دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222The Clarification of Brand Personality and Consumer's Budget with Preferences and Purchase Decision of Goodتبیین شخصیت برند و بودجه مصرفکننده با ترجیحات و تصمیم به خرید کالا130656FAروح اللهبیاتاستادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینیسانیافرقانی پیله روددانشآموخته کارشناسی ارشد رشته MBA (بازاریابی)، دانشگاه بینالمللی امام خمینیJournal Article20130514Having a motivation to buy foreign-brand goods is one of the main characteristics of Iranian consumers. This tendency in the international marketing can be explained by social recognition or more reliance on foreign brands. However, from the perspectives of developmental economy and international business, such a tendency threatens national interests. The tendency toward different brands is caused by mental reasons as well as the consumer's budget status. Given the above, the current paper is aimed to study the accompany effects of brand personality and consumer's budget on the preferences and purchase decisions of Iranian and foreign goods in Tehran. Accordingly four groups of commodities with different degrees of utilization in two kinds of Iranian non Iranian - brand goods were considered and the econometrics model of Logit was applied to analyze the obtained data. The results suggest that in the north of Tehran and for all groups of goods the brand personality has been the main reason for the preference of foreign brands. These results in the south of Tehran were only verified for consumable and semi-durable products. As to the other goods, the consumer's budget has been the main reason behind the consumers’ preference.انگیزه خرید کالاهایی با برندهای خارجی از ویژگیهای بارز مصرفکننده ایرانی است. در مباحث بازاریابی علل این نوع گرایش را میتوان در کسب تشخّص اجتماعی و اعتماد بیشتر به برندهای خارجی توضیح داد. لیکن از منظر اقتصاد توسعه و بازرگانی بینالمللی اینگونه گرایشها منافع ملی را تهدید مینماید. گرایش به انواع برندها تحت تأثیر علل ذهنی و وضعیت بودجه مصرفکننده میباشد. بر این اساس هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر توام متغیرهای شخصیت برند و بودجه مصرفکننده بر ترجیحات و تصمیم به خرید کالاهای ایرانی و خارجی در بین شهروندان تهرانی میباشند. در این تحقیق چهار نوع کالا با درجات متفاوت مصرفی از دو نوع برند ایرانی و خارجی مورد استناد قرار گرفت و از مدل اقتصادسنجی لاجیت برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که در شمال تهران و برای تمام کالاهای مورد استناد شخصیت برند عامل ترجیح برندهای خارجی بر نوع ایرانی بوده است. این نتیجه در جنوب تهران فقط برای کالاهای مصرفی و نیمه بادوام نیز مشاهده شد و در مورد سایر کالاها عامل بودجهای مؤثرتر بوده است.https://bar.yazd.ac.ir/article_656_7e17e21a57a0c6e8ab84157dc1645640.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222Dimensions of Quality, Life Insured’s Attitudinal and Behavioral Loyaltyابعاد کیفیت، وفاداری نگرشی و رفتاری بیمهگذاران بیمه های عمر3153657FAالههبخشی زادهکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه تهران پردیس قمرحمت الهقلی پوردانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانهاشمآقازادهاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20140127The problem of perceived quality by customers is an important topic that has been constantly concentrated by service companies since presenting services with excellent quality leads to strong competitive advantages such as increasing customer’s satisfaction and loyalty for companies. The current descriptive survey research identifies dimensions of perceived quality and investigates the effect of these dimensions on attitudinal and behavioral loyalty. The research further studies the moderating role of attitudinal loyalty among 267 life insured of Saman Company in Tehran city. Based on exploratory factor analysis, three independent latent variables including tangible attributes, hard attributes (technical dimension) and soft attributes (functional dimension) as perceived quality dimensions and two dependent latent variables including attitudinal loyalty and behavioral loyalty are identified. Measurement models of dependent and independent variables were accepted via confirmatory factor analysis. To test hypotheses, correlation analysis and structural equations were used the results of which