TY - JOUR ID - 910 TI - تبیین الگوی خوشه‌بندی بازار هدف JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - زارع احمدآبادی, حبیب AU - رفیعی امام, محبوبه AU - ناصر صدرآبادی, علیرضا AD - استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشگاه علوم تحقیقات یزد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 16 SP - 17 EP - 36 KW - بخش‌بندی بازار KW - خوشه‌بندی بازار KW - الگوریتم‌های فراابتکاری KW - الگوریتم بهینه‌سازی کلونی مورچگان DO - N2 - امروزه توانمندی سازمان‌ها در شناسایی بازارهای هدف به کمک روش‌های داده کاوی بیش از پیش افزایش یافته است. بخش‌بندی بازار، هدف‌گیری شرکت‌ها را به سمت بازارهای مشخص‌تری هدایت می‌کنند تا ارتباط موثرتری با مشتریان صورت پذیرد. خوشه­بندی یکی از پر استفاده‌ترین و مهمترین تکنیک‌های داده کاوی و شاخه‌ای از تحلیل آماری چند متغیره بوده و روشی برای گروه‌بندی داده‌های مشابه در خوشه‌های یکسان است .با بزرگ‌تر شدن بانک‌های اطلاعاتی، تلاش محققان بر روی پیدا کردن روش‌های خوشه‌بندی کارا و مؤثر متمرکز شده است تا از این راه بتوانند زمینه تصمیم‌گیری سریع و منطبق با واقعیت را فراهم آورند. در این تحقیق با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی مورچگان و داده‌های در دسترس به خوشه‌بندی بازار یک شرکت تولیدکننده کاشی در ایران پرداخته شده تا تمایزات موجود در بخش‌های مختلف نمایان گردد. نتایج حاصل، نشان از دقت بالای این الگوریتم در خوشه‌بندی داده‌ها دارد. همچنین به منظور بررسی بیشتر دقت عملکرد مدل طراحی شده، نتایج آن با نتایج حاصل از بخش‌بندی داده‌ها با یک روش خوشه‌بندی کلاسیک دیگر –k) میانگین( مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_910.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_910_affad75d4b895420c53859953682f272.pdf ER -