دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320A Comparative study of the Consumption Style of Iranian Goods between Urban and Rural Areasالگوی خرید و مصرف کالاهای ایرانی مشتریان شهری و روستایی کشور120766FAعلیربیعیدانشیار گروه مدیریت رسانه وارتباطات، پیام نور، تهرانمونانیرومندناصرکیادهدانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20140309The topic of this investigation is the comparison of consumption of Iranian goods between urban and rural areas. In this research, besides consumption (cultural consumption and material consumption) that are the first and one of the important indicators of lifestyle, hobbies is another indicator of lifestyle that measured by questionnaire. The method of gathering data is survey and statistical society which has investigated is urban and rural who live in Qazvin.In this regards 186 people (92 women, 94 men) chosen by chance. The hypothesis is the difference between urban and rural consumption of Iranian goods. After administrating the questionnaires, the gathered data was analyzed by SPSS software. The result of the study shows salient differences between urban and rural consumption in some areas including leisure, their clothes, use of books and internets etc., however; there is no significant differences in the other domains like their foods, use of TV, newspaper and listening to foreign radio etcهدف اصلی پژوهش حاضـــر، "بررسی مقایســـهای الگوی خرید و مصـرف کالاهای ایرانی در بین مشتریان شهـری و روستـایی" میباشد. در این پژوهـش علاوه بر مصرف (مصـرف فرهنـگی و مصرف مادی) که جـزء اولیـن متغـیرها و شاید مهمترین شاخص سنجش سبک زندگی است، فعالیت اوقات فراغت که یکی دیگر از شاخصهای سبک زندگی میباشد، با ابزار پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است و جامعه آماری مورد بررسی، کلیه شهروندان قزوینی و اهالی روستای الموت قزوین است که از میان آنها 186 نفر (92 زن و 94 مرد) به روش تصادفی انتخاب شدند. فرضیه مورد بررسی، وجود تفاوت در مصرف کالاهای ایرانی در بین زندگی شهری و روستـایی بود که پس از جـمعآوری پرسشنـامهها، دادهها استخـراج و به کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، یافتهها نشان میدهند، در بعضی از شاخصها (مثل: چگونگی گذران اوقات فراغت؛ معیار انتخاب و ویژگی لباس؛ استفاده از کتاب، اینترنت، ماهواره و رادیو ایرانی؛ استفاده از وسیله نقلیه) تفاوت معناداری بین مصرف کالاهای ایرانی در بین دو گروه شهر و روستا وجود دارد و در برخی دیگر از شاخصها (مثل: چگونگی تهیه لباس؛ نوع خوراک مصرفی؛ اولویتهای مراقبتی و بهداشتی؛ ملاک خرید اثاثیه منزل؛ استفاده از تلویزیون، مجله، روزنامه و رادیو خارجی ) تفاوت قابل ملاحظهای مشاهده نمیشود.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320The Analysis of Perceived Value, Relationship Quality and Customer Loyalty in Banking Industry in Iranتحلیل ارزش درک شده، کیفیت ارتباط و وفاداری مشتری در صنعت بانکداری کشور2138798FAداودرضاییکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، بانک ساماناسدالهکردنائیجدانشیار دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0540-6141اصغرمشبکیاستاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20140722At the present time in addition to attracting customers, organizations are concerned to keep customers, enjoy a continual relationship with them and make them loyal. Relationship quality and perceived value are considered as the most effective concepts on customer loyalty. Accordingly, the present study has been aimed to assess the impact of perceived value and relationship quality on customer loyalty and its dimensions in the banking industry. This research is a descriptive-survey study and a questionnaire was used to collect data. All customers of Saman Bankin Tehran metropolis were considered as a statistical population and a sample of 380 individuals were used for the study of the client. The structural equation modeling approach (SEM) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) are used to analyze the data. Research findings showed that relationship quality and perceived value have a positive significant effect on customer loyalty. In addition, it was found that two variables, customer perceived value and relationship quality, have a significant effect on customer loyalty dimensions.در عصر حاضر سازمانها علاوه بر جذب مشتری دغدغه حفظ مشتری، ایجاد رابطه مستمر و درنهایت ایجاد وفاداری در مشتریان را دارند. دو مفهوم ارزش درک شده و کیفیت رابطه به عنوان اصلیترین مفاهیم مؤثر بر وفاداری مشتریان مطرح هستند. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزش درک شده و کیفیت رابطه بر وفاداری مشتریان و ابعاد آن در صنعت بانکداری صورت گرفته است.
