رویکردی ترکیبی برای انتخاب استراتژی کسب و کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز

چکیده

امروزه مهمترین دغدغۀ بیشتر سازمان‌ها، تدوین و به کارگیری استراتژی‌هایی است که موفقیت و بقای آنها را در شرایط متحّول و پیچیدۀ محیطی تضمین کند. هدف این پژوهش،‍‍ ارائۀ چارچوبی برای تدوین استراتژی مناسب سازمان­هاست. مورد مطالعه در تحقیق حاضر، شرکت قطعه­سازی «مژدۀ ­وصل» است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی، در مرحله شروع، پس از مطالعۀ بیانیّۀ مأموریّت شرکت، عوامل داخلی و خارجی مؤثّر بر عملکرد شرکت شناسایی شد و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی تشکیل گردید. با توجّه به اطّلاعات به دست آمده در مراحل پیشین، به منظور تطبیق و مقایسه، از ماتریس سوات و ماتریس داخلی و خارجی استفاده شد. به دنبال آن، با کاربرد ماتریس ارزیابی موقعیّت و اقدام استراتژیک، استراتژی‌های امکان­پذیر شناسایی و استراتژی­های پیشنهادی نیز با استفاده از تکنیک­های TOPSIS فازی و SAW فازی، رتبه­بندی گردیدند. در نهایت، استراتژی مطلوب با تلفیق نتایج حاصل از این تکنیک­ها انتخاب شد. بر اساس نتایج این تحقیق هفت استراتژی رقابتی برای این شرکت پیشنهاد شد و در این میان، استراتژی توسعۀ محصول به عنوان اولوّیت اول برای بهبود وضعیّت رقابتی شرکت انتخاب گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Hybrid Approach for Business Strategy Selection

نویسندگان [English]

  • adel azar 1
  • reza jalali 2
  • farzaneh khosravani 2
  • hossein karami 3
چکیده [English]

The most important concern for organizations,today, is the formulation and implementation of strategies which guarantees the success and survival of the firm in turbulent and complex environmental circumstances. This research seeks to propose a framework for strategy formulation in organizations. The case we examined in this paper is Mozhd E Vasl. This research is a kind of descriptive analytical. After studying mission statement, we identified the internal and external factors affecting the performance of the firm and formed internal factor evaluation matrix and external factor evaluation matrix. With respect to the information achieved in previous steps, we used SWOT matrix and internal-external matrix for comparison and adoption. After that, we applied position evaluating and strategic act  to identify possible strategies. In the next step, we used qualitative strategic planning matrix and Fuzzy TOPSIS technique and Fuzzy SAW in order to rank the proposed strategies and at last we select the best strategy combining the results gained. Finally, this research concluded that seven competitive strategies have been selected, and the results showed product development is the first priority for improvement of strategy status in this manufacturing plant. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Qualitative Strategic Planning
  • Fuzzy TOPSIS
  • Fuzzy SAW