2024-03-29T11:28:19Z
https://bar.yazd.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=126
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1392
5
10
نقش ارزش ویژه برند بر قصد خرید کالای تعمیمیافته با تأکید بر سطح فردمحور مدل روانشناسی مصرفکننده از برند
سید محمد
طباطبایینسب
ابوالفضل
نوری
مریم
اخلاص
تحقیق حاضر با هدف بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر ارزش ویژه برند و ابعاد سطح فرد محور مدل روانشناسی مصرف کننده از برند بر قصد خرید کالای تعمیم یافته عوامل انجام شده است. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، سه عامل موثر بر ارزش ویژه برند و پنج بعد در سطح فرد محورمدل روانشناسی مصرف کننده شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است و از پرسشنامه به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان فروشگاههای زنجیرهای رفاه شهرستان یزد تشکیل میدهد. لازم به ذکر است، در این مقاله به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از نرمافزارهای SPSS و نرم افزار VisualPLSاستفاده شده است. با توجه به نتایج تحقیق عوامل ارزش ویژه برند و سطح فرد محور مدل روانشناسی مصرف کننذه از برند رابطه مثبت و معناداری با قصد خرید کالای تعمیم یافته دارند.
ارزش ویژه برند
قصد خرید
روانشناسی مصرفکننده از برند
فروشگاههای زنجیرهای شهرستان یزد
2013
11
22
1
26
https://bar.yazd.ac.ir/article_511_3145883c6b100dfb5e8e8b19b8dab491.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1392
5
10
ارزیابی منافع تنوع سازی در مدیریت سرمایه گذاری در ایران
غلامرضا
منصورفر
پرویز
پیری
سمیه
پاشایی رازیان
یکی از ویژگیهای بازار سرمایه ایران وجود صنایعمختلف با ریسک و بازدهی متفاوت است. سرمایهگذاران با تشکیل پورتفولیوی کهبه خوبی متنوع شده باشد میتوانند ریسک سرمایهگذاری خود را سرشکن کرده و آن راکاهش دهند. در این تحقیق سعی برآن است که امکان انتفاع از تنوع سازی پورتفولیو، بااستفاده از صنایع موجود در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده و مشخص شود که آیاسرمایه گذاران میتوانند با استفاده از صنایع موجود در بورس اوراق بهادار تهران ازمزایای تنوع سازی پورتفولیو در بلند مدت و کوتاه مدت بهره مند شوند یا خیر؟ برایاین منظور، از دادههای هفتگی شاخص قیمت ده صنعت برتر بورس اوراق بهادار تهران طییک دوره زمانی 6 ساله ( 1384-1389) استفاده شده است. آزمون همجمعی برای بررسیروابط بلند مدت میان شاخص صنایع و آزمونهای تابع عکسالعمل ضربهای تعمیم یافته ((GIRF وتجزیه واریانس(VDC) جهتبررسی روابط کوتاه مدت میان شاخص صنایع بکار گرفته شده است. نتایج حاصل وجود بردارهای همجمعی بین شاخصصنایع مختلف را به اثبات میرساند. این امر بیانگر آن است که در بلند مدت منافعحاصل از تنوعسازی پورتفولیو با استفاده از صنایع موجود در بازار سرمایه ایرانبسیار محدود خواهد بود علیرغم این، سرمایهگذاران میتوانند از طریق تنوعسازیپورتفولیو با استفاده از صنایعی که نسبت به شوکهای یکدیگر عکسالعمل معنیدارینشان نمیدهند از منافع مورد انتظار تنوعسازی در کوتاه مدت بهرهمند شوند.
