TY - JOUR ID - 2089 TI - تبیین بخش‌بندی مشتریان بازارهای صنعتی با نقشه های خودسازمان ده JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - اخوان, آفرین AU - جهادی نائینی, فرزانه AU - ابویی, محمدحسین AD - استادیار، گروه مهندسی صنایع- مدیریت سیستم و بهره‌وری، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران AD - کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزد، یزد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 24 SP - 1 EP - 18 KW - بازار فولاد KW - بازاریابی هدفمند KW - بخش بندی مشتریان KW - نقشه های خودسازمان ده KW - RFM DO - 10.22034/bar.2021.4273.1534 N2 - چالش روند فزاینده­ تغییرات محیطی، شدت رقابت و گذر از دوران انحصاری به فضای رقابت، شرکت­ها را به سمت بازاریابی پویا (بازاریابی هدفمند) سوق داده است. با توجه به این­که ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان و همچنین افزایش سودآوری و رشد پایدار از راهبُردهای اصلی شرکت فولاد مبارکه به شمار می­روند؛ هدف از این پژوهش، کمک به تحقق­بخشی راهبُردهای مذکور از طریق هدف‌مند ساختن سازمان در راستای سفارشی­سازی خدمات، بر مبنای ویژگی­های برجسته و شاخص­های رفتاری مشتریان بازار صنعتی است. در این پژوهش به دلیل ضرورت شناخت مشتریان مختلف، جهت ارائه­ خدمات متناسب با خصوصیات هر بخش، از نقشه­های خودسازمان­ده برای بخش­بندی و شناسایی ویژگی­های مشتریان شرکت استفاده شده­است. مطابق یافته­های پژوهش مشتریان بازار داخل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بر اساس 95 معیار مستخرج از 48 شاخص (جمعیت­شناختی، جغرافیایی، عملیاتی، رفتاری و وضعیتی)، در پنج خوشه که بر مبنای متغیرهای شیوه­های خرید (RFM)، به ­صورت مشتریان طلایی، مشتریان خاص، مشتریان وفادار، مشتریان روی‌گردان و مشتریان مشکوک نام­گذاری شده­اند، قرار گرفته ­اند. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_2089.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_2089_1732ad0c7bfe46d3bffd2153adf42e68.pdf ER -