%0 Journal Article %T بررسی تأثیر ترتیب ورود به بازار و جهت‌گیری‌های استراتژیک بر عملکرد مالی شرکت %J کاوش‌های مدیریت بازرگانی %I دانشگاه یزد %Z 2645-386X %A عارف منش, زهره %A انصاری سامانی, حبیب %A زارعی الوندی, سعید %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 12 %N 23 %P 59-83 %! بررسی تأثیر ترتیب ورود به بازار و جهت‌گیری‌های استراتژیک بر عملکرد مالی شرکت %K ترتیب ورود به بازار %K استراتژی رهبری هزینه %K استراتژی تمایز نوآورانه %K استراتژی تمایز بازاریابی و عملکرد مالی %R 10.22034/bar.2020.11184.2920 %X استراتژی تجاری شرکت نشانگر نحوه رقابت شرکت در بازار انتخابی شرکت است. شرکت‌ها با تدوین استراتژی‌های رقابتی مناسب، مزیت رقابتی به­دست می‌آورند و زمینه پیشرفت شرکت را فراهم سازند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ترتیب ورود به بازار و جهت­­گیری­های استراتژیک بر عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش برای سنجش فرضیه­های پژوهش از داده‌های مالی 150 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 الی 1395 استفاده شده است. آزمون فرضیه‏ها مطابق ‌رگرسیون حداقل مربعات تعمیم­یافته به روش داده‏های ترکیبی است. یافته‌های پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم ترتیب ورود به بازار بر اساس اتخاذ نوع جهت‌گیری­های استراتژیک بر عملکرد مالی است، به­طوری که شرکت­های پیرو اولیه با استفاده از استراتژی تمایز بازاریابی و شرکت‌های تازه وارد در استفاده از استراتژی رهبری هزینه عملکرد موفقی بر اساس معیارهای بازده دارایی و بازده فروش دارند، همچنین اتخاذ استراتژی تمایز نوآورانه برای شرکت‌های پیشگام و پیرو اولیه تأثیر مثبت و معناداری با معیار بازده دارایی به­منزله معیار اندازه­­گیری عملکرد مالی شرکت دارد. %U https://bar.yazd.ac.ir/article_1945_c0b6d3b81d072b24cbdc2a95bb0330fe.pdf