• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
کاوشهای مدیریت بازرگانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
شماره شماره 16
شماره شماره 15
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
غفاری آشتیانی, پیمان, داودی, معصومه. (1395). بررسی و تحلیل سبد بازار و چیدمان محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 8(16), 161-184.
پیمان غفاری آشتیانی; معصومه داودی. "بررسی و تحلیل سبد بازار و چیدمان محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای". کاوشهای مدیریت بازرگانی, 8, 16, 1395, 161-184.
غفاری آشتیانی, پیمان, داودی, معصومه. (1395). 'بررسی و تحلیل سبد بازار و چیدمان محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای', کاوشهای مدیریت بازرگانی, 8(16), pp. 161-184.
غفاری آشتیانی, پیمان, داودی, معصومه. بررسی و تحلیل سبد بازار و چیدمان محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 1395; 8(16): 161-184.

بررسی و تحلیل سبد بازار و چیدمان محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مقاله 9، دوره 8، شماره 16، پاییز و زمستان 1395، صفحه 161-184  XML اصل مقاله (312 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
پیمان غفاری آشتیانی 1؛ معصومه داودی2
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک
2کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک
چکیده
تحلیل سبد خرید یکی از مهم­ترین کاربردهای داده­کاوی است که بر کشف الگوهای خرید به وسیله داده­های معاملات انجام شده، تمرکز می­کند. در بسیاری از فروشگاه­ها تبادلات، تنها منبع اطلاعات فروش هستند که داده­کاوی می­تواند از آن استفاده کند. داده­کاوی به علم استخراج دانش از داده­های خام گفته می­شود و به وسیله کاوش داده­های موجود در بانک‌های اطلاعاتی، اطلاعات و دانش مفید از داده­ها را استخراج می­کند. داده­کاوی در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار­می­گیرد و یکی از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری می‌باشد. با توجه به اهمیت به کارگیری تکنیک­های داده­کاوی در استخراج دانش از حجم عظیم داده­های فروش و تأثیر استفاده از این اطلاعات در سودآوری و بهبود سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در این مقاله سعی بر آن است با استفاده از تکنیک­های داده­کاوی به تحلیل سبد خرید مشتریان یکی از شعب فروشگاه زنجیره­ای در شهر اراک بپردازیم. نتایج این مقاله نشان می­دهد به کارگیری تکنیک­های داده­کاوی در کشف اقلامی که با هم خریداری می­شوند باعث افزایش رضایت مشتریان و به دنبال آن سود فروشگاه می­شود. در این راستا از الگوریتم اجتماع جهت کشف الگوی خرید مشتریان استفاده­ شده­است. در نهایت راهکارهایی جهت بهبود عملکرد فروشگاه ارائه خواهد شد.
کلیدواژه ها
داده­کاوی؛ مدیریت ارتباط با مشتری؛ تحلیل سبد خرید؛ قواعد وابستگی
مراجع

۱. تارخ، محمد­جعفر و شریفیان، کبری (۱۳۸۹). کاربرد داده­کاوی در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، 6(17): 181-153.

2. تقوی­فرد، محمدتقی و خواجوند، سمانه (1392). بخش­بندی خوشه­ای مشتریان بانک (مورد مطالعه: بانک صادرات ایران). دو فصلنامه علمی-­­پژوهشی کاوش­های مدیریت بازرگانی، 5(9): 64-39.

3. جهان دیده، بهروز، گل محمدی، علیرضا و صفدری رنجبر، مصطفی (۱۳۹۱). شناسایی و اولویت بندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان فروشگاه­های زنجیره­ای اتکا با استفاده از الگوریتم شبکه­های عصبی. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 2(4): 77-73.

4. حاجی کریمی، عباسعلی و منصوریان، تالین (1391). بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی. فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش­های مدیریت بازرگانی، 4(8): 92-75.

5. دیوسالار، علی و بهبود، وحید (۱۳۸۵). مدیریت بر اطلاعات مشتری در مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از رویکرد داده کاوی. فصلنامه اطلاع رسانی، آموزشی و پژوهشی مدیریت فردا، 4(14و13): 73-67.

6. غفاری آشتیانی، پیمان و اسکندری، علیرضا (1390). ارزیابی رابطه بین ویژگی­های برنامه وفاداری، رضایت از فروشگاه و وفاداری به فروشگاه (مطالعه موردی: فروشگاه رفاه اراک). مجله مدیریت بازاریابی، (10): 45-27.

