2024-03-29T06:14:49Z
https://bar.yazd.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=244
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
بررسی رابطه بین کیفیت وبسایت و تحریکپذیری مصرفکننده با تمایل به خرید ناگهانی در محیط اینترنت
محمد صالح
ترکستانی
منا
زندمهر
سید محمد
افصحی زاده
توسعه اینترنت تأثیر شدیدی بر محیط بازاریابی در سطح جهان داشته است. گسترش پذیرش اینترنت و رشد سریع کانالهای خردهفروشی اینترنتی، مصرفکنندگان را با انبوه محرکهایی مواجه ساخته است که تمایل به خرید آنلاین را در آنان افزایش میهد. ظهور اینترنت به عنوان یک کانال خرید جایگزین، به مصرفکنندگان اجازه میدهد تا با فراغت خاطر به امر خرید بپردازند. همین موضوع سبب پیدایش فرصتهای جدیدی برای خرید ناگهانی در محیط اینترنت شده است. علیرغم رشد قابل ملاحظۀ خریدهای اینترنتی و فراگیری هر چه بیشتر رفتار خرید ناگهانی، هیچ پژوهش قابل ملاحظهای در زمینه بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید ناگهانی مصرفکنندگان ایرانی در محیط اینترنت انجام نشده است. در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر تمایل به خرید ناگهانی آنلاین در بین کاربران وبسایت خرید گروهی تخفیفان پرداختیم. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از پرسشنامه و سنجش مدل تحقیق با استفاده از نرمافزار لیزرل نشان دادند که تحریکپذیری مصرفکننده و کیفیت وبسایت رابطهای مثبت با تمایل به خرید ناگهانی آنلاین دارند. رابطه مثبت میان کیفیت وبسایت و تحریکپذیری مصرفکننده تایید نشد.
تحریک پذیری مصرف کننده
تمایل به خرید ناگهانی
کیفیت وب سایت
2018
08
23
1
17
https://bar.yazd.ac.ir/article_1142_ee0ee2c0e7dd65076750ee5b46f527d5.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
ارزیابی کارکردهای برنامههای تشویقی دولت بر عملکرد صادرات
حبیب
شهبازی
بابک
شکیبانیا
اکرم
عباسی فر
عملکرد صادراتی، برنامههای تشویقی دولت، صادرات مصالح ساختمانی ایرانبا وجودبرخورداریاز ظرفیتهایبالای صادراتی،سهمکمیازبازارهایبینالمللی رادر اختیارداردوبا وجود روند صعودی آناززمانتدوین برنامهسومتوسعه، همچنان فاصله زیادی با شرایطمطلوبدارد. با توجه به اهمیت نقش توسعه صادرات غیرنفتی، سیاست تشویقصادرات و راههای اثربخشتر کردن آن بهعنوانیکیازراهبردهایاصلیدرراستایسیاست کلانرشد اقتصادی کشور همواره مورد توجه بوده است. در این مطالعه نیز با هدف بررسی اثر برنامههایتوسعهصادرات ایران بر عملکردصادراتی، عملکرد صادرکنندگان مصالح ساختمانی با تأکید بر اثر برنامههای تشویقی صادرات مورد ارزیابی قرار گرفت. به همین منظور، 38 شرکت نمونه برگزیده در سال 1393 در زمینه صادرات مصالح ساختمانی به عنوان جامعه آماری، انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز به روش پرسشنامهای، جمعآوری و از طریق معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که متغیرهای «ادراک مدیر از بازار صادرات»، «دانش صادراتی»، «استراتژی صادراتی» و «بکارگیری مشوقهای صادراتی» حدود 71 درصد از متغیر «عملکرد صادراتی» این شرکتها را تبیین میکنند که با توجه به ضرایب بدستآمده اثر «استراتژی صادراتی» بر افزایش «عملکرد صادراتی» بیشتر از سایر متغیرها است. همچنین افزایش یک درصدی «برنامههای تشویقی دولت» میتواند ضمن افزایش به ترتیب 33/0 و 51/0 درصدی درک مدیران شرکتها از بازار صادارات و دانش صادراتی آنها، بر «تعهد صادراتی»، 29/0، بر «استراتژی صادرات»، 22/0 و بر «عملکرد صادراتی» 29/0 درصد مؤثر باشد.
