2024-03-28T05:04:01Z
https://bar.yazd.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=235
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
حکمرانی و صادرات مبتنی بر فناوری برتر: مطالعه موردی کشورهای عضو G15
ابوالفضل
شاه آبادی
هانیه
ثمری
در عصرحاضر، بکارگیری بیش از پیش کاربردهای جدیدی از علم ودانش روز در تولیدات داخلی و گسترش مرزهای فناوری و افزایش ضریب نفوذ آن در راهبردهای توسعه صادرات، نظریات اقتصادی را به سوی عوامل موثر بر صادرات مبتنی بر فناوری برتر که در صدر آنها میتوان به حکمرانی اشاره کرد، جذب نموده است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر حکمرانی بر صادرات مبتنی بر فناوری برتر کشورهای درحال توسعه عضو G15 طی دوره زمانی 2014-1991 با استفاده از روش پانل دیتا است. یافتههای اقتصادسنجی مطالعه، ارتباط مثبت و معنادار شاخصهای حکمرانی و دیگر متغیرهای استاندارد همچون تولید ناخالص داخلی سرانه، نرخ ارز و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات مبتنی بر فناوری برتر را تأیید میکند. در واقع، ارتقا در هر یک از ابعاد حکمرانی (از طریق مشارکت مردم و ثبات سیاسی، اثربخشی دولت و سیاستگذاری مبتنی بر شناخت، حمایت از حقوق مالکیت مادی و فکری، تنظیم گری مقررات، آزادی بیان و کنترل فساد) بر صادرات با فناوری برتر از نظر آماری اثر مثبت و معناداری دارد.
حکمرانی
صادرات مبتنی بر فناوری برتر
پانل دیتا
G15
2017
12
22
1
19
https://bar.yazd.ac.ir/article_1094_c0e5c7e56f41856a9775f363412c4a6b.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
احیای پویای خدمات و وفاداری به مشتریان در صنعت هتلداری
سیدعلی
بنی هاشمی
زهرا
رجائی
در تفکر پویاییشناسی سیستم، با استفاده از ابزارها و فرآیندها درک رفتار سیستمهای پیچیده ممکن شده و به تبع آن در تصمیمگیریها، سیاستهای مناسب اتخاذ میشود تا بتوان تغییرات را در مسیر صحیح هدایت نمود. روش تحقیق حاضر کیفی و از نوع مصاحبه میباشد که در این تحقیق با تکنیک سیستم پویا، مدلسازی احیای خدمات در هتلها انجام شده و تأثیر آن در بلندمدت بر برند و افزایش مشتریان تشریح گردیده است.در ادامه ضمن معرفی احیای خدمات با تفکر سیستم داینامیک و در نظر گرفتن تمامی ابعاد مسأله از قبیل تربیت و بکارگیری کادری آموزش دیده و مجرب، کیفیت نیروی انسانی، کیفیت خدمات، هزینه تمام شده مشتری (قیمت)، احیای خدمات و حل و فصل سریع ادعاها و شکایات مشتریان، درجه جذابیت هتل نزد مشتریان و رقبای دیگر، شبیهسازی از تأثیرات هر کدام از متغیرها به خصوص احیای خدمات بر میزان مشتریان و وفاداری آنها صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق، 100 نفر از کارشناسان و مشتریان هتلهای 3 ستاره و بالاتر شهر مشهد میباشد که به کمک نرم افزار ونسیم و اطلاعات موجود در ادبیات تحقیق، در افق دیدی به مدت 58 سال (1450-1392)، به تعیین سیاستها و استراتژیهای مناسب پرداخته است و با تشریح سناریوهای مختلف، عوامل موثر بر وفاداری مشتریان هتلها در دنیای رقابتی استخراج گردیده است.
