ORIGINAL_ARTICLE
اولویت بندی عوامل موثر بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری با استفاده از مدل تلفیقی QFD و AHP درمحیط فازی
سرمایه گذاری در بازارهای مالی یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری است.در بازار سرمایه هر کشور باید تلاش شود تا سرمایه گذاری در اوراق بهادار به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. از جمله ابزارهای مالی که با هدف جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران و اختصاص آنها به خرید انواع اوراق بهادار به منظور «کاهش ریسک سرمایه گذاری»،«بهره گیری از صرفه جوئیهای ناشی از مقیاس»،«تأمین منافع برای سرمایه گذاران» و «کسب سود» ابداع شده، صندوقهای مشترک سرمایه گذاری است.به دلیل اهمیت این نهادها در رشد و توسعه اقتصادی جوامع، در این پژوهش،یک چارچوب ادغامی از QFD و AHP فازی برای اولویت بندیعوامل مؤثر بر عملکرد صندوقهای سرمایه گذاریارائه شده است.در این چارچوب برای استخراج اهمیت هریک از معیارها(WHATs) و میزان اهمیت ارتباط بین معیارها و عوامل موثر(HOWs) از رویکرد AHP فازی استفاده شده است.یافته های تحقیق بیانگر آن است که مدیران و مسئولان مربوطه باید به ترتیب بر روی عوامل اندازه شهر با اهمیت نسبی 0.2718، سرمایه انسانی مدیران با اهمیت نسبی 0.2716، ساختار مالکیت با اهمیت نسبی0.2405وحجم دارایی های تحت امر مدیر با اهمیت نسبی 0.216 تمرکز نمایند.نتایج نشان می دهد که با تلفیق تکنیکهای کیفی و تصمیم گیری چند معیاره می توان به نتایجی با قابلیت اطمینان بالاتر و سازگاری بیشتر رسید.
https://bar.yazd.ac.ir/article_163_47af72f047b1efdf61328f3e841f9fbe.pdf
2013-02-19
1
29
AHP فازی
QFD
عوامل موثر بر عملکرد صندوق
صندوق سرمایه گذاری
امیر مهدی
قاضی فرد
1
عضو هیئت علمی دانشکده آموزشهای مجازی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
حمید
جمشیدی
2
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مهدی
پورمصطفی خشکرودی
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محمد رضا
حمیدی زاده
4
استاد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت وحسابداری
AUTHOR
محمدرضا
خیرخواه عسکرآباد
5
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه کارآفرینی شرکتی و تعالی عملکرد سازمانی در شرکت پیشگامان کویر یزد
امروزه در کشورهای مختلف توجه خاصی به کارآفرینی می شود و تقویت کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن از ابزار پیشرفت اقتصادی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه شمرده می شود. نیاز سازمان ها به پدیده کارآفرینی، پیدایش قلمرو خاصی از این مفهوم به نام کارآفرینی شرکتی را منجر شده است. از دیگر سو مدلهای تعالی سازمانی به عنوان راهکاری برای این افزایش کیفیت محصولات و خدمات تولیدی در نظر گرفته می شوند. بررسی تاثیر کارآفرینی شرکتی و نیز مدلهای تعالی می تواند در جهت پیشرفت سازمانها ، گره گشای مشکلات بسیاری باشد. با این توصیف پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه بین کارآفرینی شرکتی و عملکرد سازمانی می باشد. جهت تحقق هدف فوق پس از بررسی ادبیات تحقیق، مولفه های کارآفرینی شرکتی در هفت دسته و معیارهای پنجگانه توانمندساز مدل تعالی عملکرد EFQM تعیین شدند. جامعه آماری این تحقیق کارکنان گروه پیشگامان کویر یزد بود. نتایج تحلیل آماری حاکی از این است که متغیرهای نوآوری، خودنوسازی، اقدامات ریسک آمیز جدید، فرهنگ سازمانی، محیط سازمانی و مولفه های درون سازمانی بر عملکرد شرکت پیشگامان تاثیر مستقیم دارند. در پایان پیشنهاداتی برای ارتقای سطح کارآفرینی شرکتی و نیز عملکرد گروه پیشگامان کویر ارائه شده است.
https://bar.yazd.ac.ir/article_166_233e3cc8972858d7f8be784a78d4f74f.pdf
2013-02-19
46
74
سید حیدر
میرفخرالدینی
1
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
AUTHOR
حبیب
زارع احمدآبادی
2
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
AUTHOR
علیرضا
دشتکی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین نیازهای اولویت دار مشتریان خرده فروش برای ارتباط با شرکت در مراحل مختلف چرخه عمر
امروزه شرکتها باید برای حضور در بازار و توانایی رقابت با دیگر شرکتها توجهی خاص به مشتریان و ارتباط با آنها داشته باشند. در این راستا لازم است راهکارهای ارتباطی مناسب و منطبق با خواست و نیاز مشتریان مختلف، که بتوانند از طریق آن با شرکت تعامل داشته باشند و دیدگاهها و نظرات خود را به آن منتقل نمایند، مورد توجه شرکتها قرار گیرد. در این مقاله به شناسایی و اولویت بندی ویژگیهای راهکارهای ارتباط با مشتریان در مراحل مختلف چرخه عمر، در راستای تعیین نیازهای ارتباطی اولویت دار مشتریان پرداخته میشود. در این راستا از مدل یکپارچه کانو و ماتریس اهمیت - عملکرد استفاده میشود. جامعه مورد مطالعه این مقاله شامل خرده فروشان مواد غذایی در سطح شهر یزد بوده و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است، دراین راستا ویژگیهای ارتباطی کلیدی برای هر مرحله از چرخه عمر، به عنوان پیش نیازی برای انتخاب راهکارهای ارتباطی مناسب برای ارتباط با مشتریان در مراحل مختلف چرخه عمر معرفی شده است.