عملکرد صادراتی
برنامههای تشویقی دولت
صادرات مصالح ساختمانی
2018
08
23
19
38
https://bar.yazd.ac.ir/article_1143_ee25b658a4a9d4e0257d75fda3ef479d.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
چالشهای پذیرش تجارت الکترونیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شرکتهای فعال مستقر در شهرک صنعتی بوشهر)
مجید
اسماعیل پور
سید یعقوب
حسینی
یونس
جعفرپور
هدف از این تحقیق شناسایی موانع پذیرش تجارت الکترونیک در کسب و کارهای کوچک و متوسط است. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارکنان شرکتهای فعال مستقر در شهرک صنعتی بوشهر تشکیل میدهند. بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات کامل از حجم جامعه، تعداد جامعه آماری به صورت نامحدود در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها جهت انجام آزمون فرضیهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرمافزار SMARTPLS استفاده گردید. نتایج تحلیلها نشان داد که «موانع سازمانی» شامل کمبود زمان، عدم آگاهی و اطمینان کافی از منافع و مزایا، هزینه، عدم اشتیاق برای نوآوری و سواد و مهارت فنی ناکافی کارکنان، «موانع فنی» شامل عدم سازگاری با محصولات، خدمات و روش کسبوکار شرکت، فقدان امنیت لازم و پایین بودن سطح تکنولوژی سختافزاری و نرمافزاری و «موانع محیطی» شامل رقابت اندک، استفاده اندک توسط مشتریان، حمایت ناکافی دولت، استفاده اندک توسط شرکا و عرضهکنندگان و ضعف قانون در زمینه تجارت الکترونیک، بر پذیرش تجارت الکترونیک توسط شرکتهای کوچک متوسط تأثیر منفی دارند.
تجارت
الکترونیک
شرکتهای کوچک و متوسط
موانع سازمانی
موانع فنی
موانع محیطی
2018
08
23
39
63
https://bar.yazd.ac.ir/article_1144_7a0d8493be25917ff84f8cbec06857d8.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
بررسی عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر وفاداری الکترونیکی با نقش متغیر میانجی رضایت الکترونیکی
هادی
تیموری
مریم
گودرزوند چگینی
ارائهی خدمات بانکداری الکترونیکی، موضوعی قابل تأمل جهت ادامهی رقابت در بازار جهانی است. انتظارات روزافزون مشتریان جهت دریافت خدمات ایدهآل در زمینهی بانکداری الکترونیکی و همچنین وجود رقبای تجاری نشان از اهمیت این حوزه دارد. راضی نگه داشتن مشتریان الکترونیکی مستلزم شناسایی و تحلیل عواملی است که خود تا حد زیادی تعیینکنندهی وفاداری مشتریان میباشد. از اینرو، مطالعهی حاضر به بررسی عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر روی وفاداری الکترونیکی با نقش متغیر میانجی رضایت الکترونیکی میپردازد. برای این هدف، بر پایه مطالعات انجام شده و بررسی محیط بانکی در ایران مدلی طراحی گردید که به طور خاص، بر روی عوامل فردی از جمله: سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده و نگرش نسبت به استفاده و عوامل سازمانی از جمله: فناوری، ساختار سازمانی، استراتژی سازمانی، فرهنگ سازمانی و فرایندهای کاری تمرکز مینماید. جهت جمعآوری دادههای موردنیاز و آزمون مدل، پرسشنامهای الکترونیکی طراحی و در میان کاربرانی که تجربهی استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی در ایران را داشتند توزیع گردید و 352 پرسشنامه قابل قبول جهت تجزیه تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری حاکی از آن است که عوامل فردی و سازمانی منتخب به استثنا استراتژی سازمانی، منجر به ایجاد رضایت الکترونیکی میگردند و رضایت الکترونیکی نیز به نوبهی خود بر روی وفاداری الکترونیکی مشتریان تأثیرگذار میباشد.
