%0 Journal Article %T تبیین و ارزیابی استراتژی‌های کسب و کار دانشی و استراتژی‌های توسعه دانش %J کاوش‌های مدیریت بازرگانی %I دانشگاه یزد %Z 2645-386X %A هلاکوپور, مریم %A حمیدی‏ زاده, محمدرضا %D 2016 %\ 11/21/2016 %V 8 %N 16 %P 211-232 %! تبیین و ارزیابی استراتژی‌های کسب و کار دانشی و استراتژی‌های توسعه دانش %K استراتژی کسب و کار %K استراتژی توسعه دانش %K فرهنگ دانش‌آفرینی %K توانمندی کارکنان %K تعالی عملیات %K سازمان یادگیرنده %R %X در حال حاضر جوامع علمی وصنعتی به این نتیجه رسیده‌اند که سازمان‏ها با تکیه بر دانش و تقویت و ترویج دانش و فعالیت‏های دانشی در درون خود می‏توانند برتری‏های بلند مدت خود را در عرصه‏های رقابتی حفظ کنند. چرا که دانش، یک محرک کلیدی در کسب مزیت رقابتی پایدار ویکی از چالش‏های سازمان‏های امروز محسوب می‏شود.  هدف مقاله حاضر بررسی و تبیین رابطه بین استراتژی‌های کسب و کار دانشی و استراتژی‌های توسعه دانش در شرکت گاز استان خوزستان می باشد. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت گاز استان خوزستان است که 201 به روش نمونه‌گیری تصادفی و براساس فرمول کوکران، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، دو پرسشنامه محقق‌ساخته، استراتژی‌های کسب و کار دانشی و استراتژی‌های توسعه دانش، براساس طیف لیکرت 5 گزینه‌ای می‌باشد و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0 و 77/0 به دست آمده است.  تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. جهت تحلیل داده‌ها و بررسی رابطه استراتژی‌های کسب و کار دانشی و استراتژی‌های توسعه دانش از نرم‌افزار Lisrel  وSPSS  استفاده شد.  یافته‌های پژوهش نشان داد که که تمامی فرضیه‌های تحقیق با 99% اطمینان تایید می‌گردد. بنابراین بین ابعاد استراتژی‌های کسب و کار دانشی و استراتژی‌های توسعه دانش، به لحاظ آماری رابطه معناداری وجود دارد، و این رابطه به صورت مثبت و مستقیم می‌باشد. %U https://bar.yazd.ac.ir/article_914_c4a93f802b0db575c120d87f507d7871.pdf