2024-03-28T18:58:50Z
https://bar.yazd.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=159
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
تبیین شخصیت برند و بودجه مصرفکننده با ترجیحات و تصمیم به خرید کالا
روح الله
بیات
سانیا
فرقانی پیله رود
انگیزه خرید کالاهایی با برندهای خارجی از ویژگیهای بارز مصرفکننده ایرانی است. در مباحث بازاریابی علل این نوع گرایش را میتوان در کسب تشخّص اجتماعی و اعتماد بیشتر به برندهای خارجی توضیح داد. لیکن از منظر اقتصاد توسعه و بازرگانی بینالمللی اینگونه گرایشها منافع ملی را تهدید مینماید. گرایش به انواع برندها تحت تأثیر علل ذهنی و وضعیت بودجه مصرفکننده میباشد. بر این اساس هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر توام متغیرهای شخصیت برند و بودجه مصرفکننده بر ترجیحات و تصمیم به خرید کالاهای ایرانی و خارجی در بین شهروندان تهرانی میباشند. در این تحقیق چهار نوع کالا با درجات متفاوت مصرفی از دو نوع برند ایرانی و خارجی مورد استناد قرار گرفت و از مدل اقتصادسنجی لاجیت برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در شمال تهران و برای تمام کالاهای مورد استناد شخصیت برند عامل ترجیح برندهای خارجی بر نوع ایرانی بوده است. این نتیجه در جنوب تهران فقط برای کالاهای مصرفی و نیمه بادوام نیز مشاهده شد و در مورد سایر کالاها عامل بودجهای مؤثرتر بوده است.
بودجه مصرف کننده
تجانس
تصمیم خرید
شخصیت انسان
شخصیت برند
2015
12
22
1
30
https://bar.yazd.ac.ir/article_656_7e17e21a57a0c6e8ab84157dc1645640.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
ابعاد کیفیت، وفاداری نگرشی و رفتاری بیمهگذاران بیمه های عمر
الهه
بخشی زاده
رحمت اله
قلی پور
هاشم
آقازاده
مساله کیفیت ادراکشده توسط مشتریان موضوع مهمی است که همواره توسط شرکتهای خدماتی، موردتوجه بوده است. چراکه ارائه خدمات باکیفیت برتر، مزیت رقابتی محکم و نیرومندی چون افزایش رضایت و وفاداری مشتری را برای شرکتها به ارمغان خواهد آورد. پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر با ابزار پرسشنامه به جمعآوری دادهها برای شناسایی ابعاد کیفیت ادراکشده، بررسی تأثیر این ابعاد بر وفاداری نگرشی و رفتاری و همچنین نقش میانجی وفاداری نگرشی، در میان 267 نفر از بیمهگذاران بیمههای عمر شرکت بیمه سامان در شهر تهران پرداخته است. براساس تحلیل عاملی اکتشافی سه متغیر مکنون مستقل شامل ویژگیهای محسوس، ویژگیهای سخت (ابعاد فنی) و ویژگیهای نرم (ابعاد کارکردی) بهعنوان ابعاد کیفیت ادراکشده و دو متغیر مکنون وابسته شامل وفاداری نگرشی و رفتاری شناساییشدهاند. مدلهای اندازهگیری متغیرهای مستقل و وابسته با استفاده از روش تحلیل عاملی تائیدی موردپذیرش قرارگرفتهاند. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل همبستگی و معادلات ساختاری استفادهشده است که نتایج حاصل از آن نشان میدهد ویژگیهای محسوس خدمات اثر معناداری بر وفاداری نگرشی و رفتاری بیمهگذاران ندارد. ویژگیهای سخت (ابعاد فنی) خدمات بر وفاداری نگرشی و رفتاری بیمهگذاران تأثیر معنادار و مثبتی دارد و درنهایت ویژگیهای نرم (ابعاد کارکردی) خدمات به شکل غیرمستقیم از طریق وفاداری نگرشی تأثیر معنادار و مثبتی بر وفاداری رفتاری بیمهگذاران میگذارد.
