دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Explanation of cognitive, psychological, and social ambivalences of life insurance buying behaviorتبیین دوگانگیهای شناختی، روانشناختی و اجتماعی رفتار خرید بیمه زندگی133194310.22034/bar.2020.13039.3316FAحسینعلیبختیار نصرآبادیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانطهمورثحسنقلی پوراستاد مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانابوعلیودادهیردانشیار انسان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانابوالقاسممیرااستادیار مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190922One of the major barriers to the development of life insurance in Iran is the insurers' lack of understanding regarding the ambivalences that people experience while engaging in life insurance buying process. Considering the existing gap in the context of life insurance consumer behavior, in this study we aimed to explain the policyholders' ambivalences to better understand the life insurance buying behavior which can be employed by insurance companies to formulate and implement effective marketing strategies. The research approach was a qualitative and based on the grounded theory of Corbin and Strauss (Fourth Edition). Data were collected through in-depth interviews with 27 selected participants including policyholders, insurance agents, and life insurance experts, through theoretical sampling which continued until theoretical saturation. Data analysis carried out systematically with open, axial, and selective coding mechanism, with a continuous iterative process between data, concepts, categories and the model. In this process, we employed questioning and comparison strategies as well as memos, diagrams and paradigm tools to analyze the data. As the research results, furthermore identifying and explaining 15 sources of ambivalence in the context of micro and macro environmental conditions and internal (individual) circumstances, a model of life insurance buying behavior developed to explanation of cognitive, psychological, and social ambivalences.از موانع توسعه بیمهزندگی، فقدان درک بیمهگران از دوگانگیهایی است که افراد در مواجهه با بیمهزندگی تجربه میکنند. با توجه به شکاف موجود در حوزه رفتار مصرفکننده در بیمههای زندگی، بهدنبال تبیین دوگانگیهای بیمهگذار، بهمنظور شناخت اثربخشتر رفتار خرید بیمههای زندگی هستیم تا در تدوین و اجرای راهبردهای بازاریابی اثربخش شرکتهای بیمه مورد استفاده قرار گیرد. رویکرد پژوهش، کیفی و مبتنی بر استراتژی نظریه داده بنیاد کوربین و اشتراوس ویرایش چهارم است. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با 27 مشارکتکننده منتخب از طریق نمونهگیری نظری، شامل بیمهگذاران، نمایندگان فروش و کارشناسان بیمههای زندگی جمعآوری گردید و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها بهطور سیستماتیک با سازوکار کدگذاری باز، محوری و انتخابی، با فرآیند رفت و برگشتی مستمر بین داده، مفاهیم، مقولات و مدل انجام گرفت. در این فرآیند از راهبرد تحلیل پرسش و مقایسه و ابزار تحلیل، یادآور، طرحوارهها و پارادایم استفاده گردید. برونداد پژوهش، علاوه بر شناسایی و تبیین 15 خواستگاه ایجاد دوگانگی در زمینهای از شرایط بیرونی و درونی (فردی)، مدل رفتار خرید بیمههای زندگی با محوریت دوگانگیهای شناختی، روانشناختی و اجتماعی ارائه گردید.https://bar.yazd.ac.ir/article_1943_6defa01e9eddaa24f44a236e4d8080c0.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Explaining the Resilience Components Pattern of Detergent Industry Firmsتبیین الگوی تابآوری بنگاههای تولیدی صنعت شوینده3558194410.22034/bar.2020.11297.2942FAوحیدحسین آبادیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمنیژهقره چهدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانسید محمودحسینیگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی0009-0008-0994-4637Journal Article20190106Resilience as one of the most important issues in the related to firms performance, in recent years has attracted considerable attention. In this regard, it is essential to identify the potential items that cause the firms to be resilient. By considering the importance of topic, the aim of this study is identifying and achieving a framework of resilience items of firms in detergent industry, as one of the most high financial turnover industry in Iran. Two types of contractual content analysis and ISM are used to analyze the data. Through qualitative content analysis, 21 items that involved in the resilience of firms are identified, and in the ISM section, the items classified into 9 levels. Those categorized into six broad concepts: internal resources and procedures of the firm, human capital, structural position in industry, interactive strategy with environment, Firm process characteristics, decision portfolio.تابآوری از مهمترین موضوعات مرتبط با بنگاهها است که در سالهای اخیر توجه شایانی را به خود جلب نموده است. در این راستا شناسایی مؤلفههایی که باعث تابآوری بنگاهها میشوند، ضروری مینماید. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، این پژوهش شناسایی و دستیابی به چارچوبی از مؤلفههای تابآوری بنگاههای صنعت شوینده، از پرگردشترین صنایع از لحاظ مالی، را مدنظر قرار داده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از دو روش تحلیل محتوای قراردادی و مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده میشود. در تحلیل محتوای کیفی 21 مؤلفه که در تابآوری بنگاهها در این صنعت نقش دارند شناسایی میشوند و در مدلسازی ساختاری تفسیری نیز مؤلفهها در 9 سطح دستهبندی میشوند که بر اساس نتیجهگیری میتوان آنها را شش طبقه کلی منابع و رویههای درونی بنگاه، سرمایه انسانی، جایگاه ساختاری در صنعت، استراتژی تعاملی با محیط، ویژگیهای فرآیندی بنگاه، و سبد تصمیمات تقسیمبندی شود.https://bar.yazd.ac.ir/article_1944_d88f0de360c9cfb06e2c2329d81dfd18.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Investigating the effect of market entry and strategic direction on firm's financial performanceبررسی تأثیر ترتیب ورود به بازار و جهتگیریهای استراتژیک بر عملکرد مالی شرکت5983194510.22034/bar.2020.11184.2920FAزهرهعارف منشاستادیار حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانحبیبانصاری سامانیاستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، ایرانسعیدزارعی الوندیدانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20181224The company's business strategy reflects how the company is competitive in the company's selected market. Many companies are trying to gain competitive advantage by developing appropriate competitive strategies and, by increasing the competitiveness of their products, provide the basis for the growth and development of the company. The paper’s aim is to investigate the effect of market entry and strategic orientations on financial performance of Tehran Stock Exchange companies. Thus, financial data of 150 companies of Tehran Stock Exchange for the period of 1390-1395 used to test the research hypotheses. The generalized least squares regression model has been used to test the combining data. As the research findings, the direct order of entry into the market active by the adoption of strategic performance orientations of the companies. But the initial followers of the strategy of marketing differentiation and the new companies entering the strategy leadership have a successful performance based on asset efficiency and sales returns. The adoption of an innovative differentiation strategy for pioneering and early-stage companies has a positive and significant impact on asset efficiency as a measure of corporate financial performance.