show service tangible attributes do not have any significant effect on insured’s attitudinal and behavioral loyalty. Service hard attributes (technical dimension) have positive and significant effect on insured’s attitudinal and behavioral loyalty and finally service soft attributes (functional dimension) leave positive and significant effects on the insured’s behavioral loyalty indirectly via attitudinal loyaltyمساله کیفیت ادراکشده توسط مشتریان موضوع مهمی است که همواره توسط شرکتهای خدماتی، موردتوجه بوده است. چراکه ارائه خدمات باکیفیت برتر، مزیت رقابتی محکم و نیرومندی چون افزایش رضایت و وفاداری مشتری را برای شرکتها به ارمغان خواهد آورد. پژوهش توصیفی پیمایشی حاضر با ابزار پرسشنامه به جمعآوری دادهها برای شناسایی ابعاد کیفیت ادراکشده، بررسی تأثیر این ابعاد بر وفاداری نگرشی و رفتاری و همچنین نقش میانجی وفاداری نگرشی، در میان 267 نفر از بیمهگذاران بیمههای عمر شرکت بیمه سامان در شهر تهران پرداخته است. براساس تحلیل عاملی اکتشافی سه متغیر مکنون مستقل شامل ویژگیهای محسوس، ویژگیهای سخت (ابعاد فنی) و ویژگیهای نرم (ابعاد کارکردی) بهعنوان ابعاد کیفیت ادراکشده و دو متغیر مکنون وابسته شامل وفاداری نگرشی و رفتاری شناساییشدهاند. مدلهای اندازهگیری متغیرهای مستقل و وابسته با استفاده از روش تحلیل عاملی تائیدی موردپذیرش قرارگرفتهاند. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل همبستگی و معادلات ساختاری استفادهشده است که نتایج حاصل از آن نشان میدهد ویژگیهای محسوس خدمات اثر معناداری بر وفاداری نگرشی و رفتاری بیمهگذاران ندارد. ویژگیهای سخت (ابعاد فنی) خدمات بر وفاداری نگرشی و رفتاری بیمهگذاران تأثیر معنادار و مثبتی دارد و درنهایت ویژگیهای نرم (ابعاد کارکردی) خدمات به شکل غیرمستقیم از طریق وفاداری نگرشی تأثیر معنادار و مثبتی بر وفاداری رفتاری بیمهگذاران میگذارد. https://bar.yazd.ac.ir/article_657_e49fac82f430177951c7521bec36f32d.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222Measuring Service Quality of the E-Bankingسنجش کیفیت خدمات در بانکداری الکترونیکی5576746FAداریوشفریددانشیار و عضو هیأت علمی، دانشگاه یزدالهامدهقان طزرجانیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزدJournal Article20140301The expansion of electronic banking, as an application of information and communication technology in financial and banking markets in developed countries around the world, has forced banking industry to use this innovation within the recent years. Hence, the quality evaluation of electronic services is one of the solutions that enables us to be aware of the deployment quality of different applications of information and communication technology including electronic banking so as to apply the feedback in improving the country’s status in this field. In this research, after reviewing the literature, the key factors affecting the service quality in the electronic banking were identified. To measure the variables, a questionnaire including proper items was designed the validity of which was confirmed by construct validity. The collected data were analyzed by E-S-Qual model and Topsis technique. The results reveal that out of the total 30 features, there were 22 negative and 8 positive factors. The negative factors indicate that, from the clients’ perspective, the bank has not managed to meet customers’ expectations.توسعه و گسترش بانکداری الکترونیکی بهعنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای پولی و بانکی کشورهای پیشرفته جهان، صنعت بانکداری کشور را در سالهای اخیر به منظور بکارگیری این نواوری به تکاپو وادار کرده است. بنابراین سنجش کیفیت خدمات الکترونیک یکی از راهکارهایی است که به ما این امکان را میدهد تا از کیفیت استقرار کاربردهای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله بانکداری الکترونیک آگاه شده و با استفاده از این بازخورد در جهت بهبود وضعیت کشور در این زمینه تلاش کنیم. در این پژوهش پس از مرور ادبیات موجود در این زمینه، مؤلفههای مؤثر برکیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی شناسایی شد. سپس جهت سنجش متغیرها، پرسشنامهای حاوی سنجههای مناسب طراحی شد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها، با استفاده از مدل ای- سروکوال و تکنیک تاپسیس دادهها تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که از سی مؤلفه شناسایی شده 22 مؤلفه دارای شکاف منفی و 8 مؤلفه دارای وضعیت مطلوب هستند. شکاف منفی این 22 مؤلفه، بیانگر این است که از دیدگاه مشتریان در این مؤلفهها بانک نتواسته است انتظارات مشتریان را برآورده سازد.