کیفیت ادراکشده
ابعاد کیفیت ادراکشده
وفاداری نگرشی
وفاداری رفتاری
بیمه عمر
2015
12
22
31
53
https://bar.yazd.ac.ir/article_657_e49fac82f430177951c7521bec36f32d.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
سنجش کیفیت خدمات در بانکداری الکترونیکی
داریوش
فرید
الهام
دهقان طزرجانی
توسعه و گسترش بانکداری الکترونیکی بهعنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای پولی و بانکی کشورهای پیشرفته جهان، صنعت بانکداری کشور را در سالهای اخیر به منظور بکارگیری این نواوری به تکاپو وادار کرده است. بنابراین سنجش کیفیت خدمات الکترونیک یکی از راهکارهایی است که به ما این امکان را میدهد تا از کیفیت استقرار کاربردهای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله بانکداری الکترونیک آگاه شده و با استفاده از این بازخورد در جهت بهبود وضعیت کشور در این زمینه تلاش کنیم. در این پژوهش پس از مرور ادبیات موجود در این زمینه، مؤلفههای مؤثر برکیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی شناسایی شد. سپس جهت سنجش متغیرها، پرسشنامهای حاوی سنجههای مناسب طراحی شد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها، با استفاده از مدل ای- سروکوال و تکنیک تاپسیس دادهها تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که از سی مؤلفه شناسایی شده 22 مؤلفه دارای شکاف منفی و 8 مؤلفه دارای وضعیت مطلوب هستند. شکاف منفی این 22 مؤلفه، بیانگر این است که از دیدگاه مشتریان در این مؤلفهها بانک نتواسته است انتظارات مشتریان را برآورده سازد.
کیفیت خدمات
کیفیت خدمات الکترونیک
بانکداری الکترونیکی
مدل ای-سروکوال
2015
12
22
55
76
https://bar.yazd.ac.ir/article_746_3e8c9aa48af9157e6c19859125978a9d.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
بررسی تأثیر اعتماد و هویت برند بر بشارت برند
حسین
بلوچی
طهمورث
حسنقلی پور
مرتضی
ملکی مین باش رزگاه
محمد علی
سیاه سرانی کجوری
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتماد و هویت برند بر بشارت برند در بین کاربران تلفن همراه در بین دانشجویان دانشگاه سمنان است. بشارت برند، مفهومی ترکیبی از پذیرش و حمایت رفتار است که در قالب سه رفتار حمایتی: نیت خرید، تبلیغ مثبت برند خود و تبلیغ منفی و تخریب برند رقبا است. بدین منظور تعداد 392 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که پایایی و روایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی موردسنجش قرار گرفت. مدل مفهومی پژوهش با استفاده از بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری موسوم به تحلیل مسیر موردسنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که اعتماد به برند بر روی هویت و بشارت برند تأثیر مثبت و معنیدار دارد و از سوی دیگر هویت برند نیز بهصورت مثبت و مستقیم بشارت برند را تحت تأثیر قرار میدهد.
بشارت برند
هویت برند
اعتماد برند
نیت خرید
2015
12
22
77
98
https://bar.yazd.ac.ir/article_658_1f679e999d9aa0b03a5b42b811df838c.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
شعار برند و قصد خرید مشتریان نظام بانکی
عظیم الله
زارعی
مرتضی
ملکی
مهدی
رحیمی
طی سالهای اخیر، به دلیل تشدید رقابت در صنعت بانکداری ایران، بکارگیری برنامههای تبلیغاتی اهمیت فراوانی یافته است. در این میان، شعار برند یکی از عناصر هویت بخش برند می باشد که در تبلیغات شرکتها کاربرد فراوان دارد و این مقاله تلاش کرده است تاثیرات آن را بر قصد خرید مشتریان مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، مشتریان بانک ملی ایران در شهر تهران بوده اند که طی سالهای 1392-1382 افتتاح حساب کرده اند. از میان جامعه، 387 نفر با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. مدل و فرضیات پژوهش نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که شعار برند با ضریب تاثیر (23/0)، اثر معناداری بر قضاوت نسبت به برند دارد. بیشترین تاثیر متغیر میانجی قضاوت نسبت به برند نیز مربوط به ریسک ادراک شده با ضریب (476/0- ) بود. تاثیر ریسک ادراک شده بر صرفه جویی در هزینه اطلاعات و قصد خرید به لحاظ آماری معنا دار نبود. بیشترین تاثیرپذیری قصد خرید هم مربوط به متغیرهای صرفه جویی در هزینه اطلاعات (68/0) بود.