این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. تمامی مشتریان بانک سامان در کلان شهر تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد و نمونهای 380 نفری از این مشتریان برای مطالعه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شده است.
یافتههای تحقیق نشان دادند که ارزش درک شده و کیفیت رابطه به طور کلی تأثیر مثبت معنیداری بر وفاداری مشتریان دارند. علاوه بر این مشخص شد که دو متغیر ارزش درک شده مشتری و کیفیت رابطه بر ابعاد وفاداری نیز تاثیر معنیداری دارند.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320The Effect of Consumer-Retailing Emotional Attachment on Purchase Intentionبررسی تأثیر دلبستگی احساسی بین مصرفکننده و خردهفروشی بر قصد خرید3958799FAمحمودمحمدیاناستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانمعصومهخواجه دهدشتیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20150110The aim of current study is to investigate emotional attachment between consumer and retailer on the consumers' intention to purchase. Emotional attachment is the same passion to retail, positive assessment of the retail and expressed interest in sale. Statistical population of the Present study is the customers of the Hyper star store. And using of Morgan table a sample of 384 people was selected for the study. This study is a survey type and for data collection the questionnaire has been used. In order to data analysis and model confirmation, structural equation and confirmatory factor analysis have been used. The results derived from the research assumptions indicate that the emotional attachment has a positive impact on consumers' intention to purchase. Also three variables: retail store image, perceived transactional value, and the consumers trust have an positive impact on emotional attachment. It also became clear that variable corporate social responsibility associations have no significant effect on emotional attachment.مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر دلبستگی احساسی بین مصرفکننده و خردهفروشی بر قصد خرید مصرفکنندگان صورت گرفته است. دلبستگی احساسی همان اشتیاق و علاقه شدید نسبت به خردهفروشی، ارزیابی مثبت از خرده فروشی و اظهار علاقه به خرده فروشی میباشد. جامعه آماری مورد بررسی، مشتریان فروشگاههای هایپراستار میباشند و با استفاده از جدول مورگان، نمونهای معادل 384 نفر جهت مطالعه انتخاب شد. این پژوهش از نوع مطالعات پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تأیید مدل نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شدهاست. نتایج برآمده از فرضیات تحقیق نشان میدهد که دلبستگی احساسی بر قصد خرید مصرفکنندگان تأثیر مثبت دارد. همچنین سه متغیر تصویر فروشگاه خردهفروشی، ارزش معاملاتی ادراک شده، و اعتماد مصرفکنندگان به فروشگاه بر دلبستگی احساسی تأثیر مثبت دارند. همچنین مشخص شد که متغیر عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیر معناداری بر دلبستگی احساسی ندارد.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320Online Shopping and Consumers Valuesخریدهای اینترنتی و ارزش مصرفکنندگان5982800FAسید مهدیالحسینی المدرسیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزدفاطمهمحمدیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزدJournal Article20150312Online shopping and internet retail are two major categories of e-commerce. According to the rapid and extensive growth of digital online tool such as smart phone and tablets, and the easy getting in the virtual word, online buying and selling and internet retail have created attractive opportunity for entrepreneurship. Statistics show that in the first three months of 2014 more than 5.8 percent of retail is done via the internet in America. Moreover the growth of online retail has been 16 times more than the retail traditional. However, companies in our country are still