7. فشارکی، مهدی؛ شیرازی، حسین و بخشی، اکرم (۱۳۸۹). استخراج دانش از پایگاه داده نرم­افزارهای مدیریت اطلاعات و مستندات با تکنیک­های داده­کاوی. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 26(2): 283-259.

8. کفاش­پور، آذر؛ توکلی، احمد و علیزاده زوارم، علی (۱۳۹۱). بخش­بندی مشتریان براساس ارزش دوره عمر آن­ها با استفاده از داده­کاوی بر مبنای مدل آر.اف.ام. پژوهش­های مدیریت عمومی، 5(15): 84-63.

9. گلستانی، امین (۱۳۸۶). هوش تجاری و تصمیمات کلان سازمانی. ماهنامه تدبیر، (190): 45-41.

10. محقر، علی؛ کارولوس، حسینی، فرید و منشی، آصف­علی (۱۳۸۷). کاربرد هوش تجاری به عنوان یک تکنولوژی اطلاعات استراتژیک در بانکداری: بازرسی و کشف تقلب. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 1(1): 120-105.

11. مرتضوی، محسن(۱۳۸۰). فروشگاه­های زنجیره­ای معایب و مزایا. ماهنامه تدبیر، (116): 51-44.

12. مک لنان، جیمی؛ تانگ، جائوهوی و کریوات، بوگدان (۱۳۹۲). داده­کاوی با اس.کیو.ال سرور ۲۰۰۸. امیر علیخانزاد و پاتریس کوشش، مشهد، انتشارات پرتونگار.

13. مومنی، هوشنگ (۱۳۸۵). سیستم­های اطلاعات مدیریت پیشرفته، تهران، انتشارات ستاره سپهر.

14. مهدوی، عبدالمحمد و موسوی، زهره (1393). ارائه چارچوبی جهت سنجش ارزش بلندمدت مشتریان در فرایند مدیریت ارتباط با مشتری. دو فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 6(12): 17-1.

۱5. ناظمی، جمشید؛ جعفری، پژمان و هاشمی، حامد (۱۳۹۱). کاوش خصوصیات مشتریان بانکداری خرد با استفاده از تکنیک­های داده­کاوی. مجله مدیریت بازاریابی، (14):35-21.

16. Raorane, A.A, Kulkarni R.V., and Jitkar B.D. (2012). Association Rule – extracting Knowledge Using Market Basket Analysis. Research Journal of Recent Sciences, 01(2): 19-27.

17. Annie M.C., Loraine Ch. and Ashok Kumar D. (2012). Market Basket Analysis for a Supermarket based on Frequent Itemset Mining. International Journal of Computer Science, 9(3): 257-264.

18. Bahrami, M. Arabzad, M. and Ghorbani, M. (2012). Innovation In Market Management By Utilizing Business Intelligence: Introducing Proposed Framework. The First International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, 41: 160-167.

19. Bottcher, M. Spott, M. Nauck, D., and Kruse, R. (2009). Mining changing customer segments in dynamic markets. Expert Systems with Applications, 36: 155–164.

20. Gupta, A. K., and Gupta, Ch. (2010). Analyzing Customer Behavior Using Data Mininghniquse: Optimizing relationships with customer. Management Insight, VI (1): 92-98.

21.  Hamrouni, T., Slimani, F., and Charrada, B. (2016). A survey of dynamic replication and replica selection strategies based on data mining techniques in data grids. Engineering ApplicationsofArtificial Intelligence, 48: 140-158

22. Han, J., and Kamber, M. (2006). Data Mining Concepts and Techniques. Second edition. Morgan Kaufmann Publisher (imprint of Elsevier), San Francisco. CA 94111.

23. Miguéis, V.L., Poel, Dirk Van den, Camanho, A.S., and Cunha, Joo Falco e (2012). Modeling partial customer churn: On the value of first product-category purchase sequences. Expert Systems with Applications, 39: 11250–11256.

24. Ngai, E.W.T., Xiu, Li and Chau, D.C.K. (2009). Application of data mining techniques in customer relationship management: A literature review and classification. Expert Systems with Applications, 36: 2592–2602.

25. Ramageri, Bharati M., and Desai, B.L. (2013). Role of data mining in retail sector. International Journal on Computer Science and Engineering (IJCSE), 5(01): 47-50.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,850
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,658
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.