TY - JOUR ID - 766 TI - الگوی خرید و مصرف کالاهای ایرانی مشتریان شهری و روستایی کشور JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - ربیعی, علی AU - نیرومندناصرکیاده, مونا AD - دانشیار گروه مدیریت رسانه وارتباطات، پیام نور، تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 15 SP - 1 EP - 20 KW - روستا KW - سبک زندگی KW - شهر KW - کالای ایرانی KW - مصرف DO - N2 - هدف اصلی پژوهش حاضـــر، "بررسی مقایســـه‌ای الگوی خرید و مصـرف کالاهای ایرانی در بین مشتریان شهـری و روستـایی" می‌باشد. در این پژوهـش علاوه بر مصرف (مصـرف فرهنـگی و مصرف مادی) که جـزء اولیـن متغـیرها و شاید مهم‌ترین شاخص سنجش سبک زندگی است، فعالیت اوقات فراغت که یکی دیگر از شاخص‌های سبک زندگی می‌باشد، با ابزار پرسش‌نامه مورد سنجش قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است و جامعه آماری مورد بررسی، کلیه شهروندان قزوینی و اهالی روستای الموت قزوین است که از میان آن‌ها 186 نفر (92 زن و 94 مرد) به روش تصادفی انتخاب شدند. فرضیه مورد بررسی، وجود تفاوت در مصرف کالاهای ایرانی در بین زندگی شهری و روستـایی بود که پس از جـمع‌آوری پرسشنـامه‌ها، داده‌ها استخـراج و به کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، یافته‌ها نشان می‌دهند، در بعضی از شاخص‌ها (مثل: چگونگی گذران اوقات فراغت؛ معیار انتخاب و ویژگی لباس؛ استفاده از کتاب، اینترنت، ماهواره و رادیو ایرانی؛ استفاده از وسیله نقلیه) تفاوت معناداری بین مصرف کالاهای ایرانی در بین دو گروه شهر و روستا وجود دارد و در برخی دیگر از شاخص‌ها (مثل: چگونگی تهیه لباس؛ نوع خوراک مصرفی؛ اولویت‌های مراقبتی و بهداشتی؛ ملاک خرید اثاثیه منزل؛ استفاده از تلویزیون، مجله، روزنامه و رادیو خارجی ) تفاوت قابل ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌شود. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_766.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_766_5cb7b0ed0aeb3bd8a92d8218d6244ad8.pdf ER -