دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320151222Consumers’ Attitude Towards Advertisingبررسی نگرش به تبلیغات مصرف کنندگان جوان123649FAسید محمدطباطبایی نسباستادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزدفاطمهپریشدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزدJournal Article20130928Advertising as the dominant means of communication in an organization plays an important role in the success of the organization. The primary objective of this study is to explain young consumers' attitudes toward advertising. In this regard, a conceptual model is presented to evaluate the effect of six independent variables of product information, hedonism, good for the economy, image and social role, the deviation of the values of materialism and consumer attitudes toward advertising. Participants in this study were selected from among university students in Yazd. The results indicated that three of the six hypotheses were confirmed. Two variables, namely the deviation from the values and materialism have a negative impact on the attitudes of consumers towards advertising. These results will enable advertising managers to be more sensitive towards consumers’ attitudes and to ensure that their campaigns will not adversely affect the performance of the companies they follow. These findings can also help consumers to better understand the role of advertising in the purchase of goodsتبلیغات به عنوان یکی از مهمترین عناصر ارتباطی سازمان، نقشی شگرف را در جهت موفقیت سازمان ایفا میکند. هدف اولیه این پژوهش تبیین نگرش مصرفکنندگان جوان نسبت به تبلیغات میباشد. در این راستا مدلی مفهومی جهت بررسی تأثیر شش متغیر مستقل اطلاعات محصول، لذت جویی، ارزش اقتصادی، تصویر و نقش اجتماعی، مادیگرایی و انحراف از ارزشها بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به تبلیغات ارائه شده است. شرکت کنندگان این پژوهش از میان دانشجویان دانشگاه یزد انتخاب شداند. نتایج تحلیلها حاکی از آن است که سه عدداز شش فرضیه موجود، مورد تایید قرار میگیرند. همچنین دو متغیر انحراف از ارزشها و مادیگرایی تاثیری منفی بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به تبلیغات دارد. این نتایج مدیران تبلیغاتی را قادر خواهد کرد تا نسبت به نگرش مصرف کنندگان حساسیت بیشتری داشته و اطمینان حاصل کنند که مبارزات تبلیغاتی آنها تأثیری معکوس بر عملکرد شرکت آنها در پی نخواهد داشت. همچنین این یافتهها به مصرف کنندگان جهت درک بهتر نقش تبلیغات در ترغیب آنها به خرید یاری خواهد داد.
https://bar.yazd.ac.ir/article_649_5236c65d29940991b8eb54dad3f5ac43.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320151222Competitive Intelligence Attitudes and Competitive Advantageنگرش هوش رقابتی مدیران و مزیت رقابتی2550650FAنبی الهدهقاناستادیار دانشکده مدیریت استراتژیک دانشگاه عالی دفاع ملیمرتضی بذرافشانبذرافشانمربی مجتمع آموزش عالی بم – کرمانمحمدرضارشیدیکارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی و توسعه جهانگردی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20131006The purpose of this article is to investigate the relationship between the five attitudes of competitive intelligence (Invasive, assault, active, reactive and ignorant) and competitive advantage in hotels of Shiraz. The research is developmental- practical with quantitative approach and was done via Structural Equation Modeling. The population of this research included hotel managers of Shiraz. A hundred and six participants completed the questionnaire via classified random sampling. The relationship between latent and observable variables was determined by confirmatory factor analysis. The results of model Goodness showed that the managers of Shiraz hotels have “invasive” and “assault” attitudes. Thus, there is a significant relationship between these two attitudes and “cost reduction” and “differentiation” strategies. The findings can help hotel managers to move toward competitive advantage by considering the importance of the above mentioned attitudes. تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط ابعاد پنجگانه هوش رقابتی مدیران (تهاجمی، هجومی، فعال، واکنشی و غافلان) با مزیت رقابتی (کاهش هزینه و تمایز) در هتلهای شهر شیراز صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی توسعهای است که با رویکرد کمی و با استفاده از الگوی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مدیران صنعت هتلداری واقع در شهر شیراز هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 106 پرسشنامه جمعآوری شد و با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی روابط بین متغیرهای مکنون و مشاهده شده مشخص گردید. نتایج برازش مدل نشان داد که مدیران صنعت هتلداری شهر شیراز، دارای نگرشهای "تهاجمی" و "هجومی" میباشند که رابطه معناداری بین این دو نگرش و استراتژیهای "کاهش هزینه" و "تمایز" وجود دارد. نتایج تحقیق میتواند به مدیران صنعت هتلداری برای رسیدن به مزیت رقابتی با در نظر گرفتن اهمیت نگرشهای مذکور کمک شایانی کند. https://bar.yazd.ac.ir/article_650_8a69ff0ae3ebdab9544a0950925cc124.