شعار برند
قضاوت نسبت به برند
قصد خرید
کیفیت ادراک شده
ریسک ادراک شده
2015
12
22
99
120
https://bar.yazd.ac.ir/article_747_9731184453746ce9d27e2c8cd30e1d38.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر بازارگرایی و توسعه محصول جدید در بانک های تجاری کشور
هاشم
آقازاده
سجاد
یزدانی
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تأسیس بانکها و مؤسسات مالی جدید در طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشتهاست. معنای این واقعیت رقابتیتر شدن بیش از پیش بازار خدمات بانکی و سختتر شدن جذب و حفظ مشتری توسط بانکها است. بدیهی است که در این فضا بانکها و موسساتی موفقتر خواهندبود که به مقولهی استراتژیهای رقابتی، بازارگرایی و توسعه محصول جدید به طور جدیتری توجه نشان دهند. بنابراین در پژوهش حاضر با فرض سه رابطه اصلی میان الف) استراتژیهای رقابتی و توسعه محصول جدید، ب) استراتژیهای رقابتی و بازارگرایی، ج) بازارگرایی و توسعه محصول جدید، به بررسی رابطهی بین استراتژیهای رقابتی با بازارگرایی وتوسعه محصول جدید در بانکهای تجاری کشور پرداخته شده است. بدین منظور جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق، دادههای موردنظر با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق نمونهای 257 تایی که شامل مدیران و کارشناسان ادارات مرکزی 15 بانک تجاری کشور بوده است، گردآوری شده و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ضمن اینکه جهت تحلیل دادهها و بررسی روابط میان متغیرهای گوناگون تحقیق نیز از نرمافزارهای آماری SPSS 19 و PLS استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش از چارچوب مفهومی کلی و فرضیات آن پشتیبانی میکند. یافتهها نشان میدهد که فعالیت توسعه محصول جدید بانکها از استراتژیهای رقابتی آنها هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق متغیر بازارگرایی تاثیر میپذیرد. بر اساس یافتههای پژوهش، در بانکهای تجاری ایران، استراتژی تمایز نسبت به دو استراتژی رهبری هزینه و تمرکز بیشترین تاثیر را در فعالیت توسعه محصول جدید دارد. همچنین بانکهایی که استراتژی تمرکز را در پیش گرفتهاند بسیار کمتر از بانکهای دیگر به فعالیت محصول جدید مشغولند. ضمن آنکه نتایج آشکار ساخت که به دلیل گستردگی بازار در صنعت بانکداری، علیرغم نگاه به استراتژی رقابتی به عنوان یک متغیر طبقهای در ادبیات استراتژی، بانکها به صورت همزمان از ترکیبی از استراتژیهای رقابتی استفاده مینمایند.
استراتژی
بازارگرایی
بانک های تجاری
توسعه محصول جدید
2015
12
22
121
146
https://bar.yazd.ac.ir/article_748_9316717b058e9b54f43fbec11479846d.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
ارائه مدلی پویا جهت توسعه گردشگری تاریخی (مورد مطالعه: استان یزد)
میرمحمد
اسعدی
سعید
سعیدا اردکانی
مقدمه: استان یزد به سبب وجود جاذبههای فراوان تاریخی و فرهنگی از ظرفیتهای شناختهشده و ناشناخته فراوانی در عرصه گردشگری تاریخی برخوردار است. هدف این پژوهش ارائه مدلی پویا از عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری تاریخی استان یزد (از بعد گردشگران خارجی) میباشد.
روشها: پس از مرور پیشینه تحقیقات انجامشده و شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری تاریخی، مهمترین این عوامل مشخص و با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم، مدلی از این عوامل و روابط عملی بین آنها ترسیم و شبیهسازیشده است.
یافتهها: در این پژوهش مدلی پویا از عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری تاریخی ارائهشده است. نتایج این پژوهش نشان داد که ضرورت جذب گردشگران تاریخی چالشی در سالهای آینده و درپی آن جلب رضایت گردشگران عاملی کلیدی در این عرصه خواهد بود. با استفاده از این مدل، رفتار متغیرهای کلیدی، حلقههای علی و حساسیت این متغیرها بررسیشده است.
بحث و نتیجهگیری: مراجعه گردشگران خارجی، مسئلهای پویا و پیچیده بوده و شامل تعاملات عوامل مختلفی مانند سیاستهای دولت، کیفیت خدمات، جمعیت، سیستم حملونقل میباشد. نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای آموزش، وضعیت هتلها و آگاهی از نیازهای گردشگران عوامل مهم و حساسی در ارتباط با مراجعه مجدد گردشگران خارجی به استان یزد میباشند.