احیاء خدمات
رضایت مشتریان
ارتباطات کلامی
وفاداری مشتریان
2017
12
22
21
41
https://bar.yazd.ac.ir/article_1095_31fd8c01aa096ca1688d4c9d3a1661e2.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
الگوی مفهومی تبیین بازاریابی اخلاقی در تمایل به خرید مصرفکننده اینترنتی با توجه به نماد اعتماد الکترونیکی
محمد
صفری
مهشید
سلیمانی
هاجر
قبادی نیا
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازاریابی اخلاقی در تمایل به خرید مصرفکننده اینترنتی باتوجه به متغیر نماد اعتماد الکترونیکی صورت گرفته است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده و جامعة آماری پژوهش شامل کاربران یکی از شبکههای اجتماعی در سال 1395 میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 350 پرسشنامه توزیع، دریافت و مورد ارزیابی قرارگرفت. جهت جمعآوری اطلاعات، از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS ، Amos و همچنین از روشهای آماری تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق الگوی مفهومی ارائه شده را تأیید نمود و نشان داد که بازاریابی اخلاقی بر تمایل به خرید مصرفکنندگان اینترنتی باتوجه به ضریب تاثیر90/0 تاثیر مثبت و معناداری دارد (P<0.05)، بازاریابی اخلاقی بر تمایل به خرید مصرفکنندگان اینترنتی باتوجه به متغیر تعدیلگر نماد اعتماد الکترونیکی تاثیر مثبت و معناداری دارد (P<0.05) ، نتایج مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که مؤلفه صداقت و پایبندی به تعهدات بیشترین ضریب تأثیر را بر تمایل به خرید مصرفکننده دارد. نتایج تحقیق به فروشگاههای مجازی پیشنهاد میکند که تائید فروشگاههای اینترنتی توسط یک مؤسسه ثالث دارای اهمیت میباشد؛ زیرا که تأثیر زیادی در جلب اعتماد مراجعه کنندگان خواهد داشت.
اخلاق
رازداری
صداقت
فروشگاههای مجازی
2017
12
22
43
60
https://bar.yazd.ac.ir/article_1096_88b762949dd6cd0c6b71e7509052b880.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
تحلیل تأثیر کارآفرینی گرایی بر بازارگرایی در جهت بهبود عملکرد شرکت های تولیدی قطعات خودرو
مژده
علیان
حسین
رضایی دولت آبادی
کارآفرینیگرایی از مطالعاتی نشأت گرفته که تعیین استراتژی را برحسب الگوهای عمل یا سبکهای تصمیمگیری ملاحظه مینماید. شرکتها با ارائه محصولات جدید و منحصر به فرد مطابق با نیازهای مشتریان میتوانند سهم بیشتری از بازار محصول را به خودشان اختصاص دهند. هدف این پژوهش که از نوع توصیفی- همبستگی است، بررسی تأثیر کارآفرینیگرایی و ابعاد آن بر بازارگرایی و سپس تأثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکتهای قطعهساز خودرو است. به این منظور، پرسشنامهای برای سنجش این متغیرها طراحی گردید.آلفای کرونباخ برای کارآفرینیگرایی 88/0 و برای بازارگرایی 90/0 و برای عملکرد 77/0 به دست آمد. نتایج PLS نشان داد که مقدارt محاسبه شده بزرگتر از 2 بوده و نشان دهنده معنادار بودن تأثیر کارآفرینیگرایی بر بازارگرایی و سپس تأثیر بازارگرایی بر عملکرد دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از تأثیر بعد ریسک پذیری و پیشگامی بر بازارگرایی پاسخگو و مبتکرانه دارد. همچنین بازارگرایی پاسخگو و مبتکرانه بر عملکرد شرکتهای قطعهسازی تأثیرگذار بود.
کارآفرینی گرایی
بازارگرایی
عملکرد شرکت
شرکت های قطعه ساز خودرو
2017
12
22
61
81
https://bar.yazd.ac.ir/article_1097_62db233622d7bcb70a7370b32f21bbd5.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها در ارزش ویژه برند با میانجیگری شخصیت و خوشنامی برند (مورد بررسی: شرکت گلرنگ)
رضا
اسماعیل پور
محسن
اکبری
میثم
مسعودی فر
یکی از مفاهیم مهم بازاریابی که امروزه بهطور گسترده توسط محققان و صاحبنظران بازاریابی موردبحث قرار میگیرد ارزش ویژه برند و عوامل تأثیرگذار بر آن است. در این پژوهش اثرگذاری برنامههای مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش ویژه برند با میانجیگری متغیرهای شخصیت برند و خوشنامی برند مورد بررسی قرارگرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، مصرفکنندگان محصولات بهداشتی در فروشگاههای زنجیرهای سطح شهرستان رشت است. نمونه آماری شامل 384 آزمودنی بوده است. برای آزمون فرضیهها از همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL 8.80 استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و مستقیم، همچنین تأثیر مثبت و غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند است؛ تأثیر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند از طریق متغیرهای میانجی شخصیت و خوشنامی برند نیز به اثبات رسیده است. در تأثیر غیرمستقیم، سهم خوشنامی برند بر ارزش ویژه برند بیشتر از سهم شخصیت برند است.
