• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
کاوشهای مدیریت بازرگانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
شماره شماره 14
شماره شماره 13
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
یعقوبی, نورمحمد, کرد, حامد, مرادزاده, عبدالباسط, دژکام, جاسم. (1394). تحلیل شبکه‌ای عوامل حیاتی مؤثر بر جذب سپرده‌های مشتریان. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 7(13), 133-157.
نورمحمد یعقوبی; حامد کرد; عبدالباسط مرادزاده; جاسم دژکام. "تحلیل شبکه‌ای عوامل حیاتی مؤثر بر جذب سپرده‌های مشتریان". کاوشهای مدیریت بازرگانی, 7, 13, 1394, 133-157.
یعقوبی, نورمحمد, کرد, حامد, مرادزاده, عبدالباسط, دژکام, جاسم. (1394). 'تحلیل شبکه‌ای عوامل حیاتی مؤثر بر جذب سپرده‌های مشتریان', کاوشهای مدیریت بازرگانی, 7(13), pp. 133-157.
یعقوبی, نورمحمد, کرد, حامد, مرادزاده, عبدالباسط, دژکام, جاسم. تحلیل شبکه‌ای عوامل حیاتی مؤثر بر جذب سپرده‌های مشتریان. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 1394; 7(13): 133-157.

تحلیل شبکه‌ای عوامل حیاتی مؤثر بر جذب سپرده‌های مشتریان

مقاله 7، دوره 7، شماره 13، بهار و تابستان 1394، صفحه 133-157  XML اصل مقاله (404 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
نورمحمد یعقوبی1؛ حامد کرد2؛ عبدالباسط مرادزاده 3؛ جاسم دژکام2
1دانشیارِ دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
2عضو هیأت علمیِ گروه مدیریت دانشگاه ولایت ایرانشهر
3دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
بانک‌ها محلِ امن و مناسبی برای نگهداری دارائی‌های نقدی افراد بوده و با ارائه‌ی خدمات مناسب مالی و تنوع بخشیدن به حساب‌های خود با عرضة انواع حساب‌ها، متناسب با نیازهای افرادِ مختلف در زمان‌های گوناگون، به‌صورت مهم‌ترین مرکز جمع‌آوریِ دارائی‌های نقدی عمل می‌کنند. از سوی دیگر، بانک‌ها پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری را تأمین مالی می‌کنند، چرا که هر اقتصاد پویایی برای تداوم رشد و توسعة خود نیاز به جریان دائمیِ سرمایه‌گذاری دارد. از این‌رو بانک‌ها به عنوان واسطة وجوه، بایستی با شناخت کاملِ عوامل مؤثر بر جذب سپرده‌های مشتریان، در جهت افزایش این منابع بکوشند. هدف پژوهش حاضر نیز رتبه‌بندیِ عوامل و شاخص‌های مؤثر بر تشدید گرایش مشتریان به سپرده‌گذاری در شعب بانک ملی استان سیستان و بلوچستان است. در این پژوهش با استفاده از نظر خبرگان، شاخص‌های ده‌گانه‌ای احصاء و برای رتبه‌بندی آن‌ها از روش فرایند تحلیل شبکه‌ای استفاده گردیده است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل مدیران شعب بانک ملی استان سیستان و بلوچستان است که از بین آن‌ها 18 نفر به عنوان نمونة پژوهش انتخاب گردیدند. جهت تحلیل داده‌ها و انجام محاسبات نیز از نرم‌افزار Super Decisions بهره‌گیری شده است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که عوامل ارتباطی انسانی بیشترین تأثیر را در جذب و حفظ سپرده‌های بانکی و به تبع آن تجهیز منابع مالی بانک مذکور داشته است. 
کلیدواژه ها
جذب سپرده‌ها؛ عوامل مالی؛ عوامل انسانی؛ عوامل خدماتی؛ عوامل فیزیکی؛ فرایند تحلیل شبکه‌ای
مراجع
  1. منصف، عبدالعلی و منصوری، نسرین (1389). بررسی عوامل مؤثر بر حجم سپرده‌های بانکی (با تأکید بر نرخ سود اوراق مشارکت: 1387-1367)، مجله دانش و توسعه، سال هفدهم، شماره 34، ویژه اسفند، صص 91-61.
  2. حسینی هاشم‌زاده، داوود (1388). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی مشتریان بانک صنعت و معدن، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره1، شماره2، بهار و تابستان 1388، صص 82-63.
  3. ثاقب تهرانی، مهدی و تدین، شبنم (1380). مدیریت فناوری اطلاعات، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  4. آسوشه، عباس، دیواندری، علی، کرمی، امیر، یزدانی، حمیدرضا (1388). شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در مدیریت ریسک برون‌سپاری سیستم‌های اطلاعاتی در بانک‌های تجاری ایران، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 1(3).
  5. مروتی شریف‌آبادی، علی، گلشن، مریم، خوانین‌زاده، مریم (1392). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر جذب سپرده مشتریان در بانک با استفاده از روش VIKOR فازی (مورد مطالعه: بانک صادرات استان یزد)، نشریه علمی پژوهشی بهبود مدیریت، سال هفتم، شماره 2، پیاپی 20، صص 163-143.
  6. ربیعی، علی، محمدیان، محمود، برادران جمیلی، بیتا (1390). ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانک پارسیان و شناسایی مهم‌ترین عامل در افزایش اثربخشی آن در سطح شهر تهران، مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره دوم، صص 40-17.
  7. صفری، امیر (1392)، ارتباط بین مهارت‌های ارتباطی، مشتری‌مداری و بازاریابی در بانک‌داری نوین ایران، وب‌گاه بانک صادرات ایران.
  8. خضراء، نادیا (1385). بررسی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع مالی کشور، روزنامه سرمایه، شماره 351، ص 6.
  9. بامداد، ناصر، رفیعی مهرآبادی، نگار (1387) بررسی رضایت مشتریان از کیفیت خدمات خودپرداز بانک‌ها، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، شماره 31، صص 58-39.

