TY - JOUR ID - 913 TI - تاثیر جذابیت افراد مشهور و اثر بخشی تبلیغات JO - کاوش‌های مدیریت بازرگانی JA - JBAR LA - fa SN - 2645-386X AU - فیض, داود AU - عارفی, امین AU - کهیاری حقیقت, امین AD - دانشیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل، دانشگاه سمنان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 16 SP - 185 EP - 209 KW - افراد مشهور KW - جذابیت KW - آشنایی KW - دوست داشتنی بودن KW - مشابهت فرد مشهور و مخاطب KW - اثربخشی تبلیغات DO - N2 - امروزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی به بخش جداناپذیری در واحدهای اقتصادی مبدل شده است؛ در این راستا تبلیغات با استفاده از افراد مشهور، یکی از جذاب‌ترین و پرکابرد‌ترین روش‌ها به منظور معرفی یا تقویت برند شرکت‌ها، محسوب می‌شود. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی جذابیت افراد مشهور بر اثربخشی تبلیغات با توجه به عوامل اثرگذار بر جذابیت فرد مشهور از قبیل میزان آشنایی بیننده با فرد مشهور، مشابهت فرد مشهور و بیننده و دوست داشتنی بودن فرد مشهور است. این پژوهش کاربردی و از لحاظ روش، تجربی است. داده‌های پژوهش با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای در دسترس از 386 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی به دست آمده است. در این پژوهش، از پرسشنامه حضوری استفاده گردید، بدین صورت که ابتدا دانشجویان تبلیغ را مشاهده و سپس به پرسشنامه پاسخ داده‌اند. پرسشنامه مورد استفاده، شامل 16 سوال که از روایی محتوایی و روایی سازه برخودار می‌باشد و با ضریب کرونباخ 92/0 پایایی مناسبی دارد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری و از نرم‌افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که متغیر آشنایی بر جذابیت شخصیت مشهور تأثیر منفی و معنادار دارد، دوست داشتنی بودن بر جذابیت شخصیت مشهور تأثیر مثبت و معناداردارد؛ از سوی دیگر نتایج نشان از عدم تأثیر‌گذاری مشابهت بر جذابیت شخصیت مشهور داشته است. رابطه جذابیت شخصیت مشهور و اثربخشی تبلیغات مثبت و معنادار بود. UR - https://bar.yazd.ac.ir/article_913.html L1 - https://bar.yazd.ac.ir/article_913_e03f4127257a312e8e40a1557bb173f4.pdf ER -