طراحی مدل بازاریابی پایدار صنعت خودرو ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

این مقاله با هدف طراحی مدل یکپارچه تحقق بازاریابی پایدار صنعت خودرو ایران به رشته تحریر درآمده است. در این راستا ابتدا ادبیات تحقیق مورد تحلیل قرار گرفته و چارچوب اولیه تحقق بازاریابی پایدار طراحی گردید. سپس با استفاده از برخی از ابزارهای روش شناسی کیفی از جمله پرسشنامه باز و مصاحبه عمیق با خبرگان آشنا با موضوع، مدل اولیه توسعه پیدا کرده و مدل جامع تحقق بازاریابی پایدار طراحی گردید. در آخرین گام از طریق برگزاری جلسات گروه کانون مدل اصلاح شده و مدل مفهومی نهایی تحقق بازاریابی پایدار طراحی گردید. نتایج نشان می دهند بازاریابی درونی، بازاریابی فرهنگی یکپارچه، بازاریابی اجتماعی، بازاریابی نوآورانه، بازاریابی ناب، بازاریابی استراتژی محور، بازاریابی سبز، بازاریابی اخلاق گرا و بازاریابی نوع دوستانه مدل‌های بازاریابی اثرگذار بر تحقق بازاریابی پایدار در صنعت خودرو ایران هستند. در تحلیل کمی مدل مذکور با استفاده از رگرسیون چند متغییره بررسی شد و نهایتاً به ترتیب بازاریابی اخلاق­گرا، استراتژی­محور، نوآورانه و نوع­دوستانه 4 مدل بازاریابی تاثیرگذار بر تحقق بازاریابی پایدار شناسایی گردیدند. در پایان پژوهش نیز برخی پیشنهادات پژوهشی و کاربردی ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Model for Realization of Sustainable Marketing in I.R. Iran Automotive Industry with Emphasis on Effective Marketing Models

نویسندگان [English]

  • M. SHafieroodashti 1
  • S.H. KHodadadhosseini 2
  • A. Kordnaiejkordnaiej 3
  • M. Mohammadian 2
1 PhD student
2 Associated Professor
3 Associated Professor
چکیده [English]

This paper seeks to describe an integrated management systems approach for the integration of corporate sustainability into Other Marketing Models in I.R. Iran Automotive industry. At first step an extensive review of published literature was conducted and an original framework for structuring the integration of corporate sustainability with other marketing models was determined. Then the framework was developed by experts with qualitative methodologies as deep interview and open questionnaire. At finally the research conceptual model was revised and completed by focus groups. Results shown Internal Marketing, Integrated Cultural Marketing, Social Marketing, Innovated Marketing, Lean Marketing, Strategic Marketing, Green Marketing, Ethical Marketing and Humanity Marketing are effective in realization of Sustainable Marketing in I.R. Iran Automotive Industry. Then in quantitative analysis, the model was evaluated by using multivariate regression and ultimately the ethical marketing, strategy-driven, innovative and humanity marketing were identified as 4 effective models to achieve sustainable marketing. At the end, after discussion some research and practical suggestions are presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Marketing
  • Qualitative Methodology
  • I.R. Iran Automotive Industry
-         ووماک جیمز، دانیل جونز، دانیل روس (1379). «تولید ناب». راد نژاد،آزاده؛ اصفهان. انتشارات آترپات.
-          Baumgartner, R.J. (2009), “Organizational culture and leadership: preconditions for thedevelopment of a sustainable corporation”, Sustainable Development, Vol. 17, pp. 102-13.
-          Belz, F.M, Marketing in 21 Century, 2006. Business Strategy and the Environment, Vol 15, pp 139-144.
-          Belz, F-M., Peattie, K. (2009). Sustainability marketing: A Global Perspective. Chichester: Wiley. 
-          Charter M, Peattie K, Ottman J and Polonsky M.J, (2002), Marketing and sustainability, Centre for Business Relationships, Accountability, Sustainability and Society (BRASS), p7.
-          Chartered Institute of Marketing (2006), “Sustainable consumption and production: the role ofmarketers”, available at: http://extra.shu.ac.uk
-          Chartered Institute of Marketing (2007), “Ethics and sustainability”, available at: www.cim.co.
-          Crane A. (1998). Exploring green alliances. Journal of Marketing Management 14, 559–579.
-          Dryzek J.S. (2005). The Politics of the Earth: Environmental Discourses. Oxford: OxfordUniversity Press.
-          Fry M.L. & Polonsky M.J. (2004). Examining the Unintended Consequences of Marketing.Journal of Business Research 57, 1303–1306.
-          ITSMA (2006), “Marketing for sustainability”, available at: http://itsma.blogs.com/verge/
-          Jones P., Clarke-Hill C., and Comfort D. & Hillier D., Marketing and sustainability, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 26 No. 2, 2008, pp. 123-130.
-          Kamara, M., Coff, C. and Wynne, B. (2006), “GMO’s and sustainability”, available at:www.cesagen.lancs.ac.uk/resources/docs/GMOs_and_Sustainability_August_2006.pdf.
-          Kotler P, Armstrong G. 2004. Principles of Marketing, 10th ed. Pearson education: NJ. MacMahon S., Smith S.,  Canadian Commercial Real Estate; Sustainability Performance Report, Realpac(Jantzi-Sustainalytics), 2010.
-          McCann-Erickson. (2002) Quoted in “Can Sustainability Sell?’ / UNEP. www.uneptie.org/pc/sustain/reports/advertising/can-sustainability-Sell.
-          Mendleson N. & Polonsky M.J. (1995). Using strategic alliances to develop credible greenmarketing. Journal of Consumer Marketing 12(2), 4–18.
-          Moisander J. & Valtonen A. (2006b). Qualitative marketing research: a cultural approach.London: Sage Publications.
-          Moisander J. (2001). Representations of green consumerism: a constructionist critique.Doctoral thesis. Helsinki School of Economics, Dept of Management and Marketing.
-          Pelham F.( 2011). Will sustainability change the business model of the event industry? Worldwide Hospitality and Tourism Themes Vol. 3 No. 3, pp. 187-192.
-          Penaloza L. & Venkatesh A. (2006). Further evolving the new dominant logic ofmarketing: from services to the social construction of markets. Marketing Theory 6(3),299–316.
-          Polonsky M.J. & Ottman J. (1998). Stakeholders’ contribution to the green new productdevelopment process. Journal of Marketing Management 14, 533–557.
-          Schaefer, A. (2005), “Some considerations regarding the ecological sustainability of marketingsystems”, Electronic Journal of Radical Organization Theory, Vol. 9, p. 1.
-          STRATEGIC DIRECTION, Becoming more sustainable, The role of leadership and innovation, STRATEGIC DIRECTION VOL. 27 NO. 7 2011, pp. 24-27, Q Emerald Group Publishing Limited, ISSN 0258-0543
-          www.projectsigma.com, SIGMA Sustainability Marketing Guide. Martin Charter, Debra Massey, Lia Abady, Stephanie Draper, Mike Barry, Tom Dalziel, Bob Allen-Turl and David Hare, Jason Perks, THE SIGMA GUIDELINES- TOOLKIT; SIGMA Sustainability Marketing Guide, SIGMA Project, www.Vista.ir
-          Zadek S., Doing Good and Doing Well: Making the Business Case for Corporate Citizenship, (November 2000) Conference Board.