دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2
3
2010
08
23
اثر اینترنت بر جهت دهی کانال های صادراتی در شرکت های کوچک و متوسط
1
26
FA
سید حمید
خداداد حسینی
0000-0001-7435-3632
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
khodadad@modares.ac.ir
سهیلا
خادمی
دانشجوی دکترای بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
هدف این تحقیق، بررسی انتخاب کانال صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط (SME) تولید و صادر کنندۀ موادغذایی در زمانی است که ازاینترنت به عنوان ابزار اطلاعاتی و ارتباطاتی در محیط بین الملل استفاده می کنند. برای مشخص نمودن تاثیر اینترنت بر کانالهای صادراتی و اینکه چگونه امکانات اینترنتی و استفاده از اینترنت بر انتخاب کانالهای صادراتی تاثیر دارد، دو مدل مفهومی ارائه شده است؛ مدل اوّل، ارتباط بین امکانات اینترنتی و انتخاب صادرات را می آزماید و مدل دوم به طور خلاصه، مفاهیم و ارتباطاتی ارائه می کند که استفاده از اینترنت را به انتخاب صادرات مستقیم SME ها اتصال می دهند. در مدل دوم از مدل فرایندی جهانی شدن و تئوری هزینۀ مبادله برای تشریح این مسأله که چگونه امکانات اینترنتی و استفاده از اینترنت بر انتخاب صادراتی SME ها تأثیر دارد،استفاده شد .<br /> مدل فرآیندی جهانی شدن در شرکتهای مورد مطالعه پذیرفته شد، ولی میزان کسب اطلاعات بازارهای خارجی با استفاده از اینترنت میزان قابل توجهی نیست.استفاده از تئوری هزینۀ مبادله نیز برای تشریح پدیدۀ مذکور، نتایج سؤال برانگیزی را ایجاد نمود.از یک طرف، یافته ها نشان می دهد که استفاده از اینترنت می تواند عدم اطمینان رفتاری شرکت های مورد مطالعه را کاهش دهد، ولی از طرف دیگر، این کاهش عدم اطمینان رفتاری شرکای خارجی، هزینه مبادلات را تنها اندکی کاهش می دهد.
بانکداری اینترنتی,[ادراک از] مفید بودن,[ادراک از] سهولتکاربرد,ریسک ادراکی,مدل یابی معادلات ساختاری
https://bar.yazd.ac.ir/article_199.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_199_3671fca2b475fb4d7f0481a56d324342.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2
3
2010
08
23
الگوی ارزیابی و انتخاب پیمانکاران در پروژه های پتروشیمی؛ رویکرد تکنیکهای تصمیم گیری - تکنیک بردا
27
50
FA
یحیی
زارع مهرجردی
استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه یزد
حجت الله
مومنی
کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد
شاهین
برقی
کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد
ادارۀ یک سازمان نیازمند حل مسائل و عملیاتی نمودن طرح های خود از طریق برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات، سازماندهی و به کارگیری ترکیب قابل قبول و مطلوبی از نیروی انسانی و امکانات مادی است. در به کارگیری نیروهای برون سازمانی، پیمانکاران به عنوان جزء لاینفک و بسیار مهم در فرایند اجرای پروژهها مطرح میگردند. انتخاب پیمانکاران در پروژه های ساخت و نصب، یکی از عرصه های مهم تصمیم گیری در شرکت های پتروشیمی را تشکیل می دهد که دارای شرایط تصمیمات چند معیاره هستند. نتایج این تصمیات اثر مهمی بر اجرای پروژه از لحاظ زمانی، کیفیت و هزینه (با توجه به هزینۀ استهلاک و خوابیدگی سرمایه و ضرر ناشی از عدم تکمیل و تحویل به موقع پروژه) می گذرد و در بعضی مواقع، امکان توجیه اقتصادی پروژه را در بر دارد. با اولویتبندی معیارهای تعیینکننده و اثرگذار در تصمیمگیری، انتخاب پیمانکار انجام و تعیین مستندات منطقی علمی یک سیستم پشتیبانی از تصمیمات حاصل می شود، به گونه ای که با هر گونه جابجایی در سطوح مدیریت، این معیارها، اولویتها و استانداردهابرای تصمیم گیری مدیران ارشد اثرگذار بمانند. در این پژوهش، با استفاده از رویکرد MCDM، معیارهای شناسایی شده در رتبهبندی پیمانکاران پروژه های پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته و با طرح پرسشنامهای، مؤثرترین معیارها در این زمینه شناسایی گردید. سپس، با استفاده از پرسشنامۀ دیگری، نظریات خبرگان (حاوی اطلاعات کلی یک مناقصه شامل پروژه و 5 پیمانکار شرکتکننده در آن) جمع آوری شد و با به کارگیری تکنیک های تاپسیس و بردا، ارزیابی انجام گرفت و برترین پیمانکار بعنوان برندۀ مناقصه معرفی گردید. در نهایت، فرآیند تصمیم گیری به همراه راهکارهایی برای به کارگیری این روش و پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه گردیده است.