https://bar.yazd.ac.ir/article_746_3e8c9aa48af9157e6c19859125978a9d.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222The Effect of Brand Trust and Brand Identity on Brand Evangelismبررسی تأثیر اعتماد و هویت برند بر بشارت برند7798658FAحسینبلوچیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشگاه سمنانطهمورثحسنقلی پوردانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانمرتضیملکی مین باش رزگاهاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریبت و علوم اداری، دانشگاه سمنانمحمد علیسیاه سرانی کجوریدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشگاه سمنانJournal Article20140520The purpose of this study was to examine the impact of brand trust and brand identity on brand evangelism among the mobile phone users among the students at Semnan University. The study investigates the effect of two consumer-brand relational constructs, i.e. brand trust and brand identification, on brand evangelism. Brand evangelism is conceptualized as an amalgam of adoption and advocacy behaviors operationalized in terms of three supportive behaviors: purchase intentions, positive referrals, and oppositional behavior towards other competitors. To this end, 392 participants were selected using random sampling. A questionnaire was used to collect the data, whose reliability and validity was assessed by Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis. The conceptual model was examined using the structural part called path analysis as well as structural equation modeling. The results showed that brand trust and brand identity have significant positive effect on brand evangelism, and the brand identity has a direct and positive effect on brand evangelism. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اعتماد و هویت برند بر بشارت برند در بین کاربران تلفن همراه در بین دانشجویان دانشگاه سمنان است. بشارت برند، مفهومی ترکیبی از پذیرش و حمایت رفتار است که در قالب سه رفتار حمایتی: نیت خرید، تبلیغ مثبت برند خود و تبلیغ منفی و تخریب برند رقبا است. بدین منظور تعداد 392 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که پایایی و روایی آن بهوسیله آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی موردسنجش قرار گرفت. مدل مفهومی پژوهش با استفاده از بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری موسوم به تحلیل مسیر موردسنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که اعتماد به برند بر روی هویت و بشارت برند تأثیر مثبت و معنیدار دارد و از سوی دیگر هویت برند نیز بهصورت مثبت و مستقیم بشارت برند را تحت تأثیر قرار میدهد.https://bar.yazd.ac.ir/article_658_1f679e999d9aa0b03a5b42b811df838c.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222Investigation of Brand Slogans Effects on Purchase Intention of Customersشعار برند و قصد خرید مشتریان نظام بانکی99120747FAعظیم اللهزارعیاستادیار مدیریت، دانشگاه سمنان0000-0002-8719-6338مرتضیملکیاستادیار مدیریت، دانشگاه سمنان0000-0001-5780-5967مهدیرحیمیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه سمنانJournal Article20140520As a result of the intense competition in Iran's banking industry, employing advertising programs has been highlighted in recent years. It is obvious that brand slogan is one of the most important elements of a brand functioning as its identity so that it is used mostly in bankers’ advertisements. The present paper tries to analyze the effects of brand slogan on purchase intention of customers so as to illustrate the effectiveness of brand slogan. The current research is applied from the objective view and survey from the methodological perspective. The study population included the customers of Iran's National Bank who opened accounts in this bank's branches between 2003 and 2013 in the city of Tehran. Among them, 387 customers were selected using multistage sampling method and were asked to complete the survey. Also, structural equation method was employed to examine the hypotheses and model of the study. Results show that brand slogan significantly affects customers’ purchase intention by effecting intermediary variables such as brand judgment, perceived quality, perceived risk and information costs saved.