TY - JOUR ID - 2939 TI - تأثیر ادراک از قیمت منصفانه، رضایت مشتری و تفاوت ادراک شده از خرید بر تمایلات رفتاری مشتریان با اعتماد و هدف سفر و آشنایی JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - کریمی علویجه, محمدرضا AU - قدیری, زهرا AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانش آموخته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 29 SP - 91 EP - 118 KW - اعتماد KW - تفاوت ادراک شده از خرید KW - تمایلات رفتاری KW - رضایت مشتری KW - ادراک از  قیمت منصفانه DO - 10.22034/jbar.2023.15460.3796 N2 - یکی از مهم­ترین فعالیت­های مدیریت، تصمیم­گیری در مورد تعیین قیمت­های فروش است. با توجه به شدت گرفتن رقابت بین مؤسسات و رشد آهسته آن‌ها در جذب مشتریان جدید، شرکت‌ها به دنبال روش­های جدید برای ارتقاء فروش خود هستند. قیمت نیز به عنوان یکی از چهار آمیخته بازاریابی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا هدف اصلی این پژوهش چگونگی نحوه تأثیرگذاری ادراک از قیمت منصفانه بر تمایلات رفتاری در شرکت‌های هواپیمایی است؛ همچنین اهداف دیگر این پژوهش بررسی نقش میانجی‌گری متغیرها اعتماد، رضایت مشتری و تفاوت ادراک شده از خرید و نقش تعدیل‌گری آشنایی و هدف از سفر بر این رابطه است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. ابزار اندازه­گیری پژوهش حاضر، پرسشنامه بوده است. جامعه­ی آماری آن، شامل مشتریان خطوط هواپیمایی فرودگاه مهرآباد شهر تهران است که هزینه بلیت را خودشان پرداخت کرده­اند. حجم نمونه این پژوهش 384 نفر می‌باشد. برای بررسی روابط علی بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار Amos بهره گرفته شده است. با توجه به سطح معناداری به دست آمده، از ده فرضیه بیان شده هشت فرضیه تأیید شد. یافته­های پژوهش نشان می­دهد میزان رضایت مشتری و اعتماد و تفاوت ادراک شده از خرید بر تمایلات رفتاری تاثیرگذار هستند و تاثیر ادراک از قیمت منصفانه بر تمایلات رفتاری مورد تایید قرار نگرفته است. از این رو دو فرضیه نهم و دهم که به بررسی نقش تعدیل‌گری هدف از سفر و میزان آشنایی می­پردازند، مورد بررسی قرار نگرفتند. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_2939.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_2939_debe29fa610fc21c0a54c3537d967814.pdf ER -