faced with the lack of significant interest of this style of purchase. Therefore it is necessary to identify factors influence on consumer’s online shopping. This research aimed to study of factors effect on online shopping according to consumer values with survey research method and descriptive-causal type investigates population, who has at least once purchased online. The collected data have been analyzed by structural equation modeling techniques so we could have tested causal relationship between research variables according to outputs of high usage software called LISREL, and partial least squares method for investigation moderation variables, are used. The results show that consumer innovativeness, perceived risk, security, privacy and utility have a positive and significant effect on internet repurchase intention. Also, According to the research findings, consumer values don’t affecting on variables and Internet repurchase intentions. تحقیق حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی مصرفکننده با توجه به اثر ارزشهای مصرفکننده و با روش تحقیق پیمایشی به بررسی جامعه آماری افرادی که حداقل یکبار خرید اینترنتی داشتهاند، پرداخته است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، از بررسی روابط علت و معلولی بر مبنای روش مدلسازی معادلات ساختاری و برای بررسی روابط متغیر تعدیلگر از حداقل مجذورات جزئی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که نوجویی مصرفکننده، امنیت، حریم خصوصی بر نیت خرید مجدد اینترنتی تأثیر مثبت دارند. همچنان بنا بر یافتههای تحقیق، ارزشهای مصرفکننده اثر تعدیلگری بر متغیرها و نیت خرید مجدد اینترنتی نداشت. در پایان پیشنهاداتی بر مبنای یافتههای تحقیق برای فروشندگان اینترنتی و کسانی که تمایل به انجام خرید و فروش اینترنتی دارند، ارائه شده است.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320A Pattern of Travel Agency Choiceالگوی انتخاب دفتر خدمات مسافرتی83107801FAابوالفضلتاج زاده نمیندانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150611This study attempts to achieve two main objectives. The first one is to offera pattern of travel agency choice by focusing on recreational tours. The second one is to compare important factors, with demographic attributes (such as sex, marital status, age, education, occupation and revenue). Results relevant to first objective, using cluster sampling, among the managers of travel agencies, and by receiving also the results of 98% of distributed questionnaires among the domestic tourist, as well as applying factor analysis and Freed man tests, shows that from domestic tourists perspective, there are five factors affecting on Tehran's travel agency choice. These factors are: product attributes; packaged tours by travel agency; employees' service delivery; price, advertisement and finally physical evidences, as well as the location of travel agency and tourists' sources of information. Findings for second objective, by using the t student and one way analysis of variance (ANOVA), shows that there are only sex and occupation which are significant at 95 % confidence interval.این مطالعه در جستجوی دستیابی به دو هدف عمده میباشد. هدف اول، ارائه الگوی انتخاب دفتر خدمات مسافرتی با تمرکز بر تورهای تفریحی میباشد. هدف دوم مطالعه، مقایسه مهمترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب دفاتر خدمات مسافرتی با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی (جنسیت، وضعیت، تأهل، سن، تحصیلات، شغل و درآمد) میباشد.
یافتهها در مورد هدف نخست با استعانت از روش نمونهگیری خوشهای بین مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین دریافت 98 درصد از پرسشنامههای توزیع شده ذیربط در میان گردشگران داخلی، با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی و آزمون فریدمن بیانگر آن است که از نظر گردشگران، الگوی انتخاب دفتر خدمات مسافرتی شهر تهران در برگیرنده پنج عامل، ویژگی محصول (تور بستهبندی شده توسط دفاتر خدمات مسافرتی)؛ نحوه خدمات رسانی کارکنان؛ قیمت؛ تبلیغات و نهایتاً شواهد فیزیکی و جایگاه دفاتر خدمات مسافرتی و منابع اطلاعاتی گردشگران میباشد.
