• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
کاوشهای مدیریت بازرگانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
شماره شماره 10
شماره شماره 9
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
شیرازی, علی, حاج ملک, مریم, بصیری نژاد, فاطمه, رادپور, پگاه. (1392). تبیین تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 5(10), 97-118.
علی شیرازی; مریم حاج ملک; فاطمه بصیری نژاد; پگاه رادپور. "تبیین تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان". کاوشهای مدیریت بازرگانی, 5, 10, 1392, 97-118.
شیرازی, علی, حاج ملک, مریم, بصیری نژاد, فاطمه, رادپور, پگاه. (1392). 'تبیین تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان', کاوشهای مدیریت بازرگانی, 5(10), pp. 97-118.
شیرازی, علی, حاج ملک, مریم, بصیری نژاد, فاطمه, رادپور, پگاه. تبیین تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 1392; 5(10): 97-118.

تبیین تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان

مقاله 5، دوره 5، شماره 10، پاییز و زمستان 1392، صفحه 97-118  XML اصل مقاله (1374 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
علی شیرازی1؛ مریم حاج ملک2؛ فاطمه بصیری نژاد3؛ پگاه رادپور3
1عضو هیئت علی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی دانشگاه مشهد
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
امروزه با افزایش چشمگیر رقابت در صنعت رستوران‌داری، موفقیت در این حوزه به سادگی امکان پذیر نیست، چرا که به جرأت می‌توان گفت مردم معمولاً فقط برای صرف غذا به رستوران نمی‌روند؛ بلکه خواستار خدمات عالی و محیط غذاخوری خوشایند نیز هستند. مفهوم جو رستوران یکی از مهم‌ترین عوامل جذب و حفظ مشتری درحوزه رستوران‌داری است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین در این تحقیق ابتدا پنج بعد حاکم بر جو رستوران مطرح می‌شود و سپس تأثیر این ابعاد بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور این پژوهش به بررسی تأثیر جو رستوران بر رضایت و نیات رفتاری مشتریان می‌پردازد. داده‌ها از بین 198 نفر از مشتریان رستوران‌های سطح متوسط و بالای شهر مشهد جمع‌آوری شد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، پیمایشی-علی است. جهت تجزیه وتحلیل داده‌ها و تأیید مدل از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که جو رستوران تأثیر قابل توجهی بر رضایت مشتریان و همچنین نیات رفتاری آن‌ها دارد و رضایت مشتریان از رستوران نیز به نوبه خود تأثیر قابل توجهی بر نیات رفتاری می‌گذارد و همچنین اثر جو رستوران بر نیت رفتاری با میانجی‌گری متغیر رضایت افزایش یافته است.
کلیدواژه ها
جو رستوران؛ رضایت مشتری؛ نیات رفتاری؛ رستوران
مراجع
-         Ghsemi ,vahid (1389), Structural equation modeling using Amos Graphics in Social Research,No1,Tehran: Sociologists Publications.

-         Ariffin, H. F. , Bibon, M. F. , & Abdullah, R. P. S. R. (2012). Restaurant's atmospheric elements: What the customer wants. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 38, 380-387.

-         Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173-1182.

-         Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: the impact of physical surroundings on customers and employees. The Journal of Marketing, 57-71.

-         Clemes, M. D. , J. H. -C. Wu,& Hu, B. -D (2009). "An empirical study of behavioral intentions in the Taiwan hotelindustry. " Innovative Marketing 5 (3): 30-50.

-         Eliwa, R. A. (2006). A study of customer loyalty and the image of the fine dining restaurant. Doctoral dissertation, Oklahoma State University.

-         Guéguen, N. , & Petr, C. (2006). Odors and consumer behavior in a restaurant. International Journal of Hospitality Management, 25 (2), 335-339.

-         Ha, J. , & Jang, S. C. S. (2010). Effects of service quality and food quality: The moderating role of atmospherics in an ethnic restaurant segment. International Journal of Hospitality Management, 29 (3), 520-529.

-         Heung, V. and T. Gu (2012). "Influence of restaurant atmospherics on patron satisfaction and behavioral intentions. " International Journal of Hospitality Management.

-         Jang, S. S. , & Namkung, Y. (2009). Perceived quality, emotions, and behavioral intentions: Application of an extended Mehrabian–Russell model to restaurants. Journal of Business Research, 62 (4), 451-460.

-         Ladhari, R. , Brun, I. , & Morales, M. (2008). Determinants of dining satisfaction and post-dining behavioral intentions. International Journal of Hospitality Management, 27 (4), 563-573.

-         Lin, J. C. (2008). Service quality of the ocean sports clubs and its impact on customer satisfaction and customer loyalty: ProQuest.

-         Liu, Y. , & Jang, S. S. (2009). Perceptions of Chinese restaurants in the US: what affects customer satisfaction and behavioral intentions?. International Journal of Hospitality Management, 28 (3), 338-348.

-         Magnini, V. P. , & Parker, E. E. (2009). The psychological effects of music: Implications for hotel firms. Journal of Vacation marketing, 15 (1), 53-62.

-         Namkung, Y. , & Jang, S. C. S. (2008). Are highly satisfied restaurant customers really different? A quality perception perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 20 (2), 142-155.

-         Ryu, K. , & Han, H. (2011). New or repeat customers: how does physical environment influence their restaurant experience? International Journal of Hospitality Management, 30 (3), 599-611.

-         Ryu, K. , Han, H. , & Kim, T. H. (2008). The relationships among overall quick-casual restaurant image, perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions. International Journal of Hospitality Management, 27 (3), 459-469.

-         Ryu, K. , & Jang, S. (2008). DINESCAPE: A scale for customers' perception of dining environments. Journal of Foodservice Business Research, 11 (1), 2-22.

-         Ryu, K. and S. C. S. Jang (2007). "The effect of environmental perceptions on behavioral intentions through emotions: The case of upscale restaurants. " Journal of Hospitality & Tourism Research 31 (1): 56-72.

-         Sherman, E. , A. Mathur, et al. (1997). "Store Environment and Consumer Purchase Behavior: Mediating Role of Consumer Emotions. " 14 (4): 361-378.

-         Sulek, J. M. , & Hensley, R. L. (2004). The Relative Importance of Food, Atmosphere, and Fairness of Wait The Case of a Full-service Restaurant. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45 (3), 235-247.

-         Turley, L. W. and R. E. Milliman (2000). "Atmospheric Effects on Shopping Behavior: A Review of the Experimental Evidence. " Journal of Business Research: 193-211.

-         Van Erp, T. (2008). The effects of lighting characteristics on atmosphere perception. Unpublished Master thesis for the Master’s degree program Human Technology Interaction, department of Eindhoven University of Technology. Available online: http://alexandria. tue. nl/extra2/afstversl/tm/Erp, 202008.

-         Weiss, R. , Feinstein, A. H. , & Dalbor, M. (2005). Customer satisfaction of theme restaurant attributes and their influence on return intent. Journal of Foodservice Business Research, 7 (1), 23-41.

-         Wilson, S. (2003). The effect of music on perceived atmosphere and purchase intentions in arestaurant. Psychology of Music, 31 (1), 93-112.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,142
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,483
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.