TY - JOUR ID - 2620 TI - عملکرد استراتژی تجاری سازی مشارکتی: ائتلاف استراتژیک JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - شاکری, رویا AU - یعقوبی, نورمحمد AD - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران AD - استاد گروه مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 26 SP - 267 EP - 290 KW - استراتژی تجاری‌سازی مشارکتی KW - ائتلاف استراتژیک KW - رویکرد مک­ کنزی KW - زیست­ دارو DO - 10.22034/bar.2022.13172.3347 N2 - یک انتخاب استراتژیک بسیار مهم شرکت­های فناوری­محور در صنعت داروهای زیستی، استراتژی تجاری­سازی است. تشکیل ائتلاف­های استراتژیک یکی از شیوه­های غالب تجاری‌سازی در صنعت زیست­داروها است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل جامع عوامل تعیین­کننده عملکرد استراتژی تجاری­سازی مشارکتی در صنعت داروهای زیستی کشور با رویکرد پنج مرحله­ای مک­کنزی شامل؛ طراحی تحقیق، انجام تحقیق و ساخت مدل، اعتبارسنجی تحقیق، تجزیه­وتحلیل داده‌ها و گزارش تحقیق است. به ­منظور ساخت مدل مفهومی پژوهش، بر اساس مرور نظام­مند ادبیات پژوهش، سازه­های تعیین­کننده شناسایی شدند. نتیجه اعتبارسنجی مدل مستخرج از ادبیات­ بر اساس نظر خبرگان صنعت داروئی کشور با روش رتبه اعتبار محتوایی لاوشه از این قرار است: عوامل؛ تناسب شرکاء، سرمایه رابطه­ای، مدیریت تعارض، قابلیت پویای مدیریت ائتلاف و اعتماد به‌عنوان پیش­بین­های عملکرد استراتژی تجاری­سازی مشارکتی مطرح هستند. لازم به ذکر است که عوامل استخراجی دیگر نظیر؛ پویائی محیطی، رفتار فرصت­طلبانه، اداره ائتلاف، ترکیب منابع مولد، رژیم­های مالکیت، یادگیری و سرمایه اجتماعی در صنعت بایوسیمیلارهای کشور مطمح نظر نبوده است. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_2620.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_2620_d50b5437ebb9a32e99bf13772de78109.pdf ER -