طی سالهای اخیر، به دلیل تشدید رقابت در صنعت بانکداری ایران، بکارگیری برنامههای تبلیغاتی اهمیت فراوانی یافته است. در این میان، شعار برند یکی از عناصر هویت بخش برند می باشد که در تبلیغات شرکتها کاربرد فراوان دارد و این مقاله تلاش کرده است تاثیرات آن را بر قصد خرید مشتریان مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، مشتریان بانک ملی ایران در شهر تهران بوده اند که طی سالهای 1392-1382 افتتاح حساب کرده اند. از میان جامعه، 387 نفر با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. مدل و فرضیات پژوهش نیز با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که شعار برند با ضریب تاثیر (23/0)، اثر معناداری بر قضاوت نسبت به برند دارد. بیشترین تاثیر متغیر میانجی قضاوت نسبت به برند نیز مربوط به ریسک ادراک شده با ضریب (476/0- ) بود. تاثیر ریسک ادراک شده بر صرفه جویی در هزینه اطلاعات و قصد خرید به لحاظ آماری معنا دار نبود. بیشترین تاثیرپذیری قصد خرید هم مربوط به متغیرهای صرفه جویی در هزینه اطلاعات (68/0) بود.https://bar.yazd.ac.ir/article_747_9731184453746ce9d27e2c8cd30e1d38.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222The Effect of Competitive Strategies on Market Orientation and New Product Development in Commercial Banks of Iranبررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر بازارگرایی و توسعه محصول جدید در بانک های تجاری کشور121146748FAهاشمآقازادهدانشیار و عضو هیأت علمی، دانشگاه تهرانسجادیزدانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهرانJournal Article20140620The establishment of new banks and financial institutions has tremendously increased in recent years. Obviously, those banks and institutions which give serious attention to competitive strategies, market orientation, and new product development will be more successful. Thus, in the current research, given the three principal relationships between a) competitive strategies and new product development, b) competitive strategies and market orientation, and c) market orientation and new product development, the relationships among the competitive strategies, market orientation, and new product development have been examined in the Iranian commercial banks. To this end, the relevant data were collected using a questionnaire through a sample consisting of 257 managers and experts in the headquarters of 15 commercial banks, The data analysis and evaluation of the relationships among different variables were conducted via SPSS 19 and PLS. The results of this research provide general support for the conceptual framework and its hypotheses. Results indicate that the new product development activities of the banks are affected by their competition strategies, either directly or indirectly, through the market orientation variable. Based on the findings of this research, in the Iranian commercial banks, the differentiation strategy has the greatest impact on new product development activities compared to the cost leadership and focus strategies. Furthermore, those banks which have adopted focus strategy have much less new product activities than other banks.بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تأسیس بانکها و مؤسسات مالی جدید در طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشتهاست. معنای این واقعیت رقابتیتر شدن بیش از پیش بازار خدمات بانکی و سختتر شدن جذب و حفظ مشتری توسط بانکها است. بدیهی است که در این فضا بانکها و موسساتی موفقتر خواهندبود که به مقولهی استراتژیهای رقابتی، بازارگرایی و توسعه محصول جدید به طور جدیتری توجه نشان دهند. بنابراین در پژوهش حاضر با فرض سه رابطه اصلی میان الف) استراتژیهای رقابتی و توسعه محصول جدید، ب) استراتژیهای رقابتی و بازارگرایی، ج) بازارگرایی و توسعه محصول جدید، به بررسی رابطهی بین استراتژیهای رقابتی با بازارگرایی وتوسعه محصول جدید در بانکهای تجاری کشور پرداخته شده است. بدین منظور جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق، دادههای موردنظر با استفاده از ابزار پرسشنامه و از طریق نمونهای 257 تایی که شامل مدیران و کارشناسان ادارات مرکزی 15 بانک تجاری کشور بوده است، گردآوری شده و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ضمن اینکه جهت تحلیل دادهها و بررسی روابط میان متغیرهای گوناگون تحقیق نیز از نرمافزارهای آماری SPSS 19 و PLS استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش از چارچوب مفهومی کلی و فرضیات آن پشتیبانی میکند. یافتهها نشان میدهد که فعالیت توسعه محصول جدید بانکها از استراتژیهای رقابتی آنها هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق متغیر بازارگرایی تاثیر میپذیرد. بر اساس یافتههای پژوهش، در بانکهای تجاری ایران، استراتژی تمایز نسبت به دو استراتژی رهبری هزینه و تمرکز بیشترین تاثیر را در فعالیت توسعه محصول جدید دارد. همچنین بانکهایی که استراتژی تمرکز را در پیش گرفتهاند بسیار کمتر از بانکهای دیگر به فعالیت محصول جدید مشغولند. ضمن آنکه نتایج آشکار ساخت که به دلیل گستردگی بازار در صنعت بانکداری، علیرغم نگاه به استراتژی رقابتی به عنوان یک متغیر طبقهای در ادبیات استراتژی، بانکها به صورت همزمان از ترکیبی از استراتژیهای رقابتی استفاده مینمایند.https://bar.yazd.ac.ir/article_748_9316717b058e9b54f43fbec11479846d.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222Presenting a Dynamic Model in Developing Historical Tourism: A Case Study of Yazd Provinceارائه مدلی پویا جهت توسعه گردشگری تاریخی (مورد مطالعه: استان یزد)147167659FAمیرمحمداسعدیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه علم و هنر یزدسعیدسعیدا اردکانیدانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه یزدJournal Article20140818<strong>Background:</strong> Thanks to the various historical and cultural attractions, Yazd province enjoys recognized as well as unrecognized capacities in historical tourism. The purpose of this study is to present a dynamic model of the key factors affecting historical tourism in Yazd province from the perspective of foreign tourists.
<strong>Method: </strong>After a literature review, the most important factors affecting historical tourism were determined and then a model of such factors and their practical interconnections were developed and simulated under System Dynamics approach.
<strong>Findings: </strong>This study presents a dynamic model of the factors influencing historical tourism development. How to attract more visitors will continue to be a challenge for years to come, and consequently the long-term satisfaction of visitors has become a key issue. The model shows the variable trends, casual loops and sensitivity analysis.
<strong>Conclusion:</strong> The problem of tourists’ visit is dynamic and complicated involving the interaction of many factors such as governmental policies, service quality, population and transportation system. The results of this study indicate that education, hotel quality and awareness of foreign tourist requirements are among the essential factors affecting the arrival of foreign historical tourists in Yazd Province.<strong>مقدمه:</strong> استان یزد به سبب وجود جاذبههای فراوان تاریخی و فرهنگی از ظرفیتهای شناختهشده و ناشناخته فراوانی در عرصه گردشگری تاریخی برخوردار است. هدف این پژوهش ارائه مدلی پویا از عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری تاریخی استان یزد (از بعد گردشگران خارجی) میباشد.
<strong>روشها:</strong> پس از مرور پیشینه تحقیقات انجامشده و شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری تاریخی، مهمترین این عوامل مشخص و با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم، مدلی از این عوامل و روابط عملی بین آنها ترسیم و شبیهسازیشده است.
<strong>یافتهها: </strong>در این پژوهش مدلی پویا از عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری تاریخی ارائهشده است. نتایج این پژوهش نشان داد که ضرورت جذب گردشگران تاریخی چالشی در سالهای آینده و درپی آن جلب رضایت گردشگران عاملی کلیدی در این عرصه خواهد بود. با استفاده از این مدل، رفتار متغیرهای کلیدی، حلقههای علی و حساسیت این متغیرها بررسیشده است.