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320151222Customers' Mental Image Using Net Promoter Score From Airlines Companiesتصویر ذهنی مشتریان با شاخص مروجین خالص از شرکت های هواپیمایی کشور5172651FAایمانشهرکی مقدمدانشجوی کارشناسی ارشد MBA دانشگاه شاهرود، شاهرودرضاشیخاستادیار دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه شاهرودعفتمحمدیکارشناسی ارشد MBA دانشگاه شاهرودJournal Article20140218Nowadays, survival of companies and materializing their vision depends on, and is guaranteed by, the company's capability in attracting and maintaining customers. The Corporate image, as a potential effective source, plays an important role in customer's behavior while making halo effect in customer's satisfaction, particularly in maintaining and developing their loyalty. The main goal of this research is to measure service quality by means of the concepts of SERVQUAL and Net Promoter Score (NPS), as well as the measurement of the Corporate image from the customers' perspective using the proposed approach. Such an approach as the innovation of the research is able to guage the impact of the Corporate image by integrating NPS and SERVQUAL. The case study is on passengers in the arrivals for 3 airlines: A, B, and C. The results show the effect of customers' loyalty on the Corporate image based on the proposed model. Among the 3 mentioned airlines, airline A enjoys a more optimal status.امروزه توانایی شرکتها در جذب و حفظ مشتریان تضمینکننده اجرایی شدن چشمانداز رشد و بقای آنها در محیط کسب و کار میباشد. تصویر شرکت به عنوان یک منبع بالقوه موثر با ایجاد اثر هالهای در رضایت مشتری نقش مهمی را در رفتار مشتریان به خصوص در حفظ و توسعه وفاداری آنها ایفا میکند. هدف اصلی تحقیق سنجش کیفیت خدمات با بهرهگیری از مفاهیم روش سروکوال و شاخص مروجین خالص (NPS) و اندازهگیری تصویر شرکت از دیدگاه مشتریان با رویکرد پیشنهادی است. این رویکرد به عنوان نوآوری پژوهش میتواند با تلفیق مدل سروکوال و روش NPS میزان تاثیر تصویر شرکت بر دیدگاه مشتریان را اندازهگیری کند. مطالعه موردی مسافران پروازهای ورودی سه شرکت هواپیمایی A، B و C میباشد. نتایج پژوهش براساس مدل پیشنهادی تأثیر وفاداری بر تصویر ذهنی مشتریان را نشان میدهد. در بین سه شرکت مطرح شده، شرکت A وضعیت مطلوبتری را دارا میباشد.https://bar.yazd.ac.ir/article_651_8c50b2a0fc8fc6c94f8ddeb1dd24ba1a.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320150421Modeling the Trust in Online Shops Using Fuzzy Cognitive Mapping-Editedمدلسازی اعتماد خریداران به فروشگاههای اینترنتی به وسیلهی نگاشتهای شناختی فازی7391742FAفرشیدفراستکارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهرانطهمورثحسن قلیپور یاسوریاستاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20140427Complementary to the increasing popularity of the internet and WWW, e-commerce has become a significant global economic force. The online retail stores need to attract more visitors and convert them to customers. To achieve this goal these stores need to be trustworthy for the visitors and customers. This study investigates the factors influencing customers’ trust in online stores. The research design includes both qualitative and quantitative phases. In the qualitative phase, a cognitive map of the factors influencing online trust using Delphi method is developed. The model carries out 78 factors influencing online trust and has 83 links between these factors. In the quantitative phase, the links in the model are weighted using fuzzy analysis method. The findings show that previous purchase experience, perceived risk, related laws and regulations, culture, online payment risks, updated security systems among all the factors in the model have the strongest effect on online trust. The study is significant as it presents a new and indigenous integrative model.اعتماد و تعهد دو عامل اصلی در توسعه خردهفروشی برخط هستند. در مطالعات گذشته اعتماد در فضای آنلاین از جوانب مختلف بررسی شدهاست،اما تا کنون مدلی جامع و با در نظر گرفتن مقتضیات جامعه ایرانی ارائه نشده است.