per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2010-08-23
2
3
1
26
199
Research Paper
اثر اینترنت بر جهت دهی کانال های صادراتی در شرکت های کوچک و متوسط
The Influence of the Internet on Conduct the Channel of Export in SMEs
سید حمید خداداد حسینی
khodadad@modares.ac.ir
1
سهیلا خادمی
2
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکترای بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
هدف این تحقیق، بررسی انتخاب کانال صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط (SME) تولید و صادر کنندۀ موادغذایی در زمانی است که ازاینترنت به عنوان ابزار اطلاعاتی و ارتباطاتی در محیط بین الملل استفاده می کنند. برای مشخص نمودن تاثیر اینترنت بر کانالهای صادراتی و اینکه چگونه امکانات اینترنتی و استفاده از اینترنت بر انتخاب کانالهای صادراتی تاثیر دارد، دو مدل مفهومی ارائه شده است؛ مدل اوّل، ارتباط بین امکانات اینترنتی و انتخاب صادرات را می آزماید و مدل دوم به طور خلاصه، مفاهیم و ارتباطاتی ارائه می کند که استفاده از اینترنت را به انتخاب صادرات مستقیم SME ها اتصال می دهند. در مدل دوم از مدل فرایندی جهانی شدن و تئوری هزینۀ مبادله برای تشریح این مسأله که چگونه امکانات اینترنتی و استفاده از اینترنت بر انتخاب صادراتی SME ها تأثیر دارد،استفاده شد . مدل فرآیندی جهانی شدن در شرکتهای مورد مطالعه پذیرفته شد، ولی میزان کسب اطلاعات بازارهای خارجی با استفاده از اینترنت میزان قابل توجهی نیست.استفاده از تئوری هزینۀ مبادله نیز برای تشریح پدیدۀ مذکور، نتایج سؤال برانگیزی را ایجاد نمود.از یک طرف، یافته ها نشان می دهد که استفاده از اینترنت می تواند عدم اطمینان رفتاری شرکت های مورد مطالعه را کاهش دهد، ولی از طرف دیگر، این کاهش عدم اطمینان رفتاری شرکای خارجی، هزینه مبادلات را تنها اندکی کاهش می دهد.
This study surveys small and medium-sized enterprises (SMEs) choices of export channels (direct vs. indirect export), when the internet is used as an informative and communicative tool in the international environment. For the purpose of this study, which is to determine whether the internet affects the choices of export SMEs distribution channels, and if so, how internet capability and internet use influence those exporting choices, however, two conceptual models are proposed? The first model is developed to test the critical relationship between internet capability and the firm choice of direct export. The second model briefly illustrates proposed constructs and their relationships to internet use with the direct-export choice of SMEs. In the second model, the stage model of internationalization and Transaction cost theory wereused to explain how the Internet capabilities and use could impact on the export channel choices of SMEs. The theoretical explanation of the stage model of internationalizationhas been supported by the survey data but the degree of information from foreign markets that were gained by using of internet is not considerable. Using transaction cost theory to explain the phenomenon that created some questionable results. On the one hand, findings show that internet use can reduce foreign business partners' behavioral uncertainty, perceived Iranian manufacturing and exporting food SMEs. But, on the other hand, they show that reduced behavioral uncertainty of foreign partners will not result in lower transaction costs.
https://bar.yazd.ac.ir/article_199_3671fca2b475fb4d7f0481a56d324342.pdf
بانکداری اینترنتی
[ادراک از] مفید بودن
[ادراک از] سهولتکاربرد
ریسک ادراکی
مدل یابی معادلات ساختاری
Internet
Export Channels
SMEs
The Stage Model of Internationalization
Transaction Cost Theory.