مسئولیتپذیری اجتماعی
ارزش ویژه برند
شخصیت برند
خوشنامی برند
2017
12
22
83
106
https://bar.yazd.ac.ir/article_1098_416364ea02c2f9105e67feff2a0fa286.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
بررسی اثر ابعاد ترفیعات فروش و اثرات بین فردی بر تمایل به خرید کالاهای بازار خاکستری
زهره
دهدشتی شاهرخ
بهرام
جبارزاده کرباسی
پریا
جنگی پور افشار
در سالهای اخیر عرضه کالاهای مختلف خارج از کانالهای رسمی توزیع شکلی از بازار را به وجود آورده که به بازار خاکستری شناخته میشود. این شکل از بازار به دلیل ماهیت خود برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مزایا و معایبی به همراه دارد. با توجه به اینکه تاکنون هیچ مطالعهای به بررسی اثرات بین فردی و ترفیعات فروش در بازار خاکستری نپرداخته است، این تحقیق با توجه بهضرورت شناخت این بازار و همچنین نحوه رفتار مصرفکننده در آن سعی دارد تا به بررسی اثر ابعاد ترفیعات فروش و اثرات بین فردی بر تمایل به خرید مصرفکنندگان بپردازد. نوع تحقیق علّی است و جامعهی آماری این پژوهش، مشتریان مراکز خرید و فروشگاههای لوازمخانگی (که حق نمایندگی فروش از تولیدکننده را ندارند) در کرمان است. تعداد نمونه آماری 350 نفر و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که ترفیعات پولی بر کیفیت ادراکشده اثرگذار است اما ترفیعات غیر پولی اثری بر کیفیت ادراکشده ندارد. از طرفی مشخص شد که اثرات هنجاری و اطلاعاتی بین فردی بر مصرف پرستیژی اثرگذارند. نتیجه دیگری که این مطالعه به آن دستیافت اثرگذاری کیفیت ادراکشده و مصرف پرستیژی بر تمایل به خرید کالاهای بازار خاکستری است.
بازار خاکستری
ترفیعات فروش
کیفیت ادراکشده
مصرف پرستیژی
2017
12
22
107
135
https://bar.yazd.ac.ir/article_1099_c0a37de973d57a525e0b944ad5a1af97.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
بررسی تأثیر توسعه محصول جدید سبز بر عملکرد اقتصادی سازمان با رویکرد پویایی سیستمها
داوود
عندلیب
وحیده
اسلامیه
با توجه به اینکه سازمانهای امروزی در محیط پیچیده فعالیت میکنند ناگزیرند تا بهطور مستمر نوآور بوده و پژوهشهایی در زمینه توسعه محصولات جدید انجام دهند. در این راستا با توجه به تغییرات محیطزیستی و افزایش آگاهی در موردحفاظت از آن، محققان شروع به تحقیق و توسعهی محصولاتی کردهاند که منعکسکنندهی نیازهای حفاظت از محیط زیستی است. از سوی دیگر، در بسیاری از کشورها از جمله ایران، به دلیل نیاز به پاسخ سریع به خواستهای مشتری، افزایش پیچیدگی طراحی محصول و سرعت در حال تغییر فنآوری، انتخاب مجموعهای از توسعه محصول جدید برای موفقیت بلندمدت شرکت حیاتی است. بنابراین در این تحقیق ضمن شناسایی مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه محصول جدید سبز در صنایع کوچک و متوسط به شبیهسازی و پیشبینی وضعیت موجود در این حوزه پرداخته شد و در ادامه به بررسی تأثیر این عوامل بر یکدیگر اقدام شد. با استفاده از مدل جریان این نتیجه حاصل شد که اگر درصد کالاهای برگشتی طبیعی کاهش پیدا کند سبب افزایش درآمد شرکت و سطح پروژههای سبز میشود. با افزایش کارکنان و امکانات موردنیاز برای انجام پروژههای سبز، توانایی شرکت در بازیافت و تولید مجدد افزایش مییابد و پروژههای بیشتری باگذشت زمان به جریان میافتند و در ادامه منجر به توسعه محصولات سبز خواهند شد که درنهایت سبب افزایش درآمد حاصل از بسط سطح پروژههای سبز میشود؛ بنابراین نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که توسعه پروژههای تولید محصول سبز در سازمان در نهایت منجر به بهبود عملکرد اقتصادی و درآمد سازمان خواهد شد.
