%0 Journal Article %T بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد سازمانی در چارچوب مزیت رقابتی در شرکت های صنعتی کوچک و متوسط (مطالعه موردی: مجموعه‌ای از شهرک‌های صنعتی استان مازندران) %J کاوش‌های مدیریت بازرگانی %I دانشگاه یزد %Z 2645-386X %A باقری, سید محمد %A لطیفی, صفیه %A محسنی ملردی, شکوفه %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 10 %N 19 %P 169-187 %! بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد سازمانی در چارچوب مزیت رقابتی در شرکت های صنعتی کوچک و متوسط (مطالعه موردی: مجموعه‌ای از شهرک‌های صنعتی استان مازندران) %K بازارگرایی %K تعهد سازمانی %K عملکرد سازمانی %K مزیت رقابتی %R %X در طول دهة گذشته بازارگرایی بسیار مورد توجه پژوهشگران بازاریابی قرار داشته و بعنوان یکی از موضوعات اصلی پژوهش در حوزه بازاریابی استراتژیک مطرح می‌‌باشد. بر همین اساس، در این پژوهش به بررسی تأثیر بازارگرایی داخلی و خارجی بر عملکرد سازمانی با توجه به متغیر میانجی مزیت ‌رقابتی و متغیر وابسته تعهد‌ سازمانی پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران شرکت‌های صنعتی کوچک و متوسط در مجموعه‌ای از شهرک های صنعتی استان مازندران تشکیل داده و 220 نفر از مدیران به روش نمونه‌گیری غیر احتمالی در دسترس، به عنوان نمونه آماری پژوهش مورد نظر انتخاب شده‌اند. همچنین در این پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزارگردآوری اطلاعات استفاده شده است. ضمناً در این تحقیق، تحلیل مدل پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که بازارگرایی داخلی موجب توسعه و بهبود تعهد سازمانی می شود و همچنین توسعه مزیت رقابتی منتج از تاثیرات مثبت ابعاد بازارگرایی داخلی و خارجی، به شرکت‌های صنعتی کوچک و متوسط در راستای بهبود عملکرد سازمانی کمک می کند. %U https://bar.yazd.ac.ir/article_1149_618edc2d7303dfe961ec07838a02242e.pdf