استراتژی تجاری شرکت نشانگر نحوه رقابت شرکت در بازار انتخابی شرکت است. شرکتها با تدوین استراتژیهای رقابتی مناسب، مزیت رقابتی بهدست میآورند و زمینه پیشرفت شرکت را فراهم سازند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ترتیب ورود به بازار و جهتگیریهای استراتژیک بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش برای سنجش فرضیههای پژوهش از دادههای مالی 150 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 الی 1395 استفاده شده است. آزمون فرضیهها مطابق رگرسیون حداقل مربعات تعمیمیافته به روش دادههای ترکیبی است. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم ترتیب ورود به بازار بر اساس اتخاذ نوع جهتگیریهای استراتژیک بر عملکرد مالی است، بهطوری که شرکتهای پیرو اولیه با استفاده از استراتژی تمایز بازاریابی و شرکتهای تازه وارد در استفاده از استراتژی رهبری هزینه عملکرد موفقی بر اساس معیارهای بازده دارایی و بازده فروش دارند، همچنین اتخاذ استراتژی تمایز نوآورانه برای شرکتهای پیشگام و پیرو اولیه تأثیر مثبت و معناداری با معیار بازده دارایی بهمنزله معیار اندازهگیری عملکرد مالی شرکت دارد.https://bar.yazd.ac.ir/article_1945_c0b6d3b81d072b24cbdc2a95bb0330fe.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Explain export performance with export commitmentتبیین عملکرد صادراتی با تعهد صادرات85114164710.22034/jbar.2020.1647FAهاشمآقازادهدانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانزهرهرحیمی جونقانیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنانحسینبلوچیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی بین الملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنانJournal Article20180602With increasing competition in the field of marketing, exports and the efforts of export companies to capture the market is constantly changing, identifying the factors that affect export performance increases the benefits of export companies. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of effective organizational factors (market-oriented, competitor-centered, customer-centric and quality of relationships) on export performance mediated by companies' export commitment. The research is descriptive-causal in terms of method. The research community is 80 active export companies in Khorramshahr. Census method and standard questionnaires were used to collect data. The validity of the questionnaire was confirmed by content method and convergent and divergent validity and the reliability of the questionnaire was based on Cronbach's alpha and composite reliability. The test of research hypotheses is based on structural equation modeling. The results of data analysis indicate the confirmation of the relationship and correlation between the three factors of market-oriented, customer-oriented and competitor-oriented with export performance and non-confirmation of the quality of relationships on export performance. Also, the mediating role of organizational commitment in the relationship between 4 internal factors on export performance in relationships (except the relationship between relationship quality and performance) was confirmed.<strong> </strong>با افزایش رقابت در حیطه بازاریابی، صادرات و تلاش شرکتهای صادراتی برای بهدست گرفتن بازار بهطور مداوم در حال دگرگونی است، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد صادراتی، منافع شرکتهای صادراتی را افزایش میدهد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل مؤثر سازمانی (بازارمحوری، رقیبمحوری، مشتریمحوری و کیفیت روابط) بر عملکرد صادراتی با میانجیگری تعهد صادراتی شرکتها است. پژوهش از نظر روش توصیفی- علّی است. جامعه پژوهش ۸۰ شرکت صادراتی فعال شهرستان خرمشهر است. برای گردآوری دادهها از روش تمامشماری و پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. روایی پرسشنامه به روش محتوایی و روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تأیید قرارگرفته است. آزمون فرضیههای پژوهش بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری مورد سنجش قرارگرفته است. نتایج تحلیل دادهها حاکی از تأیید رابطه و همبستگی سه عامل بازارمحوری، مشتریمحوری و رقیبمحوری با عملکرد صادراتی و عدم تأیید کیفیت روابط بر عملکرد صادرات است. همچنین نقش میانجیگر تعهد سازمانی در رابطه 4 عامل درونسازمانی بر عملکرد صادراتی در روابط (بهجز رابطه بین کیفیت روابط و عملکرد) مورد تأیید قرار گرفت.https://bar.yazd.ac.ir/article_1647_357ff349e72a7e0ed07fb70d704963f5.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Liquidity risk management and customer participation in providing liquidity of Bankمدیریت ریسک نقدینگی و مشارکت مشتریان در تأمین نقدینگی بانکی115146194610.22034/bar.2020.11105.2892FAنگارجلیلیاندانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایرانسید محمودزنجیرچیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایرانعلمی-پژوهشیعلیرضاناصر صدرابادیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20181211Due to the complexity of the socio - economic environment, there is always doubt about those issues. In this regard, intuitionistic fuzzy sets used as a powerful tool in describing the ambiguous and imprecise information considering the membership and non-membership degrees. According the importance of intuitionistic fuzzy sets, in this study, it has been tried to determine bank liquidity supply factors in order to reduce liquidity risk and its management in the Tejatat bank. So, all factors affecting the decision of customers to deposit and receive loans are identified, and in the intuitionistic environment, the importance of each factor was extracted. The study population consisted of all managers, deputies and experts active in the management units of the Iran's Tejarat bank. to achieve study goal, first using content analysis method, the factors affecting customers ' participation in bank liquidity were identified and then the importance of each factor was extracted by using multi - attribute decision making in intuitionistic fuzzy environment. the results indicate that among the factors affecting customers, decision to deposit in the bank, Social Deposits Profit Rate, community index, customer experience, speed and accuracy in service delivery and employee engagement with customers are placed in first and fifth