دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X51020131122The role of brand equity on purchase intention of focusing on the self-centered level of the model of consumer psychology of brandنقش ارزش ویژه برند بر قصد خرید کالای تعمیمیافته با تأکید بر سطح فردمحور مدل روانشناسی مصرفکننده از برند126511FAسید محمدطباطبایینسبستادیارگروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه یزدابوالفضلنوریدانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه یزدمریماخلاصدانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه یزدJournal Article20150505This research is performed to study the effective factors on brand equity and dimensions of , the self-centered level of the model of consumer psychology of brandon the intention of purchasing extension brand.Therefore, after theoretical background and literature review, three factors affecting brand equity and five components of the self-centered level of the model of consumer psychology of brand has identified and analyzed.This study is applied from the aspect of purpose and has a descriptive-survey nature. In order to gathering data, questionnaire was used. The research statistical population are customers in Yazd chain stores. In order to data analyzing and hypothesis testing, SPSS and VisualPLS were used.According to the results, Factors of brand equity and self-centered level of the model of consumer psychology of brand have a positive and significant relationship with purchase intention.تحقیق حاضر با هدف بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر ارزش ویژه برند و ابعاد سطح فرد محور مدل روانشناسی مصرف کننده از برند بر قصد خرید کالای تعمیم یافته عوامل انجام شده است. در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، سه عامل موثر بر ارزش ویژه برند و پنج بعد در سطح فرد محورمدل روانشناسی مصرف کننده شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است و از پرسشنامه به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان فروشگاههای زنجیرهای رفاه شهرستان یزد تشکیل میدهد. لازم به ذکر است، در این مقاله به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از نرمافزارهای SPSS و نرم افزار VisualPLSاستفاده شده است. با توجه به نتایج تحقیق عوامل ارزش ویژه برند و سطح فرد محور مدل روانشناسی مصرف کننذه از برند رابطه مثبت و معناداری با قصد خرید کالای تعمیم یافته دارند.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X51020131122Evaluating the Benefits of Portfolio Diversification in Investment Management in Iranارزیابی منافع تنوع سازی در مدیریت سرمایه گذاری در ایران2746512FAغلامرضامنصورفراستادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیهپرویزپیریاستادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیهسمیهپاشایی رازیانکارشناس ارشد حسابداری دانشگاه ارومیهJournal Article20150505There exist several companies under different industries with different risk and return in Tehran stock exchange. Investors can diversify their portfolios though different industries to minimize investment risk. In this study, we investigate the possibility of gaining from portfolio diversification though different industries in the long and the short time periods. The weekly data (price) of the largest ten industrial indices in the Tehran stock exchange are collected from 1384-1389. Applying Johansen and Juselius, (1990) cointigration tests based on the Vector Autoregressive (VAR) framework the long-run relationships among industrial indicies are investigated. We applied the Augmented Dickey- Fuller(ADF) and the Phillips and Perron (pp) non parametrice tests to test the existence of the unit roots among variables .The short – run relationships among industrial index are tested using GIRF and VDC tests. Our result confirms that the indices are cointigrated in the long-run; therefore, the possibility of gaining from portfolio diversification among industries will not be noticeable in the long time. The results of GIRF test confirm that all industries of Tehran stock exchange responses to the shocks on each of industries, these responses are moslty permanent in some cases transitory. Our results of short-run dynamics test confirm that investors can get short-run gains from diversifying their portfolios though investing in the Tehran stock exchange industries.یکی از ویژگیهای بازار سرمایه ایران وجود صنایع<br />مختلف با ریسک و بازدهی متفاوت است. سرمایهگذاران با تشکیل پورتفولیوی که<br />به خوبی متنوع شده باشد میتوانند ریسک سرمایهگذاری خود را سرشکن کرده و آن را<br />کاهش دهند. در این تحقیق سعی برآن است که امکان انتفاع از تنوع سازی پورتفولیو، با<br />استفاده از صنایع موجود در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده و مشخص شود که آیا<br />سرمایه گذاران میتوانند با استفاده از صنایع موجود در بورس اوراق بهادار تهران از<br />مزایای تنوع سازی پورتفولیو در بلند مدت و کوتاه مدت بهره مند شوند یا خیر؟ برای<br />این منظور، از دادههای هفتگی شاخص قیمت ده صنعت برتر بورس اوراق بهادار تهران طی<br />یک دوره زمانی 6 ساله ( 1384-1389) استفاده شده است. آزمون همجمعی برای بررسی<br />روابط بلند مدت میان شاخص صنایع و آزمونهای تابع عکسالعمل ضربهای تعمیم یافته ((GIRF و<br />تجزیه واریانس(VDC) جهت<br />بررسی روابط کوتاه مدت میان شاخص صنایع بکار گرفته شده است. نتایج حاصل وجود بردارهای همجمعی بین شاخص<br />صنایع مختلف را به اثبات میرساند. این امر بیانگر آن است که در بلند مدت منافع<br />حاصل از تنوعسازی پورتفولیو با استفاده از صنایع موجود در بازار سرمایه ایران<br />بسیار محدود خواهد بود علیرغم این، سرمایهگذاران میتوانند از طریق تنوعسازی<br />پورتفولیو با استفاده از صنایعی که نسبت به شوکهای یکدیگر عکسالعمل معنیداری<br />نشان نمیدهند از منافع مورد انتظار تنوعسازی در کوتاه مدت بهرهمند شوند.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X51020131122An Interaction Model for Supply Chain Relationships in small
and medium-sized enterprisesمدل تعاملی روابط زنجیرهی تامین در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت قطعهسازی خودرو4770513FAدکتر لعیاالفتدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطباییجهانیاربامداد صوفیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطباییمقصودامیریدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطباییمسعودبراتیدانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150505The purpose of this paper is to identify the key supply chain relationships (SCR) factors in Iranian small and medium-sized enterprises (SMEs) in automotive parts industry. Further, these factors are structured to determine their interactive behavior. For this reason, an interpretive structural modeling (ISM)-based approach hasbeen employed to model the SCR factors. Also, the Delphi questionnaire method is used for gathering information. The paper identified thirteenSCR factors used by researchers and practitioners. ISM is used to establish mutualrelationships among these factors and to prepare a hierarchy-based model. By presenting SCR factors in the form of hierarchy using ISM and ranking them into various driving power and dependent categories, this paper is an attempt to develop insightsrelated to supply chain relationships in the Iranian SMEs context.در این مقاله مدلی ارائه شده است که نحوهی تعامل میان مؤلفههای روابط زنجیرهی تامین را برای شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت قطعهسازی خودرو کشور بیان میکند. رویکرد مورد استفاده مدلسازی ساختاری تفسیری[1] بوده و شیوه گرداوری اطلاعات، مبتنی بر پرسشنامه و روش دلفی بوده است. پس از مطالعه پیشینه تحقیق، 13 عامل مهم در روابط زنجیرهی تامین شرکتهای مورد مطالعه، شناسایی شده که همگی به تایید خبرگان رسیده اند. سپس،پرسشنامهای مبتنی بر رویکرد ISM طراحی و در اختیار10 نفر از خبرگان مدیریت زنجیرهی تامین قرار گرفته است. پس از رسیدن به اتفاق نظر، این عوامل با رویکرد مورد نظر تجزیه و تحلیل شده و در چهار سطح طبقهبندی شدهاند. این مقاله، شکاف تحقیقاتی در زمینه ارائهی مدلی که نحوهی تعاملات و سلسله مراتب موجود بین عوامل روابط زنجیرهی تامین را شناسایی کرده و همچنین اندازه سازمانهای همکاری کننده را در نظر گیرد، پر میسازد. یافتههای حاصل از این پژوهش، میتواند مبنای بسیار خوبی برای آغاز و حفظ روابط مناسب در زنجیرهی تامین قطعهسازی خودرو، برای شرکتهای کوچک و متوسط به شمار رود. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1]- Interpretive Structural Modeling (ISM)دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X51020131122Six Sigma, a new approach for evaluating service quality in SRM (Case Study: Yazd University)رویکرد شش سیگما برای ارزیابی سطح کیفیت خدمات7196514FAعلی ناصرصدرآبادیاستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزدرضاابراهیمزاده پزشکیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه یزدمهدیابوالقاسمیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه یزدسینااحمدیدانشجوی کارشناسی مدیریت صنعتی، دانشگاه یزدJournal Article20150505Customer satisfaction and service system of manufacturing a bit Ghazal King compete in today's modern business world is glaring . Elements define, measure, analyze, improve customer satisfaction, especially in the service sector recent years, great attention has been placed. To achieve this goal, several methods have been used and develop a lot of it is presented. In this study, the approach six sigma as a modern approach to assess the quality of services provided to its customers as an indicator of satisfaction is used. Therefore the quality