تصمیمگیری های چندمعیاره,پیمانکار,کارفرما,پروژه,مناقصه,رتبهبندی و انتخاب.
https://bar.yazd.ac.ir/article_200.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_200_12c55aa23ec2c38a20a1c8735d987c39.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2
3
2010
08
23
انتخاب همزمان تکنولوژی برای خریدار و تأمین کننده با استفاده از یک مدل برنامه ریزی آرمانی
51
77
FA
محمدرضا
مهرگان
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
علی
محقق
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
محمد
سماواتی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران
با توجه به اهمیت انتخاب فن آوری مناسب از سویی و ضرورت هماهنگی خریدار و تأمین کننده در انتخاب فن آوری متناسب با نیاز مشتریان ازسوی دیگر، این مقاله سعی دارد تا در شرایطی که به علت تغییر در نیاز مشتری، لازم است تا هم خریدار و هم تأمین کننده اقدام به انتخاب و کسب تکنولوژی تولید کنند و با توجه به نقش «رابطۀ خریدار- تأمین کننده» در مرحلۀ انتخاب فن آوری ، یک مدل برنامه ریزی آرمانی جهت انتخاب هم زمان تکنولوژی(برای خریدار و تأمین کننده) ارائه نماید. این مدل به دنبال دستیابی به سه هدف در سه سطح اولویت است که در راستای این اهدافالزامات مورد نظر و محدودیت های هریک از سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد و همچنین بر لزوم هم گرایی بین دو گزینه منتخب تأکید می شود. در نهایتاین مدل با انتخاب دوفن آوری که ظرفیت های دو سازمان را تا حد امکان مشابه یکدیگر می سازد، از سرمایه گذاری های بی مورد و ایجاد ظرفیت های باز و بی استفاده در دو سازمان ها جلوگیری می کند.
انتخاب فن آوری,رابطۀ خریدار- تأمین کننده,برنامه ریزی آرمانی
https://bar.yazd.ac.ir/article_201.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_201_f227c4cf86021ce56368382f4ce4ae25.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2
3
2010
08
23
بررسی تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکردSMEهای شهرستان کرمان با استفاده از روش AHP
78
95
FA
علی
ملاحسینی
دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
محمدعلی
فرقانی
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
باریار
مرادخانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط شهرستان کرمان و اولویت بندی عوامل موثر در افزایش عملکرد بودهاست. در این راستا، پرسشنامۀ استاندارد ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران و(2007) و عملکرد سازمانی لی و آتوهن گیما(2001) استفاده شد.ابزار تحقیق پس از تأیید روایی و پایایی ابزار تحقیق در بین 171 شرکت مورد مطالعه، توزیع شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها مشخص شد که تمامی ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکرد SME ها تأثیر مثبت دارند. با استفاده از پرسشنامۀ دیگری که در قالب فرایند تحلیل سلسله مراتبی تنظیم گردیده بود، عوامل شناسایی شدۀ مؤثر بر عملکرد، اولویت بندی گردید. دیدگاه سیستمی بیشترین سهم را در افزایش عملکرد شرکت های کوچک و متوسط داشت و به ترتیب، تصمیم گیری مشارکتی، فضای باز و تجربه گرایی، تعامل با محیط بیرونی و در نهایت ریسک پذیری از جمله عوامل تأثیر گذار بعدی بودند.
قابلیت یادگیری سازمانی,عملکرد,شرکت های کوچک و متوسط (SME),روشAHP
https://bar.yazd.ac.ir/article_202.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_202_e4445b1d6c20518f52222b81a9e3930e.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2
3
2010
08
23
کاربرد فرآیند تحلیل شبکه ای جهت رتبه بندی تأمین کنندگان و عوامل مرتبط با تصمیم گیری در زنجیره تأمین
102
116
FA
اکبر
عالم تبریز
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
محمد
باقرزاده آذر
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه شهید بهشتی
فرآیند تحلیل شبکهای متدولوژی پیچیدهای است و نسبت به متدولوژی سنتی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی نیازمند مقایسات بیشتری است و تلاش مضاعفی را میطلبد.در پاسخ به افزایش رقابت، کوتاه شدن چرخۀ عمر محصولات و تغییر سریع سلیقۀ مشتریان، بسیاری از سازمانها بر زنجیرۀ تأمین، به عنوان وسیلهای برای دستیابی به مزیت رقابتی بلند مدت، تأکید و تمرکز نمودهاند. یکی از اجزای مهم مدیریت زنجیره تأمین مسأله ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب تأمینکنندگان است، که این فرآیند در اصل یک مسأله تصمیمگیری چند معیاره است. مسائل مربوط به گزینش تأمین کننده، مسائلی پیچیده هستند که ممکن است بسیاری دغدغههای کمی و کیفی را به همراه داشته باشند. با توجه به ماهیت چند معیارۀ انتخاب تأمینکنندگان، فرآیند تحلیل شبکهای به عنوان مدلی قدرتمند و قابل اطمینان میتواند به کاربرده شود. همچنین فرآیند تحلیل شبکهای به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل تصمیم برای حل مسائل چند معیاره گزینش تأمینکننده که شامل وابستگیهای درونیاند قابل استفاده است.برای نشان دادنکاربردی بودنمدلِ پیشنهادی، موردیبه عنوان مثال نیز ارائه شده است که خروجی مدل رتبهبندی نهایی و عوامل مهم در ارتباط با تصمیمگیری را نشان میدهد و با استفاده از این اطلاعات، تصمیمگیرندگان میتوانند جهت انتخاب تأمینکننده راهبردی اقدام نمایند.