یافتهها در رابطه با هدف دوم با استعانت از آزمونهای t استودنت و تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) بیانگر آن است که فقط در رابطه با جنسیت و شغل تفاوت معنی داری در سطح اطمینان 95 درصد مشاهده گردید.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320Investigation of the Effect of Entrepreneurial Orientation on Organizational Performance in a Turbulent Environment (The Case of SMEs)تاثیر گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کار منتج از ظرفیت جذب و آشفتگی بازار109131767FAعظیم الهزارعیاستادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان0000-0002-8719-6338عاطفهشعبانیدانشجوی دکتری بازاریابی بین الملل، دانشگاه سمنانJournal Article20150803Nowadays, entrepreneurship at the organizational level and entrepreneurial attitude at the individual-level can be seen as a competitive advantage in the new era. This study aimed to investigate the relationship between entrepreneurial orientation and performance of SMEs in the disturbance environment. While it is essentially an applied research, a questionnaire was employed to collect the data within a descriptive survey. To measure the dimensions of the organizational performance Vorhies and Morgan’s standard questionnaire, to measure entrepreneurial attitude, Covin and Lampkin’s standard questionnaire, to measure absorptive capacity, Janson’s standard questionnaire and to measure market turbulence, Jaworski and Kohli’s standard questionnaire were used. Senior executives of small and medium businesses, the member of small and medium industries Information Center were selected as the population of the investigation. Analyzing collected data by Structural equation modeling demonstrated that absorptive capacity strengthens the EO–performance relationship in turbulent markets. The findings help managers and company’s analysts to identify the market conditions and factors affecting the company's performance.در عصر حاضر، کارآفرینی در سطح سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سطح فردی میتواند بهعنوان مزیت رقابتی عصر جدید تلقی شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی در محیط آشفته شرکتهای کوچک و متوسط صورت گرفته است. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن دادهها از نوع توصیفی همبستگی و از نظر نوع دادههای گردآوریشده که بهوسیله پرسشنامه بهدستآمدهاند، از نوع کمی است. برای سنجش ابعاد عملکرد از پرسشنامه استاندارد ورهیز و مورگان، گرایش کارآفرینانه از پرسشنامه استاندارد کوین و اسلوین، ظرفیت جذب، پرسشنامه استاندارد جانسن و آشفتگی بازار از پرسشنامه استاندارد جاووسکی و کوهلی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، از مدیران ارشد کسب و کارهای کوچک و متوسط عضو پایگاه اطلاعرسانی صنایع کوچک و متوسط انتخاب شد. تحلیل دادههای گردآوریشده با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که ظرفیت جذب رابطه بین عملکرد و گرایش کارآفرینانه را در بازار آشفته تقویت میکند. یافتههای این پژوهش میتواند به مدیران و تحلیلگران شرکتها در شناسایی شرایط بازار و عوامل تأثیرگذار بر عملکرد شرکتهایشان کمک کند.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320The Relationship between Lifestyle and Purchasing of the Newly-Built Flatتأثیرپذیری قصد خرید از سبک زندگی133163786FAمحمدرضاکریمی علویجهاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران0000-0001-9168-0766مصطفیافشارنژادکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهرانJournal Article20150807The present study aimed to investigate the relationship between lifestyle and risk factors of lifestyle is going to buy a new apartment. The study of the functional purpose of the survey is to collect descriptive data. The statistical community includes applicants who intend to buy a new apartment in Tehran had 5.21 and 22 municipalities, 384 samples were obtained and available for sampling cluster method was used. Data were collected through questionnaires and finally using structural equation models and hypotheses were tested using LISREL software. At the end of the Main Research Hypotheses were confirmed. The Results Suggest that the Positive Relationship between Internal and External Factors Affecting the Lifestyle and Way of life With the Intention of Buying a new Apartment there. Results showed that there is a Positive Significance Relationship between External Factors and Purchase Intention. This is 0.43. In Addition there is a Positive Significance relationship between internal factors and purchase intention too. Is the Correlation Degree 0.56? Based on Results Internal Factors have Stronger relationship than External Factors with Purchase Intention.