10. یزدانی دهنوی، محسن (1387). مؤلفه‌های مؤثر بر موفقیت بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی در تجهیز منابع پولی، ماه نوین (ماهنامه داخلی شهروندان بانک اقتصاد نوین)، شماره 6، تهران.

11. عباسقلی‌پور، محسن (1389). عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد بانک‌ها، نشریه بانک و اقتصاد، شماره 106، صص 35-24.

12. کاظمی، مصطفی، مهاجر، شیما (1388). رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان از کیفیت خدمات در شعب بانک اقتصاد نوین مشهد، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم، شماره 10، صص 103-91.

13. یزدانی دهنوی، محسن (1384). مؤلفه‌های موثر بر موفقیت بانک‌ها و مؤسسات مالی در تجهیز منابع پولی، مدیرساز، سال هشتم، شماره 17(پیاپی)، صص 78-65.

14. فرجی سبکبار، حسنعلی، علوی پناه، سیدکاظم، نامی، محمدحسن (1392). ارزیابی مکان استقرار شعب بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و اعتباری منطقه شش شهر تهران با استفاده از روش دیماتیل و فرایند تحلیل شبکه‌ای، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دوره 45، شماره 3، صص 94-77.

15. زیویار، فرزاد، صادق ضیایی، محمد، نرگسیان، جواد (1391). بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره سوم، شماره پیاپی (6)، صص 186-173.

16. حقیقی محمدعلی، محمودی، سیدمحمد، اسفیدانی، محمدرحیم، محمدی، حمزه، پارسافرد، محمدرضا، سلطانی، مرضیه (1392). شناسایی و دسته‌بندی معیارهای گزینش بانک توسط مشتریان: مطالعه موردی در بانک ملت شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال سوم، شماره دوم، شماره پیاپی (9)، صص 154-133.

17. قدسی پور، سیدحسن (1385). مباحثی در تصمیم‌گیری چندمعیاره(فرایند تحلیل سلسله مراتبی)، تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

18. کاتلر، ف، آرمسترانگ، گ (1379). اصول بازاریابی، بهمن فروزنده، (چاپ چهارم)، اصفهان، نشر: آتروپات.

19. کورنگ بهشتی، سیامک (1384). بررسی عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت جذب و حفظ  سپرده‌های بانکی(مورد مطالعه: شهر اصفهان، فصلنامه بصیرت، شماره 36، صص 129-119.