<strong>بحث و نتیجهگیری: </strong>مراجعه گردشگران خارجی، مسئلهای پویا و پیچیده بوده و شامل تعاملات عوامل مختلفی مانند سیاستهای دولت، کیفیت خدمات، جمعیت، سیستم حملونقل میباشد. نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای آموزش، وضعیت هتلها و آگاهی از نیازهای گردشگران عوامل مهم و حساسی در ارتباط با مراجعه مجدد گردشگران خارجی به استان یزد میباشند.https://bar.yazd.ac.ir/article_659_de48a5904f48a95b7f68fbfb1f5fb8c8.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222Explanation of Work Alienation with Job characteristics and Perceived Organizational Supportتبیین بیگانگی کاری با ویژگیهای شغلی و حمایت سازمانی169190660FAمحمودنادری بنیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه یزدغلامرضابردباراستادیار گروه مدیریت، دانشگاه یزدفرشتهپزشکی نجف ابادیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزدJournal Article20141010Work alienation, its causes and effects are among the key issues in the organizational and management sciences. This study was conducted to investigate the effect of job characteristics and perceived organizational support on work alienation. All the expert personnel of a governmental company in an electrical industry located in Shiraz were the population of this study out of whom 131 were randomly selected to complete the standard questionnaire. The present study is a descriptive-correlational study. The Data analysis was done via SEM using Smart PLS 2.0. The results showed that organizational support and job characteristics have a significant negative effect on work alienation. The job characteristic variable has a higher explanatory power in the changes occurring in work alienation variableبیگانگی کاری، علل و پیامدهای آن از موضوعات موردتوجه علوم سازمان و مدیریت میباشد. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر ویژگیهای شغلی و حمایت سازمانی ادراکشده بر بیگانگی کاری انجامشده است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان حوزه ستادی یکی از شرکتهای دولتی صنعت برق در شهر شیرازمی باشند که 131 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند و به پرسشنامه استاندارد تحقیق پاسخ دادند. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و تحلیل دادهها از طریق تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS 2.0 انجام گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد حمایت سازمانی ادراکشده و ویژگیهای شغل بر بیگانگی کاری تأثیر منفی معنادار دارند که متغیر ویژگیهای شغل به میزان بیشتری تغییرات متغیر بیگانگی کاری را تبیین مینماید.https://bar.yazd.ac.ir/article_660_6d1034543f1e51b49034cbe191b96e6b.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222Developing a Perceived Risk Model for Customers of Investment Servicesتبیین مدل ریسک ادراکشده مشتریان خدمات سرمایهگذاری191210661FAامیررضاکنجکاو منفرددانشجوی دکتری بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانسعیدفتحیدانشیار و عضو هیأت علمی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانبهرامرنجبریاناستاد و عضو هیأت علمی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانJournal Article20141218Consumer perception regarding the uncertainty and adverse consequences of buying a product or service is regarded as one of the most important determinants for understanding consumer behavior affecting his decision-making process. The consumer perception is influenced by a number of factors and situations. Hence, it is necessary to develop a model for explaining risk perception of individual investors in the investment services market. The present study is an applied and descriptive-survey research. A self-administrated questionnaire was used for collecting the research data the reliability and validity of which were measured and confirmed in this study. In order to analyze the research data and test the research hypotheses, path analysis was used through SPSS and LISREL. The results revealed that risk propensity, trust, self-efficiency and investors’ knowledge have a significant effect on individual investors' perceived risk. In addition, the results showed that the perceived risk has a significant impact on attitude and tendency to invest.ادراک مشتری در مورد عدم اطمینان و نتایج بالقوه منفی خرید یک محصول و یا خدمت بهعنوان یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده برای درک رفتار مصرفکننده شناختهشده است که بر تصمیمات وی تأثیرگذار میباشد و از عوامل و شرایط متعددی تأثیر میپذیرد. بنابراین، تدوین مدلی برای تبیین ریسک ادراکشده در بازار خدمات سرمایهگذاری ضروری است. در این راستا، در این پژوهش تلاش شده است متغیرهای پیشبینی کننده ریسک ادراکشده سرمایهگذاران حقیقی و نتایج و پیآمدهای رفتاری و روانی آن در بازار سرمایه شناسایی شود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی است. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای طراحی شد و روایی و پایایی آن در این مطالعه موردبررسی قرار گرفت و تأیید شد. بهمنظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها از تحلیل مسیر استفادهشده است. در این رابطه، نرمافزارهای SPSS و Lisrel مورداستفاده قرارگرفته است. نتایج نشان داد که خود کارآمدی، اعتماد، ریسکپذیری، و دانش سرمایه گذران از عوامل مؤثر بر ریسک ادراکشده هستند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ریسک ادراکشده بر نگرش و تمایل به سرمایهگذاری تأثیر معنیداری دارد.https://bar.yazd.ac.ir/article_661_1a37855717c70175d088d3e685bd35de.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222Designing Adaptive Business Model Using Interpretive Structural Modellingطراحی مدل کسبوکار انطباقی با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری211240662FAهادیبستامدانشجوی دکتری بازاریابی بینالملل، دانشکده مدیرت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرساصغرمشبکی اصفهانیاستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیرت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرساسداللهکردنائیجدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیرت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0540-6141عادلآذراستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیرت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150311<span>Due to the expansion of international trade and presence of companies in the foreign markets for exploitation of opportunities, it seems essential to take into account the differences among the markets and countries and adapt their businesses to the specific conditions of each target market. In this regard, this research aims to achieve adaptive business model to have an effective presence in the international markets. To this end, as the first step the components of adaptive business model were identified through a systematic review of literature and interviews with experts. The output of this stage was the identification of 26 indices in eight dimensions. As the next step, interpretive structural modeling method was applied to map the relations among the dimensions. The results indicated that the three dimensions of competitive strategy, internal value chain, and external value chain are the building blocks of any business. The adaptation process starts from these three dimensions and the other factors including the proposed competitive value, value delivery context and customer should be later adapted to target markets. Eventually, the adaptive process leads to financial and non-financial consequences.</span><strong> </strong>با توجه به توسعه تجارت بینالملل و حضور شرکتها در بازارهای خارجی، ضروری است که شرکتها برای موفقیت به تفاوتهای محیطی بین کشورهای مختلف توجه کنند و کسبوکار خود را با شرایط خاص هر بازار هدف متناسب سازند. در این راستا، این تحقیق به دنبال دستیابی به مدل کسبوکار انطباقی جهت حضور موفق در بازارهای بینالمللی بوده است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیلدهنده مدل کسبوکار انطباقی از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحلیل محتوا) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی بیستوشش شاخص در قالب هشت بعد اصلی بود. در گام بعدی بهمنظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاریشان از روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد که در این روش براساس مُد نظرات خبرگان و تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته، مدل کسبوکار انطباقی برای صنعت غذایی احصا گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که سه بعد استراتژی رقابتی، ساختار زنجیره ارزش بیرونی و ساختار زنجیره ارزش درونی هر شرکت پایههای بنیادین هر کسبوکار است که فرآیند انطباقپذیری عملاً از این سه بعد آغاز میشود و پسازآن ارزش رقابتی ارائهشده، بستر ارائه ارزش و مشتری ابعاد دیگری است که متأثر از سه بعد اولیه بایستی با بازار هدف منطبق گردد و نهایتاً این فرایند انطباقپذیری به پیامدهای مالی و غیرمالی منجر میگردد.https://bar.yazd.ac.ir/article_662_45f48b751addd863fbc459ab113dffdc.