TY - JOUR ID - 2611 TI - طراحی مدل رفتار شهروندی مشتری در مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - پورواحدی, فروغ AU - ابوالفضلی, سیدابوالفضل AU - رضوانی, مهران AU - میرسپاسی, نیلوفر AD - دانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال AD - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه ارومیه AD - دانشیار گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 26 SP - 455 EP - 475 KW - نظریه‌ی داده‌بنیاد KW - رفتار شهروندی مشتری KW - محصولات لوازم خانگی خارجی DO - 10.22034/bar.2022.14151.3566 N2 - هدف از این پژوهش، ارائه یک مدل برای رفتار شهروندی مشتری در مشتریان لوازم خانگی خارجی است و محققان قصد دارند مدلی جامع به‌منظور تبیین این رفتار ارائه کنند؛ بنابراین اهداف این پژوهش، شامل شناسایی مقوله‌های منجر به انجام بروز رفتار شهروندی مشتری و راهبردهای موردنیاز برای نیل به این رفتار است. این پژوهش، با روش نظریه‌ی داده‌بنیاد انجام شده است. در این پژوهش، نمونه‌گیری به‌صورت نظری انجام شده که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته و داده‌های موردنیاز، با ابزار مصاحبه جمع‌آوری شده است. در مجموع، مصاحبه‌ها با 13 نفر از خبرگان صنعت لوازم خانگی و اساتید دانشگاهی انجام شد و به‌منظور دست‌یابی به مدل پژوهش، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از طریق سه نوع کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرم‌افزار مکس کیو دی اِی انجام شد و درنهایت، مدل تحقیق به‌دست آمد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مقوله‌های «تجربه‌ی خرید»، «مشوق‌های خرید محصول خارجی»، «مشوق‌های خرید محصول داخلی»، «ویژگی مشتری»، «موانع خرید محصول داخلی»، «موانع خرید محصول خارجی»، «ویژگی تولیدکننده» و «ویژگی محصول‌ها»، از عوامل علّی هستند که این مقوله‌ها از طریق راهبردهای یافته‌ی این پژوهش، یعنی «نقش حکومت» و «نقش شرکت‌ها»، منجر به بروز رفتار شهروندی مشتری می‌شوند. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_2611.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_2611_915f5f7ef4df2adfc7f1ae76943f0e33.pdf ER -