20. Wieck, L. (1996). Learning organization: From idea to action, human resource management, December, Vol.6.

21. Hedayatinia, A., & Eshghi, K. (2011). Bank selection criteria in the iranianretail banking industry international journal of business and management, 6(12), 222-231.

22. Akinci Serkan, Safak Aksoy, Eda Atilgan. (2004). "Adaption of internet banking among sophisticated consumer segments in an advanced developing country", International journal of bank marketing, vol.22, NO.3, PP.212-232.

23. De Brower, Joseph. Interprise Miner Reveals Hidden Pattern S.(2005.09.11).(on line).(www.sos.com).(2005.09.14).

24. Yuksel, A., Yuksel, F., Bilim, Y. (2010). "Destination attachment: Effects on customer satisfaction and cognitive, affective and cognitive loyalty". Journal of tourism management.Vol.31, PP.274-284.

25. Farquhar, Jillian Dawes, Panther, Tracy. (2008). "Acquiring and retaining customers in UK banks: An exploratory study, Journal of retailing and customer services, Vol.15, PP.9-21.

26. Rod, Michel, Ashili, Nicholas, Shao. (2009). "An examination of the relationship between service qualities, dimensions overall", Banking service quality and customers satisfaction, marketing intelligence and planning, Vol.2.

27. Firman, Margareta, Evardson, Bo, "A content analysis of complaints and compliments", managing  servicequality, Vol.3.

28. Karatepe, Osman. M & Yavas, Ygur & Babakus, Emin.(2005). "Measuring service quality of banks: scale development and validation", Journal of relating and consumer services, Vol.12, PP.373-383.

29. Dandaponi, K. (2008). Internet banking services and credit union performance. managerialfinance 34(6), PP.437-446.

30. Mattila, M., H.Karjaluoto, and T. Pento.(2003), Internet banking adaption among mature customers: Early majority or laggards. Journal of service marketing, 17(5): 514-526.

1.Retrieved from http://www.cbi.ir/simple list/ 8256.aspx.

32. Sayani, H., & Mini aoui, H. (2013). Determinants of bank selection in the united Arab Emirates. International journal of bank marketing, 31(3), 206-228.

33. Rashid, M., Bhuiyan, A. B., & Nishat, A. (2012). Bank selection criteria in developing country: Evidence from bangladesh. Asian journal of scientific research, 5(2), 58-69.

34. Ktircioglu, S. T., Tumour. M., & Kilinc, C. (2011). Bank selection criteria in the banking industry: An empirical investigation from customers in romanian cities. African journal of business management, 5(14), 5551-5558.

35. Chung, S. H., Lee, A. H. L., and pearn, W. L.(2005) "Analytic network process(ANP) approach for product mix planning in semi conductor fabricator". International journal of production economics, Vol.96, No.1, PP.15-36.

36. Yuksel, I. and Dagdeviren, M. (2007), "Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis: A case study for a textile firm". Information science, Vol. 177, No. 16, PP. 3364-3382.

37. Dagdeviren, M.,Yuksel, I., and Kurt, M. (2008)."A fuzzy analytic network process(ANP) model to identify faulty behavior risk(FBR)". Work system safety science, Vol. 46, No.5, PP.771-783.

38. Chin, K. S., Chan, B. L., and Lam, P. K. (2008). "Identifying and prioritizing critical success factors for competition strategy". Industrial management and data systems, Vol. 108, No.4, PP.437-454.

39. Saunders, M., Lewis, P., and Thornhill, A. (1997). "Research methods for business student. London: Pitman.

40. Valmohammadi, C.(2010), "Using the analytic network process in business strategy selection: A Case study ". Australian journal of basic and applied sciences, Vol.4, No.10, PP.5205-5213.

41. Abhiman, Das & Subhash, C Ray & Ashok, Nag, (2009),"Labor-use efficiency in Indian banking: A branch-level analysis", Journal of Omega, Vol.37, pp.411-425.

42. Liu Yong-Chin & Hung Jung-Hua, (2006),"Services and the long-term profitability in Taiwan's banks", Global Finance Journal, VOL.17, PP.177–191.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,501
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,365
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.