این پژوهش به دنبال ارائه مدلی جامع و بومی از اعتماد در محیط برخطاست.روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش از نوع آمیخته است. در مرحله اول (تحقیق کیفی) عوامل موثر بر اعتماد برخط، به استفاده از ابزارهای مصاحبه و گردش دلفی در مدلی جدید ارائه شدهاند. در مرحله دوم (تحقیق کمی) روابط و مسیرهای مربوطه توسط ابزار پرسشنامه و به وسیله تحلیل فازی، وزندار شدهاند. مدل نهایی به دست آمده شامل 83 رابطه و 78 عامل موثر بر اعتماد برخط است. عواملیکه در این مدل بیشترین وزن فازی را به خود اختصاص دادهاند، «تجربه خرید قبلی»، «ریسک ادراکشده مشتری»، «قوانین و مقررات مربوطه»، «فرهنگ محیط»، «ریسک پرداخت برخط»، و «به روز بودن سیستم امنیتی» هستند.https://bar.yazd.ac.ir/article_742_9eaf53d3b46a51ed03718baffd8143d8.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320150421A comparative study of the relationship between service quality and organizational performance in public servicesبررسی کیفیت ارائه عمومی و عملکرد بنگاههای کسب و کار93109731FAمحمدصادقآب پیکردانشآموخته مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرسعباسمقبل باعرضاستادیار و عضو هیأت علمی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20140506In providing services to public sectors, the service quality factors and the performance of providing organizations are much more crucial as the general public is the major recipient of public services and also the revenue and profit goals are largely changed in this regard. The literature review led the researcher to use balanced score card (BSC) as a comprehensive model for assessing organizational performance and also to use the SERVQUAL structure for evaluating the service quality. The scores of the service quality and organizational performance were calculated through Analytic Hierarchical Process (AHP) with a fuzzy approach and the relationship between service quality and organizational performance was examined. In this study, five governors of Yazd province were selected for the case study and were eventually ranked based on both service quality and organizational performance. The results revealed that there is a significant relationship between organizational performance and service quality. Also, a significant difference was observed between consumer perspective and provider perspective on both service quality and organizational performance.وقتی محل بحث در حیطه خدمات عمومی باشد، کیفیت خدمات و عملکرد سازمان ارائهدهنده آن بسیار حساستر و مهمتراست، چراکه دریافت کنندگان خدمات عموم مردم میباشند و همچنین اهداف کسب درآمد و سود تا حدود زیادی متحول میشوند. با بررسی ادبیات موضوع، ساختار کارت امتیازی متوازن به عنوان مدلی جامع جهت ارزیابی عملکرد سازمانی و ساختار سروکوال نیز جهت بررسی کیفیت خدمات انتخاب شد. در این مقاله با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی با رویکرد فازی نمرات کیفیت خدمات و عملکرد سازمانی محاسبه و به بررسی ارتباطات میان کیفیت خدمات و عملکرد سازمانی پرداخته شد. در این تحقیق، پنج فرمانداری بزرگ استان یزد به عنوان سازمان مورد مطالعه انتخاب شدند که در انتهای تحقیق علاوه بر رتبهبندی آنها از نظر کیفیت خدمات و عملکرد سازمانی مشاهده شد میان عملکرد سازمانی و کیفیت خدمات ارتباط معنیدار و محکمی وجود دارد. همچنین مشاهده شد میان دیدگاه مصرف کنندگان و ارائه دهندگان خدمات در هر دو جنبه کیفیت خدمات و عملکرد سازمانی تفاوت معنیداری وجود دارد.https://bar.yazd.ac.ir/article_731_f03ffaf4cb20dd233a69121bb24240e2.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320151222Creating Sustainable Resource-based Competitive Advantage for the banking Systemخلق مزیت رقابتی منبع محور پایدار برای نظام بانکی111131652FAدل ارامیونسیکارشناسی ارشد دانشگاه کردستانسعیدسعیدا اردکانیدانشیار دانشگاه یزدمحمدموسوی جداستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستانافشینقاسمیدانشجوی دکترا دانشگاه کردستانJournal Article20140602The aim of this study is prioritizing the creating factors of competitive advantage in banks in terms of the resource-based approach indices and also investigating the effects of intangible capitals on the competitive advantage and their final effect on the superior performance of the banks in Sanandaj city. The intangible capitals here include the human, structural, and customer’s capitals and the banks’ superior performance has been investigated using a combination of the financial and non-financial indices. The population of the current research includes all of the bosses and staff managers of the public and private banks of Sanandaj city using cluster sampling. A hundred and forty questionnaires were distributed among the sample members using the limited Cochran’s population. Data analysis was done using SPSS 20, and AMOS 18 software. The obtained results showed that among the investigated hypotheses only the first one (the positive significant effect of the human capital on creating the sustainable competitive advantage) was rejected while the rest of the hypotheses were confirmed.