%0 Journal Article %T تأثیر محرک‌های ذهنی، اجتماعی و رفتاری بر تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده %J کاوش‌های مدیریت بازرگانی %I دانشگاه یزد %Z 2645-386X %A پاکاری, ابوالفضل %A وظیفه دوست, حسین %A حمدی, کریم %A خلیلی, مریم %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 14 %N 29 %P 55-90 %! تأثیر محرک‌های ذهنی، اجتماعی و رفتاری بر تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده %K محرک‌های ذهنی %K محرک‌های اجتماعی %K محرک‌های رفتاری %K تصمیم‌گیری خرید %R 10.22034/jbar.2023.12947.3295 %X در ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ با توجه ‌به ﺷﺮاﻳﻂ ﺧﺎص آن، محیط‌های ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﻛﻪ رﻓﺘﺎر ﻣﺮدم را ﺷﻜﻞ می‌دهند و در ﺣﻘﻴﻘﺖ تعیین‌کننده رﻓﺘﺎرﻫﺎ و ﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎی آﻧﺎن هستند. رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮﻓﻲ مصرف‌کننده تحت‌تأثیر محرک‌هایی ﻧﻈﻴﺮ محرک‌های ذهنی، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و رفتاری ﻗﺮار می‌گیرد. در این پژوهش تلاش شده با ارائه مدلی به ‌اندازه‌گیری تأثیر محرک‌های ذهنی، اجتماعی و رفتاری بر تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده مبادرت گردد. در ابتدا به جمع‌آوری داده‌ها از منابع علمی حوزه پژوهش مبادرت شده و ابعاد و شاخص‌ها برای اندازه‌گیری تأثیر محرک‌های ذهنی، اجتماعی و رفتاری بر تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده شناسایی شده‌اند. در ادامه با استفاده از روش دلفی به شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مربوطه از نظر متخصصان و صاحب‌نظران بازاریابی پرداخته شد تا در انتها این متغیرها و مؤلفه‌های مربوط مورد پایش و در قالب پرسش‌نامه مورد استخراج قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق متشکل از دو گروه بوده که گروه اول شامل نخبگان و اساتید دانشگاهی و متخصصین حوزه بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده می‌باشد. گروه دوم جامعه آماری تحقیق شامل مصرف‌کنندگان با تجربه خرید متعدد از هایپرمارکت‌های سطح شهر تهران بوده که با استفاده از فرمول آماری کوکران و کرجسی و مورگان، تعداد ۳۸4 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی مورد تحلیل قرار گرفتند. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده‌ها آمیخته محسوب می‌شود. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی دلفی می‌باشد در بخش کمی پژوهش برای تست مدل طراحی شده پرسش‌نامه طراحی شده و داده‌های به دست آمده با استفاده از ابزار آماری اس پی اس اس جهت آماده‌سازی داده‌ها و همچنین از تکنیک معادلات ساختاری برای سنجش تاثیر متغیرها با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بی‌تردید برای مصرف‌کنندگان نمونه مورد مطالعه، محرک‌های ذهنی، اجتماعی و رفتاری زمانی که بخواهند اقدام به خرید کنند از این اطلاعات استفاده خواهند کرد و این اطلاعات می‌تواند بر روی تصمیم‌گیری خرید آنها موثر باشد. %U https://bar.yazd.ac.ir/article_2938_e097a7b9b7b1e3fe7e2403f3fa900be9.pdf