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک زندگی و عوامل موثر بر سبک زندگی با قصد خرید آپارتمان نوساز میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق دربرگیرندۀ متقاضیانی است که قصد خرید آپارتمان نوساز در مناطق 5،21 و 22 شهرداری تهران را داشتند، حجم نمونه برابر با 384 نفر تعیین گردید و از روش خوشهای در دسترس برای نمونهگیری استفاده شد. دادهها از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند و در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار لیزرل فرضیهها آزمون شدند. در پایان تمامی فرضیات اصلی پژوهش تائید گردید. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین سبک زندگی و عوامل خارجی و داخلی موثر بر روی سبک زندگی با قصد خرید آپارتمان نوساز وجود دارد. ضریب بدست آمده نشان میدهند که بین عوامل خارجی و قصد خرید همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. این ضریب برابر با 43/0 میباشد. بعلاوه ضریب بدست آمده برای رابطه مثبت معنیداری بین عوامل داخلی و قصد خرید برابر با 56/0 میباشد. ضرایب نشان میدهند که عوامل داخلی نسبت به عوامل خارجی همبستگی قوی تری با قصد خرید دارند. یافتهها نشان داد تمامی عوامل خارجی بر اساس نتایج روی قصد خرید آپارتمان نوساز تأثیر دارند که در این میان تأثیر خانواده و طبقه اجتماعی بیشتر است و در میان عوامل داخلی تأثیر دانش و شخصیت روی قصد خرید آپارتمان نوساز تائید نشد.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320The Influence of Exporters' Features on Perceived Obstacles to Regional Export Developmentتأثیرپذیری ادراک موانع توسعه صادرات منطقهای از خصایص صادرکنندگان165184768FAسانازمفردیکارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بینالملل، نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامیمحمدشیخ زادهاستادیار، دکتری مدیریت، هیأت علمی دانشگاه بجنوردJournal Article20150914The present study is significant in that today export is considered one of the most important sources of foreign currency revenues. North Khorasan Province enjoys a high standing in Iran in terms of export potentials. This study seeks to identify and rank both export obstacles and export development strategies. To achieve these aims, we employed a questionnaire-based survey. In addition, to rank obstacles and strategies, we employed the Friedman test, and to analyze the data and research hypotheses, we employed the Kruskal–Wallis test (SPSS).The analyses show that, according to exporters, major export obstacles in order of decreasing importance are: 1) constant fluctuations in interest and foreign exchange rates, 2) absence of strategic plans for penetrating foreign markets, and 3) absence of global thinking among company managers. Also, major export development strategies according to exporters, in order of decreasing importance, are: 1) adequate land, water and air transportation, 2) technical skills and knowhow for the production of high quality, exportable products, and 3) advanced banking and communication infrastructures in the country.تحقیق حاضر از آن جهت دارای ضرورت است که صادرات در هر کشور امروزه یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی محسوب میشود. استان خراسان شمالی دارای پتانسیلهای بالای صادراتی در کشور است. این تحقیق به دنبال شناسایی و رتبهبندی موانع صادراتی و راهکارهای توسعه صادرات در این استان میباشد. در پژوهش حاضر، برای دستیابی به اهداف تحقیق از روش پیمایش با استفاده از پرسشنامه بهره گرفتیم. همچنین برای رتبهبندی موانع و راهکارها از آزمون فریدمن و برای تجزیه و تحلیل دادهها و فرضیات تحقیق (با استفاده از نرمافزار spss) از آزمون کروسکال والیس استفاده شده است. تجزیه و تحلیل نتایج نشان میدهد که عمدهترین موانع توسعه صادرات از دیدگاه صادرکنندگان به ترتیب شامل: 1) نوسانات و تغییرات مداوم نرخ بهره و نرخ ارز، 2) وجود نداشتن برنامهریزی راهبردی برای نفوذ و ورود به بازارهای جهانی، 3) نداشتن تفکر جهانی شدن بین مدیران شرکتها و عمدهترین راهکارهای توسعه صادرات از دیدگاه صادرکنندگان به ترتیب شامل: 1) برخورداری از امکانات حمل و نقل مناسب و مجهز زمینی و دریایی و غیره جهت صدور کالا، 2) برخورداری از مهارت و دانش فنی در زمینه تولید محصولات مرغوب و با کیفیت جهت صادرات، 3) برخورداری از زیرساختهای پیشرفته نظام بانکی و نظام ارتباطات در داخل کشور جهت صادرات میباشند.