priorities. Also, among the factors affecting customers' decision to receive loans and facilities from the Tejarat bank, the number of bounced checks, customer income, customer experience, and customer ownership status and installment value were considered the most important factors. به دلیل پیچیدگی محیط اجتماعی- اقتصادی، در مورد نظرات مسائل موجود تردید وجود دارد. مجموعههای فازی شهودی با در نظر گرفتن درجه عضویت و فقدان عضویت، در توصیف دادههای مبهم و نادقیق در شرایط فقدان قطعیت به پژوهشگران کمک میکند. بنابراین، در پژوهش حاضر تلاش شد با هدف تأمین نقدینگی بانکی به منظور کاهش ریسک نقدینگی در بانک تجارت، عوامل مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان مبنی بر سپردهگذاری و دریافت تسهیلات بانکی، شناسایی شده و در فضای فازی شهودی اولویتبندی شوند. پژوهش از منظر هدف کاربردی و پژوهشی توصیفی و میدانی است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونان و کارشناسان فعال در واحدهای مدیریتی بانک تجارت است. برای تحقق هدف ابتدا با روش تحلیل محتوا، عوامل مؤثر بر مشارکت مشتریان در تأمین نقدینگی بانک، شناسایی و سپس با استفاده از روش تصمیمگیری چند شاخصه، اولویتبندی شد. نتایج نشان داد که از میان عوامل مؤثر بر تصمیم سپردهگذاری مشتریان سود سپرده بانکی، شاخص جامعه، تجربه مشتری، سرعت و دقت در ارائه خدمات و برخورد کارکنان در اولویتهای اول تا پنجم اهمیت قرار دارند. همچنین از میان عوامل مؤثر بر تصمیم دریافت تسهیلات، تعداد چک برگشتی، درآمد، سابقه، مالکیت و مبلغ قسط، از مهمترین عوامل هستند. https://bar.yazd.ac.ir/article_1946_b329936354e0fd58b370bf814fa49f6d.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Investigating the effect of Iranian, Islamic lifestyle on consumer behaviorتأثیر سبک زندگی ایرانی، اسلامی بر رفتار مصرف کننده147168164610.22034/jbar.2020.1646FAنجم الدینموسویاستادیار گروه مدیریت دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران0000000269697729امیرغفوریان شاگردیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه امام رضا، مشهد، ایران0000-0001-9780-2971زهرامحمدیانیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانJournal Article20190206In today's highly competitive world, studying consumer behavior is inevitable for any organization, large or small, and neglecting this can lead to the failure of any organization. One of the factors influencing the behavior of consumers is lifestyle. Behavior of members of any society according to culture, religion and values follow a set of beliefs and patterns that understanding these beliefs and patterns and their impact on consumer behavior can be useful. The aim of this study was to investigate the effect of Iranian lifestyle and Islamic lifestyle on consumer behavior. The statistical population of the study includes all residents of Khorramabad. A questionnaire was used to collect data. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose. Statistical data were collected during the first 6 months of 1397 and the structural equation modeling technique was used. According to the research results, Iranian and Islamic lifestyle has a positive and significant effect on consumer behavior.در دنیای پررقابت امروز مطالعه رفتار مصرفکنندگان برای هر سازمان بزرگ و کوچک امری اجتنابناپذیر است، و غفلت از این مهم میتواند هر سازمانی را به ورطه شکست براند. از عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکنندگان سبک زندگی است. رفتار اعضای هرجامعهای به اقتضای فرهنگ، دین و ارزشها از مجموعهای از باورها و الگوها پیروی میکنند که شناخت این باورها و الگوها و تأثیرشان بر رفتار مصرفکنندگان میتواند مفید واقع شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک زندگی ایرانی و سبک زندگی اسلامی بر رفتار مصرفکنندگان صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی ساکنین شهر خرمآباد است، برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف کاربردی است. دادههای آماری طی 6 ماهه اول سال 1397 گردآوری شده و از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. مطابق نتایج پژوهش، سبک زندگی ایرانی و همچنین اسلامی تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار مصرفکننده دارد.https://bar.yazd.ac.ir/article_1646_6420eb2c3958bf85fc3113c80a27d75a.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Identification and modeling of green supply chain management in small and medium sized industriesشناسایی و مدل سازی توانمندسازهای مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنایع کوچک و متوسط169193194710.22034/bar.2020.11996.3097FAداوودعندلیباستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایرانسعیدهشمسکارشناسی ارشد دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20190418In the past few decades, environmental concerns about manufacturing operations have led various organizations to take advantage of green actions in different supply chain processes, as green supply chain management as an important organizational philosophy in reducing environmental risks and a preventive approach. To increase environmental performance and achieve competitive advantage in organizations is considered. The main purpose of the present study is to identify the key indicators of green supply chain enablers and model presentation in this regard and to select the best supplier from the point of view of environmental considerations. This study is applied research and is classified as descriptive-correlational. This section first identifies the factors affecting green supply chain enablers using semi-structured interviews with small and medium business managers in Isfahan. It is also presented in the quantitative part of the index ranking and finally the proposed model. The statistical population of this study is composed of all small and medium sized industries active in Isfahan province. Using simple random sampling (available), a number of companies were identified in Isfahan industrial town and questionnaires were distributed among them and the results were indexed using PLS software. The results of the interview findings on factors affecting green supply chain enablers are categorized into five selective codes of e-commerce factors, internal operations, logistics success, comprehensive quality management and innovation, and the results of factor prioritization indicate that Internal operations (0.508%) had the greatest impact on green supply chain enablers and innovation (0.317), logistics success (237), e-commerce (0.222) and comprehensive quality management (0.221). The next priorities are.