%0 Journal Article %T ارائه بخش بندی بازار داروهای گیاهی از منظر سلامت گرایی مشتریان و استراتژی های مقتضی %J کاوش‌های مدیریت بازرگانی %I دانشگاه یزد %Z 2645-386X %A شرج شریفی, آزیتا %A بازایی, قاسمعلی %A حیدری, سید عباس %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 11 %N 22 %P 81-100 %! ارائه بخش بندی بازار داروهای گیاهی از منظر سلامت گرایی مشتریان و استراتژی های مقتضی %K بخش بندی بازار %K داروی گیاهی %K مشخصه‌های روانشناختی %R 10.22034/jbar.2020.1574 %X یکی از صنایع مهم جهت تحقق اهداف توسعه صنعت داروهای گیاهی است. به نقل از صاحبنظران این حوزه سهم بازار داروهای گیاهی در ایران کمتر از چهار درصد است. یکی از دلایل آن را می‌توان غفلت در اجرای برنامه‌های بازاریابی هدفمند دانست. پژوهش از حیث هدف کاربردی و با استفاده از ابزار مصاحبه و  پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کسانی که جهت خرید داروهای گیاهی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند. تعداد نمونه 460 نفر لحاظ شد. روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی طبقه بندی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش اشتراوس و کوربین و الگوریتم های کای میانگین و شبکه عصبی استفاده شد. یافته‌های پژوهش به استخراج نه مقوله منتهی شد. مبتنی بر نتایج شاخص‌های DB، RS،  RMSSTDشبکه عصبی نسبت به رویکرد کای میانگین از دقت بالاتری برخوردار بوده است، در نتیجه یافته‌ها مبتنی بر الگوریتم شبکه عصبی ارائه شده است. نتایج حاکی از آن است، که بهترین حالت بخش بندی این بازار به پنج بخش است. استراتژی‌های مقتضی شرایط هر بخش جهت تحقق همزمان ارزش برای مشتریان، بازار و توسعه این صنعت در سطح کلان ارائه شده است. %U https://bar.yazd.ac.ir/article_1574_d7917a44732540319683e84342ce3943.pdf