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320Analyzing and Evaluating the Effectiveness of Bank Advertising According to the Advertising Characteristics and Audience Involvement Using the AISDALSLOVE Modelاثربخشی تبلیغات بانکی در جذب مشتری185209802FAعلیصنایعیاستاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان0000-0002-4729-7433مجیدمحمد شفیعیاستادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان0000-0002-2222-6006مائدهامینی ولاشانیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه اصفهانJournal Article20150919The present study aimed to evaluate and identify factors that impact the effectiveness of advertising for Tejarat Bank. To this end, mental involvements of the audience as well as message characteristics were analyzed using the concept of AISDALSLOVE model, which is a novel model for measuring the effectiveness of adverting. The dimensions of the model are Attention, Interest, Search, Desire, Action, Likes/dislikes, Share, and Love/hate. The statistical population included clients from different branches of Tejarat Bank in the City of Isfahan, who were exposed to advertising for the bank. Sample size was determined using stratified random sampling. Based on Morgan’s Table, of the 63 branches in the city, 56 were selected at random. Given the application of structural equations and the number of items in the questionnaire, a sample of 300 individuals was drawn from the selected branches. Both face and construct validity along with a reliability of 97 percent were confirmed for the questionnaire. The results indicate that ads characteristics do not have a significant positive impact on advertising effectiveness. However, the indirect impact through mental involvement was found to be significant. Furthermore, the bank’s ads are not sufficiently effective, with Search being their weakest dimension, followed by Sharing of information and experiences, Action, and Desire, respectively. Finally, it was shown that interests in the bank and brand love are at a moderate level.هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانک تجارت و نیز تعیین عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغات این بانک است. در این راستا درگیریذهنی مخاطب و همچنین ویژگیهای تبلیغات مورد بررسی قرار گرفتند و از مدل آیدای ارتقاء یافته که مدلی جدید به منظور ارزیابی اثربخشی تبلیغات است استفاده شد، که شامل ابعاد توجه، علاقه، جستجو، تمایل، اقدام، دوست داشتن/ نداشتن، تسهیم کردن، عشق/ تنفر است. جامعه آماری مراجعه کنندگان به شعب بانک تجارت در شهر اصفهان است، که تبلیغات بانک تجارت را دیدهاند. تعداد اعضای نمونه، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعیین گردید<strong>. </strong>با استفاده از فرمول جدول مورگان برای انتخاب شعب (خوشهها) و تعداد 63 شعبه در شهر اصفهان، 56 شعبه به طور تصادفی ساده انتخاب شد. به دلیل استفاده از روش معادلات ساختاری و با توجه به تعداد سوالات پرسشنامه، حجم نمونهای 300 نفری برای پاسخگویی به سوالات و تخصیص به شعب انتخابی در نظر گرفته شد. پرسشنامه این پژوهش از روایی محتوایی، روایی سازه و پایایی 97 درصدی برخوردار میباشد. نتایج حاکی از آن است که ویژگیهای تبلیغ تاثیر مثبت و مستقیمی بر اثربخشی تبلیغات ندارد، اما به صورت غیرمستقیم و از طریق <br /> درگیریذهنی تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی تبلیغات دارد. بعلاوه، تبلیغات این بانک اثربخشی لازم را دارا نیست و میتوان گفت که بُعد جستجو ضعیفترین بُعد و متغیرهای تسهیم اطلاعات و تجربیات، اقدام و تمایل به ترتیب دیگر ابعاد ضعیف متغیر اثربخشی تبلیغات هستند. همچنین علاقه افراد به این بانک و عشق به این برند در حد متوسط ارزیابی گردید.