دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
3
6
2011
11
14
ارتباط ابعاد ارزش ویژهی برندو عملکرد سازمان بر اساس مدل CBBE
1
22
FA
علی
مروتی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه یزد
محمدکاظم
کشور شاهی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
مهسا
رستگار
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
مدیریت برند یکی از ابزارهای کارآمد در دست مدیران بازاریابی در خصوص تدوین استراتژیها و برنامه های بازاریابی است. ارزیابی برند با استفاده از مفهوم ارزش ویژهی برند امکان پذیر است. عواملی چون کیفیت ادراک شده، تمایل به پرداخت قیمت بالاتر، محبوبیت برند، منحصر به فرد بودن و... ابعاد تشکیلدهندهی ارزش ویژهی برند هستند. نگارندگان این مقاله سعی در آزمودن ارتباط میان ارزش ویژهی برند و عملکرد شرکت داشته و در جهت رسیدن به این مهم، بازار رقابتی بیمهی بدنه را برای آزمون فوق انتخاب کردهاند. برای انجام این پژوهش، از ضریب همبستگی میان ارزش ویژهی برند از دیدگاه مشتریان و تعداد بیمهی بدنه فروش رفته شرکتهای بیمه استفاده شده است. در خروجی کار، ارتباط بالای ارزش ویژهی برند و عملکرد شرکت (فروش) مشاهده شد. این امر به معنای آن است که شرکت های بیمه ای که از ارزش ویژهی بالاتری در ذهن مشتریان برخوردارند، عملکرد بهتری نیز داشته اند.
عملکرد سازمان,ارزش ویژهی برند مشتریگرا (CBBE),نتایج مالی
https://bar.yazd.ac.ir/article_178.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_178_f40f606755d0eeaebed447f32debae21.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
3
6
2011
11
14
انتخاب تأمین کنندگان شرکت های مهندسی و ساخت
23
50
FA
علی
محقر
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
amohaghar @ ut.ac.ir
مژگان
نوری
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشکده تهران
محمد
میر کاظمی مود
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشکده تهران
نیما
سرابی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشکده تهران
روش های گوناگونی به منظور کمک به تصمیم گیرندگان خرید برای رو در رو شدن با پیچیدگی های انتخاب یک تأمین کننده مناسب در ادبیات تحقیق پیشنهاد شده است. اما این روش ها غالباً نگاهی تک بعدی و منفرد به فر آیند انتخاب تأمین کننده دارند. همچنین، این روش ها معمولاً، ابهام و عدم اطمینان موجود در مسأله انتخاب تأمین کننده را در نظر نمی گیرند. هدف این مقاله نیز پیشنهاد یک رویکرد چند مرحله ای جامع به منظور انسجام بخشی به فرآیند انتخاب تأمین کننده است. در این رویکرد، سعی شده است ابهام موجود در فرآیند انتخاب که ناشی از استفاده از داده های خشک عددی است به حداقل برسد. این رویکرد مبتنی بر روش Fuzzy QFD است که در آن، به منظور انتخاب تأمین کننده، از مفهوم خانه کیفیت که از ابزارهای رویکرد توسعه کارکرد کیفیت محسوب می شود استفاده شده است. از یک الگوریتم فازی به منظور تعریف متغیرهای زبانی برای بیان اهمیت نسبی متغیرهای درونی (WHAT) و بیرونی (HOW) خانه کیفیت و رابطه آنها با یکدیگر بهره برداری شده است. برای نشان دادن کاربردی بودن رویکرد پیشنهادی، یک مطالعه موردی نیز ارائه شده است. نتایج حاصل از مطالعه موردی علاوه بر رتبه بندی و انتخاب تأمین کنندگان نهایی، نشان می دهد که منابع انسانی و زیرساخت ها و فن آوری مهم ترین معیارهای ارزیابی تأمین کننده و کیفیت فنی و کارکردی محصول و وجود خدمات پس از فروش برای محصول، مهم ترین ویژگی های محصول از نظر سازمان مورد مطالعه هستند.
