2024-03-29T06:46:19Z
https://bar.yazd.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=72
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1391
4
7
ارائه مدلی برای تبیین اثرعوامل پشتیبان خلق ارزش و کیفیت خدمات بر روی رضایت مشتریان خدمات مالی درکشور (مطالعه موردی: موسسه مالی واعتباری مهر)
مهرداد
استیری
فرشید
حسینی
حمیدرضا
یزدانی
مجید
قلی پور
حمزه
رایج
مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان خدمات بانکی با استفاده از رویکرد جدید اندازهگیری همزمان کیفیت خدمات و عوامل پشتیبان خلق ارزش برای مشتری صورت گرفته است. دادههای میدانی مورد نیاز در این تحقیق با استفاده از یک پرسشنامه جامع جمعآوری شده است. نمونه اولیه این پرسشنامه براساس مبانی نظری تهیه و پس از بررسی و تایید توسط خبرگان، به صورت هدفمند توسط بیش از 1000 نفر از مشتریان موسسه مالی و اعتباری مهر تکمیل شده است. نتایج بدست آمده از آزمون مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از آنست که هم عوامل کیفیت خدمات و هم عوامل پشتیبان خلق ارزش بر روی رضایت مشتریان خدمات بانکی اثر مثبت و معناداری داشته اما اثر عوامل پشتیبان خلق ارزش از اثر عوامل کیفیت خدمات بالاتربوده است.
رضایت مشتری
عوامل پشتیبان خلق ارزش
کیفیت خدمات
مؤسسه مالی و اعتباری مهر
2012
08
22
1
19
https://bar.yazd.ac.ir/article_171_cefc3f7672104e0aa6ce57aaf4e94745.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1391
4
7
تبیین و ارزیابی مدل رابطة دارایی های ناملموس و عملکرد تجاری سازمان های بازرگانی
محمود
جعفرپور
متخصصان امر بازرگانی تا امروز تمرکز بسیار اندکی نسبت به سرمایه ناملموس در سازمانها به عنوان اهرمی برای تحت تاثیر قرار دادن قابلیتهای بازاریابی داشتهاند؛ حال آنکه در دیدگاه مبتنی بر منابع، این باور وجود دارد که منابع و قابلیتهای غیرقابل تقلید، ارزشمند، کمیاب و پیچیده به لحاظ اجتماعی، مزیت رقابتی برتری را ایجاد میکنند. از اینرو هدف این مقاله ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از رابطه بین داراییهای ناملموس و عملکرد تجاری در سازمانهای بازرگانی منطبق با دیدگاه مبتنی بر منابع است.با توجه به ماهیت آن، پژوهشی توصیفی و پیمایشی است. مدل ارائه شده، در صنایع فولاد استان خوزستان و با جامعه آماری متشکل از مدیران عالی، مدیرانمیانیوکارشناسان بازرگانی در چهار شرکت فعال در صنعت فولاد استان خوستان و حجم نمونه 168 نفر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس پنج متغیر سرمایه دانشی- انسانی، سرمایه اطلاعای ، سرمایه ارتباطی ، سرمایه سازمانی، سرمایه اجتماعی و هچنین قابلیت های بازاریابی در قالب 6 فرضیه و 36 شاخص مورد آزمون واقع شد. نتایج این پژوهش ضمن تایید هر شش فرضیه طرح شده نشان داد قویترین رابطه با ضریب همبستگی 378/0 میان سرمایه دانشی- انسانی و قابلیتهای بازاریابی و ضعیفترین رابطه با ضریب همبستگی 318/0 میان سرمایه اجتماعی و قابلیتهای بازاریابی وجود دارد. ضمن آنکه شاخصهای توانایی نگهداری و بکارگیری دانش و بسط آشناییهای تجاری به ترتیب با میانگین نمره 81/8 و 61/7 به عنوان مهمترین و کم اهمیتترین شاخصها شناسایی شد.