در چند دهه گذشته، دغدغههای محیط زیستی پیرامون عملیات تولیدی صنایع، سازمانهای مختلف را برآن داشته تا از اقدامات سبز در فرآیندهای مختلف زنجیره تأمین استفاده کنند چرا که مدیریت زنجیره تأمین سبز یک فلسفه مهم سازمانی در کاهش خطرات محیطی و یک رویکرد پیشگیرانه جهت افزایش عملکرد زیستمحیطی و دستیابیبه مزایای رقابتی در سازمانها تلقی میشود. هدف اصلی پژوهش شناسایی توانمندسازهای مدیریت زنجیره تأمین سبز و ارائه مدلی در این راستا از دید ملاحظات زیستمحیطی است. پژوهش پیشرو کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جهت گردآوری دادهها پس از مرور پیشینه پژوهش شاخصهای مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز شناسایی و با استفاده از پرسشنامهی محققساخته حاوی 23 پرسش از مدیران صنایع کوچک و متوسط در استان اصفهان جمعبندی گردید. بر اساس جدول کرجسی- مورگان، با روش نمونهگیری تصادفی ساده، از بین 250 نفر کارکنان صنایع کوچک و متوسط در استان اصفهان، 150 نفر نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها و اولویتبندی شاخصها، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. شاخصها رتبهبندی و در نهایت مدل پیشنهادی ارائه گردید. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش در باب عوامل مؤثر بر توانمندسازهای مدیریت زنجیره تأمین سبز در پنج شاخص شامل (تجارت الکترونیک، عملیات داخلی، موفقیت لجستیک، مدیریت کیفیت جامع و نوآوری) طبقهبندی شدهاست و نتایج اولویتبندی عوامل نشانگر این است که عملیات داخلی با (508/0) درصد، بیشترین تأثیر را بر روی مدیریت زنجیره تأمین سبز دارد و نوآوری (317/0)، موفقیت لجستیک (237)، تجارت الکترونیک (228/0) و مدیریت کیفیت جامع (218/0) در اولویتهای بعدی قرار میگیرند.https://bar.yazd.ac.ir/article_1947_456cbd785acc0c7d041ee33f4361ac73.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Discovering key success factors in shopping centers: a qualitative studyشناسایی و تبیین موفقیت در مراکز خرید195215158910.22034/jbar.2020.1589FAغلامحسیناحمدیدانشجوی دکتری بازاریابی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلیکاظمیاستادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانبهرامرنجبریاناستاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190114The recognition of success factors of shopping malls could be a lead for investors and it also could prevent the bankruptcy of the shopping centers and malls. The object of this study is to design a success pattern for shopping malls in Iran.This study is applied and mixed or hybrid in terms of purpose and type of data, respectively. Statistical population is experts, executive managers and the customers of shopping centers in Tehran, Isfahan, and Mashhad provinces. Semi-structural interviews were done and the collected data was analyzed by theme analysis. Furthermore, to examine the relationship between variables in the model, structural equation modeling (path analysis) was run in the Lisrel Software. Findings indicated that six factors are critical for the success of shopping centers including: 1) geographical situation factors, 2) owners and renters’ factors, 3) shopping center management factors, 4) goods and services factors, 5) marketing factors, and 6) design and architecture factors. Investment in shopping centers should be conducted based on the identified factors and investors can evaluate the feasibility of shopping centers’ projects according to the identified success factors.شناسایی عوامل تعیینکننده موفقیت مراکز خرید میتواند راهنمای سرمایهگذاران این حوزه باشد و از ورشکستگی مراکز خرید جلوگیری نماید. براین اساس هدف این پژوهش طراحی الگویی برای موفقیت مراکز خرید در ایران تعیین شده است. این پژوهش بر اساس نتیجه، توسعهای، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده نیز از شیوه آمیخته یا ترکیبی بهره میبرد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر مدیران اجرایی، خبرگان و پژوهشگران حوزه مراکز خرید در شهرهای اصفهان و تهران است. روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته است. تحلیل دادههای کیفی با بهرهگیری از تحلیل مضمون و شبکه مضامین صورت گرفته است و در بخش کمّی از طریق معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج نشان داد، شش عامل کلیدی شامل عوامل موقعیت مکانی، عوامل مدیریت مرکز خرید، عوامل مالکیت و مستأجران، عوامل کالا وخدمات، عوامل بازاریابی، و عوامل معماری و طراحی در موفقیت مراکز خرید نقش دارند. سرمایهگذاری در مراکز خرید باید با توجه به عوامل شناسایی شده صورت گیرد و سرمایهگذاران اقتصادی بودن مراکز خرید را با توجه به این عوامل ارزیابی نمایند.https://bar.yazd.ac.ir/article_1589_5f7a362dab5ca9d2f539d5930e17afa4.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Meta-Analysis of Supply Chain Sustainability and Risk Management Issuesتبیین فراتحلیل مسائل پایداری زنجیره تأمین و مدیریت ریسک217254194810.22034/bar.2020.11611.3008FAمحمداصفهانی زنجانیدانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانامیرنجفیدانشیار گروه مهندسی صنایع، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایراناحمدنقیلواستادیار گروه اقتصاد، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایراننبی الهمحمدیاستادیار گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانJournal Article20190216Due to the importance of supply chain sustainability and risk management issues in various industries and the environment, the purpose of this study is to identify the supply chain sustainability and risk management issues in various industries, which are in the economic, social and environmental spheres. Finally, an attempt has been made to summarize models and supply chain sustainability factors. In this review study, which conducted in 2018, the articles indexed in Proquest, Scientific Information Database (SID), Magiran, Ovid, Irandoc, Iranmedex, ScienceDirect, Taylor & Francis, Emerald, Cochrane, Springer, Google Scholar, Scopus. The research papers included 75 papers (from 19 different countries) that included qualitative and quantitative research in the last 15 years (since 2003) in Persian and English. Researches with sample size and unspecified execution or only on risk management or supply chain were excluded from the study. Also, the papers without full text also excluded from the study. Research findings suggest that the prevalence of solid, liquid and gaseous wastes throughout supply chains and the various economic, social and environmental hazards in various industries has led to the need to seek solutions to provide whatever Better service is emphasized. However, qualitative research has been very limited in this regard. The results indicate that the knowledge about sustainability management in different industries and risk control has been scientifically low. Given the low level of knowledge and knowledge required at different levels of sustainability in the supply chain as well as risk management in supply chain stability, informing the industrial community, especially those industries that are somehow involved with this problem, are one of the most important plans that can First of all, understanding and achieving more appropriate risk management practices in supply chain stability will improve in the future. It also seems sought to provide a solution to increase the attention of authorities. In order to achieve this, relevant benchmarking needs to be made so that appropriate and appropriate policies are taken into account, thereby helping to promote and improve the sustainability of the industrial supply chain.