هدف پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی در بانک ها بر اساس شاخص های رویکرد منبع محور و نیز بررسی تأثیر سرمایه های ناملموس بر مزیت رقابتی و تأثیر نهایی آن ها بر عملکرد برتر بانک های سطح شهر سنندج است. سرمایه های ناملموس مورد بررسی در پژوهش حاضر عبارتند از: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری و عملکرد برتر بانک ها نیز با استفاده از ترکیبی از شاخص های مالی و غیرمالی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه پژوهش نیز کلیه رؤسا و مدیران ستادی بانک های دولتی و خصوصی شهر سنندج می باشد که به روش نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از فرمول جامعه محدود کوکران، تعداد 140 پرسشنامه میان اعضای نمونه توزیع شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزارهای SPSS 20 و AMOS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که در میان فرضیات مورد بررسی، فقط فرضیه اول پژوهش (تأثیر مثبت و معنادار سرمایه انسانی بر خلق مزیت رقابتی پایدار) رد شده است و مابقی فرضیات پژوهش تأیید شده اند.https://bar.yazd.ac.ir/article_652_2205da0b162d9b6373a7845184e3bdd1.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320151222Network Analysis of Critical Factors Affecting Customers’ Depositsتحلیل شبکهای عوامل حیاتی مؤثر بر جذب سپردههای مشتریان133157653FAنورمحمدیعقوبیدانشیارِ دانشکدهی مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستانحامدکردعضو هیأت علمیِ گروه مدیریت دانشگاه ولایت ایرانشهرعبدالباسطمرادزادهدانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستانجاسمدژکامعضو هیأت علمیِ گروه مدیریت دانشگاه ولایت ایرانشهرJournal Article20140724Banks are secure and suitable places for saving and investing people’s financial assets. Banks provide different types of services in line with people’s needs and settle their financial relations based on customers’ benefit. On the other hand, banks finance different projects which are a must for a dynamic and permanent economic process. So the banks need to absorb the people’s deposits while identifying the different factors affecting customers’ deposits. The purpose of this research is to identify and rank the effective factors on the rising tendency of customers toward depositing based on the ten recognized indices of Melli banks in Sistan and Baluchestan. The population of the study included the bank managers across different branches out of whom 18 managers were selected as the research sample. The data were analyzed using Super Decision software. The findings reveal that human communication factors have the most influential effect on the absorption and maintenance of bank deposits leading to the improvement of bank financial resources.بانکها محلِ امن و مناسبی برای نگهداری دارائیهای نقدی افراد بوده و با ارائهی خدمات مناسب مالی و تنوع بخشیدن به حسابهای خود با عرضة انواع حسابها، متناسب با نیازهای افرادِ مختلف در زمانهای گوناگون، بهصورت مهمترین مرکز جمعآوریِ دارائیهای نقدی عمل میکنند. از سوی دیگر، بانکها پروژههای مختلف سرمایهگذاری را تأمین مالی میکنند، چرا که هر اقتصاد پویایی برای تداوم رشد و توسعة خود نیاز به جریان دائمیِ سرمایهگذاری دارد. از اینرو بانکها به عنوان واسطة وجوه، بایستی با شناخت کاملِ عوامل مؤثر بر جذب سپردههای مشتریان، در جهت افزایش این منابع بکوشند. هدف پژوهش حاضر نیز رتبهبندیِ عوامل و شاخصهای مؤثر بر تشدید گرایش مشتریان به سپردهگذاری در شعب بانک ملی استان سیستان و بلوچستان است. در این پژوهش با استفاده از نظر خبرگان، شاخصهای دهگانهای احصاء و برای رتبهبندی آنها از روش فرایند تحلیل شبکهای استفاده گردیده است. جامعهی آماری پژوهش شامل مدیران شعب بانک ملی استان سیستان و بلوچستان است که از بین آنها 18 نفر به عنوان نمونة پژوهش انتخاب گردیدند. جهت تحلیل دادهها و انجام محاسبات نیز از نرمافزار Super Decisions بهرهگیری شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که عوامل ارتباطی انسانی بیشترین تأثیر را در جذب و حفظ سپردههای بانکی و به تبع آن تجهیز منابع مالی بانک مذکور داشته است. https://bar.yazd.ac.ir/article_653_85fc8e9110a24429c880578172c065f8.