بانکداری الکترونیکی
رضایت الکترونیکی
عوامل سازمانی
عوامل فردی
وفاداری الکترونیکی
2018
08
23
65
97
https://bar.yazd.ac.ir/article_1145_ff9be52cef12f1a7e8fedc4abef1a833.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
قابلیتهای پویا در استراتژی کسب مزیت رقابتی رابطه محور، مورد مطالعه صنعت ساختمان
اسماعیل
شاه طهماسبی
سیدحمید
خدادادحسینی
اسدالله
کردنائیج
امروزه شرکتها به عنوان قسمتی از شبکهی روابط نگریسته میشوند که میتوانند از این شبکه مزیت رقابتی کسب کنند. تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش قابلیتهای پویا در رابطهی روابط بیرون سازمانی با مزیت رقابتی سازمان و کمیسازی این روابط انجام شدهاست. برای این منظور از روش تحقیق آمیخته استفاده شدهاست. ابزار کمی سازی روابط، پرسشنامه بوده است که با روشهای مختلف روایی و پایایی آن بررسی گردید. پرسشنامه در سیزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در تهران به صورت تصادفی توزیع گردید که 352 مورد از آن کامل برگدانده شد. نتایج نشان از تاثیر بسیار بیشتر مسیر غیر مستقیم تبدیل سرمایه اجتماعی بیرونی سازمان به مزیت رقابتی نسبت مسیر مستقیم آن دارد. قابلیتهای پویا نقش میانجی معنادار و مکمل را در این رابطه ایفا میکند. حمایتهای دولت، عدم کارایی اجباری و عدم اطمینان از تقاضا از جمله متغیرهای تعدیلگر محیطی تاثیرگذار بر مدل تحقیق بوده اند.
رویکرد رابطهای
مزیت رقابتی
قابلیتهای پویا
تئوری نهادی
2018
08
23
99
121
https://bar.yazd.ac.ir/article_1146_98ae471460e512a38255dcd04e6fa90d.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
تاثیر قابلیت پویا و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی
معصومه
حسین زاده شهری
صاحبه
شاهینی
محیط رقابتی امروز به دلیل اینکه به شدت درحال تغییر بوده و نوع تغییرات بسیارمتنوع شدهاست، نیازمند قابلیتهایی هستند که بتوانند برای بنگاهها مزیترقابتی به وجودآورند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر قابلیتهای پویا و قابلیتهای نوآوری در دستیابی به مزیترقابتی است. پنج قابلیت ادراک، یادگیری، ادغام، هماهنگی و پیکربندی مجدد بهعنوان قابلیتهای پویا و قابلیتهای بهرهبرداری و کشف بهعنوان قابلیتهای نوآوری شناسایی شدند و برای مزیترقابتی سه بعد استراتژی رهبریهزینه، تمایز و تمرکز درنظر گرفته شده است. نمونۀ آماری شامل 217 شرکت تولیدکننده سیستمهای سرمایشی و گرمایشی در شهر تهران است؛ که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری برای کلیت مدل، مدل اندازهگیری PLS، آزمون همبستگی، مقایسه میانگین یک گروهی و مقایسه میانگین دو جامعه مستقل استفاده شدهاست. یافتهها نشانداد که در رسیدن به استراتژی رهبری هزینه و تمرکز تمام ابعاد قابلیت پویا اثر مثبت و معنادار دارند اما در رسیدن به استراتژی تمایز فقط قابلیت ادراک اثر مثبت و معنادار دارد و هر دو بعد قابلیت نوآوری بر ابعاد مزیت رقابتی اثر مثبت و معنادار دارند.
