• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
کاوشهای مدیریت بازرگانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
شماره شماره 16
شماره شماره 15
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
زارعی, عظیم اله, شعبانی, عاطفه. (1395). تاثیر گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کار منتج از ظرفیت جذب و آشفتگی بازار. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 8(15), 109-131.
عظیم اله زارعی; عاطفه شعبانی. "تاثیر گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کار منتج از ظرفیت جذب و آشفتگی بازار". کاوشهای مدیریت بازرگانی, 8, 15, 1395, 109-131.
زارعی, عظیم اله, شعبانی, عاطفه. (1395). 'تاثیر گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کار منتج از ظرفیت جذب و آشفتگی بازار', کاوشهای مدیریت بازرگانی, 8(15), pp. 109-131.
زارعی, عظیم اله, شعبانی, عاطفه. تاثیر گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کار منتج از ظرفیت جذب و آشفتگی بازار. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 1395; 8(15): 109-131.

تاثیر گرایش کارآفرینانه برعملکرد کسب و کار منتج از ظرفیت جذب و آشفتگی بازار

مقاله 6، دوره 8، شماره 15، بهار و تابستان 1395، صفحه 109-131  XML اصل مقاله (292 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
عظیم اله زارعی 1؛ عاطفه شعبانی2
1استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان
2دانشجوی دکتری بازاریابی بین الملل، دانشگاه سمنان
چکیده
در عصر حاضر، کارآفرینی در سطح سازمانی و گرایش کارآفرینانه در سطح فردی می‌تواند به‌عنوان مزیت رقابتی عصر جدید تلقی شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی در محیط‌ آشفته شرکت­های کوچک و متوسط صورت گرفته است. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش به دست آوردن داده‌ها از نوع توصیفی همبستگی و از نظر نوع داده‌های گردآوری‌شده که به‌وسیله پرسشنامه به‌دست‌آمده‌اند، از نوع کمی است. برای سنجش ابعاد عملکرد از پرسشنامه استاندارد ورهیز و مورگان، گرایش کارآفرینانه از پرسشنامه استاندارد کوین و اسلوین، ظرفیت جذب، پرسشنامه استاندارد جانسن و آشفتگی بازار از پرسشنامه استاندارد جاووسکی و کوهلی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، از مدیران ارشد کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط عضو پایگاه اطلاع‌رسانی صنایع کوچک و متوسط انتخاب شد. تحلیل داده­های گردآوری‌شده با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که ظرفیت جذب رابطه بین عملکرد و گرایش کارآفرینانه را در بازار آشفته تقویت می‌کند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به مدیران و تحلیلگران شرکت‌ها در شناسایی شرایط بازار و عوامل تأثیرگذار بر عملکرد شرکت‌هایشان کمک کند.
کلیدواژه ها
گرایش کارآفرینی؛ ظرفیت جذب؛ آشفتگی بازار؛ عملکرد شرکت
مراجع

1- رضوی، سید مصطفی. زالی، محمدرضا. رشیدی، محمود و دیداری، جاوید (1390)، نقش گرایش کارآفرینانه در عملکرد سازمانی؛ شعب بانک ملت شهر تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی علمی- پژوهشی، 3(5): 116-95

2- حاجی کریمی، عباسعلی. منصوریان، تالین (1391)، بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی. فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 4(8): 92-75.

3- حمیدی زاده، محمد رضا. خیرخواه عسکرآباد، محمد رضا (1391)، بررسی تأثیر قابلیت‌های مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمان در صنعت پتروشیمی ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، 4(8): 45-30.

4- سنجقی، محمدابراهیم. فرهی، علی. درودی، حمید و ظهوریان نادلی، ایمان (1393)، اثر میانجی‌گری تعهد سازمانی بر رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 6(1): 1-29.