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320151222The Impact of Ethnocentrism on Attitude Towards Domestic and Foreign Products with the Moderator of Perceived Economic Threatبررسی تأثیر ابعاد عرق ملی بر نگرش نسبت به محصولات (داخلی و خارجی) با تعدیلگری تهدید اقتصادی ادراک شده159181654FAسید حمیدخداداد حسینیاستاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-7435-3632اسماعیلشاه طهماسبیدکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسمهدیهمنصوریکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141201The present study examined the impact of consumer ethnocentrism on their attitudes towards domestic and foreign products. The sample of the study included 600 students from public universities in Tehran. To collect data, this study used a standard questionnaire, and the relationships among the variables were analyzed by SPSS and Smart PLS software. The results indicated that the impact of ethnic affiliation, national identity, nationalism and dogmatism on consumer ethnocentrism was confirmed, while the impact of cultural openness on consumer ethnocentrism was not confirmed. The effect of consumer ethnocentrism on the attitudes towards domestic and foreign products was confirmed. In addition, the results showed that the higher the economic threat people perceive due to the presence of foreign products in the market, the more consumer ethnocentrism will affect the attitudes toward domestic products.مقاله حاضر بر آن است با بررسی نقش عرق ملی مصرفکنندگان در نگرش نسبت به محصولات داخلی و خارجی در عرصه بازاریابی و رفتار مصرفکننده راهنمایی برای فعالان بخش تولید و واردات باشد. بر این اساس، از طریق تدوین مدلی در قالب مدل مسیر و با استقاده از روش تحقیق پیمایشی – تحلیل به اجرای تحقیق پرداخته شد. تعداد 600 نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران نمونه مورد مطالعه را تشکیل داده است. به منظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای پردازش دادهها از نرمافزارSPSS, SmartPLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که تاثیر وابستگی قومی، هویت ملی و ملیتگرایی و تعصب بر عرق ملی مصرفکننده تأیید شد؛ ولی تاثیر گشودگی فرهنگی بر عرق ملی مصرفکننده مورد تأیید واقع نشد. همچنین تأثیر عرق ملی مصرفکننده بر نگرش نسبت به محصولات داخلی و خارجی تأیید شد. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان داد که با افزایش تهدید اقتصادی ادراک شده توسط افراد به خاطر حضور کالاهای خارجی در بازار، تأثیر عرق ملی بر نگرش نسبت به محصولات داخلی بیشتر میشود.https://bar.yazd.ac.ir/article_654_0d3818cb4fe416f355daf048b89e9131.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320150421The effect of Service Quality on Behavioral Intentions Through Satisfaction and Customer Perceived Valueتأثیر کیفیت خدمات بر نیات رفتاری با رضایتمندی و ارزش درک شدۀ مشتری183203743FAامیرمحمدفکور ثقیهاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهدسیماحدادیاندانشجوی دکترای مدیریت صنعتی، دانشگاه فردوسی مشهدیگانهکلیدریکارشناس ارشد مهندسی مواد و متالورژی صنعتی، مرکز تحقیقات، برنامهریزی و آموزش مؤسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع)Journal Article20141207The main purpose of this paper is investigating the effect of service quality on positive behavioral intentions through satisfaction and customer perceived value. The design of this study is descriptive-correlational and the population includes the customers of Samen Al-hojaj finance and credit institution in Mashhad. The calculated sample was 304,selected via simple random sampling method. The initial model was designed following the literature review. As the next step, the model was modified using the experts’ view. The data collection instrument was questionnaire. To test the model, structural equation modeling was used via Amos software. Results showed that service quality has an influence on positive behavioral intentions directly and indirectly through satisfaction and customer perceived value. It should be noted that indirect impact of service quality on positive behavioral intentions is more significant than its direct impact. Additionally, it was found that the qualification index in providing services has the greatest impact on service quality.