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2010-08-23
2
3
27
50
200
Research Paper
الگوی ارزیابی و انتخاب پیمانکاران در پروژه های پتروشیمی؛ رویکرد تکنیکهای تصمیم گیری - تکنیک بردا
Evaluation and Selection of Contractors In Petro-chemical Projects
یحیی زارع مهرجردی
1
حجت الله مومنی
2
شاهین برقی
3
استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه یزد
کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد
کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد
ادارۀ یک سازمان نیازمند حل مسائل و عملیاتی نمودن طرح های خود از طریق برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات، سازماندهی و به کارگیری ترکیب قابل قبول و مطلوبی از نیروی انسانی و امکانات مادی است. در به کارگیری نیروهای برون سازمانی، پیمانکاران به عنوان جزء لاینفک و بسیار مهم در فرایند اجرای پروژهها مطرح میگردند. انتخاب پیمانکاران در پروژه های ساخت و نصب، یکی از عرصه های مهم تصمیم گیری در شرکت های پتروشیمی را تشکیل می دهد که دارای شرایط تصمیمات چند معیاره هستند. نتایج این تصمیات اثر مهمی بر اجرای پروژه از لحاظ زمانی، کیفیت و هزینه (با توجه به هزینۀ استهلاک و خوابیدگی سرمایه و ضرر ناشی از عدم تکمیل و تحویل به موقع پروژه) می گذرد و در بعضی مواقع، امکان توجیه اقتصادی پروژه را در بر دارد. با اولویتبندی معیارهای تعیینکننده و اثرگذار در تصمیمگیری، انتخاب پیمانکار انجام و تعیین مستندات منطقی علمی یک سیستم پشتیبانی از تصمیمات حاصل می شود، به گونه ای که با هر گونه جابجایی در سطوح مدیریت، این معیارها، اولویتها و استانداردهابرای تصمیم گیری مدیران ارشد اثرگذار بمانند. در این پژوهش، با استفاده از رویکرد MCDM، معیارهای شناسایی شده در رتبهبندی پیمانکاران پروژه های پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته و با طرح پرسشنامهای، مؤثرترین معیارها در این زمینه شناسایی گردید. سپس، با استفاده از پرسشنامۀ دیگری، نظریات خبرگان (حاوی اطلاعات کلی یک مناقصه شامل پروژه و 5 پیمانکار شرکتکننده در آن) جمع آوری شد و با به کارگیری تکنیک های تاپسیس و بردا، ارزیابی انجام گرفت و برترین پیمانکار بعنوان برندۀ مناقصه معرفی گردید. در نهایت، فرآیند تصمیم گیری به همراه راهکارهایی برای به کارگیری این روش و پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه گردیده است.
text In this article, we defined the priorities for contractors of city hall's projects using Multiple Criteria Decision Making technique. We used MCDM because there are some quantities and qualities criteria in contractor selection problem. To determine the priority of our contractors and to allocate each relevant criterion its own weights or importance, there has been used questionnaire. We ask our DM about importance of each criterion. Priority has been done with the assistance of BORDA and TOPSIS techniques. We have applied and use TOPSIS to rank and select a contractor in a specific project in city hall.Hopefully with this dissertation near to complete, a new opinion will be opened with regard to the tenders and contractor selection issue in public and industrial section and the topic will put forward for more disscussion nationwide along with some new proposals and views.
https://bar.yazd.ac.ir/article_200_12c55aa23ec2c38a20a1c8735d987c39.pdf
تصمیمگیری های چندمعیاره
پیمانکار
کارفرما
پروژه
مناقصه
رتبهبندی و انتخاب.
keyword
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2010-08-23
2
3
51
77
201
Research Paper
انتخاب همزمان تکنولوژی برای خریدار و تأمین کننده با استفاده از یک مدل برنامه ریزی آرمانی
Simultaneous Technology Selection for Buyer and Supplier by Using Goal Programming Model
محمدرضا مهرگان
1
علی محقق
2
محمد سماواتی
3
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران
با توجه به اهمیت انتخاب فن آوری مناسب از سویی و ضرورت هماهنگی خریدار و تأمین کننده در انتخاب فن آوری متناسب با نیاز مشتریان ازسوی دیگر، این مقاله سعی دارد تا در شرایطی که به علت تغییر در نیاز مشتری، لازم است تا هم خریدار و هم تأمین کننده اقدام به انتخاب و کسب تکنولوژی تولید کنند و با توجه به نقش «رابطۀ خریدار- تأمین کننده» در مرحلۀ انتخاب فن آوری ، یک مدل برنامه ریزی آرمانی جهت انتخاب هم زمان تکنولوژی(برای خریدار و تأمین کننده) ارائه نماید. این مدل به دنبال دستیابی به سه هدف در سه سطح اولویت است که در راستای این اهدافالزامات مورد نظر و محدودیت های هریک از سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد و همچنین بر لزوم هم گرایی بین دو گزینه منتخب تأکید می شود. در نهایتاین مدل با انتخاب دوفن آوری که ظرفیت های دو سازمان را تا حد امکان مشابه یکدیگر می سازد، از سرمایه گذاری های بی مورد و ایجاد ظرفیت های باز و بی استفاده در دو سازمان ها جلوگیری می کند.
