%0 Journal Article %T تاثیرپذیری بازرگانی داخلی از شاخص‌های نهادی اقتصاد بازرگانی %J کاوش‌های مدیریت بازرگانی %I دانشگاه یزد %Z 2645-386X %A رضائی, محمدرضا %A علیقلی, منصوره %D 2019 %\ 01/21/2019 %V 10 %N 20 %P 135-152 %! تاثیرپذیری بازرگانی داخلی از شاخص‌های نهادی اقتصاد بازرگانی %K نهاد %K بازرگانی داخلی %K نهاد سیاسی %K نهاد اجتماعی %K نهاد اقتصادی %K PLS %R 10.29252/bar.2019.1323 %X در جوامع امروزی، در مورد نقش موثر دولت در سیستم اقتصادی، تردیدی وجود ندارد. در هر سیستم اقتصادی دولت و بازار فرآیندهای اقتصادی را تنظیم و هدایت می‌کنند. سیستم اقتصادی، علاوه بر دولت و بازار، یک عنصر مهم دیگر را نیز در بر دارد: بستر نهادی. بستر نهادی، در واقع حلقه واسط میان دولت و بازار است؛ لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی جایگاه نهادها (سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) بر حجم بازرگانی داخلی در اقتصاد ایران می‌باشد. برای دستیابی به این هدف در فضای نرم افزار XLSTAT با روش  PLSاقدام به اولویت بندی نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر حجم بازرگانی داخلی نمودیم. نتایج حاکی از این واقعیت بود که به ترتیب نهادهای سیاسی، نهادهای اجتماعی و اقتصادی دارای بالاترین سهم اثرگذاری بر حجم تجارت داخلی می‌باشند. بر اساس نتایج حاصل از برآورد مدل، به ترتیب شاخص نهادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به میزان 42/0، 379/0 و 435/0- درصد بر حجم تجارت داخلی تأثیر معنادار داشتند. بر این اساس با توجه به تأثیر منفی شاخص‌ نهادهای سیاسی بر حجم تجارت داخلی، پیشنهاد می‌گردد سیاست‌های گسترش دولت الکترونیک جهت کنترل فساد و شفاف شدن فعالیت‌های در راستای کار سیاست‌گذاران مورد توجه قرار گیرد. %U https://bar.yazd.ac.ir/article_1323_df4e04d1e736b0d1162b37fe71d5b787.pdf