TY - JOUR ID - 1583 TI - چگونگی اثر ویژگی ها، پیامدها و ارزش ها در قالب ساختار شناختی بر نیات رفتاری JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - سعیدا اردکانی, سعید AU - الحسینی المدرسی, سید مهدی AU - حسینی, فریده‌سادات AU - پزشکی نجف آبادی, فرشته AD - استاد بخش مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد AD - استادیاربخش مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد AD - استادیار بخش روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر AD - دانش آموخته دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 22 SP - 283 EP - 303 KW - بازاریابی گردشگری KW - ساختار شناختی KW - تصویر مقصد KW - نیات رفتاری KW - گردشگر سالمند DO - 10.22034/jbar.2020.1583 N2 - مطالعه جامع رفتار مصرف کننده پیش نیاز طراحی استراتژیهای اثربخش بازاریابی است. تصویر مقصد و نیات رفتاری بهمراه ارتباطات بین آنها همچنان از موضوعات پژوهشی جذاب برای دانشگاهیان و دست­اندرکاران حوزه بازاریابی گردشگری به­شمار می­آید. هدف از انجام این پژوهش تبیین نیات رفتاری بر اساس ساختار شناختی تصویر مقصد می­باشد. در این پژوهش برای نخستین­بار بُعد شناختی تصویر مقصد با سطوح انتزاعی­تر ‌ پیامد و ارزش مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، گردشگران سالمند ساکن شهر شیراز می باشند که 305 نفر از آنها به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده و  به پرسشنامه محقق­ساخته پژوهش پاسخ دادند. داده­های گردآوری شده با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­های پژوهش ارتباط معنادار ساختار شناختی تصویر مقصد با نیات رفتاری و ابعاد آن را تایید نمود. نتایج این پژوهش در ایجاد درک بهتر از رفتار گردشگر سالمند ایرانی و تدوین استراتژیهای بازاریابی مناسب برای  بازار نوظهور گردشگری سالمندی ایران قابل­استفاده خواهد بود. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_1583.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_1583_1b9d6e281bbbce29b01b41d1f6cfe78e.pdf ER -