گردشگری تاریخی
توسعه گردشگری تاریخی
پویاییهای سیستم
2015
12
22
147
167
https://bar.yazd.ac.ir/article_659_de48a5904f48a95b7f68fbfb1f5fb8c8.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
تبیین بیگانگی کاری با ویژگیهای شغلی و حمایت سازمانی
محمود
نادری بنی
غلامرضا
بردبار
فرشته
پزشکی نجف ابادی
بیگانگی کاری، علل و پیامدهای آن از موضوعات موردتوجه علوم سازمان و مدیریت میباشد. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر ویژگیهای شغلی و حمایت سازمانی ادراکشده بر بیگانگی کاری انجامشده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان حوزه ستادی یکی از شرکتهای دولتی صنعت برق در شهر شیرازمی باشند که 131 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند و به پرسشنامه استاندارد تحقیق پاسخ دادند. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و تحلیل دادهها از طریق تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS 2.0 انجام گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد حمایت سازمانی ادراکشده و ویژگیهای شغل بر بیگانگی کاری تأثیر منفی معنادار دارند که متغیر ویژگیهای شغل به میزان بیشتری تغییرات متغیر بیگانگی کاری را تبیین مینماید.
ویژگیهای شغل
حمایت سازمانی ادراکشده
بیگانگی کاری
شرکت دولتی
روش حداقل مربعات جزئی
2015
12
22
169
190
https://bar.yazd.ac.ir/article_660_6d1034543f1e51b49034cbe191b96e6b.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
تبیین مدل ریسک ادراکشده مشتریان خدمات سرمایهگذاری
امیررضا
کنجکاو منفرد
سعید
فتحی
بهرام
رنجبریان
ادراک مشتری در مورد عدم اطمینان و نتایج بالقوه منفی خرید یک محصول و یا خدمت بهعنوان یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده برای درک رفتار مصرفکننده شناختهشده است که بر تصمیمات وی تأثیرگذار میباشد و از عوامل و شرایط متعددی تأثیر میپذیرد. بنابراین، تدوین مدلی برای تبیین ریسک ادراکشده در بازار خدمات سرمایهگذاری ضروری است. در این راستا، در این پژوهش تلاش شده است متغیرهای پیشبینی کننده ریسک ادراکشده سرمایهگذاران حقیقی و نتایج و پیآمدهای رفتاری و روانی آن در بازار سرمایه شناسایی شود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی است. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای طراحی شد و روایی و پایایی آن در این مطالعه موردبررسی قرار گرفت و تأیید شد. بهمنظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها از تحلیل مسیر استفادهشده است. در این رابطه، نرمافزارهای SPSS و Lisrel مورداستفاده قرارگرفته است. نتایج نشان داد که خود کارآمدی، اعتماد، ریسکپذیری، و دانش سرمایه گذران از عوامل مؤثر بر ریسک ادراکشده هستند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ریسک ادراکشده بر نگرش و تمایل به سرمایهگذاری تأثیر معنیداری دارد.
ریسک ادراکشده
ریسکپذیری
خود کارآمدی
اعتماد
دانش
2015
12
22
191
210
https://bar.yazd.ac.ir/article_661_1a37855717c70175d088d3e685bd35de.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
طراحی مدل کسبوکار انطباقی با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری
هادی
بستام
اصغر
مشبکی اصفهانی
اسدالله
کردنائیج
عادل
آذر
با توجه به توسعه تجارت بینالملل و حضور شرکتها در بازارهای خارجی، ضروری است که شرکتها برای موفقیت به تفاوتهای محیطی بین کشورهای مختلف توجه کنند و کسبوکار خود را با شرایط خاص هر بازار هدف متناسب سازند. در این راستا، این تحقیق به دنبال دستیابی به مدل کسبوکار انطباقی جهت حضور موفق در بازارهای بینالمللی بوده است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیلدهنده مدل کسبوکار انطباقی از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحلیل محتوا) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی بیستوشش شاخص در قالب هشت بعد اصلی بود. در گام بعدی بهمنظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاریشان از روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد که در این روش براساس مُد نظرات خبرگان و تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته، مدل کسبوکار انطباقی برای صنعت غذایی احصا گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که سه بعد استراتژی رقابتی، ساختار زنجیره ارزش بیرونی و ساختار زنجیره ارزش درونی هر شرکت پایههای بنیادین هر کسبوکار است که فرآیند انطباقپذیری عملاً از این سه بعد آغاز میشود و پسازآن ارزش رقابتی ارائهشده، بستر ارائه ارزش و مشتری ابعاد دیگری است که متأثر از سه بعد اولیه بایستی با بازار هدف منطبق گردد و نهایتاً این فرایند انطباقپذیری به پیامدهای مالی و غیرمالی منجر میگردد.