قابلیت پویا
قابلیت نوآوری
مزیت رقابتی
2018
08
23
123
141
https://bar.yazd.ac.ir/article_1147_1b79189caeec75a789c37b17f5e24835.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
تأثیر انتظارات مصرفکنندگان از کیفیت رویارویی خدماتی بر ادراک آنها از کیفیت رویارویی خدماتی در خدمات بهداشتی
محمدمهدی
ملکی
مسعود
کرمی
محمد
حقیقی
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر انتظارات مصرفکنندگان بر ادراک آنها از کیفیت رویارویی خدماتی است. برای این منظور از مقیاس پاکسرو برای سنجش انتظارات و ادراک مصرفکنندگان استفاده شده است. به همین جهت برای آزمون و تایید ابعاد این مدل تحلیل عاملی تاییدی به کار گرفته شده است. دادههای تحقیق به روش نمونهگیری تصادفی از طریق بیش از 200 مطب و کلینک درمانی در سطح شهر تهران جمعآوری شده است که در نهایت 317 پرسشنامه قابل قبول مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر آنکه تحلیل عاملی تاییدی به خوبی امکان استفاده از مقیاس پاکسرو را تایید کرد، نتایج تحقیق به خوبی حاکی از آن بودند که انتظارات مصرفکنندکان بر ادراکهای آنها از کیفیت رویارویی خدماتی به شکل معناداری تاثیرگذار است. با بررسی نتایج به دست آمده مشخص گردید که انتظارات مصرفکنندگان به مراتب از کیفیت خدمات دریافتیشان بالاتر است و خدمات زیبایی تا حد بسیار زیادی قادر به پاسخگویی به نیازهای مشتریان نمیباشد. ملموس بودن خدمات، قابلیت اطمینان به خدمات و همچنین تضمینهای مورد نیاز از مهمترین انتظارات مصرفکنندگان هستند که به خوبی برآورده نمیشوند.
ادراک
انتظارات
خدمات بهداشتی
کیفیت رویارویی خدماتی
2018
08
23
143
168
https://bar.yazd.ac.ir/article_1148_0c6b597a6615aad451340017d1b91fdc.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد سازمانی در چارچوب مزیت رقابتی در شرکت های صنعتی کوچک و متوسط (مطالعه موردی: مجموعهای از شهرکهای صنعتی استان مازندران)
سید محمد
باقری
صفیه
لطیفی
شکوفه
محسنی ملردی
در طول دهة گذشته بازارگرایی بسیار مورد توجه پژوهشگران بازاریابی قرار داشته و بعنوان یکی از موضوعات اصلی پژوهش در حوزه بازاریابی استراتژیک مطرح میباشد. بر همین اساس، در این پژوهش به بررسی تأثیر بازارگرایی داخلی و خارجی بر عملکرد سازمانی با توجه به متغیر میانجی مزیت رقابتی و متغیر وابسته تعهد سازمانی پرداخته شده است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط در مجموعهای از شهرک های صنعتی استان مازندران تشکیل داده و 220 نفر از مدیران به روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس، به عنوان نمونه آماری پژوهش مورد نظر انتخاب شدهاند. همچنین در این پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزارگردآوری اطلاعات استفاده شده است. ضمناً در این تحقیق، تحلیل مدل پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که بازارگرایی داخلی موجب توسعه و بهبود تعهد سازمانی می شود و همچنین توسعه مزیت رقابتی منتج از تاثیرات مثبت ابعاد بازارگرایی داخلی و خارجی، به شرکتهای صنعتی کوچک و متوسط در راستای بهبود عملکرد سازمانی کمک می کند.