دیدگاه مبتنی بر منابع
سرمایه ناملموس
سرمایه دانشی- انسانی
سرمایه اطلاعاتی
قابلیت های بازاریابی
2012
10
06
20
53
https://bar.yazd.ac.ir/article_172_77e7ac37c2c567d51e9803b98a9238da.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1391
4
7
تبیین استراتژی محصول- بازار و قابلیت های بازاریابی شرکت بر عملکرد بازار
بهمن
حاجی پور
عبدالهادی
درزیان عزیزی
سجاد
شمسی گوشکی
شناخت استراتژیهای محصول بازار چالشی جدّی برای پژوهشگران حوزه مدیریت استراتژیک بازار ایجاد کرده است. این پژوهشگران نیازمند کسب اطلاعات در مورد رقبا و قابلیت های داخلی شرکت (قابلیت های بازاریابی)، جهت شناخت استراتژیهای محصول بازار هستند. این در حالی است که رابطه استراتژیهای محصول- بازار شرکت با قابلیتهای بازاریابی و عملکرد، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر، به دنبال بررسی تأثیر ابعاد مختلف استراتژی محصول- بازار شامل رهبری هزینه، تمایز و قلمرو محصول-بازار بر قابلیتهای بازاریابی شامل قابلیتهای تخصصیشده و معماری بازاریابی و رابطه آنها با عملکرد بازار است. جامعه آماری پژوهش کلیه شرکتهای صادرکننده و واردکننده از گمرکات جمهوری اسلامی ایران است. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری دادههای لازم، برای آزمون 8 فرضیه این پژوهش، پرسشنامه است. پرسشنامهها در بین 401 نماینده شرکت صادرکننده و واردکننده از چهار حوزه نظارتی گمرکات کشور (هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر) توزیع و جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که استراتژیهای رهبری هزینه، تمایز و قلمرو محصول- بازار بر قابلیتهای معماری و تخصصیشده بازاریابی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. همچنین، رابطه بین قابلیتهای معماری و تخصصیشده بازاریابی با عملکرد بازار مثبت و معنیدار است. نتایج آزمون مدل نیز نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است.
استراتژی محصول
استراتژی تمایز
رهبری هزینه
قلمرو محصول
قابلیتهای تخصصی-شده بازاریابی
قابلیتهای معماری بازاریابی
2012
10
06
54
87
https://bar.yazd.ac.ir/article_173_eeb945ad62ec87711deb1c96a53c9d9a.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1391
4
7
تناظر استراتژی کسب و کار با عدم اطمینان محیطی
حمیدرضا
رضوانی
مازیار
سهامخدم
استراتژی های سطوح مختلف سازمان در جهت واکنش مناسب نسبت به عوامل محیطی اتخاذ می شوند و تناسب آن ها با میزان تغییرات محیطی موضوع حیاتی برای سازمان است. در این مقاله، با مطالعه ادبیات تحقیق در زمینه استراتژی سطح کسب و کار و عدم اطمینان محیطی، مدلی برای تناظر این دو ارائه شده است. از ترکیب مدل پورتر و مدل مایلز و اسنو، چهار نوع استراتژی کسب و کار معرفی و نیز عدم اطمینان محیطی در چهار وضعیت تعریف گردید. جامعه آماری عبارت است از کارشناسان و مدیران شرکتهای پگاه فارس و شام شام و از آنجائیکه این جامعه محدود است از همه اعضای آن پرسش به عمل آمد. بدلیل اینکه از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است، نشان دهنده روایی پرسشنامه است و ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه عدم اطمینان محیطی 844/0 محاسبه شد. تعداد 44 پرسشنامه از شرکت پگاه فارس و 32 پرسشنامه از شرکت شام شام جمع آوری شد. نتایج نشان داد استراتژی کسب و کار در شرکت پگاه فارس استراتژی مدافه کم هزینه و در شرکت شام شام، استراتژی مدافع تمایز طلب است. بین وضعیت موجود و مطلوب استراتژی کسب و کار در هر دو شرکت اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین استراتژی کسب و کار در هر دو شرکت با عدم اطمینان محیطی تناظر مناسبی ندارند.
استراتژی سطح کسب و کار
عدم اطمینان محیطی
استراتژی های رقابتی
استراتژی های مایلز و اسنو
2012
10
06
88
104
https://bar.yazd.ac.ir/article_174_428b06b4aaf9f69306f514955dcf83f6.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1391
4
7
طراحی مدل شبکه ی تهیه و توزیع کالا در ایران
کیومرث
شریفی
مصطفی
مسعودی
سید رضا
سید جوادین
این مقاله به طراحی مدل شبکهای مناسب جهت تهیه و توزیع کالا در کشور پرداخته است. تمرکز مدل بر دستیابی به کارایی، بهرهوری، صرفهجویی نسبت به مقیاس و کاهش هزینه توزیع کالا در کشور است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز جهت انجام تحقیق از مطالعات میدانی و روش پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مدیران تعاونیهای مصرف وزارت تعاون، اتاق تعاون، معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، مدیران شرکتها و اتحادیههای تعاونی توزیع، مدیران و کارشناسان شرکتهای پخش کالا، فروشگاههای زنجیرهای، شرکتهای حملونقل کالا به ویژه حمل و نقل جادهای و سایر افراد آگاه و باتجربه در زمینه توزیع کالا است. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که سیستم توزیع کالا در کشور از لحاظ زیرساختها و عملکرد از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. سنتی و جزیرهای بودن ساختار توزیع کالا در کشور باعث افزایش هزینههای توزیع کالا به بالاتر از 50% قیمت نهایی کالاها شده است. سیستم توزیع کالا در کشور نیازمند نهاد جدیدی با عنوان مرکز ملی بازاریابی (NMC) جهت برندسازی، تبلیغات هدفمند، انسجام در شبکه توزیع، خوشهسازی و ... است. مرکز ملی بازاریابی با مدیریت و نظارت بر شبکه نوین تهیه و توزیع کالا با مشارکت 6 وزارتخانه دولتی و نهادهای توزیعی بخش خصوصی و تعاونی مانند شرکتهای پخش کالا، فروشگاههای زنجیرهای، اصناف، عمدهفروشان و ... میتواند باعث کوتاه شدن کانالهای توزیع، کاهش قیمت کالاها و ... شود. در انتهای مقاله مدل شبکهای تهیه و توزیع کالاها، جایگاه، نقش و ارتباطات بازیگران مختلف شبکه توزیع کالا در کشور را نشان میدهد.