https://bar.yazd.ac.ir/article_168_16e8a808b6f8e98046cb57cdce5ae009.pdf
2013-02-19
93
113
رتباط با مشتریان
چرخه عمر مشتری
مدل کانو
ماتریس اهمیت - عملکرد
محمد حسین
ابویی
1
استادیار مهندسی صنایع، دانشگاه یزد
AUTHOR
مهدی
باقری
2
کارشناسی ارشد دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی تدوین راهبرد در بنگاه های تولیدی
تدوین راهبرد در سازمان ها و بخش های مختلف جامعه، پاسخی است به تحولاتی که در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه اقتصاد وصنعت درحال وقوع است. در این تحقیق به منظور طراحی الگویی برای تدوین راهبرد و استراتژی بنگاه های تولیدی، از چارچوب جامع تدوین استراتژی در قالب مطالعات آمیخته اکتشافی استفاده شده است بدین ترتیب که در مرحله کیفی از روش مطالعه موردی(شرکت شیر پاستوریزه پاک) و در مرحله کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی اطلاعات جمع آوری شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در مرحله کیفی مصاحبه های نیمه ساختار یافته و باز با 24 نفر از خبرگان و صاحبنظران و بررسی منابع چند گانه و اسناد و مدارک بوده است. در مرحله اول، بیانیه ماموریت شرکت، در مرحله دوم غربال سازی عوامل به واسطه منطق فازی، در مرحله سوم تکمیل ماتریس سوات با توجه به اطلاعات قبلی و استخراج استراتژیهای چهارگانه و در نهایت تصمیم گیری با روش های کمی و با استفاده از پرسشنامه به اولویت بندی استراتژی های استخراجی به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی پرداخته شده است که در نتیجه بهترین راهبرد برای بنگاه مورد نظر استراتژی توسعه بازار و محصول است.
https://bar.yazd.ac.ir/article_169_048d673805ed01ed7736fa344241f685.pdf
2013-02-19
114
140
چارچوب جامع تدوین استراتژی
روش تحقیق آمیخته
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
منطق فازی
هادی
زارع
1
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علی رضا
شهرکی
2
استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه سیستان وبلوچستان
AUTHOR
فاطمه
صفری
3
کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
مرضیه
خلیل زاده
4
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد محاسبات فازی در ماتریس های پورتفولیو به منظور بهبود تدوین راهبردهای سبد کسب وکار
تحلیلهای ماتریسی پورتفولیو(سبد سرمایه گذاری) یکی از رایج ترین روش های تجزیه و تحلیل کسب و کارها می باشند و ماتریس جذابیت – توانمندی کسب وکار یکی از انواع آن به شمار می آید که برای اهداف این تحقیق انتخاب شده است.در این مقاله محدودیت ها و مسائل موجود در رویکرد سنتی تجزیه وتحلیل کسب وکارها، تبیین وکاستی های مدنظر با کابرد تئوری اعداد فازی مرتفع می گردد. در روش شناسی پیشنهادی، عوامل داخلی و خارجی در قالب توضیحات زبانی و به صورت اعداد مثلثی فازی با رویکرد غربالسازی فازی ارزیابی می شوند. اعداد مثلثی فازی حاصل، در ماتریس جذابیت – توانمندی کسب وکار ترسیم و برآورد منطقه ای از هر کسب و کار جانمایی می گردد. نتایج بیانگر این مهم است که روش شناسی تبیین شده در مقاله حاضر، با توجه به درصد مساحت های هر منطقه، راهبردهای معنیدارتری برای کسب وکارها تدوین و تعیین اولویت می نماید. در انتها با بیان یک مطالعه موردی از کاربرد روش شناسی پیشنهادی در یکی از شرکتهای فعال در صنعت قندوشکر، مفاهیم ذکرشده به طور عمیق تری مورد توجه قرار داده می شود
https://bar.yazd.ac.ir/article_170_9ce6a84ccaf6dead984a36d5c77c733c.pdf
2013-02-19
141
161
تجزیه و تحلیل پورتفولیو
ماتریس جذابیت/ توانمندی کسب وکار
اعداد فازی مثلثی
غربالسازی فازی
تدوین استراتژی
مهدی
اکبری
1
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران، محقق پژوهشکده علوم و فنون سازمان اتکا
LEAD_AUTHOR
محمود
مرادی
2
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت
AUTHOR