Selecting of the most appropriate technology among the available technology options is one the most important decisions that is made in the firm. Also, it is very important for the buyer and the supplier to be corresponding in selecting the most appropriate technology which is compatible with the needs of customer. Based on these issues, in this paper with regard to the role of buyer - supplier relationship in technology selection phase, attempt has been made to propose a goal programming model for the situation that as a result of some change in customer request, both buyer and supplier have to select and implement new technology. In this model, we try to achieve three goals in three priorities and through these goals, the firms’ requirements and limitations are considered and also the importance of similarities in main functions of tow technologies is emphasized. Finally, through selecting two corresponding technologies with similar functioning, the model prevents wrong investment in options which may create unused capacities.
https://bar.yazd.ac.ir/article_201_f227c4cf86021ce56368382f4ce4ae25.pdf
انتخاب فن آوری
رابطۀ خریدار- تأمین کننده
برنامه ریزی آرمانی
Technology Selection
Buyer- Supplier Relationship
Goal Programming
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2010-08-23
2
3
78
95
202
Research Paper
بررسی تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکردSMEهای شهرستان کرمان با استفاده از روش AHP
Investigation the Impact of Organizational learning Capability on SME Performance in Kerman with AHP Model
علی ملاحسینی
1
محمدعلی فرقانی
2
باریار مرادخانی
3
دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط شهرستان کرمان و اولویت بندی عوامل موثر در افزایش عملکرد بودهاست. در این راستا، پرسشنامۀ استاندارد ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران و(2007) و عملکرد سازمانی لی و آتوهن گیما(2001) استفاده شد.ابزار تحقیق پس از تأیید روایی و پایایی ابزار تحقیق در بین 171 شرکت مورد مطالعه، توزیع شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها مشخص شد که تمامی ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکرد SME ها تأثیر مثبت دارند. با استفاده از پرسشنامۀ دیگری که در قالب فرایند تحلیل سلسله مراتبی تنظیم گردیده بود، عوامل شناسایی شدۀ مؤثر بر عملکرد، اولویت بندی گردید. دیدگاه سیستمی بیشترین سهم را در افزایش عملکرد شرکت های کوچک و متوسط داشت و به ترتیب، تصمیم گیری مشارکتی، فضای باز و تجربه گرایی، تعامل با محیط بیرونی و در نهایت ریسک پذیری از جمله عوامل تأثیر گذار بعدی بودند.
The purpose of the present research is to Investigate the impact of organizational learning capability on SME performance in Kerman and classifying the drivers effective on the performance of the SME’s. In order to achievie the research goals, Chiva et al(2007) and organizational learning capability’s questionnaire and Li H& Atuahene- Gima K (2001) performance questionnaire have been used .The validity and reliability of questionnaires in the target population is examined and approved .The sample of this study consist of 171 enterprises.Findings shows that there is a positive and significant relationship between organizational learning capability and SME performance in the kerman then, second questionnaire about Analytic hierarchy process (AHP) classify driverseffective of performanceof Small and Medium sized Enterprise. Systems perspectives had maximum share in the increase of the performanceof Small and Medium sized Enterprise and participative decision making, openness and experimentation, interaction with the external environment, and risk taking are other factors.
