TY - JOUR ID - 2103 TI - تبیین الگوی همکاری رقابتی برای ورود به بازار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - وحیدی نیا, الهام AU - حسین زاده شهری, معصومه AU - خدادادحسینی, سیدحمید AU - عبدالوند, ندا AD - دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران AD - دانشیار، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران AD - استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 24 SP - 511 EP - 538 KW - پیامدهای همکاری رقابتی KW - محرک­های همکاری رقابتی KW - مدیریت همکاری رقابتی KW - ورود به بازار KW - همکاری رقابتی DO - 10.22034/bar.2021.14350.3605 N2 - ورود موفق به بازار، مدیریت هزینه­ها و ریسک یکی از مهم­ترین چالش­هایی است که سازمان­ها در بازارهای فرارقابتی و پویای امروز با آن رو­به­رو هستند. تغییر نگرش­ها در حوزه رقابت از یکسو و هزینه­های سنگین ورود به بازار از سوی دیگر، موجب ظهور همکاری­های رقابتی در ورود به بازار شرکت ­ها شده حال آنکه مطالعه جامعی در این زمنیه وجود ندارد. هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی همکاری رقابتی به منظور ورود به بازار است و با توجه به اینکه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تجربه این نوع همکاری­ها را داراست، به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شده است. به این منظور ابتدا با استفاده از استراتژی نظریه داده بنیاد چندگانه به تحلیل داده­های حاصل از مرور نظام­مند پیشینه در بازه زمانی 15 سال اخیر پرداخته، سپس تا رسیدن به اشباع نظری با 16 نفر از خبرگان مصاحبه صورت گرفته است و پس از برگزاری گروه کانون، الگوی همکاری رقابتی برای ورود به بازار با سه سازه­ اصلی شامل «محرک­های همکاری رقابتی»، «شکل­دهی و مدیریت» و «عملکرد همکاری رقابتی»، 14 سازه­ فرعی ، 51 مفهوم که  22 مورد مرتبط با محرک­های همکاری رقابتی، 17 مورد مرتبط با شکل­دهی و مدیریت و 12 مورد مرتبط با عملکرد همکاری رقابتی بودند؛ مفهوم‌پردازی شد. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_2103.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_2103_c8902068a283cb1bc00345feb62ae505.pdf ER -