TY - JOUR ID - 1325 TI - تبیین تاثیر تبلیغات ویروسی بر رفتار خرید مصرف کننده JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - محمدی, سارا AU - درزیان عزیزی, عبدالهادی AU - رحیمی, فرج الله AU - شفیعیان, رزمینا AD - استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشجوی ارشد مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 20 SP - 169 EP - 186 KW - اعتبار پیام KW - تبلیغات ویروسی KW - رفتار ­خرید ­مصرف­ کننده KW - محتوای احساسی DO - 10.29252/bar.2019.1325 N2 - در دنیای رقابتی کسب و کار امروز، عوامل متعددی بر رفتار خرید مصرف کنندگان و مشتریان تاثیرگذار است. در سال‌های اخیر تبلیغات ویروسی به عنوان یکی از روش‌های کارا و اثربخش که می­تواند سبب ایجاد آگاهی، علاقه، آزمایش و پذیرش محصول شود، پدیدار­ شد. تبلیغات ویروسی از طریق انتقال داوطلبا­نه پیام تحریک­آمیز یک برند از فردی به فرد دیگر به منظور تحت تأثیر قرار­دادن یا متقا­عد­کردن بیننده پیام جهت انتقال آن به دیگران از طریق اینترنت عمل می­کند. بنابراین مهمترین هدف این تحقیق بررسی تاثیر محتوای احساسی پیام (خشم، ترس، تنفر، شادی، غم و تعجب) و اعتبار پیام تبلیغات ویروسی (قابلیت اعتماد، تخصص و جذابیت) بر رفتار خرید مصرف­کنندگان (قصد و تمایل به خرید، میزان و تکرار خرید) است. در این مطالعه 320 کاربر اینترنتی در شهر اهواز با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه­های دارای روایی و پایایی بوده که ازطریق ایمیل به همراه فیلم تبلیغاتی کوتاه برای کاربران ارسال شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با نرم­افزار ایموس نشان داد که محتوای احساسی پیام (تلفن همراه) و اعتبار پیام تبلیغات ویروسی (در هرسه محصول) بر رفتار خرید مصرف­کننده به­طور مثبت و معنادار تاثیر­ می­گذارد. همچنین نتایج بیانگر تاثیر منفی و معنادار محتوای احساسی بر رفتر خرید مصرف کننده در دو محصول بیمه عمر و حشره کش الکتریکی است. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_1325.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_1325_e16b10c3e54c4b26042faa715180af0b.pdf ER -