5-مبینی دهکردی، علی.رضازاده، آرش. دهقان نجم‌آبادی، عامر. و دهقان نجم آبادی، منصور (1391)، تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمان (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی زامیاد). توسعه کارآفرینی، 4(16): 47-66

6- مدهوشی، مهرداد. طبیبی، محمدرضا و دلاوری، حمیدرضا (1391)، تأثیر بازار گرایی و گرایش کارآفرینانه بر نوآوری در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،65 (17): 136-115

7-Anderson, B., Eshima, Y. (2013).The influence of firm age and intangible resources on the relationship between entrepreneurial orientation and firm growth among Japanese SMEs, Journal of Business Venturing 28 (3), 413–429.

8-Barreto, I. (2010). Dynamic capabilities: a review of past research and an agenda for the future. Journal of Management 36 (1), 256–280.

9-Barringer, B., Bluedorn, A.C., (2009).The relationship between corporate entrepreneurship and strategic management. Strategic Management Journal20, 421–444.

10-Becherer, R., Maurer, J., (1997).The moderating effect of environmental variables on the entrepreneurial and marketing orientation of entrepreneur-led firms. Entrepreneurship Theory and Practice 22 (1), 47–58.

11-Cassiman, B., Veugelers, R., (2006). In search of complementarity in innovation strategy: internal R&D and external knowledge acquisition. Management Science 52(1), 68–82.

12-Chaston, I., Sadler-Smith, E., (2012).Entrepreneurial cognition, entrepreneurial orientation and firm capability in the creative industries. British Journal of Management 23 (3), 415–432.

13-Cohen, W., Levinthal, D., (1990). Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly 35 (1), 128–152.

14-Covin, J., Green, K. M., & Slevin, D. P. (2006).Strategic Process Effects on the Entrepreneurial Orientation-Sales Growth Rate Relationships. Entrepreneurship: Theory & Practice, 30(1). 57-81

15-Covin, J.G., Lumpkin, G.T., (2011). Entrepreneurial orientation theory and research: reflections on a needed construct. Entrepreneurship: Theory & Practice 35 (5), 855–872.

16-Dawson, J., Richter, A., (2006). Probing three-way interactions in moderated multiple regression: development and application of a slope difference test. Journal of Applied Psychology 91 (4), 917–926.

17-De Clercq, D., Dimov, D., Thongpapanl, N., (2010). The moderating impact of internal social exchange processes on the entrepreneurial orientation–performance relationship, Journal of Business Venturing 25 (1), 87–103.

18- Dimitratos, P., Lioukas, S., Carter, S., (2004). The relationship between entrepreneur-ship and international performance: the importance of domestic environment. International Business Review 13 (1), 19–41.

19-Drnevich, P.L., Kriauciunas, A.P., (2011).Clarifying the conditions and limits of the contributions of ordinary and dynamic capabilities to relative firm performance. Strategic Management Journal 32 (3), 254–279.

20-Eisenhardt, K.M., Martin, J.A., (2000). Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal 21 (10/11), 1105.

21-Engelen, A., Gupta, V., Strenger, L., Brettel, M., (2013a).Entrepreneurial orientation, firm performance, and the moderating role of transformational leadership behaviors, Journal of Management (in press).

22-Engelen, A., Neumann, C., Schmidt, S., (2013b). Should entrepreneurially oriented firms have narcissistic CEOs? Journal of Management (in press).

23-Engelen, A., Kube, H., Schmidt, S., Flatten, T., (2014). Entrepreneurial orientation in turbulent environments: The moderating role of absorptive capacity: Research Policy 43 (2014) 1353–1369

24-Engelen, A., Schmidt, S., Buchsteiner, M., (2015), The Simultaneous Influence of National Culture and Market Turbulence on Entrepreneurial Orientation: A Nine-country Study

25-Escribano, A., Fosfuri, A., Tribó, J.A., (2009). Managing external knowledge flows: the moderating role of absorptive capacity. Research Policy 38 (1), 96–105.

