TY - JOUR ID - 806 TI - بررسی و تحلیل سبد بازار و چیدمان محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - غفاری آشتیانی, پیمان AU - داودی, معصومه AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک AD - کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 16 SP - 161 EP - 184 KW - داده­کاوی KW - مدیریت ارتباط با مشتری KW - تحلیل سبد خرید KW - قواعد وابستگی DO - N2 - تحلیل سبد خرید یکی از مهم­ترین کاربردهای داده­کاوی است که بر کشف الگوهای خرید به وسیله داده­های معاملات انجام شده، تمرکز می­کند. در بسیاری از فروشگاه­ها تبادلات، تنها منبع اطلاعات فروش هستند که داده­کاوی می­تواند از آن استفاده کند. داده­کاوی به علم استخراج دانش از داده­های خام گفته می­شود و به وسیله کاوش داده­های موجود در بانک‌های اطلاعاتی، اطلاعات و دانش مفید از داده­ها را استخراج می­کند. داده­کاوی در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار­می­گیرد و یکی از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد. با توجه به اهمیت به کارگیری تکنیک­های داده­کاوی در استخراج دانش از حجم عظیم داده­های فروش و تأثیر استفاده از این اطلاعات در سودآوری و بهبود سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در این مقاله سعی بر آن است با استفاده از تکنیک­های داده­کاوی به تحلیل سبد خرید مشتریان یکی از شعب فروشگاه زنجیره­ای در شهر اراک بپردازیم. نتایج این مقاله نشان می­دهد به کارگیری تکنیک­های داده­کاوی در کشف اقلامی که با هم خریداری می­شوند باعث افزایش رضایت مشتریان و به دنبال آن سود فروشگاه می­شود. در این راستا از الگوریتم اجتماع جهت کشف الگوی خرید مشتریان استفاده­ شده­است. در نهایت راهکارهایی جهت بهبود عملکرد فروشگاه ارائه خواهد شد. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_806.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_806_c07836824a20291d1d8b3547e808c9bf.pdf ER -