دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X2420120307A Study of Customers' Perceptions of Brand Positioning In Iranian Banks Using Perceptual Map Technique (Case Study: Melli and Parsian Banks in Tehran)بررسی جایگاه برند بانکها از دیدگاه مشتریان حقیقی ساکن شهر تهران با استفاده از فن نقشۀ ادراکی127192FAمیراحمدامیرشاهیاستادیار دانشگاه الزهراعلیفیاضی آزادکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20090927One important concept, which plays a critical role in marketing, is positioning and in this case brand positing. In order to identify the competitive position and status of bank brands, Melli Bank (public) and Parsian Bank (private) were selected to be assessed through the perspectives of their customers. Besides, an attempt has been made to draw a perceptual map of the brands of Melli and Parsian Banks based on the fundamental concepts of the marketing science. The current study is practical in aim and survey in method of data collection. The research population consists of all the customers of the two banks of Melli and Parsian. A number of the branches of the two banks were selected through multi-stage cluster sampling. 390 customers of these branches were randomly selected. Then, questionnaires were used as research instrument to assess customers’ views. According to the results obtained from the tests and the perceptual maps, Parsian Bank was found to render a better position in comparison to Melli Bank in all the seven marketing service variables. Thus, it can be concluded that Parsian Bank is in a better position than Melli Bank.در تحقیق حاضر، به منظور شناسایی جایگاه و موقعیت رقابتی برند بانکها، دو بانک ملی (دولتی) و پارسیان (خصوصی) انتخاب شدند تا از دیدگاه مشتریان، مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین، سعی شده است که جایگاه برند بانکهای مذکور با استفاده از فن نقشۀ ادراکی ترسیم گردد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوۀ جمعآوری اطّلاعات، پیمایشی و ابزار جمعآوری اطّلاعات آن، پرسشنامه است. جامعۀ آماری این تحقیق دربرگیرندۀ کلّیّۀ مشتریانی است که در بانکهای ملی و پارسیان حساب دارند. از هفتصد و هشت شعبۀ بانکهای ملی و پارسیان در مناطق مختلف شهر تهران، به صورت خوشهای چند مرحلهای، نمونه گیری به عمل آمد و از بین جامعۀ مزبور، تعداد پنجاه شعبه و سیصد و نود نفر از مشتریان این شعب به صورت تصادفی انتخاب شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، بانک پارسیان از دیدگاه مشتریان، در کلّیّۀ هفت متغیّر بازاریابی خدمات در جایگاه بهتری نسبت به بانک ملی قرار گرفت. از این رو، می توان نتیجه گرفت که بانک پارسیان در موقعیت و جایگاه بهتری نسبت به بانک ملی قرار دارد. دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X2420120307A Study of Relationship between Corporate Social Responsibility and Financial Performanceبررسی رابطه ی بین مسئولیت پذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکت ها2852193FAناصرصنوبراستادیار و عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تبریز- دکتری تخصصی مدیریت بازرگانیمجیدخلیلیاستاد یار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه مدیریت، تبریز، ایرانحامدثقفیانکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین¬الملل- موسسه¬ی آموزش عالی الغدیرJournal Article20090928The present applied- analytical research explores and tests the sign of relationship between corporate social responsibility and financial performance of pharmaceutical companies. Statistical population and sample of this study constitute affiliated pharmaceutical companies in Tehran stock exchange that are located in East Azarbayjan and Tehran Provinces. Corporate social responsibility variable includes five dimensions: work conditions, environment, business behavior, society ,local community and corporate governance.In order to gather information about corporate social responsibility and its dimensions,questionaires are used and about financial performance variable, financial documents of firms are used. There are two moderating variables in this study; organization size and organization risk. Firm financial performance has been measured by “return on assets”. For analyzing the collected data, statistical technique spearman`s rho is applied. The results of this thesis indicate that there is not a positive relationship between corporate social responsibility dimensions and firm financial performance but there is a positive relationship