بازارگرایی
تعهد سازمانی
عملکرد سازمانی
مزیت رقابتی
2018
08
23
169
187
https://bar.yazd.ac.ir/article_1149_618edc2d7303dfe961ec07838a02242e.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
تحلیلی بر موانع توسعه گردشگری الکترونیک در ایران؛ رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری فازی
علی
دلشاد
فرزانه
ابوهاشم آبادی
ایمن
قاسمیان صاحبی
مهدی
اجلی
در سالهای اخیر فناوری اطلاعات روشهای عمل را در تمامی سازمانها و به ویژه در صنعت گردشگری متحول ساخته است. امروزه فناوری اطلاعات به دلیل تسهیل فعالیتهای بسیار مهم تولید، جمعآوری، پردازش، اجرا و تبادل اطلاعات یکی از مهمترین عناصر اجرای عملیات صنعت گردشگری به حساب میآید. بنابراین با توجه به اهمیت صنعت گردشگری الکترونیک، شناسایی موانع بکارگیری آن میتواند اولین گام برای توسعه همه جانبه این صنعت باشد. این پژوهش با ترکیب روشهای کیفی (دلفی) و کمی (تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم)، مدلی رابرای تبیین ارتباط بین موانع توسعه گردشگری الکترونیک، تبیین کرد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو دسته، خبرگان و مدیران ارشد صنعت گردشگری (دسته اول) و کارکنان و مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور (دسته دوم) هستند. برای انتخاب خبرگان از روش نمونهگیری گلوله برفی (10 نفر) استفاده شد و جامعه نمونه دسته دوم به روش نمونهگیری تصادفی ساده (60 نفر) انتخاب گشتند. در ادامه و با مرور ادبیات پژوهش و استفاده از تکنیک دلفی، 7 مانع اصلی و 22 مانع فرعی شناسایی گشت و با استفاده از نرم افزار SMART PLS2 مدل اصلی پژوهش ساختاردهی شد. بر اساس مدل ایجاد شده با تکنیک FISM، موانع اقتصادی به عنوان تاثیرگذارترین و موانع نرم افزاری و آموزشی و رفتاری به عنوان تاثیرپذیرترین موانع شناخته شدند. بر اساس نتایج بهدست آمده مدیران و برنامهریزان گردشگری قادر خواهند بود تا به روشنی دریابند که برای توسعه گردشگری الکترونیک چه اقداماتی را باید در کانون توجه خود قرار دهند.
گردشگری الکترونیک
مدلسازی ساختاری تفسیری فازی
موانع توسعه
تحلیل مسیر
2018
08
23
189
212
https://bar.yazd.ac.ir/article_1156_ca3a1db8373269c18ebb1810939e30f8.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
بررسی تاثیر قابلیتهای شرکت و ارزشهای مشارکتی بر ارزش ویژه برند صنعتی (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی شهرکهای صنعتی استان بوشهر)
مهدی
نداف
منظر
خواجه
در شرایط فرا رقابتی امروز، تامین کنندگان باید برای حفظ و بهبود جایگاه خود در برابر سایر تامین کنندگان داخلی و خارجی، از ارزش ویژه برندشان بهره بگیرند، اما مسئله این است که تامین کنندگان صنعتی نمیدانند که چه عواملی بر ایجاد و ارتقای ارزش ویژه برند صنعتی آنها اثر گذار است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر قابلیتهای شرکت و ارزشهای مشارکتی بر ارزش ویژه برند صنعتی است. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها توصیفی (از نوع همبستگی) است. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای تولیدی فعال در شهرکهای صنعتی استان بوشهر می باشد براساس آمار دریافت شده از مدیر شهرکهای صنعتی استان بوشهر (95-1394) تعداد کل شرکتهای تولیدی فعال در شهرکهای صنعتی استان بوشهر 169 میباشد با توجه به محدود بودن جامعه مورد مطالعه حجم نمونه 118 تایی تعیین گردید. جهت آزمون فرضیهها، میانگین، انحراف معیار و همبستگی متغیرهای تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفتند. جهت ادامه تجزیه وتحلیلها مدل معادلات ساختاری پیشنهادی با استفاده از نرم افزار LISREL اجرا گردید و همه فرضیهها تایید شدند.