26-Fernandez- Mesa. Anabel., Joaquin. Alegre (2015), Entrepreneurial orientation and export intensity: Examining the interplay of organizational learning and innovation, International Business Review 24, 148–156

27-Fox, J. M. (2005) Organizational entrepreneurship and theorganizational performance linkage in university extension, Doctoral Dissertation, The Ohio State University.

28-Gupta, V., MacMillan, I. C., and Surie, G. (2004). Entrepreneurial Leadership: Developing and Measuring Across Cultural Construct, Journal of Business Venturing, 19.241–260.

29-Habbershon, T., Nordqvist, M., Zellweger, T., (2010). Transgenerational entrepreneurship. Exploring Growth and Performance in Family Firms across Generations. Edward Elgar, Cheltenham, England, pp. 1–38.

30-Haleblian, J., Finikelstein, S., (2011). Top management team size, CEO dominance, and firm performance: the moderating role of environmental turbulence and discretion. Academy of Management Journal 36 (4), 844–863.

31-Helfat, C., Finkelstein, S., Mitchell, W., Peteraf, M.A., Singh, H., Teece, D.,Winter, S., (2007). Dynamic Capabilities: Understanding Strategic Chance in Organizations. Wiley, Oxford.

32-Huang, K. P. and Wang, K.Y., (2011).The moderating effect of social capital and environmental dynamism on the link between entrepreneurial orientation and resource acquisition, The journal of Quality & quantity.

33-Hughes, M., & Morgan, R. E. (2007), Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth», Industrial Marketing Management, 36, 651–661

34-Jansen, J.J.P., Van Den Bosch, F.A.J., Volberda, H.W., (2005). Managing potential and realized absorptive capacity: how do organizational antecedents matter? Academy of Management Journal 48 (6), 999–1015.

35-Jaworski, B., Kohli, A., (1993). Market orientation: antecedents and consequences. Journal of Marketing 57 (3), 53–70.

36-Kearney, E., Gebert, D., Voelpel, S.C., (2009).When and how diversity benefits teams: the importance of team members’ need for cognition. Academy of Management Journal 52 (3), 581–598.

37-Kraus, S., Rigtering, J., Hughes, M., Hosman, V., (2012). Entrepreneurial orientation and the business performance of SMEs: a quantitative study from the Netherlands. Review of Managerial Science 6 (2), 161–182.

38-Kumar, N., Stern, L.W., Anderson, J.C., (2003). Conducting inter organizational research using key informants. Academy of Management Journal 36 (6), 1633–1651.

39-Liao, J., Welsch, H., Stoica, M., (2003). Organizational absorptive capacity and responsiveness: an empirical investigation of growth-oriented SMEs. Entrepreneurship Theory and Practice 28 (1), 63–85.

40-Ling, Y.A.N., Simsek, Z., Lubatkin, M.H., Veiga, J.F., (2008). Transformational leader-ship’s role in promoting corporate entrepreneurship: examining the ceotmt interface. Academy of Management Journal 51 (3), 557–576.

41-Lio, Ch., Lee, T., (2015), Promoting entrepreneurial orientation through the accumulation of social capital, and knowledge management, International Journal of Hospitality Management 46 (2015) 138–150

42-Li, Y. H., Huang, J., & Tsia, M. (2009). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: The Role of Knowledge Creation Process, Industrial Marketing Management, 38(4).440– 449.

43-Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (2001). Linking Two Dimensions of Entrepreneurial Orientation to Firm Performance, Journal of Business Venturing, 16(5).429-451.

44-Lyon, D., Lumpkin, G., & Dess, G. (2000). Enhancing Entrepreneurial Orientation Research: Operationalizing and Measuring a Key Strategic Decision Making Process. Journal of Management, 26.1055-1085.

45-Monsen, E., Boss, R., (2009). The impact of strategic entrepreneurship inside the organization: examining job stress and employee retention. Entrepreneurship Theory & Practice 33 (1), 71–104.