between size of firm and financial performance. There is also a strong relationship between risk of firm and financial performance. <br /> هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین مسئولیتپذیری اجتماعی و ابعاد آن شامل شرایط محیط کار، محیط زیست، رفتار کسب و کار، جامعه و اجتماع محلی و راهبری شرکت با عملکرد مالی شرکتها در صنعت مواد و محصولات دارویی است. این پژوهش از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع، تحلیلی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعهی آماری پژوهش، شرکتهای فعال تولیدکنندهی مواد و محصولات دارویی و سهامی عام استانهای آذربایجان شرقی و تهران هستند که سرشماری شده اند. برای گردآوری اطّلاعات متغیر مسئولیتپذیری اجتماعی و ابعاد آن از پرسشنامه و برای سنجش متغیر عملکرد مالی از صورتهای مالی شرکتها (نرخ بازده داراییها) استفاده شده است. دو متغیر تعدیلکننده در این پژوهش، اندازه و ریسک سازمان است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که بین متغیّر مسئولیتپذیری اجتماعی و هر یک از ابعاد پنجگانهی آن با متغیّر عملکرد مالی، رابطهای وجود ندارد. همچنین، بین اندازه و ریسک سازمان با عملکرد مالی رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X2420120307The Effect of Information Disclosure on Bid -Ask Spread Using Simultaneous Equations Systemتأثیر افشای اطلاعات بر دامنه شکاف قیمتی پیشنهادی خرید و فروش سهام با استفاده از سیستم معادلات همزمانی5373194FAمحمودیحیی زاده فردانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندرانشهاب الدینشمساستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندراننرگسفلاح محمدیکارشناسی ارشد مدیریت مالیJournal Article20090928In this article the relationship between information disclosure and Bid – Ask spread is investigated in capital market of Iran using simultaneous equations system. In order to determine the degree of information disclosure of firms, a check list based on accounting standards was prepared and the relationship between Bid-Ask spread was examined in 112 firms in 2007. For the purpose of investigating the relationship, cross-sectional method was used.As a result, a significant. reverse relationship was observed in the course of our study.در این پژوهش، ارتباط بین افشاء اطلاعات و شکاف قیمتی در بازار سرمایه ایران با استفاده از تحقیق سیستم معادلات همزمانی بررسی شده است. برای تعیین درجۀ افشای اطلاعات توسط شرکتها، چک لیستی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه شده و در نهایت، ارتباط آنها با شکاف قیمتی در مورد 112 شرکت برای سال 1386 مورد مطالعه قرار گرفته است. روش بررسی داده ها مطالعۀ مقطعی بوده و یافته های تحقیق نشان می دهد که ارتباط معنی دار و معکوس بین افشای اطّلاعات و شکاف قیمتی وجود دارد.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X2420110308Analysis of Barriers in Using IT in Iranian Food Industries
(Case Study: Food Industries of Yazd Province)تحلیل موانع به کارگیری تجارت الکترونیکی در صنایع غذایی ایران (مطالعه موردی: صنایع غذایی استان یزد)7491195FAاصغرمشبکیدانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهرانامیرهمایونسرفرازاستادیار دانشگاه آزاد تهران جنوبحبیبزارعاستادیار دانشگاه یزدمحمدعلیشهریانکارشناس ارشد مدیریت صنعتیJournal Article20080922As part of a dynamic business strategy in a competitive environment, it is essential for an organization to induct information technology (IT) appropriately and identify its barriers. In the constant changing environment today, businesses large and small need to have a well-thought-out strategy to provide customers with the best-of-breed products, services and excellent support on a time.To prove such claims, this study seeks to demonstrate the main IT barriers in food industries of Yazd province.The results show that economic barriers are the most important in application of IT in food industries. <br /> در نظم نوین اقتصادی، داشتن دانش و بهره برداری مناسب از آن شرط ضروری برای پویا ماندن حیات سیستمهای اقتصادی است. در این بین، بهرهگیری از شیوههای نوین تجارت الکترونیک می تواند موجبات صرفهجویی در هزینهها و کارآیی بیشتر عملیات تجاری بنگاههای تولیدی را فراهم آورد و در نهایت توان رقابتی آنها را افزایش دهد. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سؤال عمده است که مهمترین موانع پیش روی صنایع غذایی در استفاده از تجارت الکترونیک کداماند؟ بدین منظور، پس از بررسی ادبیات تحقیق و مطالعات مشابه، موانع تجارت الکترونیک در سه دسته از سیستم های بازخور منفی مورد بررسی قرار گرفت. از شیوة ترکیبی فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی برای سطحبندی موانع تجارت الکترونیک و محاسبه درجه اهمّیّت عوامل شکل دهنده آنها استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که از دیدگاه جامعۀ مورد مطالعه، موانع سطح مشتری از اهمّیّت بیشتری نسبت به سطح تجارت برخوردار هستند. تعیین درجۀ اهمّیّت هریک از دسته موانع در سطوح مشتری و تجاری نشان داد که در هر دو سطح، موانع اقتصادی بیشترین اهمّیّت را دارند؛ امّا در سطح مشتری، موانع شناختی نسبت به موانع اجتماعی- سیاسی از درجه اهمّیّت بالاتری برخوردار بود در حالی که این وضعیت در سطح تجارت بالعکس گزارش میشود.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X2420120220Conducting Strategic of Organization with the Use of ISMتدوین نقشه استراتژی سازمان با بهره گیری از مدل Interpretive Structural Modeling(ISM) )مطالعه موردی: گروه تولیدی یزدبسپار (92106196FAمحمد صالحاولیادانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه یزدسیدحبیب اللهمیرغفوریاستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزدسلالهشهوازیانعضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع)Journal Article20100421In order to survive in the complex environment, budget programming or forecasting models have been criticized as inadequate for today’s business environment. Organizations have to use strategic planning to evaluate internal and external situation, then formulate proper strategies and implement them. The key to execute strategy is to have people in the organization understand it. Strategy map has a significant role in the strategic management due to describing strategies of organization and to help people understand strategies. Strategy map is essentially a graphical depiction of the causal model of an organization’s strategy then developing the causal model of the strategy is also important. This paper presents innovative approach to determine causal relationship and levels of strategic objectives in strategy map. For this purpose an interpretive structural modeling (ISM) based approach has been employed to strategy map. This paper also utilizes the Interpretive Structural Modeling (ISM) methodology to understand the interrelationships among the objectives so that those driving objectives, which can affect others and those dependent objectives, which are most influenced by driving objectives are identified. It emphasizes that interrelationship among objectives isn’t only down to up, it is on both side. An actual example of a small case pipe and fittings manufacturing company provides some managerial insights into the methodology.در محیط پیچیده کسب و کار امروزی، روشهای سنتی برنامه ریزی مبتنی بر بودجه یا پیش بینی نمیتواند جوابگوی چالشهای موجود باشد. سازمان میبایست با استفاده از برنامه ریزی استراتژیک، موقعیت داخلی و خارجی خود را ارزیابی کند و سپس، استراتژیها را متناسب با موقعیت خود تدوین و به مورد اجرا گذارد. کلید اجرای موفق استراتژی این است که افراد، فرآیند آن را درک نمایند. نقشۀ استراتژی از آنجا که توصیف کنندۀ استراتژی سازمان است و به افراد در درک آن کمک میکند، نقش با اهمیتی را در مدیریت استراتژیک به عهده دارد. نقشۀ استراتژی نمایش تصویری از روابط علت و معلولی برای موفقیت در استراتژی است، بنابراین، تعیین این روابط نیز با اهمیت است. این مقاله رویکرد نوآورانهای را جهت تعیین روابط علت و معلولی و سطح اهداف استراتژیک در نقشۀ استراتژی ارائه میکند. همچنین، نتایج اجرایی این رویکرد در یک شرکت تولیدکنندۀ لوله و اتّصالات در شهرستان یزد تشریح میگردد که بینشهای مدیریتی را ارائه میدهد.دانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X2420110220Sketching Fuzzy Plan for Implementation of E-Business in Small and Medium-Sized Enterprisesترسیم نقشۀ فازی عناصر اجرای طرح کسب و کار الکترونیک در سازمانهای کوچک و متوسّط107123197FAسید غلامرضاجلالی نائینیعضو هیأت علمی دانشکده صنایع دانشگاه علم و صنعت ایرانیاسمنمحمدرضائی لرکیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه علم وصنعت ایرانJournal Article20090509In the past three decades significant developments in IT and communication systems in the world has caused some under-developed countries to become sensitive to new opportunities and undertake an all-out planning for their development and increase their economic and social growth to narrow their gap with developed countries and be able to compete with them. For such an aim, e-commerce has been lent too much credence specially in the small and medium size businesses. Our study here seeks to analyze the elements required for implementing e-business plans in small and medium-sized enterprises. To this end, we present a fuzzy map-based methodology in order to explore the most important critical success and failure factors for implementing e-business plan. Conducting an analysis on 61 criteria led us to the conclusion that factors like development, education and management of human resources, production timeframe, foreign relations management, communication systems and financial management are among the important critical failure factors.