد نیکلاس و سردان (2011) استفاده شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای سازههای مختلف، پایایی آن ها را مورد تایید قرار داد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) با استفاده از نرم افزار لیزرل (LISREL) انجام شد. یافته ها نشان داد که شاخص برازندگی مدلهای اندازهگیری متغیر های تحقیق مقادیر قابل قبولی داشته و نتایج حاصل از تحلیل مسیر بیان میکند که قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی تاثیر مثبت و مستقیم دارد.
Marketing capabilities enable an organization to identify customer needs and respond to them through planning of marketing activities, investment and execution. Managers would see the results of their adopted strategies and decisions in terms of their performance criteria. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of spanning marketing capabilities on organizations’ financial performance and process performance (i.e. quality and efficiency). The study rests on a descriptive-survey design while being an applied work concerning its goals. All the presidents, vice presidents, and specialists of Melli Banks in metropolitan Tehran were considered as the study population. After dividing the city into five regions and conducting a cluster sampling process, 385 questionnaires were handed out with reference to Krejcie and Morgan Table. To assess boundary-spanning marketing capabilities, the questionnaire proposed by Santos-Vijande et al. (2012) was implemented, but financial performance and process performance were evaluated using the questionnaire developed by Nicolas and Cerdan (2011). The construct validity of the study was calculated by confirmatory factor analysis. Further, Cronbach’s alpha coefficients for various constructs were higher than 0.7, which indicated their reliability. In order to analyze the obtained data, structural equations modeling and confirmatory factor analysis were performed by the LISREL software. The findings showed acceptable values after measuring the models’ variables. Further, the results of the path analysis procedure indicated that boundary-spanning marketing capabilities directly and positively affect financial performance and process performance.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1103_63c96ae695f47cfc2da06bfd59d77524.pdf
قابلیتهای بازاریابی پوشایی
دیدگاه مبتنی بر منابع
عملکرد مالی
عملکرد فرایندی
Spanning marketing capabilities
Resource-based view
Financial performance
Process Performance
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
243
267
10.29252/bar.9.18.243
1104
Research Paper
بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان (مورد مطالعه: کاربران شبکه اجتماعی تلگرام)
Analysis of the Impact of Viral Marketing in Social Networks on the Purchase Intention of Consumers: A Case Study of Telegram Social Network
ابوالفضل دانایی
a.danaei@semnaniau.ac.ir
1
الهام مومن
elham_22_momen@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی در شبکه اجتماعی تلگرام بر قصد خرید مصرفکنندگان میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، کاربران شبکه اجتماعی تلگرام میباشد. برای جمعآوری اطلاعات تحقیق از پرسشنامه استفاده شد که درمجموع نتایج این پژوهش از تجزیهوتحلیل 196 پرسشنامه تکمیلشده معتبر میباشد. جهت ارزیابی روایی صوری و محتوا، پرسشنامه توسط متخصصین و اساتید محترم مرور گردیده است. ارزیابی پایایی توسط آزمون آلفای کرونباخ صورت گرفته که مقدار آن 926/0 بوده است و جهت ارزیابی روایی همگرا و واگرا از طریق نرمافزار Smart PLS (تعیین بارهای عاملی) و نرمافزار SPSS (تعیین همبستگی 11 متغیر با یکدیگر) و جهت آزمون فرضیات تحقیق، تحلیل مسیر از طریق نرمافزار Smart PLS انجام شده است. میزان T کسبشده جهت تأثیر یا رد فرضیات ملاک قرار داده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین نگرش به سودمندی اطلاعات، هنجارهای ذهنی و ریسک درک شده با قصد خرید رابطه معناداری وجود دارد.
The purpose of this research is to analyze the impact of viral marketing in social networks on the purchase intention of consumers. The research is an applied one, and, in terms of methodology, it is a descriptive survey. The statistical population of this research consists of the users of Telegram social network. In order to gather the research data, a questionnaire is used, and the research results are derived from the analysis of 196 valid responses to the questionnaire. Experts’ and scholars’ views are reviewed to check the visual and content validity of the questionnaire. A reliability analysis is conducted using Cronbach’s alpha test, and it is found to be 0.926. In order to check the convergent and discriminant validity values, Smart PLS (determining factor loading) and SPSS (determining correlation among 11 variables) are used. Also, in order to test the research hypotheses Smart PLS is used, and a path analysis is conducted. The results of the research indicate that beneficial perception of information, social norms and perceived risk have a meaningful relationship with purchase intention.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1104_a776c287e5c586928861477c14c20a49.pdf
بازاریابی ویروسی
شبکه های اجتماعی
قصد خرید مصرف کنندگان
کاربران تلگرام
Viral marketing
Social networks
Purchase intention of consumers
Telegram users
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2017-12-22
9
18
269
298
10.29252/bar.9.18.269
1105
Research Paper
شهرت ملی؛ مفاهیم، چالشها و رویکردها
National Reputation: Concepts, Challenges and Approaches
سعید نجم روشن
najm.roshan@gmail.com
1
محمد محمودی میمند
drmahmoudim@pnu.ac.ir
2
دکتری مدیریت بازرگانی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشیار، گروه مدیریت اجرایی وMBA ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
موضوع شهرت سازمانی از سالها قبل توسط پژوهشگران مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اما موضوع شهرت ملی به عنوان موضوعی جدید در مراحل اولیه نظریهپردازی میباشد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین مدل مفهومی شهرت ملی میباشد. این مدل میتواند به عنوان یک الگو توسط سیاستگذاران و پژوهشگران حوزههای مختلف به ویژه اقتصاد و تجارت کشور مورد استفاده قرار گیرد. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش، روش کیفی تئوری سازی داده بنیاد میباشد. در گام نخست این روش، برای شناسایی و تعریف مفاهیم مرتبط موضوع شهرت ملی، ادبیات مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفته و در گام بعد، با انجام مصاحبه با مدیران اجرایی دولتی، مدیران ارشد بخش خصوصی و اساتید رشته مدیریت، مدل شهرت ملی بر اساس رویکرد ساختارمند این روش، تبیین گردیده است. در پایان نیز به چالشهای برندسازی ملی و راهکارهایی برای اجرای آن اشاره شده است.
Organizational reputation has been raised and explained by researchers in recent years. But theorizing of national reputation, as a new subject, is in its early stages. The aim of this study is to propose a conceptual model for national reputation. This model can be used as a template by policy makers and researchers in various fields, especially the economy and trade of Iran. The method used in this research is qualitative grounded theorization. In order to identify and define the concepts related to national reputation, the corresponding literature has been studied in the first step. In the next step, the national reputation model has been clarified through interviews with official executives, private sector executives and management professors, based on the grounded theory research method. In the end, the nation branding challenges and strategies are discussed for the implementation of the model.
https://bar.yazd.ac.ir/article_1105_1acc41d7d4984903873a6b4744b15f24.pdf
هویت ملی
قدرت نرم
برندسازی ملی
مدل داده بنیاد
National identity
Soft power
Nation branding
Grounded theory model