%0 Journal Article %T نگاشت شناختی مؤلفه‌های نوآوری در محصولات فراسودمند غذایی %J کاوش‌های مدیریت بازرگانی %I دانشگاه یزد %Z 2645-386X %A برزگری اردکانی, محسن %A کزازی, ابوالفضل %A بامداد صوفی, جهانیار %A طباطبائیان, سید حبیب‌اله %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 12 %N 24 %P 489-509 %! نگاشت شناختی مؤلفه‌های نوآوری در محصولات فراسودمند غذایی %K صنایع غذایی %K محصولات فراسودمند %K نگاشت شناختی %K فازی %K نوآوری %R 10.22034/bar.2021.13855.3492 %X طی چند دهه اخیر، پیشرفت‌های بزرگی در بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی روی داده است که از آن جمله می‌توان به توسعه محصولات فراسودمند اشاره کرد. با توجه به ضرورت انکارناپذیر نوآوری در صنایع غذایی و نقش این صنعت در اقتصاد، در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش‌شناسی نگاشت شناختی فازی، مدلی کیفی از عوامل مؤثر بر نوآوری در توسعه محصولات فراسودمند غذایی با هدف رونق صادرات ارائه شود. بدین منظور ابتدا پس از بیان موضوع، مبانی نظری و بررسی پیشینه، با استفاده از پارادایم تفسیری و طرح پژوهش کیفی، چارچوب مفهومی اولیه پژوهش با رویکرد تحلیل محتوا تهیه و مدلی از مؤلفه‌های نوآوری ارائه شده است. سپس از ابزارهای تکنیک نگاشت شناختی برای بررسی سیاست‌های مختلف بر روی مدل و تحلیل آن استفاده شده است. یافته‌های بدست آمده از نگاشت نوآوری نشان داد که سیستم محصول، تولید محصولات فراسودمند، تعامل و مشارکت با مشتریان در جهت خلق ارزش مؤلفه‌های اصلی در موفقیت نوآوری در صنایع غذایی هستند. هم‌چنین در تدوین سیاست‌‌های ارتقای نوآوری باید رویکردی ترکیبی در مورد مؤلفه‌ها اجرا شود و سرمایه‌گذاری بر روی عوامل به صورت انفرادی نمی‌تواند بهبودی چندانی را حاصل کند. %U https://bar.yazd.ac.ir/article_1980_dc0ffb875df2db3a03206720685a06b7.pdf