: سرمایهگذاری
ریسک
تنوعسازی پورتفولیو
شاخص صنعت
همجمعی
2013
11
22
27
46
https://bar.yazd.ac.ir/article_512_e7011ab50721bee4c0c103d159c543d9.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1392
5
10
مدل تعاملی روابط زنجیرهی تامین در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت قطعهسازی خودرو
دکتر لعیا
الفت
جهانیار
بامداد صوفی
مقصود
امیری
مسعود
براتی
در این مقاله مدلی ارائه شده است که نحوهی تعامل میان مؤلفههای روابط زنجیرهی تامین را برای شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت قطعهسازی خودرو کشور بیان میکند. رویکرد مورد استفاده مدلسازی ساختاری تفسیری[1] بوده و شیوه گرداوری اطلاعات، مبتنی بر پرسشنامه و روش دلفی بوده است. پس از مطالعه پیشینه تحقیق، 13 عامل مهم در روابط زنجیرهی تامین شرکتهای مورد مطالعه، شناسایی شده که همگی به تایید خبرگان رسیده اند. سپس،پرسشنامهای مبتنی بر رویکرد ISM طراحی و در اختیار10 نفر از خبرگان مدیریت زنجیرهی تامین قرار گرفته است. پس از رسیدن به اتفاق نظر، این عوامل با رویکرد مورد نظر تجزیه و تحلیل شده و در چهار سطح طبقهبندی شدهاند. این مقاله، شکاف تحقیقاتی در زمینه ارائهی مدلی که نحوهی تعاملات و سلسله مراتب موجود بین عوامل روابط زنجیرهی تامین را شناسایی کرده و همچنین اندازه سازمانهای همکاری کننده را در نظر گیرد، پر میسازد. یافتههای حاصل از این پژوهش، میتواند مبنای بسیار خوبی برای آغاز و حفظ روابط مناسب در زنجیرهی تامین قطعهسازی خودرو، برای شرکتهای کوچک و متوسط به شمار رود. [1]- Interpretive Structural Modeling (ISM)
روابط زنجیرهی تامین
شرکتهای کوچک و متوسط
صنعت قطعهسازی خودرو
مدل-سازی ساختاری تفسیری
2013
11
22
47
70
https://bar.yazd.ac.ir/article_513_c33a372a47d7fb04d6280da2e92b80fa.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1392
5
10
رویکرد شش سیگما برای ارزیابی سطح کیفیت خدمات
علی ناصر
صدرآبادی
رضا
ابراهیمزاده پزشکی
مهدی
ابوالقاسمی
سینا
احمدی
رضایت مشتریان سیستمهای تولیدی و خدماتی به عنوان شاه بیت غزل رقابت امروزه در دنیای کسبوکار مدرن خودنمایی میکند. تعریف عناصر، اندازهگیری، تحلیل و ارتقای رضایت مشتریان به ویژه در سیستمهای تولید خدمات در سالهای اخیر مورد توجه وافر قرار گرفته است. برای دستیابی به این مقصود روشهای متعددی مورد استفاده قرار گرفته و توسعههای زیادی برای آنها ارائه شده است. در این تحقیق از رویکرد شش سیگما به عنوان رویکردی نوین و پیشرفته جهت ارزیابی سطح کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان به عنوان شاخصی از رضایت آنها استفاده شده است. بدین منظور ابتدا عناصر کیفی مدیریت ارتباط با مشتریان دانشگاهی – به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای خدماتی در جهان امروز- شناسایی و سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی (چرخش واریماکس) و مدلیابی معادلات ساختاری (SEM)[1] استاندارد شدند. در نهایت ابعاد تشکیل دهنده مدیریت ارتباط با دانشجو (SRM)[2] با استفاده از متدولوژی شش سیگما مورد ارزیابی و تحلیل واقع شدهاند که نتایج نشان داد که بُعدهای نیازشناسی و راهبرد در وضعیت نامناسبتری نسبت به مابقی ابعاد هستند. [1] Structural equation modeling [2] Student Relationship Management
کیفیت خدمات
مدیریت ارتباط با دانشجو
شش سیگما
تحلیل عاملی
مدلیابی معادلات ساختاری
2013
11
22
71
96
https://bar.yazd.ac.ir/article_514_c2064a7e57cb3ee24d4d1aaf9e623c1c.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1392
5
10
تبیین تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان
علی
شیرازی
مریم
حاج ملک
فاطمه
بصیری نژاد
پگاه
رادپور
امروزه با افزایش چشمگیر رقابت در صنعت رستورانداری، موفقیت در این حوزه به سادگی امکان پذیر نیست، چرا که به جرأت میتوان گفت مردم معمولاً فقط برای صرف غذا به رستوران نمیروند؛ بلکه خواستار خدمات عالی و محیط غذاخوری خوشایند نیز هستند. مفهوم جو رستوران یکی از مهمترین عوامل جذب و حفظ مشتری درحوزه رستورانداری است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین در این تحقیق ابتدا پنج بعد حاکم بر جو رستوران مطرح میشود و سپس تأثیر این ابعاد بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور این پژوهش به بررسی تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان میپردازد. دادهها از بین 198 نفر از مشتریان رستورانهای سطح متوسط و بالای شهر مشهد جمعآوری شد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، پیمایشی-علی است. جهت تجزیه وتحلیل دادهها و تأیید مدل از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که جو رستوران تأثیر قابل توجهی بر رضایت مشتریان و همچنین نیات رفتاری آنها دارد و رضایت مشتریان از رستوران نیز به نوبه خود تأثیر قابل توجهی بر نیات رفتاری میگذارد و همچنین اثر جو رستوران بر نیت رفتاری با میانجیگری متغیر رضایت افزایش یافته است.