توسعه پایدار
تولید سبز
عملکرد اقتصادی
پویایی سیستمها
2017
12
22
137
157
https://bar.yazd.ac.ir/article_1100_28263376c2ce1998852b2226cdec4730.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
ارزیابی اثرات نوگرایی مصرف کنندگان، ارزشهای هیجانی و چشم و همچشمی بر روی قصد خرید کالاهای با برند خارجی در ایران
سامان
شیخ اسماعیلی
سوران
مولایی
رفتار خرید مشتری، توسط مجموعهای از رفتارهای اجتماعی هدایت میشود. هدف اصلی پژوهش، ارائه الگوی اثرات نوگرایی مصرف کنندگان، ارزشهای هیجانی و چشم و همچشمی بر روی قصد خرید کالاهای با برند خارجی است. به این منظور، کلیه مشتریان مجتمعهای عرضهکننده لوازم الکترونیکی در سطح شهر سنندج به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. از نِگرِ روششناسی، پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- کاربردی بوده و مبتنی بر روشهای توصیفی- زمینهیابی است. دادههای موردنیاز، از طریق ترکیب و تجمیع چند پرسشنامه استاندارد با ملحوظ نمودن اصلاحات صوری جمعآوری شده است. محتوای عوامل احصاءشده با نظر خبرگان و سپس اعتبار سازه آزمون با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و شاخص KMO تأیید شد. پایایی آزمون نیز با توجه به آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها محاسبه و تأیید گردید. یافتههای نهایی پژوهش نشان میدهد که متغیرهای مطرحشده، پیشبینهای مناسبی از قصد خرید محصولات و برندهای خارجی هستند. بنابراین میتوان اذعان کرد که نوگرایی مصرف کنندگان، ارزشهای هیجانی و چشم و همچشمی هر کدام به نوعی و با شدت خاصی میزان تمایل و گرایش به خرید محصولات با برندهای خارجی را تحت تأثیر قرار میدهند. سایر نتایج، حاکی از برازش و درجه تقریب مناسب مدل پیشنهادی در جامعه مورد مطالعه است.
نوگرایی مصرفکنندگان
ارزشهای هیجانی
چشموهمچشمی
قصد خرید
برند خارجی
2017
12
22
159
188
https://bar.yazd.ac.ir/article_1101_111c69ec0521f7fa676f0c8990b7be87.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
بررسی ارتباط بین فرهنگ فروش با ارزش ادراک شده مشتری
یاسان اله
پوراشرف
زهرا
احمدی الوار
این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین فرهنگ فروش با ارزش ادراک شده مشتری در بانکهای شهرستان پلدختر صورت گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی وپیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مشتریان و کارکنان کلیه بانکها و مؤسسات مالی پلدختر است که برای کارکنان141 نفر و برای مشتریان نامحدود میباشد. جامعه کارکنان، به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت، و با استفاده ازفرمول کوکران 384 نفر از مشتریان بانکها به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی محتوایی و ظاهری آنها از دید صاحبنظران وروایی سازه و همگرایی آنها به کمک روشهای آماری به تأیید رسید. پایایی پرسشنامهها نیز از طریق پایایی سازه به کمک تحلیل عاملی تأییدی و همچنین آلفای کرونباخ تأیید شد، که مقدار این ضریب برای متغیر فرهنگ فروش 945/0 و برای ارزش ادراک شده 911/0 است. دادهها با بهرهمندی از مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین فرهنگ فروش و ارزش ادراک شده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین 6 بعد فرهنگ فروش و ارزش ادراک شده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
ارزش
ارزش ادراک شده مشتری
بانکها
روشهای فروش
فرهنگ فروش
2017
12
22
189
216
https://bar.yazd.ac.ir/article_1102_e181362912f2c6ef0d7baefe0fc3d54a.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
تاثیر قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی
محمد علی
نسیمی
سمیه
امیری
قابلیتهای بازاریابی سازمان را توانمند میسازد تا نیازهای مشتریان را شناسایی نماید و پاسخ خود را از طریق برنامهریزی در فعالیتهای بازاریابی، سرمایه گذاری و اجرا ارائه دهد. مدیران سازمانها، حاصل تصمیمهای خود را در قالب انتخاب استراتژی، در آیینه معیارهای عملکردی مشاهده خواهند نمود. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی سازمانها است. تحقیق حاضر از نظر نوع مطالعه توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف کاربردی است. تمام مدیران، معاونین و کارشناسان بانک ملی در کلان شهر تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای نمونهگیری شهر تهران به پنج منطقه تقسیم گردید و به روش نمونه گیری خوشهای تعداد 385 پرسشنامه بر اساس جدول کرجسی و مورگان توزیع گردید. برای سنجش قابلیتهای بازاریابی پوشایی از پرسشنامه استاندارد ویجاند و همکاران (2012) و عملکرد مالی و عملکرد فرایندی از پرسشنامه استاندارد نیکلاس و سردان (2011) استفاده شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای سازههای مختلف، پایایی آن ها را مورد تایید قرار داد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) با استفاده از نرم افزار لیزرل (LISREL) انجام شد. یافته ها نشان داد که شاخص برازندگی مدلهای اندازهگیری متغیر های تحقیق مقادیر قابل قبولی داشته و نتایج حاصل از تحلیل مسیر بیان میکند که قابلیتهای بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی تاثیر مثبت و مستقیم دارد.