تحوّلات چشمگیر سه دهۀ اخیر در عرصۀ فنآوری اطلاعات و سیستمهای ارتباطی جهان باعث گردیده تا برخی کشورهای کمتر توسعه یافته با درک زمینه های جدید ایجاد شده، برنامهریزی همه جانبهای در زمینه کسب و کار استفاده کنند و با استفاده از فنآوری اطلاعات موجب رشد ضریب اقتصادی و اجتماعی شده، و فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته کمتر کنند. سازمانهای کوچک و متوسّط در اقتصاد این کشورها جایگاه بسیار مهمی دارد. هدف مقالۀ حاضر تجزیه و تحلیل عناصر پیادهسازی طرح کسب و کار الکترونیک در سازمانهای کوچک و متوسّط است. برای حصول این مطلوب در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیلی مبتنی بر ترسیم نقشه فازی، مهمترین عوامل بحرانی شکست و موفّقیّت پیادهسازی طرح کسب و کار الکترونیک در سازمانهای کوچک و متوسّط شناسایی و از 61 شاخص برای تحلیل استفاده میشود. نتایج تحلیل 61 شاخص حاکی از آن است که عناصری نظیر توسعه، آموزش و مدیریت منابع انسانی، زمانبندی تولید، مدیریت روابط خارجی، بالا بودن سیستمهای ارتباطی در سازمان، و کسب، ایجاد و مدیریت دارایی، مهمترین عوامل بحرانی شکست قلمداد میشونددانشگاه یزدکاوشهای مدیریت بازرگانی2645-386X2420120220A Hybrid Approach for Business Strategy Selectionرویکردی ترکیبی برای انتخاب استراتژی کسب و کار124143198FAعادلآذراستاد گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرسرضاجلالیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرسفرزانهخسروانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرسحسینکرمیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شیرازJournal Article20090927The most important concern for organizations,today, is the formulation and implementation of strategies which guarantees the success and survival of the firm in turbulent and complex environmental circumstances. This research seeks to propose a framework for strategy formulation in organizations. The case we examined in this paper is Mozhd E Vasl. This research is a kind of descriptive analytical. After studying mission statement, we identified the internal and external factors affecting the performance of the firm and formed internal factor evaluation matrix and external factor evaluation matrix. With respect to the information achieved in previous steps, we used SWOT matrix and internal-external matrix for comparison and adoption. After that, we applied position evaluating and strategic act to identify possible strategies. In the next step, we used qualitative strategic planning matrix and Fuzzy TOPSIS technique and Fuzzy SAW in order to rank the proposed strategies and at last we select the best strategy combining the results gained. Finally, this research concluded that seven competitive strategies have been selected, and the results showed product development is the first priority for improvement of strategy status in this manufacturing plant. امروزه مهمترین دغدغۀ بیشتر سازمانها، تدوین و به کارگیری استراتژیهایی است که موفقیت و بقای آنها را در شرایط متحّول و پیچیدۀ محیطی تضمین کند. هدف این پژوهش، ارائۀ چارچوبی برای تدوین استراتژی مناسب سازمانهاست. مورد مطالعه در تحقیق حاضر، شرکت قطعهسازی «مژدۀ وصل» است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی، در مرحله شروع، پس از مطالعۀ بیانیّۀ مأموریّت شرکت، عوامل داخلی و خارجی مؤثّر بر عملکرد شرکت شناسایی شد و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی تشکیل گردید. با توجّه به اطّلاعات به دست آمده در مراحل پیشین، به منظور تطبیق و مقایسه، از ماتریس سوات و ماتریس داخلی و خارجی استفاده شد. به دنبال آن، با کاربرد ماتریس ارزیابی موقعیّت و اقدام استراتژیک، استراتژیهای امکانپذیر شناسایی و استراتژیهای پیشنهادی نیز با استفاده از تکنیکهای TOPSIS فازی و SAW فازی، رتبهبندی گردیدند. در نهایت، استراتژی مطلوب با تلفیق نتایج حاصل از این تکنیکها انتخاب شد. بر اساس نتایج این تحقیق هفت استراتژی رقابتی برای این شرکت پیشنهاد شد و در این میان، استراتژی توسعۀ محصول به عنوان اولوّیت اول برای بهبود وضعیّت رقابتی شرکت انتخاب گردید.