ارزش مشتری
ارزش ویژه برند
رفتار هم خلقی ارزش مشتری
قابلیت بازاریابی
قابلیت نوآوری
2018
08
23
213
232
https://bar.yazd.ac.ir/article_1151_8fc368b5b137a5f5edbfcda0d7cd38b1.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
تاثیر نقشهای استراتژیک بنگاه مادر بر الگوی اداره کسب و کارها
عبداله
اسدزاده
اداره کسب و کارهای تابعه از جمله وظایف اصلی هر شرکت هولدینگ است که تناسب آن با جهت گیریهای کلی بنگاه مادر که در قالب نقشهای استراتژیک تبلور مییابد ضروری میباشد. این پژوهش درصدد است تا تاثیر نقشهای یاد شده را بر الگوهای اداره کسب و کارها یا شیوههای مادری مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از منظر نتیجه، پژوهشی توسعهای، از منظر هدف، توصیفی و از منظر داده کمی میباشد. در این پژوهش پس از توسعه مدل تحقیق و استخراج فرضیههای مربوطه، پرسشنامهای مشتمل بر 30 سوال جهت احصاء نقش های استراتژیک بنگاه مادر و شیوه مادری طراحی گردید و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 500 هولدینگ ایرانی بود که اندازه نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 81 تعیین وطی نمونه گیری تصادفی ساده پرسشنامهها میان هولدینگها توزیع شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل سازی مربعات جزئی و ضرایب مسیراستفاده گردید. نتایج حاصله از معناداری تاثیر نقشهای مادری بر شیوههای مادری از یکسو و تاثیر هر دو سازه یاد شده بر عملکرد مالی ستاد مادر حکایت داشت.
بنگاه مادر
شرکت هولدینگ
شیوههای مادری
نقشهای استراتژیک مادر
عملکرد مالی
2018
08
23
233
251
https://bar.yazd.ac.ir/article_1152_d709a53f4ae5cdb79069bd6fbc38af30.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
بررسی تأثیر کیفیت خدمات سنتی و الکترونیک بر رقابت پذیری در نظام بانکداری (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک صادرات شهر خرم آباد)
سید نجم الدین
موسوی
حجت
وحدتی
سلیمان
جعفری
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت خدمات سنتی و الکترونیک بر رقابتپذیری شعب بانک صادرات شهر خرم آباد است. این پژوهش به لحاظ هدف، در قالب تحقیقات کاربردی و به لحاظ شیوه اجرای پژوهش در زمره تحقیقات توصیفی– علّی است. جامعه آماری پژوهش مشتریان شعب بانک صادرات شهر خرم آباد است. با توجه به اینکه جامعه مشتریان بانک نامحدود بوده، با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده که روایی پرسشنامهها با بکارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. در این پژوهش، دادههای به دست آمده به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که کیفیت خدمات سنتی و الکترونیک بر رقابت پذیری تأثیر مثبت و معناداری دارند و از میان این دو، کیفیت خدمات الکترونیک تأثیر مثبت و معنادار بیشتری بر رقابت پذیری دارد. از طرف دیگر بُعد قابلیت اطمینان کیفیت خدمات سنتی و بُعد حریم شخصی کیفیت خدمات الکترونیک تأثیر مثبت و معنادار بیش تری بر رقابت پذیری دارند. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده بانک صادرات لازم است که توجه ویژهای بر روی کیفیت خدمات الکترونیک خود داشته باشد.
کیفیت خدمات سنتی
کیفیت خدمات الکترونیک
رقابتپذیری
بانک صادرات
خرم آباد
2018
08
23
253
276
https://bar.yazd.ac.ir/article_1153_d26df4f51d8ee7c7cee06c820afd331b.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
بررسی نقش واسط آمادگی برای خدمت در تأثیر نوآوری، ریسک پذیری و پیشگامی بر عملکرد در بانکهای دولتی
علیرضا
حدادیان
فرشته
صادقی
ناهید
سالار باباخانی
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش واسط آمادگی برای خدمت در تأثیر ابعاد گرایش به کارآفرینی بر عملکرد آنها میباشد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی و پیمایشی است. 128 نفر از مدیران و معاونان بانکهای دولتی شهر مشهد پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار Amos صورت پذیرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که مدل نظری ارائه شده، برای پیش بینی عملکرد از طریق ابعاد گرایش به کارآفرینی و آمادگی برای خدمت مناسب است. نتایج نشان داد ابعاد گرایش به کارآفرینی از طریق آمادگی برای خدمت، تأثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد دارد. از طرفی نقش میانجی آمادگی برای خدمت نیز تائید شد.
