TY - JOUR ID - 1946 TI - مدیریت ریسک نقدینگی و مشارکت مشتریان در تأمین نقدینگی بانکی JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - جلیلیان, نگار AU - زنجیرچی, سید محمود AU - ناصر صدرابادی, علیرضا AD - دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 23 SP - 115 EP - 146 KW - بانک تجارت KW - تحلیل محتوا KW - ریسک نقدینگی KW - نقدینگی بانک KW - ویکور فازی شهودی DO - 10.22034/bar.2020.11105.2892 N2 - به دلیل پیچیدگی محیط اجتماعی- اقتصادی، در مورد نظرات مسائل موجود تردید وجود دارد. مجموعه­های فازی شهودی با در نظر گرفتن درجه عضویت و فقدان عضویت، در توصیف داده‌های مبهم و نادقیق در شرایط فقدان قطعیت به پژوهشگران کمک می­کند. بنابراین، در پژوهش حاضر تلاش شد با هدف تأمین نقدینگی بانکی به منظور کاهش ریسک نقدینگی در بانک تجارت، عوامل مؤثر بر تصمیم­گیری مشتریان مبنی بر سپرده­گذاری و دریافت تسهیلات بانکی، شناسایی شده و در فضای فازی شهودی اولویت­بندی شوند. پژوهش از منظر هدف کاربردی و پژوهشی توصیفی و میدانی است. جامعه­ آماری شامل مدیران، معاونان و کارشناسان فعال در واحدهای مدیریتی بانک تجارت است. برای تحقق هدف ابتدا با روش تحلیل محتوا، عوامل مؤثر بر مشارکت مشتریان در تأمین نقدینگی بانک، شناسایی و سپس با استفاده از روش­ تصمیم­گیری چند شاخصه، اولویت­بندی شد. نتایج نشان داد که از میان عوامل مؤثر بر تصمیم سپرده­گذاری مشتریان سود سپرده بانکی، شاخص جامعه، تجربه مشتری، سرعت و دقت در ارائه خدمات و برخورد کارکنان در اولویت­های اول تا پنجم اهمیت قرار دارند. همچنین از میان عوامل مؤثر بر تصمیم دریافت تسهیلات، تعداد چک برگشتی، درآمد، سابقه، مالکیت و مبلغ قسط، از مهم­ترین عوامل هستند.  UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_1946.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_1946_b329936354e0fd58b370bf814fa49f6d.pdf ER -