زنجیرۀ تأمین,شرکت های مهنسی و ساخت,خانۀ کیفیت,تئوری مجموعههای فازی
https://bar.yazd.ac.ir/article_179.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_179_1bcd045c8f6498d11cf123d8a488c250.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
3
6
2011
11
14
شناسایی ذهنیت افراد نسبت به سیاستهای خصوصیسازی در ایران
51
74
FA
سید یعقوب
حسینی
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه خلیج فارس
بابک
بهجتی اردکانی
دانشجوی کارشناسی ارشد MBA مؤسسه آموزشی نور طوبی
سحر
رحمانی
دانشجوی کارشناسی ارشد MBA مؤسسه آموزشی نور طوبی
مقوله خصوصیسازی در جامعه کنونی ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، بعد از گذشت سه دهه از آغاز خصوصیسازی در دنیا و در حالی که توجه پژوهشگران کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه به پیامدهای مثبت و منفی آن معطوف شده ، اکنون در کشور تمایلی برای استفاده از پیشنهادهای آن نظریه به وجود آمده است. در این پژوهش تلاش شده تا با استفاده از روششناسی کیو و تحلیل عاملی اکتشافی که در پی کشف ذهنیت افراد است و با بهرهگیری از نظرات افراد، ذهنیت آنان نسبت به خصوصیسازی شناسایی شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در جامعه مورد بررسی، هشت ذهنیت قابل شناسایی است. این هشت ذهنیت شناسایی شده در دو رویکرد اقتصادی و سیاسی قابل تحلیل است. این به آن مفهوم است که ذهنیت جامعه مورد بررسی بر اساس رویکرد سیاسی و اقتصادی آنهاتحت تأثیر قرار میگیرد.
خصوصیسازی,سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی,روششناسی کیو.
https://bar.yazd.ac.ir/article_180.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_180_7c70bb6eb70c48ece724b12a16bc7f3c.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
3
6
2011
11
14
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر حسن شهرت شرکت های لوازم خانگی
75
104
FA
سعید
نجم روشن
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی؛ دانشگاه پیام نور؛ مرکز تحصیلات تکمیلی تهران
زهرا
نصراللهی
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه یزد
سید محمد
طباطبایی نسب
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه یزد
یکی از ویژگی های مهم محصولات و خدمات که از گذشته های بسیار دور، چه در عرصه های فردی، چه اجتماعی و چه در کسب و کار باعث سرآمدی نسبت به دیگران بوده، حسن شهرت است. هدف از انجام این پژوهش، معرفی حسن شهرت و مزایای رقابتی آن در عرصة کسب و کار و رتبه بندی عوامل مؤثر بر حسن شهرت در صنعت لوازم خانگی ایران است. این رتبه بندی با استفاده از پرسشنامة مدل توسعه یافتة شهرت فامبران[1] و به کارگیری داده های به دست آمده در تکنیک تاپسیس فازی، از دو دیدگاه مدیران و مشتریان این صنعت انجام می شود. در نتایج به دست آمده از این تحقیق، تفاوت ها و مشترکات عوامل مؤثر بر شهرت از دو دیدگاه مدیران و مشتریان مشخص شده است. همچنین، برای این عوامل، سه دسته به ترتیب اولویت مشخص شده است تا مدیران بتوانند با استفاده از آنها، به ارتقای شهرت شرکت خود بپردازند.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] Fombrun.
شهرت شرکت,مزیت رقابتی,دارایی غیر ملموس,تاپسیس فازی,صنعت لوازم خانگی ایران.
https://bar.yazd.ac.ir/article_181.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_181_0d241759f1eb10e85053d194f1b225e5.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
3
6
2011
11
14
عوامل موثر بر تعهد سازمانی مطالعه موردی:اعضای جهاددانشگاهی
105
122
FA
عزت الله
اصغری زاده
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مجید
سعیدی نژاد
دانشجویکارشناسیارشد مدیریت امور شهری
تعهد سازمانی از جمله نگرش هایی است که در مباحث رفتار سازمانی مطرح می شود. این نگرش حالتی است که فرد ، سازمان و بخصوص هدف های آن را معرف خود می داند و تمایل دارد تا عضو آن باقی بماند. تعهد سازمانی در سه بعد "تعهد عاطفی"، "تعهد هنجاری" و "تعهد مستمر" قابل بررسی است. در این مقاله ، ضمن ارزیابی میزان تعهد سازمانی اعضای جهاد دانشگاهی در ابعاد سه گانه فوق، تاثیر عواملی چون: نگرش اعضا نسبت به مدیران ارشد، ویژگیهای شغل، عدالت در پرداختها، سابقه کار و میزان دریافتی بر ابعاد تعهدسازمانی مورد بررسی قرار گرفته است؛ یافته های تحقیق حاکی از میزان زیاد تا خیلی زیاد تعهد سازمانی اعضای جهاد دانشگاهی و وجود رابطه مثبت و معنیدار بین تمام متغیرهای مذکور با میزان تعهد سازمانی اعضای این نهاد در هر سه بعد می باشد.
