%0 Journal Article %T نقش شبکه‌های اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان %J کاوش‌های مدیریت بازرگانی %I دانشگاه یزد %Z 2645-386X %A نادری, نادر %A پورجمشیدی, حدیث %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 13 %N 26 %P 291-309 %! نقش شبکه‌های اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان %K گرایش کارآفرینانه %K شبکه­ های اجتماعی %K معادلات ساختاری %K دانشگاه رازی %R 10.22034/bar.2022.13670.3446 %X مطالعه پیش ­رو با هدف بررسی نقش شبکه­های اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان بر اساس رویکرد کمی صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده­های اقتصاد و کارآفرینی و فنی مهندسی دانشگاه رازی بود، که نمونه­ای به حجم 386n=  نفر از آنان با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب انتخاب گردید. به­منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه استاندارد گرایش کارآفرینانه لامپکین و دس(1996) و پرسشنامه شبکه­های اجتماعی استفاده شد، همچنین برای سنجش پایایی متغیرهای مورد مطالعه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و با بهره­گیری از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری ضمن بررسی نقش شبکه­های اجتماعی، مدلی قابل اتکا برای پیش­بینی گرایش کارآفرینانه ارائه گردید. یافته­ها حاکی از آن است که متغیر شبکه­های اجتماعی به‌طور مستقیم به میزان (21/0r=) بر مخاطره­پذیری، (19/0r=) بر استقلال طلبی، (19/0 r=) بر نوآوری، (15 /0r=) بر پیشگامی (12/0r=) و رقابت تهاجمی اثر­گذار است و به‌طور کلی به میزان (33/0r= ) بر گرایش کارآفرینانه اثرگذار بوده و مدل نهایی حاصل از متغیرهای  مذکور در مجموع 39 درصد از واریانس گرایش کارآفرینانه را تبیین نموده است. %U https://bar.yazd.ac.ir/article_2619_1883ea844442acc194f6d6502dadfc5e.pdf