خرده ‌فرهنگ‌ها و سبک‌های تصمیم‌گیری مصرف کنندگان (پژوهش بین فرهنگی: سنندج و تبریز)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

3 کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

امروزه تصمیم خرید بسیار پیچیده و حتی دارای اهمیت بیشتری نسبت به گذشته است. سبک تصمیم­ گیری مصرف­کنندگان الگویی ثابت از پاسخ­های موثر و شناختی است که از فرهنگ تأثیر می­گیرد. فرهنگ ملی و خرده فرهنگ­ها تأثیر قابل توجهی بر ارزش­ها، نگرش­های فردی و نحوه تصمیم­ گیری مصرف­ کنندگان دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر نقش خرده‌فرهنگ­ها بر سبک تصمیم ­گیری مصرف­ کنندگان در دو شهر تبریز و سنندج می­باشد. تعداد 350 نفر از مشتریانی که از مراکز خرید دو شهر تبریز و سنندج که قصد خرید پوشاک داشته­ اند، با روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می­ باشد. برای آزمون فرضیه­ های پژوهش از مدل­ یابی معادلات ساختاری و نرم­افزار Amos22 استفاده شده‌است. یافته­ های پژوهش تفاوت بین خریداران تبریز و سنندج در رابطه بین وفاداری به برند، حساسیت به برند و خرید آنی بر خرید سودمندجویانه را مورد تایید قرار داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Subcultures and Consumers' Decision Making Styles: A Cross-cultural Study of Tabriz and Sanandaj

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Karimi Alavijeh 1
  • Ramine Kalhor 2
  • Mohammad Mehdi Ahmadi 3
1 Assistant Professor, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 MSc, Faculty of Management & Accounting, Qazvin Islamic Azad University, Qazvin, Iran
3 MSc, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Nowadays, purchase decision making is much more complicated and even more important than in the past. Consumers’ decision-making style is a constant and effective pattern of responses influenced by culture. National culture and subcultures have significant impacts on consumers' values, attitudes and decision making. The aim of this study is to investigate the effects of subcultures on consumers' decision-making styles in Tabriz and Sanandaj. In terms of data collection and analysis, the research method is descriptive and correlational. To test the research hypotheses, structural equation modeling and Amos22 are used. The results show a difference between the consumers in Tabriz and those in Sanandaj in terms of the relationships among brand loyalty, brand sensitivity and hedonic shopping styles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Decision-making styles
  • Hedonic shopping styles
  • Utilitarian shopping styles
  • Subcultures
1-    Akturan, U., Tezcan, N., & Vignolles, A. (2011). Segmenting young adults through their consumption styles: a cross-cultural study. Young Consumers, 12(4), 348-360.
2-    Alavi, S. A., Rezaei, S., Valaei, N., & Wan Ismail, W. K. (2016). Examining shopping mall consumer decision-making styles, satisfaction and purchase intention. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 26(3), 272-303.
3-    Arnold, M. J., Reynolds, K. E., Ponder, N., & Lueg, J. E. (2005). Customer delight in a retail context: investigating delightful and terrible shopping experiences. Journal of Business Research, 58(8), 1132-1145.
4-    Bae, J., Lu-Anderson, D., Fujimoto, J., & Richelieu, A. (2015). East Asian college consumer decision-making styles for sport products. Sport, Business and Management: An International Journal, 5(3), 259-275.
5-    Baoku, L., Cuixia, Z., & Weimin, B. (2010). An empirical study on the decision-making styles of the Chinese peasant consumers. Journal of Consumer Marketing, 27(7), 629-637.
6-    Carpenter, J. M. (2008). Consumer shopping value, satisfaction and loyalty in discount retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 15(5), 358-363.
7-    Dewberry, C., Juanchich, M., & Narendran, S. (2013). The latent structure of decision styles. Personality and Individual Differences, 54(5), 566-571.
8-    Goldsmith, R. E., Kim, D., Flynn, L. R., & Kim, W. M. (2005). Price sensitivity and innovativeness for fashion among Korean consumers. The Journal of social psychology, 145(5), 501-508.
9-    Han, S., Gupta, S., & Lehmann, D. R. (2002). Consumer price sensitivity and price thresholds. Journal of Retailing, 77(4), 435-456.
10-  Heitz-Spahn, S. (2013). Cross-channel free-riding consumer behavior in a multichannel environment: An investigation of shopping motives, sociodemographics and product categories. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(6), 570-578.
11-  Hooman (1384). Structural Equation Modeling Using Laser Software. Organization for the Study and Compilation of Humanities (Department), Tehran.
12-  Kastanakis, M. N., & Voyer, B. G. (2014). The effect of culture on perception and cognition: A conceptual framework. Journal of Business Research, 67(4), 425-433.
13-  Lee, Y. K., Chang, C. T., Lin, Y., & Cheng, Z. H. (2014). The dark side of smartphone usage: Psychological traits, compulsive behavior and technostress. Computers in Human Behavior, 31, 373-383.
14-  Leo, C., Bennett, R., & Härtel, C. E. (2005). Cross-cultural differences in consumer decision-making styles. Cross Cultural Management: An International Journal, 12(3), 32-62.
15-  Moye, L. N., & Kincade, D. H. (2003). Shopping orientation segments: exploring differences in store patronage and attitudes toward retail store environments among female apparel consumers. International Journal of Consumer Studies, 27(1), 58-71.
16-  Nam, J., Hamlin, R., Gam, H. J., Kang, J. H., Kim, J., Kumphai, P.,...& Richards, L. (2007). The fashion‐conscious behaviours of mature female consumers. International Journal of Consumer Studies, 31(1), 102-108.
17-  Pan, Y., & Zinkhan, G. M. (2006). Determinants of retail patronage: a meta-analytical perspective. Journal of retailing, 82(3), 229-243.
18-  Park, Y. A. (2007). Investigating online decision-making styles (Doctoral dissertation, Texas A&M University).
19-  Rezaei, S. (2015). Segmenting consumer decision-making styles (CDMS) toward marketing practice: A partial least squares (PLS) path modeling approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 1-15.
20-  Roozmand, O., Ghasem-Aghaee, N., Hofstede, G. J., Nematbakhsh, M. A., Baraani, A., & Verwaart, T. (2011). Agent-based modeling of consumer decision making process based on power distance and personality. Knowledge-Based Systems, 24(7), 1075-1095.
21-  Russell, R. S., & Taylor, B. W. (2006). Operations management: quality and competitiveness in a global environment. Hoboken: John Wiley & Sons.
22-  Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2007). Purchasing behavior. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
23-  Schouten, J. W., & McAlexander, J. H. (1995). Subcultures of consumption: An ethnography of the new bikers. Journal of consumer research, 22(1), 43-61.
24-  Sprotles, G. B., & Kendall, E. L. (1986). A methodology for profiling consumers' decision‐making styles. Journal of Consumer Affairs, 20(2), 267-279.
25-  Tabatabaei, S.M. (1381). The process of compiling and interpreting the output of a Lisrel model is an objective example. University of Tabriz, Academic Year, Number
26-  Turnbull, G. (2000). Report on consumer behaviour in purchasing of organic food products in Australia. Master of Management thesis. Faculty of Business, University of Southern Queensland. Available at: dpi. qld. gov. au/extra/pdf/organicconsumers. pdf.