با توجه به اهمیت مسائل پایداری زنجیره تأمین و مدیریت ریسک در صنایع مختلف و محیط زیست، هدف از این پژوهش، شناسایی مسائل پایداری حوزههای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی زنجیره تأمین و مدیریت ریسک در صنایع است. در گردآوری دادهها از مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی پروکوییست، اس.آی. دی، مگیران، آوید، ایرانداک، ساینس دایرکت، فرنسیس تیلور، امرالد، کورنِس، اشپرینگر، گوگل اسکالر و اسکوپوس در سال 1397 استفاده شده است. مجموعه مقالات مورد بررسی، شامل 75 مقاله (از 19 کشور مختلف) است. این مقالهها، پژوهشهای کیفی و کمّی ۱۵ سال اخیر (از سال 2003 تاکنون) را به زبانهای فارسی و انگلیسی دربرداشت. پژوهشهایی که حجم نمونه و نحوه اجرای نامشخصی داشتند یا فقط روی مدیریت ریسک یا زنجیره تأمین انجام شده بودند، از روند مطالعه حذف شدند. همچنین مقالاتی که متن کامل آنها در دسترس نبود، نیز از مطالعه حذف شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شیوع زبالههای جامد، مایع و گاز در سرتاسر زنجیرههای تأمین و ایجاد ریسکها و آسیبهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و محیطی در صنایع، بر ضرورت تلاش جهت یافتن راهحلهایی برای ارائه هرچه بهتر خدمات تأکید دارد. با توجه به پایین بودن آگاهی و دانش مورد نیاز در سطوح مختلف پایداری در زنجیره تأمین و همچنین مدیریت ریسک در پایداری زنجیره تأمین، آگاهسازی جامعه صنعتی بهویژه صنایعی که به نحوی با این معضل درگیر هستند، از مهمترین برنامههایی است که میتواند در درجه اول به شناخت و دستیابی مناسبتر به شیوههای مدیریت ریسک در پایداری زنجیره تأمین منتهی شود و در آینده آن را نیز بهبود بخشد. همچنین باید به دنبال ارائه راهکاری برای افزایش توجه مسئولان به این امر بود. برای رسیدن به این مهم باید نیازسنجی مرتبط صورت گیرد تا براساس آن سیاستهای متناسب و لازم در نظر گرفته شود و از این طریق بتوان به ارتقاء و بهبود پایداری زنجیره تأمین جامعه صنعتی کمک کرد.https://bar.yazd.ac.ir/article_1948_f451c9d5b066aaaec4dd7fcaba042f03.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Recognizing Behavior of Viral Marketingرفتارشناسی بازاریابی ویروسی255276194910.22034/bar.2020.8252.2254FAباقرعسگرنژاد نوریدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمدباشکوهدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170916Adopting a comprehensive approach based on the models of planned behavior, technology adoption and Palka, this research is an attempt to identify the factors affecting the attitude, intention and behavior of mobile viral marketing among young consumers in the city of Ardabil. The population of the study consisted of all students of public and nonpublic universities in Ardabil that, according to the unlimited population, finally 384 standard questionnaires were distributed among students as the sample of the research. Data were analyzed based on the structural equation modeling with use of SPSS and Amos software. The results showed that perceived costs and perceived enjoyment affect Iranian young consumers’ attitudes towards mobile viral marketing. Moreover, Subjective norms, perceived ease of use and perceived utility affect Iranian young consumers’ intention toward mobile viral marketing. Finally, results indicate that Iranian young consumers’ intention could help to development of mobile viral marketing behavior among them.در این پژوهش تلاش شده است تا با اتخاذ رویکرد جامع و بر اساس مدلهای رفتار برنامهریزی شده، پذیرش فناوری و پالکا، عوامل موثر بر نگرش، تمایل و رفتار بازاریابی ویروسی با موبایل در بین مصرفکنندگان جوان در شهر اردبیل شناسایی گردد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاههای دولتی و غیر دولتی شهر اردبیل در نظر گرفته شد و با توجه به نامحدود بودن جامعه در نهایت 384 پرسشنامه استاندارد در بین دانشجویان توزیع گردید. دادهها بر اساس مدل معادلات ساختاری و با بکارگیری نرم افزار آموس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که هزینهها و لذت درک شده بر نگرش مصرف کنندگان جوان نسبت به بازاریابی موبایل با ویروس تاثیرگذار بوده است. هنجارهای ذهنی، سهولت در استفاده و مطلوبیت درک شده توانستهاند بر تمایل مصرفکنندگان جوان نسبت به بازاریابی ویروسی با موبایل تاثیر داشته باشند. نهایتا مشخص گردید که تمایل مصرف کنندگان جوان میتواند به توسعه رفتار بازاریابی ویروسی با موبایل در بین آنها کمک نماید.https://bar.yazd.ac.ir/article_1949_f259216d15f0e4bbea59acc4ea53a81d.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Design and explain the pattern of online shopping improvement based on the Customer decision-making processطراحی و تبیین الگوی بهبود خرید برخط فرایند تصمیمگیری مشتری277308195010.22034/bar.2020.9626.2554FAآمنهکیارزمدانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانلطف الهفروزنده دهکریدانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمدمحمودی میمنددانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمیرزا حسنحسینیاستاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-2648-2514Journal Article20180507The ultimate goal of marketing is to meet the needs and demands of customers in a better way than competitors. The ability to understand how customers and consumers behave and how they make their decisions is a prerequisite for successful marketing goals. This study is done to identify affecting factors on the improvement of online shopping with respect to the customer decision-making process. For this purpose, the library method and literature review are used to identify the factors influencing improvementonline shopping. In the next step, using semi-structured interview with experts and performing qualitative content analysis method to classify and localize identified variables and indicators. Then the one sample t-test used to finalize the identified indicators. The result of the research shows that the obtained model includes factors: Channel Quality (task value, emotional value, social value, and perceived risk), Website Quality (security, information content, system performance, visual effects, and innovation), Product Features (price and variety), Advertising (WOM and environmental advertising), Transaction Quality (trust, accountability, and customization), and Customer Satisfaction; which are effective in improving online shopping.