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320A Study of Dry Port Implementation in Iranآسیب شناسی پیادهسازی بندر خشک در ایران211239770FAسید حسنحاتمی نسبگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایرانعلیصنایعیاستاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان0000-0002-4729-7433سید فتح اللهامیری عقداییاستادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهانعلیکاظمیاستادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهانJournal Article20150922 Dry port is a potential solution for better inland seaport capabilities access. Surely, the success of the implementation of dry port is related to the investigation and identification of the impediments and the ways we want to develop advanced intermodal terminals. In order to find the way of establishing dry port in Iran, interviews and literature review have been carried out. We used a hybrid approach based on DEMATEL and DELPHI methods to discover essential factors of implementation of dry port in Iran and casual relationship between them. The most common and important factors that affect on dry port implementation classified in 8 variables and we suggested a conceptual model. The propose behind the study is to contribute to a better understanding of the way of accomplishment of dry port projects in Iran.بندر خشک یک راه حل بالقوه برای دسترسی بهتر به قابلیتهای بنادر دریایی داخلی محسوب میشود. مطمئناً برای پیاده سازی موفق بندر خشک وابسته به شناسایی و تعریف موانع و قابلیتهای توسعه ترمینالهای واسطهای پیشرفته میباشد. در راستای پیدا کردن روش راهاندازی بندر خشک در ایران، بازنگری ادبیات و مقایسه مطالعات انجام شد. بر اساس یک رویکرد ترکیبی از روشهای دیمتل و دلفی الزامات راه اندازی بندر خشک شناسایی و روابط علی بین آنها کشف شد. در نتیجه این بررسی 8 متغیر با اهمیت و عمومی شناسایی شد و روابط علی در قالب یک مدل مفهومی مطرح گردید. این پژوهش به دنبال دستیابی درک بهتری از مسیر اجرای پروژههای بندر خشک در ایران بود.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320Assessment of Components Supply Chain Flexibility of Ceramic Tiles Based on Structural Equationارزیابی انعطافپذیری اجزای زنجیره تأمین کاشی و سرامیک ایران با رویکرد معادلات ساختاری241264769FAابوالفضلکزازیاستاد، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانکامرانفیضیدانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانعلیخاتمیدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهرانسعیداسلامیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزدJournal Article20151226The success of a company depends on its ability to integrate and coordinate, in a complex network of business relationships among the components of the supply chain. In this atmosphere of intense competition, the key to sustainable competitive advantage is in offering high quality services and coordinate activities that will lead to ultimate customer satisfaction. The aim of this study is to provide a model for the assessment of flexibility between the various components of the supply chain (suppliers, manufacturers, distributors and customers). Research methodology is based on a comprehensive study of the theoretical basis and identifying and group indices using factor analysis. Also offering a model based on the cause of flexibility in the supply chain is the main goal. These factors are considered in three groups: Between suppliers and manufacturer, the manufacturer and distributor, the distributor and the customer, and the impact of all factors were drawn from suppliers to customers. Results of the survey of experts in the ceramic tile industry in Iran indicated that the proposed reactions were acceptable and the model is approved. Therefore, the promotion of each of these factors can influence the improvement of resilience in the supply chain. Also effects of these factors combined showed that attention to causes can facilitate increased resilience.موفقیت یک شرکت بستگی به توانایی آن در یکپارچگی و هماهنگی، در شبکه پیچیدهای از ارتباطات تجاری در میان اجزای زنجیره تأمین دارد. در این فضای رقابتی شدید، کلید مزیت رقابتی پایدار در ارائه خدمات و هماهنگی در انجام فعالیتها با کیفیت بالا است که در نهایت منجر به رضایتمندی مشتری نهایی خواهد شد. هدف از این تحقیق ارائه مدلی برای ارزیابی انعطافپذیری بین اجزای مختلف زنجیره تأمین (تأمینکننده، تولیدکننده، توزیعکننده و مشتری) است. روششناسی تحقیق مبتنی بر مطالعه جامع مبانی نظری و شناسایی و گروهبندی شاخصها با استفاده از تحلیل عاملی است. همچنین، ارائه مدل مبتنی بر مهمترین عوامل ایجاد انعطافپذیری در زنجیره تأمین هدف اصلی میباشد. این عوامل در سه گروه در نظر گرفته شدند: بین تأمینکننده و تولیدکننده، بین تولیدکننده و توزیعکننده، بین توزیعکننده و مشتری؛ و تأثیرات بین همه عوامل از تأمین کننده به سمت مشتری ترسیم شد. نتایج نظر سنجی از خبرگان منتخب در صنعت کاشی و سرامیک ایران، نشان داد که تمامی روابط پیشنهادی قابل قبول بوده و مدل مورد تایید میباشد. بنابراین، توجه به تمامی این عوامل بر انعطافپذیرتر نمودن زنجیره تأمین کاشی و سرامیک ایران مؤثر است. همچنین اثرات این عوامل بر روی هم نشان داد که توجه به علتها میتواند افزایش انعطافپذیری را تسهیل کند.