مدل کسبوکار انطباقی
مرور نظاممند
تحلیل محتوا
مدلسازی ساختاری تفسیری
2015
12
22
211
240
https://bar.yazd.ac.ir/article_662_45f48b751addd863fbc459ab113dffdc.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
قصد خرید پوشاک و نوع پوشش
سعید
ده یادگاری
اصغر
مشبکی
اسداله
کردنائیج
پرویز
احمدی
استفاده از حجاب یا پوشش متناسب با دستورات اسلام جزو وظایفی است که بر عهده زنان نهاده شده تا هنگام حضور در جامعه و معاشرت با مردان از آن استفاده کنند. آنچه در اسلام درباره پوشش زنان مد نظر است نه لباس خاص، بلکه پوشش خاصی است و انواع پوشاک مختلف که این حدود را رعایت کنند به عنوان پوشاک متناسب با فرم پوشش اسلامی مورد تائید هستند. متاسفانه امروزه این واجب دینی با هجمههایی مواجه شده است. در نتیجه لازم است در کنار مباحث فقهی، مطالعاتی در خصوص شناخت عواملی که بر روی مصرف پوشاک متناسب با دستورات اسلام موثر هستند، صورت پذیرد. بر اساس تئوریهای موجود، قصد خرید یک محصول، ارتباط نزدیکی با مصرف و استفاده از آن محصول دارد. در این تحقیق با مطالعه ادبیات، چهار عامل مشغولیت حجاب، دینداری، هنجارهای ذهنی و مادیگرایی شناسایی و تاثیر آنها بر روی قصد خرید پوشاک متناسب با فرم پوشش اسلامی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل، نشان دهنده آن است که در میان این عوامل مادیگرایی نقشی کلیدی اما منفی را در مقابل سایر متغیرها از خود نشان میدهد، بدین صورت که مادیگرایی اثری منفی بر روی دینداری و هنجارهای ذهنی نسبت به حجاب، دارد. این دو متغیر نیز به نوبه خود، مشغولیت حجاب زنان را تحت تاثیر خود قرار میدهند. در نهایت، نتایج، تاثیر قابل توجه مشغولیت حجاب بر روی قصد خرید پوشاک متناسب با فرم پوشش اسلامی به عنوان شاخص مصرف اینگونه محصولات را مورد تائید قرار میدهد.
قصد خرید
مشغولیت حجاب
فرم پوشش اسلامی (حجاب)
مادیگرایی
دینداری
هنجار ذهنی
2015
12
22
241
264
https://bar.yazd.ac.ir/article_749_a5835cf36d0be91209d0cc4836948688.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1394
7
14
اثرگذاری ادراک مشتریان از محصول بر ارزشهای فرهنگی حاکم بر بازار
علیرضا
حدادیان
آرزو
عونی اسبفروشانی
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر هویت ملی بر ارزش درک شده گوشی تلفن همراه داخلی به واسطه تعصب مشتری و ارزیابی محصول درک شده میباشد. پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 درنظر گرفته شد. برای جمع آوری دادهها از ابزار پرسش نامه استفاده شد که روایی محتوایی و روایی سازه آن مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان دادهویت ملی تأثیر معنادار و مثبتی بر روی ارزیابی محصول درک شده، تعصب مشتری و ارزش درک شده محصول دارد. هویت ملی از طریق ارزیابی محصول درک شده و تعصب مشتری بر ارزش درک شده تأثیر مثبت و معناداری دارد.
هویت ملی
ارزیابی محصول درک شده
تعصب مشتری
ارزش درک شدهی محصول
تلفن همراه
2015
12
22
265
284
https://bar.yazd.ac.ir/article_750_62f0a343f703ab66892a7247623f6793.pdf