تعهد سازمانی,تعهد عاطفی,تعهد هنجاری,تعهد مستمر,جهاد دانشگاهی
https://bar.yazd.ac.ir/article_182.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_182_a1b1bee7413e6d4b456d232b54098e1b.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
3
6
2011
11
14
کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل های شهر مشهد)
123
149
FA
داوود
فیض
استادیار دانشگاه سمنان
حسین
طاهریان
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
عظیم
زارعی
استادیار دانشگاه سمنان
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت کیفیت خدمات هتل ها و رضایت مشتریان در شهر مشهد است. با مطالعه تحقیقات پیشین مدل مفهومی خاصی طراحی شد و کیفیت خدمات هتل ها با استفاده از مدل آمیخته «بومز و بیتنر» مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش، با استفاده از بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه محقق ساخته، داده های مورد نیاز از 196 نفر از مشتریان هتل های شهر مشهد و 90 نفر از مدیران و کارشناسان این هتل ها جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که در مجموع کیفیت خدمات هتل های شهر مشهد در حد قابل قبولی قرار دارد و مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده راضی هستند. بین دیدگاه مشتریان، مدیران و کارشناسان تفاوت وجود دارد. همچنین آمیخته «مکان» دارای بیشترین اهمیت و آمیخته «قیمت» دارای کمترین اهمیت است.
کیفیت خدمات- مدل «بومز و بیتنر»- صنعت هتلداری- روش تصمیم گیری چند شاخصه (تاپسیس)- هتل های شهر مشهد
https://bar.yazd.ac.ir/article_183.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_183_3bb118d79242096575bf7491dd928fec.pdf
دانشگاه یزد
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-3878
3
6
2011
11
14
مدل راهبردی تبلیغات الکترونیک اثربخش رفتار مصرف کنندگان
150
176
FA
محمدرضا
حمیدی زاده
عضوهیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
ناصر
یزدانی
دکتری مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه ، نویسنده مسئول
از دیرباز مدیران و بازاریابان بطور جدی به دنبال فهم این مهم بوده اند که تبلیغات چگونه بر تصمیمات مشتریان و مصرف کنندگان تأثیر می گذارد و اصولاً این تأثیرگذاری آیا از یک فرآیند و مدل خاصی تبعیت می کند یا خیر؟ لذا تحقیقات زیادی پیرامون این موضوع صورت گرفته که تعدادی از آنها تأئید کننده یکدیگر و تعدادی از آنها در مقابل یکدیگر قرار دارند. نتایج این تحقیقات که ارائه کننده مدل های مختلف از سال 1898 تاکنون است (بیش از 30 مدل) در این تحقیق جمع آوری و مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. این بررسی ابتدا الگوهای سلسه مراتب سنتی را توصیف می کند و سپس به بحث درباره الگوهای سلسه مراتب نوین می پردازد. با توجه به پیشرفتهای سالیان اخیر و ورود ابزارهای الکترونیک ارتباطات که بواسطه آن تبلیغات اینترنتی (الکترونیک) تبدیل به یکی از کانالهای مهم بازاریابی برای شرکتها شده است. لذا مدل راهبردی برای تبلیغات اینترنتی با توجه به نقد و بررسی مدل های گذشته ، ارائه شده است.
مدل های تبلیغات,اثر بخشی تبلیغات,مدل راهبردی تبلیغات الکترونیک
https://bar.yazd.ac.ir/article_184.html
https://bar.yazd.ac.ir/article_184_1cf2a8ba7ea1735b47f211f3c1645896.pdf