جو رستوران
رضایت مشتری
نیات رفتاری
رستوران
2013
11
22
97
118
https://bar.yazd.ac.ir/article_515_ffa6da4d826ba1584d75d958969c6caf.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1392
5
10
تبیین پدیده تداوم نامنظم بهرهگیری از سیستمهای اطلاعات کسب و کار
بابک
سهرابی
مهدی
شامی زنجانی
شعبان
الهی
محمدحسین
شرکت
بررسی مطالعات پیشین در زمینهی مراحل مختلف چرخه عمر سیستمهای اطلاعاتی کسب و کار موید آن است که تاکنون مطالعات معدودی با محوریت مسائل پس از استقرار این گروه از سیستمها انجام پذیرفته است. در میان موضوعات پس از استقرار، مسالهی بهرهگیری نامنظم، پایان یافتن استفاده و کنار نهاده شدن سیستمها پیش از پایان چرخهی عمر طبیعی و جنبههایی که به وقوع آن منجر میشود، به عنوان موضوعی مهم تلقی میشود که کمتر مورد توجه محققین واقع شده است. شاید یکی از دلایل کم توجهی به این مساله را بتوان ناشی از استیلای مسالهی پذیرش و استقرار سیستم در سازمانها دانست که همزمان با شدت یافتن نگرشهای مکانیزه سازی در دهههای اخیر، عمده توجه محققین را به مسائل این بخش از چرخهی عمر هدایت کرده است. پرداختن به موضوع یاد شده ازجنبههایی همچون اهمیت و جایگاه آن از منظر رضایت ذینفعان سیستم، کمک به تداوم استفاده از سیستم در سازمانها، طراحی و تأمین سیستمهایی با طول دورهی عمر بالاتر و افزایش سطح کارایی و عملکرد سازمانها مسالهای مهم و درخور توجه و بررسی است. بر این اساس در این مطالعه تلاش شده است تا با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد ضمن شناخت عوامل موثر بر تداوم نامنظم استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها، مدل پارادایمی مسالهی مورد اشاره استخراج شود.
سیستمهای اطلاعاتی کسب و کار
تداوم نامنظم
عدم تداوم استفاده
کنارگذاری سیستم
نظریه داده بنیاد
2013
11
22
119
152
https://bar.yazd.ac.ir/article_516_e1c583b09596f8ba15dd1d1cf5413299.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1392
5
10
تأثیر سرمایه فکری بر کارایی درآمد در صنعت بانکداری ایران
رحیم
قاسمیه
زعیمه
نعمت الهی
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فکری بر کارایی درآمد (به عنوان معیار عملکرد) بانکهای فعال در صنعت بانکداری ایران برای دوره زمانی 1389-1385 است. این پژوهش شامل دو مرحله است. مرحله نخست که در آن با استفاده تکنیک تحلیل پوششی دادهها به محاسبه کارایی درآمد بانکهای مورد بررسی پرداخته میشود و مرحله دوم که به بررسی تأثیر سرمایه فکری و اجزای آن بر کارایی درآمد محاسبه شده در مرحله نخست میپردازد. در مرحله دوم به منظور بررسی تأثیر مذکور از رگرسیون توبیت با دادههای پانلی استفاده شد. نتیجه تحقیق نشان میدهد سرمایه انسانی در ارتباط منفی و معنادار با سرمایه ساختاری و سرمایه فیزیکی است، در حالی که سرمایه فکری ارتباط مثبت و معناداری با کارایی درآمد صنعت بانکداری دارد.
سرمایه فکری
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه بکارگرفته شده
کارایی درآمد و تحلیل پوششی دادهها
2013
11
22
153
181
https://bar.yazd.ac.ir/article_517_047cbcf08a739bc0b42bafbc25bf7cf2.pdf