تأمین کنندگان,فرآیند تحلیل شبکهای,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی,تصمیم گیری
https://bar.yazd.ac.ir/article_203.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_203_b2269f789b7a829720787f59fb8386b9.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2
3
2010
08
23
عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک توسط مشتریان و رتبه بندی آنها (مطالعۀ موردی: شعب بانک تجارت شهر تهران)
117
139
FA
محمدتقی
تقوی فرد
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
مصطفی
ترابی
کارشناس ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات از دانشگاه علامه طباطباییو مدرس دانشگاه
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات"موبایل بانک" با استفاده از مدلی که بر اساس مدل پذیرش فن آوری وتئوری انتشار نوآوری، طراحی و با نظرخواهی از استادان و صاحبنظران بانکی، بومی گردیده، تهیه شده است. این مدل، عوامل مؤثر بر به کارگیری خدمات موبایل بانک را به سه بخش ویژگیهای فن آوری موبایل بانک، ویژگیهای روان شناختی و ویژگی های جمعیت شناختی تقسیمبندی میکند.<br /> در این پژوهش، با استفاده از روشتوصیفی- پیمایشی، نمونهای متشکّل از 666 نفر از مشتریان بانک تجارت در معرض سؤال قرار گرفتهاند و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، به بررسی عوامل مؤثر بر کاربرد خدمات موبایل بانک پرداخته شدهاست.<br /> با توجه به نتایج پژوهش، از بین ویژگیهای فن آوری موبایل بانک، به ترتیب اولویت، متغیرهای سازگاری، هزینۀ استفاده، قابلیت آزمون و سودمندی،مؤثرتر هستند؛ در حالی که پیچیدگی و ریسک درک شده، در این امر، تأثیر چندانی ندارند.<br /> از بین ویژگیهای روان شناختی، به ترتیب اولویت، خطرپذیری و طرز فکر پیرامون تغییر از عوامل مؤثر هستند؛ در حالی که رهبری عقیده در این مورد، تأثیر چندانی ندارد.<br />
بانکداری الکترونیکی,موبایل بانک,فن آوری اطلاعات,خدمات الکترونیکی
https://bar.yazd.ac.ir/article_204.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_204_f20f024903ce76132b078c16387115c8.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
2
3
2010
08
23
عوامل موثربرعملکرد شرکتهای کوچک درمراحل اولیهی رشد (مطالعهموردی شرکتهای مستقر در مراکز رشد پارکهای علم و فناوری کشور)
140
162
FA
غلامرضا
ملک زاده
دانشجوی دکترای مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
مصطفی
کاظمی
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
در این مقاله رابطۀ میان توانمندیهای مدیریتی شرکتهای کوچک مستقر در مراکز رشد پارکهای علم و فناوری کشور در مراحل اولیه رشد بر عملکرد آنها بهره گیری از نظرات یک گروه کارشناسی و خبره شامل 38 نفر از مدیران بررسی میشود. این بررسی نشان میدهد که سازه توانمندیهای مدیریتی دارای سه بعد است: توانمندی بازاریابی، توانمندی مالی/ عملیاتی و توانمندیهای فناورانه. رابطه مثبت میان دو سازهٔ اول و متغیر عملکرد کمک میکند تا فعالیتهای کلیدی و بحرانی در مراحل اولیهرشد شناسایی شود . به نظر میرسد عامل غالب٬ همان توانمندی بازاریابی باشد. علاوه بر این٬ سطح توانمندی بازاریابی همراه با فرض وجود منابع مالی مطمئن خارج از شرکت نیز مطالعه و بررسی شده و نتایج نشان میدهد هرچه مدیران شرکت تواناییهای مدیریتی بیشتری داشته باشند آن شرکت در کسب منابع مالی از منابع خارجی موفقتر است. در عین حال٬ آموزشهای هدف دار و حمایتی نیز عاملی تأثیر گذار و تعیین کننده در جهت ایجاد و تقویت این توانمندیها هستند.
توانمندیهای مدیریتی,اقدامات مدیریتی,مرکزرشدفناوری,پارک علم و فناوری,برنامههای آموزشی
https://bar.yazd.ac.ir/article_205.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_205_4cc106566ca888a5c975f9c9f9d6b0a9.pdf