هدف نهایی از بازاریابی برآوردن نیازها و خواستههای مشتریان به شکلی بهتر از رقبا میباشد. توانایی درک چگونگی رفتار مشتریان و مصرفکنندگان و نحوه تصمیمگیری آنها یک پیش نیاز اساسی برای انجام موفق اهداف بازاریابی میباشد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود خرید آنلاین با توجه به فرآیند تصمیمگیری مشتری انجام گرفته است. بدین منظور از روش کتابخانهای و بررسی ادبیات موجود برای شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود خرید آنلاین استفاده شده است. در مرحله بعد با استفاده از انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و انجام روش تحلیل محتوای کیفی به طبقهبندی و بومیسازی متغیرها و شاخصهای شناسایی شده پرداخته شد. سپس جهت نهایی کردن شاخصهای شناسایی شده از روش آزمون میانگین استفاده شد. نتیجه تحقیق نشان میدهد که مدل بهدست آمده شامل متغیرهای کیفیت کانال (ارزش وظیفهای، ارزش عاطفی، ارزش اجتماعی، و ریسک ادراک شده)،کیفیت وبسایت (امنیت، محتوای اطلاعاتی، کارآیی سیستم، جلوههای بصری، و نوآوری)، ویژگیهای محصول (قیمت و تنوع)، تبلیغات (تبلیغات دهانبهدهان، و تبلیغات محیطی)، کیفیت معامله (اعتماد/ تضمین، پاسخگویی و سفارشیسازی)، و رضایت مشتریان الکترونیکی (رضایتشناختی، و رضایت احساسی) میباشد که بر بهبود خرید آنلاین مؤثر میباشند.https://bar.yazd.ac.ir/article_1950_1854614746957b6f9553cad81d419daf.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Presenting the Model of Exporting Clusters through International Entrepreneurship Approachتبیین مدل خوشههای صادراتی با رویکرد کارآفرینی بینالمللی309337195310.22034/bar.2020.10037.2639FAسهرابرحمانیدانشجوی دکتری، گروه کار آفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانحسناسماعیل پوراستادیار، گروه مدیریت بازرگانى، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعبداللهنعامیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180630The present study aimed to present an export clusters model using an international entrepreneurship approach with an emphasis on raisin product. The research method is applied-developmental in terms of objective and descriptive / survey in terms of data collection. It was conducted on a sample of 10 experts from Ministry of Industry and Mining, Chambers of Commerce, Ministry of Agriculture Jihad and Raisin Exporters in Tehran and Qazvin cities. It was conducted using Atlas software. In the first step (open coding), the components were derived from the data of in-depth interviews and their processing and categorizing. These categories included the components of product, marketing and advertising, quality, technology production factors, environmental factors, cultural factors, legal factors, social factors, etc. In the second step (axial coding), the axial coding was performed based on the paradigm model to design and institutionalize the management of international entrepreneurship and expert clusters. In this research, factors such as development of culture, a comprehensive and proper strategic plan, and appropriate with the needs of companies, export marketing, and the use of modern marketing techniques, equipment supply (combination of hardware and software elements), implementation of content management, provision of appropriate infrastructure, creating and utilizing enterprise portals, implementing social network and blogs for knowledge dissemination and transfer in the process of expert, utilizing e-learning, signing international contract with target market countries, and creating processes for creativity, innovation and identification of the needs of the target markets were identified as influential factors in the model. Finally, a general model was presented to extend the theory of export clusters using an international entrepreneurship approach with an emphasis on raisin product. It is considered as the innovation of this research and indicates that export clustering with an emphasis on raisin export can result in international entrepreneurship.پژوهش پیشرو با هدف ارائه مدل خوشههای صادراتی با رویکرد کارآفرینی بینالمللی با تأکید بر محصول کشمش صورت گرفته است. روش انجام پژوهش از منظر هدف کاربردی- توسعهای و از لحاظ گردآوری دادهها جزو پژوهشهای توصیفی- پیمایشی است، که بر روی نمونهای از 10 نفر خبرگان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اتاقهای بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی و صادرکنندگان کشمش در شهرهای تهران و قزوین پژوهش انجام گرفت. با استفاده از نرمافزار Atlasti مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. که در گام اول (کدگذاری باز)، مؤلفهها بـر پایـه دادههـای بهدست آمده از مصاحبههای عمیق و پردازش و مقولهبندی آنها بهدست آمد، این مقولات شامل مؤلفههای محصول، بازاریابی و تبلیغات، کیفیت، عوامل تولید فناوری، عوامل محیطی، عوامل فرهنگی، قانونی، اجتماعی و غیره است. در گام دوم (کدگذاری محـوری)، بـرای طراحـی و نهادینـهسـازی مـدیریت خوشههای صادراتی و کارآفرینی بینالملل، کدگذاری محوری بر اساس مدل پارادایم انجام گرفت.<br />در این پژوهش عواملی مانند فرهنگسازی، برنامه استراتژیک جامع و صحیح و همچنین منطبق با نیازهای شرکتها، بازاریابی صادرات، و استفاده از شیوههای نوین بازاریابی، تأمین تجهیزات (ترکیبی از عوامل سختافزاری و نرمافزاری)، پیادهسازی مدیریت محتوا، فراهم کردن زیربناها و زیرساختهای مناسب، ایجاد و بهرهمندی از پرتالهای سازمانی، پیادهسازی شبکه اجتماعی، وبلاگ و ویکی جهت نشر و انتقال دانش در فرآیند صادرات، بهرهمندی از آموزش و یادگیری الکترونیکی، عقد تفاهمنامه بینالمللی با کشورهای بازار هدف و ایجاد فرآیندهای خلاقیت، نوآوری و شناسایی نیازهای بازارهای هدف بهمنزله عوامل مؤثر و مهم در مدل شناسایی شدند و در نهایت برای بسط و گسترش نظریه خوشههای صادراتی با رویکرد کارآفرینی بینالمللی با تأکید بر محصول کشمش، مدل کلی ارائه گردید که نوآوری این پژوهش بهحساب میآید و نشان میدهد خوشهبندیهای صادراتی بهخصوص با تأکید بر صادرات کشمش میتواند به کارآفرینی بینالمللی منجر شود.https://bar.yazd.ac.ir/article_1953_2b4a1dffce38c92b3b3f2990b1fcebdd.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Investigating the Effect of Entrepreneurial Orientation and Marketing Orientation on the Effectiveness of Marketing through Marketing Capabilities in Small and Medium-Sized Enterprisesتأثیر کارآفرینی محوری و بازارمحوری بر اثربخشی بازاریابی از طریق قابلیت بازاریابی در کسبوکارهای کوچک و متوسط339364195110.22034/bar.2020.10241.2693FAزهرامحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیجفارس، بوشهر، ایرانمجیداسماعیل پوردانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیجفارس، بوشهر، ایرانفخریهحمیدیان پوراستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیجفارس، بوشهر، ایرانJournal Article20180730Nowadays, different businesses have to take various marketing strategies in order to get access to customers. Accordingly, evaluating the effectiveness of marketing activities has gained an utmost importance to ensure that the adapted measures are efficient. In this paper the effectiveness of marketing activities is looked into. This includes investigating the impact of entrepreneurial orientation and market orientation on the effectiveness of marketing through the mediating role of marketing capabilities. In terms of purpose, this was an applied research, and in terms of collecting data, it is a descriptive- survey study and of the correlational type. The statistical population of this study included 157small and mediate-sized companies in the industrial town of Bushehr. Convenient sampling was used in this research to have access to the members of society. To this end, 110 companies were selected as the samples of the study. In order to collect data, a questionnaire has been used. After collecting the required data, they analyzed by using Structural Equation Model (SEM) through Smart PLS software. Finally, the analysis of data indicated that each of the entrepreneurial orientation, market orientation and marketing capabilities variables had directly and positively affected the marketing effectiveness.