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222Factors Affecting Purchase Intention of Veil Clothing among Womenقصد خرید پوشاک و نوع پوشش241264749FAسعیدده یادگاریدانشجوی دکتری رشته مدیریت- مدیریت بازاریابی بین الملل، دانشگاه تربیت مدرساصغرمشبکیاستاد گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرساسدالهکردنائیجدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرسپرویزاحمدیدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150525Islamic veil is a kind of clothing that Muslim women are recommended to use while appearing in society and interacting with the male counterparts. Based on Islamic teachings, this kind of clothing is necessary for women’s protection and self-respect. Unfortunately this Islamic gift has faced certain oppositions from those who are ambassadors of western culture. Therefore, conducting research with the aim of getting familiar with factors affecting women wearing this kind of clothing is of a great significance. Based on consumer behavior theories, purchase intention leads to consuming behavior. In this study, literature review led us to identify four variables of materialism, subjective norm, religiosity and Islamic veil. Then, their effects on purchase intention of Islamic veil clothing were scrutinized. Results show a significant negative effect of materialism on both variables of religiosity and subjective norm. In return, these two variables have a significant effect on Islamic veil involvement. Finally, the effect of Islamic veil involvement on the purchase intention of veil clothing was significant. استفاده از حجاب یا پوشش متناسب با دستورات اسلام جزو وظایفی است که بر عهده زنان نهاده شده تا هنگام حضور در جامعه و معاشرت با مردان از آن استفاده کنند. آنچه در اسلام درباره پوشش زنان مد نظر است نه لباس خاص، بلکه پوشش خاصی است و انواع پوشاک مختلف که این حدود را رعایت کنند به عنوان پوشاک متناسب با فرم پوشش اسلامی مورد تائید هستند. متاسفانه امروزه این واجب دینی با هجمههایی مواجه شده است. در نتیجه لازم است در کنار مباحث فقهی، مطالعاتی در خصوص شناخت عواملی که بر روی مصرف پوشاک متناسب با دستورات اسلام موثر هستند، صورت پذیرد. بر اساس تئوریهای موجود، قصد خرید یک محصول، ارتباط نزدیکی با مصرف و استفاده از آن محصول دارد. در این تحقیق با مطالعه ادبیات، چهار عامل مشغولیت حجاب، دینداری، هنجارهای ذهنی و مادیگرایی شناسایی و تاثیر آنها بر روی قصد خرید پوشاک متناسب با فرم پوشش اسلامی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل، نشان دهنده آن است که در میان این عوامل مادیگرایی نقشی کلیدی اما منفی را در مقابل سایر متغیرها از خود نشان میدهد، بدین صورت که مادیگرایی اثری منفی بر روی دینداری و هنجارهای ذهنی نسبت به حجاب، دارد. این دو متغیر نیز به نوبه خود، مشغولیت حجاب زنان را تحت تاثیر خود قرار میدهند. در نهایت، نتایج، تاثیر قابل توجه مشغولیت حجاب بر روی قصد خرید پوشاک متناسب با فرم پوشش اسلامی به عنوان شاخص مصرف اینگونه محصولات را مورد تائید قرار میدهد.https://bar.yazd.ac.ir/article_749_a5835cf36d0be91209d0cc4836948688.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X71420151222The Effect of national Identity on Product Perceived Value Through Customers’Bias and Product Perceived valueاثرگذاری ادراک مشتریان از محصول بر ارزشهای فرهنگی حاکم بر بازار265284750FAعلیرضاحدادیاناستادیار گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-9166-4851آرزوعونی اسبفروشانیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150629The purpose of the current study was to examine the impact of national identity on the perceived value of the domestic mobile phone through customers’ bias and product perceived assessment. This study is a descriptive survey study. The sample size was 385 selected based on Cochran formula. A questionnaire was used to collect data from which the content and construct validities were established. The reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The data were analyzed using structural equation modeling. Results show that national identity has a significant and positive impact on the product perceived assessment, customer’ bias and product perceived value. As a result, domestic companies should emphasize local customers ' national identity so as to increase their sales and encourage customers to buy their products. The national identity has a significant positive effect on the perceived value through the assessment of the perceived product and customers’ bias.هدف از این تحقیق بررسی تأثیر هویت ملی بر ارزش درک شده گوشی تلفن همراه داخلی به واسطه تعصب مشتری و ارزیابی محصول درک شده میباشد. پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 درنظر گرفته شد. برای جمع آوری دادهها از ابزار پرسش نامه استفاده شد که روایی محتوایی و روایی سازه آن مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان دادهویت ملی تأثیر معنادار و مثبتی بر روی ارزیابی محصول درک شده، تعصب مشتری و ارزش درک شده محصول دارد. هویت ملی از طریق ارزیابی محصول درک شده و تعصب مشتری بر ارزش درک شده تأثیر مثبت و معناداری دارد.https://bar.yazd.ac.ir/article_750_62f0a343f703ab66892a7247623f6793.pdf