https://bar.yazd.ac.ir/article_202_e4445b1d6c20518f52222b81a9e3930e.pdf
قابلیت یادگیری سازمانی
عملکرد
شرکت های کوچک و متوسط (SME)
روشAHP
Organizational learning Capability
Performance
Small and Medium Enterprise
AHP Method
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2010-08-23
2
3
102
116
203
Research Paper
کاربرد فرآیند تحلیل شبکه ای جهت رتبه بندی تأمین کنندگان و عوامل مرتبط با تصمیم گیری در زنجیره تأمین
Application of Analytical Network Process (ANP) for Ranking Suppliers and Related Decisional Factors in Supply Chain
اکبر عالم تبریز
1
محمد باقرزاده آذر
2
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه شهید بهشتی
فرآیند تحلیل شبکهای متدولوژی پیچیدهای است و نسبت به متدولوژی سنتی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی نیازمند مقایسات بیشتری است و تلاش مضاعفی را میطلبد.در پاسخ به افزایش رقابت، کوتاه شدن چرخۀ عمر محصولات و تغییر سریع سلیقۀ مشتریان، بسیاری از سازمانها بر زنجیرۀ تأمین، به عنوان وسیلهای برای دستیابی به مزیت رقابتی بلند مدت، تأکید و تمرکز نمودهاند. یکی از اجزای مهم مدیریت زنجیره تأمین مسأله ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب تأمینکنندگان است، که این فرآیند در اصل یک مسأله تصمیمگیری چند معیاره است. مسائل مربوط به گزینش تأمین کننده، مسائلی پیچیده هستند که ممکن است بسیاری دغدغههای کمی و کیفی را به همراه داشته باشند. با توجه به ماهیت چند معیارۀ انتخاب تأمینکنندگان، فرآیند تحلیل شبکهای به عنوان مدلی قدرتمند و قابل اطمینان میتواند به کاربرده شود. همچنین فرآیند تحلیل شبکهای به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل تصمیم برای حل مسائل چند معیاره گزینش تأمینکننده که شامل وابستگیهای درونیاند قابل استفاده است.برای نشان دادنکاربردی بودنمدلِ پیشنهادی، موردیبه عنوان مثال نیز ارائه شده است که خروجی مدل رتبهبندی نهایی و عوامل مهم در ارتباط با تصمیمگیری را نشان میدهد و با استفاده از این اطلاعات، تصمیمگیرندگان میتوانند جهت انتخاب تأمینکننده راهبردی اقدام نمایند.
Manufacturing companies need human management, saving in cost, services and responding to customers for competition. Programs such as TQM, JIT and TPM help organizations for competition. Manufacturing companies which better imply these programs have better advantages. For implying such programs, we should first recognizing the practices which results in the format. Each program contains set of practices. Some of these practices are included in other programs also, which are called common practices. The practices included only in one program are called unique practices. The purpose of this paper is to recognize the unique and common practices of TQM, JIT and TPM using Delphi fuzzy. According to the literature review, practices of these above programs were extracted, then by using Delphi fuzzy and on the basis of expertise view of ceramic and tiles of Yazd state, all the practices were categorized into two groups, common practices of three programs and unique practices of each program.
https://bar.yazd.ac.ir/article_203_b2269f789b7a829720787f59fb8386b9.pdf
تأمین کنندگان
فرآیند تحلیل شبکهای
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
تصمیم گیری
Total Quality Management
Just- in- Time
Total Productive Maintenance
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2010-08-23
2
3
117
139
204
Research Paper
عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک توسط مشتریان و رتبه بندی آنها (مطالعۀ موردی: شعب بانک تجارت شهر تهران)
Effective Factors on the Adoption of Mobile Banking Services by Customers and their Ranking
(Case Study: Tejarat Bank-Tehran Branches)
محمدتقی تقوی فرد
1
مصطفی ترابی
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات از دانشگاه علامه طباطباییو مدرس دانشگاه
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات"موبایل بانک" با استفاده از مدلی که بر اساس مدل پذیرش فن آوری وتئوری انتشار نوآوری، طراحی و با نظرخواهی از استادان و صاحبنظران بانکی، بومی گردیده، تهیه شده است. این مدل، عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک را به سه بخش ویژگیهای فن آوری موبایل بانک، ویژگیهای روان شناختی و ویژگی های جمعیت شناختی تقسیمبندی میکند. در این پژوهش، با استفاده از روشتوصیفی- پیمایشی، نمونهای متشکّل از 666 نفر از مشتریان بانک تجارت در معرض سؤال قرار گرفتهاند و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، به بررسی عوامل مؤثر بر کاربرد خدمات موبایل بانک پرداخته شدهاست. با توجه به نتایج پژوهش، از بین ویژگیهای فن آوری موبایل بانک، به ترتیب اولویت، متغیرهای سازگاری، هزینۀ استفاده، قابلیت آزمون و سودمندی،مؤثرتر هستند؛ در حالی که پیچیدگی و ریسک درک شده، در این امر، تأثیر چندانی ندارند. از بین ویژگیهای روان شناختی، به ترتیب اولویت، خطرپذیری و طرز فکر پیرامون تغییر از عوامل مؤثر هستند؛ در حالی که رهبری عقیده در این مورد، تأثیر چندانی ندارد.