در عصر حاضر، کسبوکارهای مختلف باید از اقدامات و فعالیتهای بازاریابی متنوعی برای دسترسی به مشتریان متعدد استفاده کنند. به همین دلیل ارزیابی اثربخشی فعالیتهای بازاریابی، بهمنظور حصول اطمینان از اینکه راهبردهای اتخاذ شده به تحقق اهداف منجر میشود، اهمیت یافته است. لذا این پژوهش به بررسی اثربخشی فعالیتهای بازاریابی میپردازد.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کارآفرینی محوری و بازارمحوری بر اثربخشی بازاریابی با نقش میانجی قابلیت بازاریابی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را شرکتهای کوچک و متوسط فعال در شهرکهای صنعتی شهر بوشهر تشکیل میدهند که تعداد آنها 157 شرکت است. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس برای دسترسی به اعضای جامعه استفاده شد. برای این منظور تعداد 110 شرکت بهمنزله نمونه انتخاب گردید. از پرسشنامه نیز بهمنزله ابزار جمعآوری داده، استفاده گردید که پس از گردآوری دادهها، تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Smart PLS انجام شد. درنهایت،تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد، هر یک از متغیرهای کارآفرینی محوری، بازارمحوری، قابلیت بازاریابی بهطور مستقیم بر اثربخشی بازاریابی تأثیر مثبت دارند.https://bar.yazd.ac.ir/article_1951_5d1ea2daceb79a74802d4b9112b450fc.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Presentation of the coopetition advantages model in the art-industry of Iran handwoven carpetتبیین مزایای همکاری-رقابت صنعت فرش دستباف ایران365389158810.22034/jbar.2020.1588FAزهراشوندیکارشناس ارشد مدیریت فرش، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کاشان، کاشان، ایراناسماعیلمزروعی نصرآبادیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20181202The paper’s aim is to study the advantages of coopetition is effective for informing and trust building between companies. For this reason, identification of the advantages of coopetition directed by using the interpretative structural modeling approach. The population of research is Qom handmade carpet manufacturers that have been selected using the judgment method. This research is exploratory from the opinion of purpose and is qualitative-quantitative from the opinion of approach. Three methods have been used for data analysis that are: content analysis, interactive management and interpretive structural modelling. Based on the research findings, there are 5 main advantages at the coopetition network in the art-industry of handwoven carpet as follow: creativity, learning, productivity, ability and development that identification of the relationships between them indicates the most key factors are advantages of creativity and learning.هدف مقاله، بررسی مزایای همکاری-رقابت در جهت آگاهسازی و اعتمادسازی میان شرکتها مؤثر است. لذا شناسایی مزایای همکاری-رقابت با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در هنر-صنعت فرش دستبافت ایران تبیین میشود. جامعه آماری آن متشکل از تولیدکنندگان فرش دستبافت ایران، استان قم است که با استفاده از روش قضاوتی نمونهگیری شدهاند. این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر رویکرد کیفی-کمّی است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از سه روش تحلیل محتوا، مدیریت تعاملی و مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. مطابق یافتههای تحقیق در هنر-صنعت فرش دستبافت 5 مزیت اصلی در شبکه همکاری-رقابت به نامهای خلاقیت، یادگیری، بهرهوری، قدرت و توسعه وجود دارد که شناسایی روابط میان آنها نشان میدهد که مزیت خلاقیت و یادگیری کلیدیترین عوامل هستند.https://bar.yazd.ac.ir/article_1588_784a42eb855798810dd0ebfe1aa73747.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Usability of Online Bank Interface Analysis Based on Eye Tracking Experiment and Self-reportتجزیه و تحلیل کاربردپذیری وبسایتهای بانکی مبتنی بر ردیاب چشم و خودگزارشگری391416195410.22034/bar.2020.11833.3075FAمسعودکیماسیگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-2982-7453احسانعابدیگروه مدیریت، دانشکده مدیریت،آزاد اسلامی، تهران ، ایرانبنفشهسیدکباریگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد تهران شمال ، تهران، ایرانرزاهندیجانیگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190330The paper’s aim is to study about the usability of online banking interface, correcting the user-friendliness of web interface, and improving attraction of bank website, which have gradually become essential the network marketing strategy of the banks. This study took three banks web site as a case study to record subjects’’ eye tracking data of time to first fixation, AOI place, fixation duration and blink count and so on by using Tobii T60XL Eye Tracking, while users’ login online banking web interface, and analyzed that the effects of webpage layout, navigation, colors, the amount of information representation which impacts on the usability of online banking interface. We used eye trach and self-report for collecting data. Research reveals that overall usability score for banks of Melli, Mellat and Saman are 80% 75% and 89% respectively. The results demonstrate that the login entry, account login information and other key control buttons should be located in the upper right corner to quickly lock the goal, and the interface should have a modify amount of information representation, reasonable font size settings, the appropriate proportion, simple, harmonious and warmth design style.امروزه کاربران بیش از پیش ازسیستم بانکداری اینترنتی استفاده میکنند از این رو مطالعه در مورد کاربردپذیری یک سیستم بانکداری اینترنتی، برای ساختن یک محیط تعاملی راحت، بسیار ضروری است. لذا هدف مقاله، ارزیابی کاربردپذیری این سایتها در خلق تجربه خوشایند برای کاربران بانکداری اینترنتی است. دادهها و تحلیل با مقایسه سه وب سایت بانکی، با استفاده از ردیاب چشمی توبی( ایکس 60 هرتز) بهدست آمده است. شرکتکنندگان با مراجعه به وبسایتها وظایف مشابهی را در یک زمان معین، جهت سنجش کاربردپذیری، انجام دادند. نظرات کاربران از طریق پرسشنامه هم گردآوری شده است. در این مطالعه تفاوت معناداری بین سایتهای بانکی مشاهده شد. نمره کاربردپذیری کلی برای بانکهای ب،پ،الف به ترتیب80 درصد و 89 درصد و75 درصد است. نوع چیدمان صفحه و مسیری که کاربر برای حرکت روی صفحه انتخاب میکند، تفاوت معناداری برای سه بانک ایجاد کرد. تحلیل نشان داد که ورود به سیستم، اطلاعات ورود به حساب و دیگر دکمههای کنترل باید در گوشه سمت راست بالا قرار گیرند تا سرعت رسیدن به هدف، افزایش یابد.https://bar.yazd.ac.ir/article_1954_60115d29ac2083bdd50a07d9c03b9a58.