of customer relationship management college - as one of the most important service system in the world today - and identified using exploratory factor analysis (Varimax rotation) and structural equation modeling (SEM) were standardized. Student of the constituent relationship management (SRM) using Six Sigma methodology was evaluated and analyzed - which later results in a situation worse than the rest of Nyazshnasy and strategy can beرضایت مشتریان سیستمهای تولیدی و خدماتی به عنوان شاه بیت غزل رقابت امروزه در دنیای کسبوکار مدرن خودنمایی میکند. تعریف عناصر، اندازهگیری، تحلیل و ارتقای رضایت مشتریان به ویژه در سیستمهای تولید خدمات در سالهای اخیر مورد توجه وافر قرار گرفته است. برای دستیابی به این مقصود روشهای متعددی مورد استفاده قرار گرفته و توسعههای زیادی برای آنها ارائه شده است. در این تحقیق از رویکرد شش سیگما به عنوان رویکردی نوین و پیشرفته جهت ارزیابی سطح کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان به عنوان شاخصی از رضایت آنها استفاده شده است. بدین منظور ابتدا عناصر کیفی مدیریت ارتباط با مشتریان دانشگاهی – به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای خدماتی در جهان امروز- شناسایی و سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی (چرخش واریماکس) و مدلیابی معادلات ساختاری (SEM)[1] استاندارد شدند. در نهایت ابعاد تشکیل دهنده مدیریت ارتباط با دانشجو (SRM)[2] با استفاده از متدولوژی شش سیگما مورد ارزیابی و تحلیل واقع شدهاند که نتایج نشان داد که بُعدهای نیازشناسی و راهبرد در وضعیت نامناسبتری نسبت به مابقی ابعاد هستند. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1] Structural equation modeling <br /><br /><br />[2] Student Relationship Managementدانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X51020131122Investigating the impact of restaurant atmospherics on satisfaction and behavioral intentions of customersتبیین تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان97118515FAعلیشیرازیعضو هیئت علی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی دانشگاه مشهدمریمحاج ملکدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدفاطمهبصیری نژاددانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهدپگاهرادپوردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150505Today, with the significant increase in competition in restaurant industry, success is not simply possible in this field, because we can arguably say that people usually don’t go to the restaurants just for eating, but also they want an excellent service, a pleasant and satisfying dining environment. concept of restaurant atmosphere is one of the most important aspects of attracting and retaining customers in the restaurant industry, unfortunately in our country, Iran, it has received little attention. Therefore, in this research, first we study five dimensions in the restaurant atmospherics and then we examine the effect of these dimensions on customer satisfaction and behavioral intentions. So the purpose of this study is to evaluate the impact of restaurant atmospherics on satisfaction and behavioral intentions of customers. The data was collected through the middle and upper level restaurant customers in Mashhad. The present study is a descriptive survey in terms of method & applied research in terms of purpose. In order to analysis data and validate the model, structural equation modeling and confirmatory factor analysis were applied. The result shows that restaurant’s atmosphere has a significant impact on customer satisfaction and their behavioral intentions, moreover, customer satisfaction itself has a significant effect on behavioral intentions. It was also discovered that, the impact of restaurant atmosphere on behavioral intention increased via satisfaction, mediating variable. <br /> <br /> امروزه با افزایش چشمگیر رقابت در صنعت رستورانداری، موفقیت در این حوزه به سادگی امکان پذیر نیست، چرا که به جرأت میتوان گفت مردم معمولاً فقط برای صرف غذا به رستوران نمیروند؛ بلکه خواستار خدمات عالی و محیط غذاخوری خوشایند نیز هستند. مفهوم جو رستوران یکی از مهمترین عوامل جذب و حفظ مشتری درحوزه رستورانداری است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین در این تحقیق ابتدا پنج بعد حاکم بر جو رستوران مطرح میشود و سپس تأثیر این ابعاد بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور این پژوهش به بررسی تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان میپردازد. دادهها از بین 198 نفر از مشتریان رستورانهای سطح متوسط و بالای شهر مشهد جمعآوری شد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، پیمایشی-علی است. جهت تجزیه وتحلیل دادهها و تأیید مدل از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که جو رستوران تأثیر قابل توجهی بر رضایت مشتریان و همچنین نیات رفتاری آنها دارد و رضایت مشتریان از رستوران نیز به نوبه خود تأثیر قابل توجهی بر نیات رفتاری میگذارد و همچنین اثر جو رستوران بر نیت رفتاری با میانجیگری متغیر رضایت افزایش یافته است.