This research is proposed to detect the effective factors on the adoption of mobile banking services by using Technology Acceptance Model (TAM), and Diffusion of Innovation Theory based on the advices from national banking specialists. The model divides the effective factors on the adoption of mobile banking services to the three parts: mobile banking technology, psychological, and demographic characteristics. In this research, we have used a descriptive-field study methodology by taking samples from 666 customers. Also, descriptive statistics analysis as well as statistical inferences are used to find out the effective factors on the adoption of mobile banking services. According to the results of this research, among different mobile banking technology characteristics, the compatibility variables, the cost of using the technology, trial ability and profitability were ranked by customers as effective factors on the adoption of mobile banking services. It is worth mentioning that the other factors such as complexity and perceived risk were not much important in using mobile banking services from the customers' perspective. Among the psychological characteristics, venturesomeness, and attitude toward change were ranked by customers as effective factors of using these facilities. The result shows that the opinion leadership was not an important factor for using mobile banking services.
https://bar.yazd.ac.ir/article_204_f20f024903ce76132b078c16387115c8.pdf
بانکداری الکترونیکی
موبایل بانک
فن آوری اطلاعات
خدمات الکترونیکی
Information Technology
Electronic Services
Electronic Banking
Mobile Banking
per
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2010-08-23
2
3
140
162
205
Research Paper
عوامل موثربرعملکرد شرکتهای کوچک درمراحل اولیهی رشد (مطالعهموردی شرکتهای مستقر در مراکز رشد پارکهای علم و فناوری کشور)
Factors Influencing Early Stage Performance of Small Firms
Case Study : (Science and Technology Parks Incubators Small Firms)
غلامرضا ملک زاده
1
مصطفی کاظمی
2
دانشجوی دکترای مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
در این مقاله رابطۀ میان توانمندیهای مدیریتی شرکتهای کوچک مستقر در مراکز رشد پارکهای علم و فناوری کشور در مراحل اولیه رشد بر عملکرد آنها بهره گیری از نظرات یک گروه کارشناسی و خبره شامل 38 نفر از مدیران بررسی میشود. این بررسی نشان میدهد که سازه توانمندیهای مدیریتی دارای سه بعد است: توانمندی بازاریابی، توانمندی مالی/ عملیاتی و توانمندیهای فناورانه. رابطه مثبت میان دو سازهٔ اول و متغیر عملکرد کمک میکند تا فعالیتهای کلیدی و بحرانی در مراحل اولیهرشد شناسایی شود . به نظر میرسد عامل غالب٬ همان توانمندی بازاریابی باشد. علاوه بر این٬ سطح توانمندی بازاریابی همراه با فرض وجود منابع مالی مطمئن خارج از شرکت نیز مطالعه و بررسی شده و نتایج نشان میدهد هرچه مدیران شرکت تواناییهای مدیریتی بیشتری داشته باشند آن شرکت در کسب منابع مالی از منابع خارجی موفقتر است. در عین حال٬ آموزشهای هدف دار و حمایتی نیز عاملی تأثیر گذار و تعیین کننده در جهت ایجاد و تقویت این توانمندیها هستند.
This paper explores the relationship between the selected facets of small business managerial capabilities and their early stage performance. Every new venture has a certain potential to contribute to economic output, employment and renewal of the industrial structure. Research about the factors that influence the performance of emerging small businesses can play a key role in the development of public policy in this area. This study examines the impact of managerial capability on small business performance. Using a sample of small enterprises in Science and TechnologyParks, it was found that managerial capability had three dimensions: marketing management, financial/operations management, and technological capability. The positive relationship between the first two constructs and the performance variables help to identify the key management activities during start-up stage. The dominant catalyst appears to be marketing capability. Furthermore, the level of marketing capability was found to be associated with the proportion of financing secured from outside sources.
https://bar.yazd.ac.ir/article_205_4cc106566ca888a5c975f9c9f9d6b0a9.pdf
توانمندیهای مدیریتی
اقدامات مدیریتی
مرکزرشدفناوری
پارک علم و فناوری
برنامههای آموزشی
economic
Development
SME’S
Job creation
Innovation.