قابلیتهای بازاریابی پوشایی
دیدگاه مبتنی بر منابع
عملکرد مالی
عملکرد فرایندی
2017
12
22
217
241
https://bar.yazd.ac.ir/article_1103_63c96ae695f47cfc2da06bfd59d77524.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان (مورد مطالعه: کاربران شبکه اجتماعی تلگرام)
ابوالفضل
دانایی
الهام
مومن
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی در شبکه اجتماعی تلگرام بر قصد خرید مصرفکنندگان میباشد. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، کاربران شبکه اجتماعی تلگرام میباشد. برای جمعآوری اطلاعات تحقیق از پرسشنامه استفاده شد که درمجموع نتایج این پژوهش از تجزیهوتحلیل 196 پرسشنامه تکمیلشده معتبر میباشد. جهت ارزیابی روایی صوری و محتوا، پرسشنامه توسط متخصصین و اساتید محترم مرور گردیده است. ارزیابی پایایی توسط آزمون آلفای کرونباخ صورت گرفته که مقدار آن 926/0 بوده است و جهت ارزیابی روایی همگرا و واگرا از طریق نرمافزار Smart PLS (تعیین بارهای عاملی) و نرمافزار SPSS (تعیین همبستگی 11 متغیر با یکدیگر) و جهت آزمون فرضیات تحقیق، تحلیل مسیر از طریق نرمافزار Smart PLS انجام شده است. میزان T کسبشده جهت تأثیر یا رد فرضیات ملاک قرار داده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین نگرش به سودمندی اطلاعات، هنجارهای ذهنی و ریسک درک شده با قصد خرید رابطه معناداری وجود دارد.
بازاریابی ویروسی
شبکه های اجتماعی
قصد خرید مصرف کنندگان
کاربران تلگرام
2017
12
22
243
267
https://bar.yazd.ac.ir/article_1104_a776c287e5c586928861477c14c20a49.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1396
9
18
شهرت ملی؛ مفاهیم، چالشها و رویکردها
سعید
نجم روشن
محمد
محمودی میمند
موضوع شهرت سازمانی از سالها قبل توسط پژوهشگران مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اما موضوع شهرت ملی به عنوان موضوعی جدید در مراحل اولیه نظریهپردازی میباشد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین مدل مفهومی شهرت ملی میباشد. این مدل میتواند به عنوان یک الگو توسط سیاستگذاران و پژوهشگران حوزههای مختلف به ویژه اقتصاد و تجارت کشور مورد استفاده قرار گیرد. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش، روش کیفی تئوری سازی داده بنیاد میباشد. در گام نخست این روش، برای شناسایی و تعریف مفاهیم مرتبط موضوع شهرت ملی، ادبیات مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفته و در گام بعد، با انجام مصاحبه با مدیران اجرایی دولتی، مدیران ارشد بخش خصوصی و اساتید رشته مدیریت، مدل شهرت ملی بر اساس رویکرد ساختارمند این روش، تبیین گردیده است. در پایان نیز به چالشهای برندسازی ملی و راهکارهایی برای اجرای آن اشاره شده است.
هویت ملی
قدرت نرم
برندسازی ملی
مدل داده بنیاد
2017
12
22
269
298
https://bar.yazd.ac.ir/article_1105_1acc41d7d4984903873a6b4744b15f24.pdf