TY - JOUR ID - 2101 TI - طراحی فضای داخلی فروشگاه‌ها بر اساس شبیه‌‌سازی الگوی حرکتی افراد JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - شهریاری, مهری AU - فیض, داود AU - زارعی, عظیم AU - کاشی, احسان AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - استادیار گروه عمران، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 24 SP - 425 EP - 445 KW - طراحی فضای فروشگاه KW - فضای داخلی فروشگاه KW - شبیه‌سازی الگوی حرکتی KW - شهر سمنان DO - 10.22034/bar.2021.13669.3445 N2 - هدف پژوهش طراحی فضای داخلی فروشگاه‌‌ها براساس شبیه‌‌سازی الگوی حرکتی افراد است. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان فروشگاه هایپرمارکت ققنوس در شهر سمنان است. داده‌‌ها از طریق فیلم‌‌های دوربین مدار بسته فروشگاه گردآوری و برای طراحی فضای داخلی چندین گام طی شد. در گام اول با استفاده از تکنیک طرح همدلی، رفتار مشتریان درون فروشگاه آنالیز شد. در گام دوم با استفاده از نرم‌‌افزار طراحی اتوکد فضای فروشگاه با چیدمان‌‌های قالب استاندارد و با استفاده از روش گروه کانونی، چیدمانی بر اساس نظرات مشتریان طراحی شد. در گام سوم با استفاده از روش شبیه‌‌سازی فضای فروشگاه با چیدمان‌‌های مختلف طراحی و الگوی حرکتی افراد در آن شبیه‌‌سازی شد و در گام آخر با استفاده از روش رگرسیون خطی، تعداد اقلام خریداری شده برای هر سناریوی تعریف شده، پیش‌‌بینی و با هم مقایسه شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مسافت طی شده، سرعت حرکت، زمان خرید و نوع رفتار مشتریان عوامل موثر بر پیش‌‌بینی تعداد اقلام خریداری شده، هستند و نتایج مقایسه سناریوهای طرح‌‌بندی فروشگاه نشان داد که بعد از چیدمان با مسیر اجباری، چیدمان طراحی شده با مشارکت مشتریان، بیشترین تغییرات را در افزایش زمان خرید (12%)، مسافت طی شده (22%) و تعداد اقلام خریداری شده (18%) دارد. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_2101.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_2101_6b2c6c6c46dc076ec5216833526bb4d3.pdf ER -