<span lang="FA">هدف این پژوهش، </span><span lang="AR-SA">بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر بروز نیات رفتاری مثبت به واسطۀ ارزش درک شدۀ مشتری و رضایتمندی است. ماهیت تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق را، مشتریان شعب مؤسسۀ مالی و اعتباری ثامنالحجج (ع) واقع در شهرستان مشهد مقدس تشکیل میدهند. نمونه به حجم 304 نفر محاسبه و از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. </span><span lang="FA">مدل اولیۀ تحقیق با مرور مطالعات پیشین طراحی و در مرحلۀ بعد با استفاده از نظر خبرگان با شرایط مورد مطالعه، تطبیق داده شد</span><span lang="AR-SA">. </span><span lang="FA">ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. </span><span lang="AR-SA">برای آزمون مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار اموس، استفاده شده است</span><span lang="FA">. نتایج نشان داد، کیفیت خدمات بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق رضایتمندی مشتریان و ارزش درک شدۀ مشتری باعث بروز نیات رفتاری مثبت در مشتریان مؤسسۀ مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) میشود. قابل ذکر است که اثر غیرمستقیم کیفیت خدمات بر نیات رفتاری مثبت مشتریان مهمتر از اثر مستقیم آن میباشد. همچنین شاخص شایستگی در ارائۀ خدمات بیشترین اثر را بر کیفیت خدمات مؤسسه مالی و اعتباری ثامنالحجج (ع) دارد.</span>https://bar.yazd.ac.ir/article_743_ee0003f0738dcb4298a5397045a254b9.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320150421The Effect of Market Orientation on Business Performanceبررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری (مطالعه موردی: شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران)205227744FAمحمد تقیتقوی فرددانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)4212-2079امیرغفوریان شاگردیدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع0000-0001-9780-2971امیدبهبودیدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)0000-0002-0642-6657Journal Article20141225The effect of market orientation on business performance has been a popular research topic in recent years. Market orientation is an organizational culture which leads to forming behaviours practically and effectively. These behaviours are essential in creating greater values for consumers. The population of the study consisted of 157 manufacturing firms listed in the Tehran Stock Exchange. The sample included 111 companies who were selected and tested using a convenient sampling method (based on availability). The data collection tool for the market orientation variables was the questionnaire developed by Narver and Slater (1990) with a high content validity and reliability of 89 percent. The data were analyzed using structural equation modeling and LISREL software. The results indicate that market orientation has a positive effect on the business performance of listed companies in Tehran stock exchange.بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری یک موضوع تحقیقاتی مشهور در سالهای اخیر شده است. بازارگرایی<sup>1</sup> نوعی فرهنگ سازمانی که به صورت کارآ و اثربخش به خلق رفتارهایی میپردازد که بهمنظور خلق ارزشهای بیشتر برای مشتریان در نتیجه ارتقای عملکرد تجاری شرکت لازم و ضروری است. هدف این تحقیق بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران است. جامعه آماری این تحقیق شامل 157 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که تعداد 111 شرکت بهعنوان نمونه آماری و به روش نمونهگیری غیراحتمالی (براساس میزان دسترسی)، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتهاند. ابزار جمعآوری دادهها برای متغیر بازارگرایی، پرسشنامه استاندارد نارور و اسلاتر (1990) است که روایی محتوا داشته و پایایی 89 درصدی آن نشانگر قابلیت اعتماد بالای آن است، و برای عملکرد تجاری دادههای عینی شرکتها که در سایت کدال موجود است، مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل دادههای تحقیق که با مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شده است حاکی از آن است که بازارگرایی بر عملکرد تجاری شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران تاثیر دارد.https://bar.yazd.ac.ir/article_744_af1c60e83d5ff38005acaa8bb7351db2.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320150421Performance Evaluation by Sustainability Balanced Score Card with FANPتبیین فرایند تحلیل شبکه ای ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن پایدار229246745FAالنازمرادیدانشجوی دکترای تولید و عملیات، دانشگاه شهید بهشتیاکبرعالم تبریزاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیمصطفیزندیهدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-1209-9514Journal Article20141228The aim of the present study is to identify performance indicators so as to evaluate the performance by sustainability balanced scorecard approach (SBSC) at Saipa Diesel Company. SBSC approach as the research method focuses on environmental and social perspectives as important factors in evaluating the performance. In this study, 37 indicators were