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X51020131122Explanation of the Factors Affecting the Erratically use of Business Information Systemsتبیین پدیده تداوم نامنظم بهرهگیری از سیستمهای اطلاعات کسب و کار119152516FAبابکسهرابیاستاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمهدیشامی زنجانیاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانشعبانالهیدانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسمحمدحسینشرکتدانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، دانشگاه تهرانJournal Article20150505Analyzing the past researches reveals that the scant attention has been directed toward examining post-adoption stages of the organizational information systems’ life cycle. Among the post adoption subjects, the reasons which are conducted to systems abandonment, erratically use and systems discountenance before reaching the end of their useful life, have been less considered by the researches. This subject can have significant implications for user effectiveness, the value extracted from systems investments and organizational performance. Probably one of the reasons leads to this apparent gap is the ascendency of system acceptance and implementation subject between organizations and academic circles. <br />In this research for covering this gap, by using the Grounded Theory as a qualitative method, has been tried to improve the understanding of system post adoption stage in information systems life cycles. In the meanwhile, in this research has been tried to develop a paradigmic model for exploring the factors lead to information systems discontinuance. <br /> <br /> بررسی مطالعات پیشین در زمینهی مراحل مختلف چرخه عمر سیستمهای اطلاعاتی کسب و کار موید آن است که تاکنون مطالعات معدودی با محوریت مسائل پس از استقرار این گروه از سیستمها انجام پذیرفته است. در میان موضوعات پس از استقرار، مسالهی بهرهگیری نامنظم، پایان یافتن استفاده و کنار نهاده شدن سیستمها پیش از پایان چرخهی عمر طبیعی و جنبههایی که به وقوع آن منجر میشود، به عنوان موضوعی مهم تلقی میشود که کمتر مورد توجه محققین واقع شده است. شاید یکی از دلایل کم توجهی به این مساله را بتوان ناشی از استیلای مسالهی پذیرش و استقرار سیستم در سازمانها دانست که همزمان با شدت یافتن نگرشهای مکانیزه سازی در دهههای اخیر، عمده توجه محققین را به مسائل این بخش از چرخهی عمر هدایت کرده است. پرداختن به موضوع یاد شده ازجنبههایی همچون اهمیت و جایگاه آن از منظر رضایت ذینفعان سیستم، کمک به تداوم استفاده از سیستم در سازمانها، طراحی و تأمین سیستمهایی با طول دورهی عمر بالاتر و افزایش سطح کارایی و عملکرد سازمانها مسالهای مهم و درخور توجه و بررسی است. بر این اساس در این مطالعه تلاش شده است تا با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد ضمن شناخت عوامل موثر بر تداوم نامنظم استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها، مدل پارادایمی مسالهی مورد اشاره استخراج شود.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X51020131122Examining the impacts of Intellectual Capital on Iranian Banks’ revenue efficiencyتأثیر سرمایه فکری بر کارایی درآمد در صنعت بانکداری ایران153181517FAرحیمقاسمیهاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس، بوشهرزعیمهنعمت الهیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس، بوشهرJournal Article20150505The aim of this research is to investigate the impacts of Intellectual Capital on Banks’ revenue efficiency during 1385-1389. First of all using DEA technique banks’ revenue efficiency has been computed then the effects of Intellectual Capital and its components on efficiency has examined.<br />The findings indicate that human capital has negative relationship , capital employed and structural capital and intellectual capital have positive relationship with banks’ revenueهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه فکری بر کارایی درآمد (به عنوان معیار عملکرد) بانکهای فعال در صنعت بانکداری ایران برای دوره زمانی 1389-1385 است. این پژوهش شامل دو مرحله است. مرحله نخست که در آن با استفاده تکنیک تحلیل پوششی دادهها به محاسبه کارایی درآمد بانکهای مورد بررسی پرداخته میشود و مرحله دوم که به بررسی تأثیر سرمایه فکری و اجزای آن بر کارایی درآمد محاسبه شده در مرحله نخست میپردازد. در مرحله دوم به منظور بررسی تأثیر مذکور از رگرسیون توبیت با دادههای پانلی استفاده شد. <br />نتیجه تحقیق نشان میدهد سرمایه انسانی در ارتباط منفی و معنادار با سرمایه ساختاری و سرمایه فیزیکی است، در حالی که سرمایه فکری ارتباط مثبت و معناداری با کارایی درآمد صنعت بانکداری دارد.