TY - JOUR ID - 1952 TI - تدوین الگوی شبکه‎سازی در بخش خدمات JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - شریفی, روح اله AU - الوداری, حسن AU - رسولی, رضا AU - منتظری, محمد AD - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام‎نور، تهران، ایران AD - استاد گروه مدیریت، دانشگاه پیام‎نور، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام‎نور، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 23 SP - 417 EP - 444 KW - شبکه KW - رهبری KW - رهبری شبکه‎ای KW - تئوری مفهوم‎سازی داده‎بنیاد KW - بخش خدمات DO - 10.22034/bar.2020.13787.3476 N2 - شبکه‎سازی برای رهبرانی که دنیا را با دیدی نظام‌مند می‌بینند به استراتژی محبوبی تبدیل شده است و متخصصان در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله رهبری سازمانی، برای حل یا بهبود مشکلات اجتماعی پیچیده از راه‌حل‌های مبتنی بر شبکه استفاده می‌کنند. توسعه تئوری رهبری شبکه‎ای در دانشگاه‎ها منجر به ارتباط منسجم و نظام­یافته لایه‎ها و سطوح مختلف دانشگاه گردیده و از توسعه جزیره‎ای دانشگاه جلوگیری خواهد کرد. پژوهش با رویکرد کیفی، با استفاده از استراتژی تئوری مفهوم‎سازی داده‎بنیاد به طراحی الگوی رهبری شبکه­ای در بخش خدمات پرداخته است. با 12 نفر از مدیران اجرایی دانشگاه پیام‎نور در سطوح مختلف و به روش نیمه­ساختاریافته مصاحبه و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه­وتحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تجزیه­وتحلیل 179 مفهوم، 17 مقوله و 8 قضیه شناسایی گردید که تشکیل‎دهنده مدل نهایی پژوهش مبتنی بر مدل پارادایمی استراوس و کوربین هستند. نتایج پژوهش نشان ­می­دهد که رهبری شبکه‎ای به­مثابه مقوله محوری و در تعامل با شبکه­گونی پیرامونی، کنش‎های فردی و سازمانی، زیرساخت­نرم و سخت و نوآوری فرآیند و خدمت، باعث تعالی شبکه دانشگاه می­شود. با توجه به مؤلفه‎های اصلی رهبری شبکه‎ای شامل کسب دانش، مهارت و نگرش شبکه‎ای، توصیه می‎شود طراحی و تدوین برنامه‎های مدون و منظمی برای ایجاد و پرورش این مؤلفه‎ها در بین کارکنان دانشگاه از قبیل برگزاری کارگاه‎های آموزشی و عملیاتی و همایش‎های علمی در دستور کار مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه قرار گیرد. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_1952.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_1952_ca3c9703a9cc95b89013c8d6063e9429.pdf ER -