identified, with the approval of expert organizations. Fuzzy analytic network process, as the method of analysis, was used in calculating weights of dimensions, perspectives, and the indicators. Finally, the organization’s performance was evaluated by considering performance indicator’s weights and their scores. The results indicated that the organization in its internal dimension received the highest rating. However, the desirability criterion was not met in indicators such as sales volume growth, the amount of working capital return rate of customers, market share growth rate, per capita total education, the rate of market development, educational budgets, and recreational programs.<span lang="FA">نظام ارزیابی عملکرد سازمان یک ابزار استراتژیک و عنصری حیاتی برای سازمان</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها هست. هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و کیفیت فعالیتهای خود بهویژه در محیطهای پیچیده و پویا، نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد. هدف تحقیق حاضر، شناسایی شاخصهای عملکردی با محوریت رویکرد کارت امتیازی متوازن پایدار</span><span lang="FA">(</span><span dir="LTR">SBSC</span><span lang="FA">)</span><span lang="FA"> در جهت ارزیابی عملکرد شرکت سایپا دیزل می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">باشد. روش تحقیق، رویکرد </span><span dir="LTR">SBSC</span><span lang="FA">میباشد که علاوه بر تایید کارت امتیازی متوازن با چهار منظر موجود در آن، به دو منظر زیست</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">محیطی و اجتماعی به عنوان فاکتورهای مهم در ارزیابی عملکرد اشاره دارد. در این تحقیق، سی و هفت شاخص با محوریت شش منظر کارت امتیاز متوازن پایدار با نظر خبرگان و کارشناسان سازمان شناسایی گردیده است. فرایند تحلیل شبکه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ای فازی بهعنوان روش تحلیل، اوزان ابعاد و چشماندازها و شاخص</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها را محاسبه نموده است. در نهایت، عملکرد سازمان با در نظر گرفتن اهمیت و نمره شاخص</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های عملکردی احصاء شده مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که سازمان در بعد داخلی بالاترین امتیاز را کسب نموده و در شاخصهایی چون: رشد حجم فروش، میزان سرمایه در گردش، نرخ رجوع مجدد مشتریان، میزان رشد سهم بازار، سرانه آموزش کل، نرخ توسعه بازار، بودجههای آموزشی، تعداد بازدیدها و برنامههای تفریحی پایینتر از حد مطلوب ارزیابی شده است.</span>https://bar.yazd.ac.ir/article_745_c1efac00f3115f67c23f1d374f1eb4f5.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71320151222Presenting a Model for Measuring Credit Risk of Bank Customers using Data Mining Approachارزیابی ریسک اعتباری مشتریان بانکها247266655FAسید حبیب الهمیرغفوریدانشیار مدیریت و حسابداری، دانشکدة اقتصاد، دانشگاه یزدزهرهامین آشوریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی- گرایش تولید، دانشگاه یزدJournal Article20150113To manage credit risk, commercial banks use various scoring methodologies to evaluate the financial performance of client firms. In this study, a parametric model (Logistic regression) and a nonparametric model (Classification and regression tree) were used in order to create credit scoring models. These models were designed using 13 financial ratios as independent variables. The data were collected from 282 companies and then were compared in term of accuracy rate. The two models specified the important variables which affect the classification and credit risk. The obtained results revealed that the accuracy rates of nonparametric methods were competitive with the parametric methods.بانکهای تجاری به منظورمدیریت ریسک اعتباری، از روشهای امتیازدهی اعتباری متفاوتی برای ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای متقاضی تسهیلات اعتباری استفاده میکنند. در این تحقیق از یک روش پارامتریک (رگرسیون لجستیک) و یک روش ناپارامتریک (درخت تقسیم و رگرسیون) برای ایجاد مدل امتیازدهی اعتباری استفاده شده است. برای ساخت مدل امتیازدهی اعتباری دادههای مربوط به 282 شرکت کوچک و متوسط وامگیرنده از یکی از شعب بانک تجارت استان تهران مورد استفاده قرار گرفت. 13 نسبت مالی به عنوان شاخصهای تعیین کننده وضعیت مالی شرکتهای انتخاب شده به کار گرفته شدند. با استفاده از این دو روش، نسبتهای مؤثر و همچنین دقت روشهای مذکور در طبقهبندی مشتریان مشخص شد. با مشاهده نتایج حاصل از ارزیابی این روشها میتوان فهمید که روشهای ناپارامتریک دارای دقت قابل رقابتی با روشهای پارامتریک میباشند.https://bar.yazd.ac.ir/article_655_c7ee94b202b8c5c4ce8988c3bdd18d28.pdf