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Networking pattern in the service sectionتدوین الگوی شبکهسازی در بخش خدمات417444195210.22034/bar.2020.13787.3476FAروح الهشریفیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحسنالوداریدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانرضارسولیاستاد گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانمحمدمنتظریاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران0000-0002-8880-4219Journal Article20200114Networking has become a popular strategy for leaders who view the world in a systematic way, and experts in many fields, including organizational leadership, use network-based solutions to solve or improve complex social problems. The development of network leadership theory in universities will lead to a coherent and systematic relationship between different layers and levels of the university and will prevent island development. This research has designed by using a qualitative approach a network leadership model in the service sector, using the data conceptualization strategy of the Foundation. In this regard, 12 executives of Payame Noor University at different levels were analyzed through semi-structured interviews and interview texts in three stages of open, axial and selective coding. As a result of this analysis, 179 concepts, 17 categories and 8 theories were identified that form the final research model based on the Strauss and Corbin paradigm model. The results of the study show that network leadership as a central category and in interaction with the surrounding network, individual and organizational actions, soft and hard infrastructure and innovation of process and service, causes the excellence of the university network. Due to the main components of network leadership, including the acquisition of knowledge, skills and network attitude, it is recommended to design and develop well-organized and well-organized programs to create and cultivate these components among university staff, such as holding Educational and operational workshops and scientific conferences should be on the agenda of university administrators and faculty members.شبکهسازی برای رهبرانی که دنیا را با دیدی نظاممند میبینند به استراتژی محبوبی تبدیل شده است و متخصصان در بسیاری از زمینهها، از جمله رهبری سازمانی، برای حل یا بهبود مشکلات اجتماعی پیچیده از راهحلهای مبتنی بر شبکه استفاده میکنند. توسعه تئوری رهبری شبکهای در دانشگاهها منجر به ارتباط منسجم و نظامیافته لایهها و سطوح مختلف دانشگاه گردیده و از توسعه جزیرهای دانشگاه جلوگیری خواهد کرد. پژوهش با رویکرد کیفی، با استفاده از استراتژی تئوری مفهومسازی دادهبنیاد به طراحی الگوی رهبری شبکهای در بخش خدمات پرداخته است. با 12 نفر از مدیران اجرایی دانشگاه پیامنور در سطوح مختلف و به روش نیمهساختاریافته مصاحبه و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تجزیهوتحلیل 179 مفهوم، 17 مقوله و 8 قضیه شناسایی گردید که تشکیلدهنده مدل نهایی پژوهش مبتنی بر مدل پارادایمی استراوس و کوربین هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد که رهبری شبکهای بهمثابه مقوله محوری و در تعامل با شبکهگونی پیرامونی، کنشهای فردی و سازمانی، زیرساختنرم و سخت و نوآوری فرآیند و خدمت، باعث تعالی شبکه دانشگاه میشود. با توجه به مؤلفههای اصلی رهبری شبکهای شامل کسب دانش، مهارت و نگرش شبکهای، توصیه میشود طراحی و تدوین برنامههای مدون و منظمی برای ایجاد و پرورش این مؤلفهها در بین کارکنان دانشگاه از قبیل برگزاری کارگاههای آموزشی و عملیاتی و همایشهای علمی در دستور کار مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه قرار گیرد.https://bar.yazd.ac.ir/article_1952_ca3c9703a9cc95b89013c8d6063e9429.pdfدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X122320200822Effect of awareness and website quality on customer’s emotion, purchase intention and perceived risk (case study: website of high speed internet service providers in Iran)تاثیر شهرت و کیفیت سایت بر احساسات مشتریان، قصد خرید و ریسک ادراک شده (مورد مطالعه: سایت شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در ایران)445471253910.22034/bar.2021.2539FAنسترنحاجی حیدریدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانبابکهزاوه حصار مسکندانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانمهدیاشکانیدانشآموخته دکتری، گروه مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20150710Internet use and online shopping have grown exponentially in recent years, especially since the COVID Pandemic. Although many studies have been conducted on the success factors of online retailers, few of them have addressed the factors affecting the online sales of services. On the other hand, the website quality, while important, it only shows a factor of evaluating online service provider. Other features of online sales sites can play an important role in influencing customer response and purchase intention. This study, using the stimulus-organism-response model, examines the factors affecting the customer purchase intention to buy services from the sites of high-speed Internet services provider companies in Iran. Structural equation modeling (SEM) was used to analyze the data. The findings are based on the fact that Security/Privacy have a positive and significant effect on reputation. Also, website design and customer service have a positive and significant effect on customer positive emotions. In addition, it was found that Security/Privacy have a positive and significant effect on perceived risk and positive emotions have a positive and significant effect on purchase intention. Finally, perceived risk has a positive and significant effect on negative emotions.استفاده از اینترنت و خریدهای اینترنتی در سالهای اخیر و مخصوصاً بعد از همهگیری کرونا رشد روزافزنی داشته است. با آنکه مطالعات زیادی در خصوص عوامل موفقیت خردهفروشان آنلاین انجام شده است ولی اندکی از آنها به عوامل مؤثر بر فروش اینترنتی خدمات پرداخته است. از طرفی کیفیت سایت با آن که مهم است، تنها بخشی از معیارهای ارزشیابی ارائهدهنده خدمات آنلاین را نشان میدهد. سایر ویژگیهای سایتهای فروش آنلاین میتواند نقش مهم و تاثیرگذاری بر پاسخ مشتری و قصد خرید وی ایفا کند. این پژوهش با بهرهگیری از مدل محرک- ارگانیسم – پاسخ، عوامل تاثیر گذار بر قصد خرید خدمات مشتری از سایتهای شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در ایران را مورد بررسی قرار میدهد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شدهاست. یافتهها بر این اساس است که امنیت و محرمانگی دارای تأثیر مثبت و معنادار بر شهرت هستند. همچنین طراحی وب سایت و خدمات مشتری تأثیر مثبت و معنادار بر احساسات مثبت مشتری دارند. به علاوه مشخص شد امنیت و محرمانگی بر ریسک ادارکشده و احساسات مثبت نیز بر قصد خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، یافتهها نسان میدهد که ریسک ادارکشده بر احساسات منفی مشتریان نسبت به شرکت تأثیر مثبت و معناداری دارد.https://bar.yazd.ac.ir/article_2539_9e46a62affab98f9f4baf8d6bbc0215e.pdf