شبکه توزیع
کانال توزیع
مدل شبکه ای توزیع کالا
مرکز ملی بازاریابی
2012
10
06
105
121
https://bar.yazd.ac.ir/article_175_8b70125d5e6ab9b7cebf375e800586b6.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1391
4
7
مدلی برای تخصیص سفارش در حالت چند تامینکننده، چند محصوله، و چند دورهای در شرایط وجود تخفیف افزایشی
مجید
هوشمندی ماهر
مقصود
امیری
هزینهی مواد خام و اجزای تشکیلدهندهی محصول، درحدود 60% از بهای تمامشده (در برخی از صنایع تا 80%) را در برمیگیرد. در چنین شرایطی، منبعیابی مناسب، میتواند نقشی کلیدی در کارایی و اثربخشی سازمان ایفا نموده و تاثیر مستقیمی در کاهش هزینهها، سودآوری و انعطافپذیری یک شرکت داشته باشد. در مقالهی حاضر تعیین کمیت مطلوب سفارش در حالت وجود چند تامینکننده، چند محصول، طی چند دوره، در حالت مجازبودن مازاد و کمبود، با لحاظ ماهیت چندمعیاره و چندهدفهی مساله، و وجود تخفیف افزایشی، با فرض قطعیبودن پارامترها، مد نظر قرار گرفته است. بمنظور لحاظ معیارهای موثر بر انتخاب تامینکننده از فرآیند تحلیل شبکه استفاده شده است. پس ازمدلسازی مساله درقالب یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط چندهدفه، یک مثال عددی ارائه شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که تصمیمگیرنده، میتواند زیرمجموعهی مناسبی از تامین کنندگان را انتخاب نموده ومقادیرمطلوبی ازمحصولات رابه آنها به نحوی سفارش دهدکه علاوه بر کمینه نمودن هزینههای کل، زمان انتظار و اقلام ردی، مطلوبیت تامین نیز بیشینه شود. در پایان نتایج وپیشنهادات ارائه میگردد.
مدیریت زنجیرهی تامین
انتخاب تامینکننده
فرآیند تحلیل شبکه
برنامهریزی ریاضی مختلط صحیح چند هدفه
2012
10
06
122
146
https://bar.yazd.ac.ir/article_176_831d2ce46a3acd06533ded85a8b1afa7.pdf
کاوشهای مدیریت بازرگانی
2645-386X
2645-386X
1391
4
7
مقایسه توانایی پیش بینی اجزای مثبت و منفی بازدهی بازارسهام
مهدی
بهارمقدم
حجت الله
زنگی آبادی
تحقیق حاضر، با تفکیک نسبت کلی سود هر سهم به قیمت، به اجزای مثبت و منفی آن، توانایی هر یک برای پیش بینی شاخص کل قیمت بورس اوراق بهادار تهران را بررسی کند. پرسش اساسی این است که آیا اجزای منفی بازدهی در مقایسه با اجزای مثبت، توانایی بیشتری برای پیش بینی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دارند؟ جامعه آماری تحقیق، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و برای تعیین نمونه به منظور آزمون فرضیه، از روش حذفی استفاده شده است. در این پژوهش، اجزای مثبت و منفی بازدهی، در قالب میانگین وزنی، مقدار خالص نسبت های سود هر سهم به قیمت در هر فصل محاسبه و ارتباط آن با مقادیر محاسبه شده شاخص، برای کل نمونه و هر یک از دو گروه شرکت های سود ده و زیان ده ارزیابی شده است. دوره مطالعه سال های 1374 الی 1389 است و اطلاعات 100 شرکت عضو بورس مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه، با استفاده از مدلهای رگرسیون خطی یک متغیره و دو متغیره، نشان میدهد که اجزای منفی بازدهی در مقایسه با اجزای مثبت توانایی بیشتری برایپیش بینی شاخص کل قیمت بورس اوراق بهادار تهران دارد.
بورس اوراق بهادار
شاخص کل قیمت
بازدهی بازارسهام
نسبت سود هر سهم به قیمت
تئوری چشم انداز
2012
10
06
147
164
https://bar.yazd.ac.ir/article_177_15071342b89eed14add471c57985d83a.pdf