46-Moreno, A.M., Casillas, J., (2008). Entrepreneurial orientation and growth of SMEs: a causal model. Entrepreneurship: Theory & Practice 32 (3), 507–528.

47-Pearce II, J.A., Fritz, D.A. and Davis,P.S., (2010).Entrepreneurial orientation andtheperformance of religious congregationsas predicted by rational choice theory.Entrepr. Theory Pract, 34 (1), pp. 219–48.

48-Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G. T., & Frese, M. (2009). Entrepreneurial Orientation and Business Performance: An Assessment of Past Research and Suggestion for the Future. Entrepreneurship Theory and Practice, 33.761–781.

49-Rerup, C., Feldman, M.S., (2011). Routines as a source of change in organizational schemata: the role of trial-and-error learning. Academy of Management Journal54 (3), 577–610.

50-Rothaermel, F., Alexandre, M., (2009). Ambidexterity in technology sourcing: the moderating role of absorptive capacity. Organization Science 20 (4), 759–780.

51-Runyan, R., Droge, C., & Swinney, J. (2008), Entrepreneurial orientation versus small business orientation: what are their relationships to firm performance? Journal of Small Business Management, 46(4), 567–588.

52-Sciascia, S., D’Oria, L., Bruni, M., Larraeta, B., (2014), Entrepreneurial Orientation in low- and medium-tech industries: The need for Absorptive Capacity to increase performance, European Management Journal 32 (2014) 761–769

53-Shepherd, D; Covin, G.F; Kuratko F.D. (2008). Project Failure fromCorporate Entrepreneurship: Managing the Grief Process, Journal ofBusiness Venturing, 24 (6): 588-600.

54-Short, J., Broberg, J., Cogliser, C., Brigham, K., (2010). Construct validation using computer-aided text analysis (CATA): an illustration using entrepreneurial orientation. Organizational Research Methods 13 (2), 320–347.

55-Slater, S., Narver, J., (1994). Does competitive environment moderate the market orientation–performance relationship? Journal of Marketing 58 (1), 46–55.

56-Song, M., Di Benedetto, C.A., Mason, R.W., (2007). Capabilities and financial performance: the moderating effect of strategic type. Journal of the Academy of Marketing Science 35 (1), 18–34.

57-Sorescu, A.B., Chandy, R.K., Prabhu, J.C., (2003). Sources and financial consequences of radical innovation: insights from pharmaceuticals. Journal of Marketing 67 (4), 82–102.

58-Tsai, K., (2009). Collaborative networks and product innovation performance: toward a contingency perspective. Research Policy 38 (5), 765–778.

59-Vorhies, D.W., Morgan, N.A., (2005).Benchmarking marketing capabilities for sustainable competitive advantage. Journal of Marketing 69 (1), 80–94.

60-Wales, W., Monsen, E., McKelvie, A., (2011).The organizational pervasiveness of entrepreneurial orientation. Entrepreneurship Theory & Practice 35 (5), 895–923.

61-Wiklund, J., & Shepherd, D. (2005). Entrepreneurial Orientation and Small Business Performance: A configuration Approach, Journal of Business Venturing, 20.71–91.

62-Zahra, S.A., Garvis, D.M., (2000). International corporate entrepreneurship and firm performance: the moderating effect of international environmental hostility, Journal of Business Venturing 15 (5/6), 469.

63-Zahra, S., George, G., (2002). Absorptive capacity: a review, reconceptualization, and extension. Academy of Management Review 27 (2), 185–203.

64-Zahra, S., Hayton, J., (2008). The effect of international venturing on firm performance: the moderating influence of absorptive capacity. Journal of Business Venturing23, 195–220.

65-Zahra, S.A., Sapienza, H.J., Davidsson, P., (2006). Entrepreneurship and dynamic capabilities: a review, model and research agenda. Journal of Management Studies43 (4), 917–955.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,070
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,450
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.