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320Explaining the Patterns of Globalization, Consumption and Everyday-Lifeتبیین الگوهای جهانیشدن، مصرف و زندگی روزمره265301728FAعباسجنگدانشآموخته جامعهشناسی و فلسفه، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160121The main purpose of this article is the explanation of Globalization as a late phenomenon of contemporary world which is viewed from various dimensions including the three aspects of formation, extension and outcomes. Globalization as a social concept has many definitions. Under the cultural shift, and the priority of consumption in everyday life, the different patterns of consumption considered as different forms of identity. In these situations, under the globalization process, the activists encounter with signs and goods from all over the world. The reaction of these activists in everyday life can be examined of in localism, universalism and hybrid forms.To assess the exposure of Iranian activists with Globalization process this study is conducted to identify different types of encountering of Iranian youth with globalization in everyday life by exploring local and global resources and commodities in Tehran everyday life. This study applied qualitative methodology and ethno methodology method and a deep interview was performed with 28 Youth aged 18-35 years from Tehran. Document collection was also performed in the everyday life and consumption models and relevant justifications were made. The collected data was achieved in the form of combined method ranging from subject and number coding, dialogue analysis, document analysis, qualitative content analysis, in five general aspects of everyday life like: Consumption of food and drink, clothing and body management; leisure; different kinds of cultural consumption, consumption of communication. The results showed that cosmopolitanism in consumption and the realm of Iranian everyday life is evident and the intensity of it is based on the use of resources as well as their creativity.هدف این مقاله تبیین پدیدهی متأخر جهانی شدن معاصر، در سه ساحت پیدایش، بسط و همچنین پیامدهایش در حوزهی مصرف زندگی روزمره است. جهانیشدن واقعیتی اجتماعی با چندین بعد بهم پیوسته است. ذیل چرخش فرهنگی و اهمیت یافتن بحث مصرف در زندگیروزمره، الگوهای برساخته شدهی مصرفی در این حوزه، بهعنوان الگوهای معنایی و هویتساز برای کنشگران زندگی روزمره در نظر گرفته میشود. در این شرایط تحت روند جهانیشدن، این کنشگران با نشانهها و کالاهای مختلف از سراسر جهان مواجهه میشوند. در اینجا نوع واکنش کنشگران زندگی روزمره در قالب انواع بومیگرایی، جهانیگرایی و روند میانهی چندرگه قابل بررسی است. جهت بررسی انواع مواجهات کنشگران ایرانی با این روند، پژوهش حاضر بر الگوهای مصرفی بر مبنای منابع و کالاهای محلی و جهانی تمرکز نمود. روششناسی این پژوهش از نوع کیفی و توصیفی، و روش مردمنگارانه است که از طریق مصاحبهی عمیق با 28 جوان 18 تا 35 سالهی تهرانی، و گردآوری اسناد، در متن زندگیروزمره اقدام به جمعآوری دادههایی در مورد الگوهای مصرفی شده است. دادههای جمعآوری شده در قالب روشی ترکیبی از کدگذاری موضوعی، کدگذاری عددی، تحلیل گفتگو، تحلیل اسنادی، در کنار تحلیل کمی محتوا، به بررسی انواع الگوهای التقاطی مصرفی بر مبنای شدت مصرف منابع مختلف در پنج حوزهی مصرف خوراک و نوشیدنی؛ پوشش و مدیریت بدن؛ فراغت؛ انواع مصارف فرهنگی؛ مصارف ارتباطی؛ نشان داد که نوعی جهانوطنی در بعد مصرفی در ساحت زندگی روزمرهی ایرانی مشهود است که شدت آن بر مبنای میزان مصارف منابع و همچنین خلاقیت کنشگران، مختلف میباشد.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X81520160320Complete fileفایل PDF کامل مقالات شماره 151327930FAJournal Article20170706