نوآوری
ریسکپذیری
پیشگامی
آمادگی برای خدمت
عملکرد
2018
08
23
277
306
https://bar.yazd.ac.ir/article_1188_3793d74ae1441010f8087ac47feb7359.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
ارائه مدل بوم شناسی کسب وکار تامین مالی جمعی در ایران
علی
حاجی غلام سریزدی
علی
رجب زاده قطری
علینقی
مشایخی
علیرضا
حسن زاده
در اقتصاد دانش بنیان مهمترین نوع حمایت از کسب وکارهای نوپا حمایت مالی میباشد. چرا که اصلی ترین چالش کسب وکارهای نوپا تامین مالی در مراحل راه اندازی میباشد. با ظهور وب 2 و شبکههای اجتماعی، تامین مالی جمعی بعنوان جدیدترین روش تامین مالی خارجی مطرح شده است. در دنیا مطالعات مختلفی با استفاده از مطالعات تجربی به بررسی این روش از ابعاد مختلف پرداخته که بیشتر مبتنی بر ویژگیهای کشورهای پیشرفته و پلتفرمهای برتر تامین مالی جمعی در دنیا بوده است. از این رو ضروری است تا به بررسی تامین مالی جمعی در ایران برای توسعه این روش پرداخته شود. لذا این مقاله بدنبال ارائه گزارههای پیشنهادی و مدل کسب وکار تامین مالی جمعی و نوع شناسی بازیگران این روش در ایران با استفاده از تحلیل دادههای تجربی حاصل از بررسی پلتفرمهای فعال در ایران میباشد. نتایج تحلیل تجربی دادههای 5 پلتفرم فعال و 307 کمپین راه اندازی شده در آنها نشان داد که پلتفرمهای داخلی توانستهاند با جذب 24771 حامی، سرمایه ایی بیش از 20 میلیارد ریال را تامین کنند. نرخ موفقیت تامین مالی جمعی در ایران 54 % میباشد که پلتفرمهای با مدل اهدا و جایزه بیشترین نرخ را دارا میباشند. همچنین از آنجا که این مقاله اکتشافی بود مبتنی بر دادههای تجربی، 9 گزاره پیشنهادی ارائه گردید.
تامین مالی جمعی
وب 2
تحلیل تجربی اکتشافی
مدل بوم شناسی کسب وکار
2018
08
23
307
342
https://bar.yazd.ac.ir/article_1155_0f293b0cb2227f9ce0ee77a89e40fb7b.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1397
10
19
خرده فرهنگها و سبکهای تصمیمگیری مصرف کنندگان (پژوهش بین فرهنگی: سنندج و تبریز)
محمدرضا
کریمی علویجه
رامینه
کلهر
محمدمهدی
احمدی
امروزه تصمیم خرید بسیار پیچیده و حتی دارای اهمیت بیشتری نسبت به گذشته است. سبک تصمیم گیری مصرفکنندگان الگویی ثابت از پاسخهای موثر و شناختی است که از فرهنگ تأثیر میگیرد. فرهنگ ملی و خرده فرهنگها تأثیر قابل توجهی بر ارزشها، نگرشهای فردی و نحوه تصمیم گیری مصرف کنندگان دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر نقش خردهفرهنگها بر سبک تصمیم گیری مصرف کنندگان در دو شهر تبریز و سنندج میباشد. تعداد 350 نفر از مشتریانی که از مراکز خرید دو شهر تبریز و سنندج که قصد خرید پوشاک داشته اند، با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار Amos22 استفاده شدهاست. یافته های پژوهش تفاوت بین خریداران تبریز و سنندج در رابطه بین وفاداری به برند، حساسیت به برند و خرید آنی بر خرید سودمندجویانه را مورد تایید قرار داد.
سبک تصمیم گیری
خرید سودمندجویانه
خرید لذت جویانه
خرده فرهنگ
2018
08
23
343
360
https://bar.yazd.ac.ir/article_1154_f338c315a04509bd5d2248507fbe285c.pdf