TY - JOUR ID - 1558 TI - تبیین رفتار جنون خرید JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - سهرابی, روح الله AU - رضایی راد, مصطفی AU - موسوی, مونیکا AD - استادیار مدیریت تولید و عملیات، گروه حسابداری ، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - استادیار مدیریت، گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت و حسابداری رزن دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی گنج‌نامه، همدان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 21 SP - 269 EP - 294 KW - رفتار جنون خرید KW - بانوان خرم‌آباد KW - مدل یابی معادلات ساختاری DO - 10.22034/jbar.2019.1558 N2 - جنون خرید به‌عنوان خریدی مزمن و تکرارشونده توصیف‌شده است که یک پاسخ ابتدایی و اولیه به رویدادها یا احساسات منفی هست. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت از نوع توصیفی پیمایشی است. این پژوهش به شناسایی عوامل فردی، خانوادگی و محیطی مؤثر بر رفتار جنون خرید در میان بانوان شهر خرم‌آباد هست. جامعه آماری نامحدود فرض شده لذا با استفاده از جدول کرج سی و مورگان 384 نفر به شیوه تصادفی نمونه‌گیری شدند. در راستای تلاش برای شناسایی عوامل اساسی مؤثر بر جنون خرید، بررسی پژوهش‌های پیشین و همچنین پرسشنامه طراحی شد و تحلیل‌ها بر روی آن‌ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم‌افزار لیزر انجام شد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده مشخص شد هر سه عامل اصلی مؤثر بر رفتار جنون خرید یعنی عوامل فردی، خانوادگی و محیطی در رفتار جنون خرید تأثیرگذار است و از بین ابعاد مربوط به عوامل اصلی تمامی ابعاد به‌غیراز سن با رفتار جنون خرید مؤثر هستند و فرضیات فرعی مربوط به آن‌ها تائید شدند. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_1558.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_1558_7362c5fb1fd00d7fe913de1cab475e8d.pdf ER -