نقش آفرینی موسیقی در تشویق به خرید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

2 کارشناس ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

چکیده

پخش موسیقی در فضای فروشگاه‌ها یکی از روش‌های نوین برای جذب مشتری و ماندگاری بیشتر او در فروشگاه است که امروزه خرده فروشی‌های بزرگ از این روش بسیار استفاده می‌کنند. در یک محیط خرده فروشی، موسیقی می‌تواند نقش یک محرک احساسی قوی را نیز داشته باشد.
این مطالعه در مورد نقش آفرینی موسیقی در تشویق به خرید می‌باشد. روش تحقیق حاضر، پیمایشی است و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری به نتیجه رسیده‌ایم و هدف آن نیز کاربردی می‌باشد. جامعه آماری آن مشتریان فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر اراک نیز می‌باشد که جهت خرید در فضای فروشگاهی حضور داشته و موسیقی پخش شده در فروشگاه را نیز شنیده‌اند.
موسیقی به طور مثبت بر روی یکی از مهم‌ترین بخش‌های انجام رفتار، یعنی خرید، تأثیر می‌گذارد مشتریان در هنگام پخش موسیقی در فروشگاه احساس بهتری داشته و زمان بیشتری را در فروشگاه گذرانده و نهایتاً خرید بیشتری را انجام می‌دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Music in Encouragement of Shopping

نویسندگان [English]

  • Peyman Ghafari Ashtiani 1
  • Nasim Sadat Mohajerani 2
1 Associate Professor of Business Management, Department of Management, Islamic Azad University of Arak
2 Master of Business Management, Department of Management, Islamic Azad University of Arak
چکیده [English]

Playing the music in stores is one of the new methods to attract more customers and to increase their stay in the shop. Nowadays, large retail shops use this method. In a retail environment, music can serve as a strong emotional stimulus. This study, conducted in the field of consumer behavior, is about the role of music in persuading people to do more shopping. The research methodology is survey, and, in terms of purpose, the study is an applied one. The results were obtained using structural equation analyses. The study population consists of the customers of large stores in the city of Arak who were purchasing and, at the same time, listening to music playing in the stores. According to the results, music affects shopping, as an important behavior, by giving the customers a good feeling and making them spend more time in the store and buy more goods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Music
  • Shopping behavior
  • Emotional-perceptual indicators of costumers
  • Duration of customer stay in the shop
1-  Mattila, A., & Wirtz, J. (2001). Congruency of scent and music as a driver of in-store evaluations and behavior. Journal of Retailing, 273–289.
2-  Zeeshan, M., & Obaid, M. H. (2013). Impact of Music on Consumer Behavior: A Perspective on retail atmospheric. Asian Journal of Business and Management Sciences Vol. 3 No. 02, 56-63.
3-  Louis, D. H., & Capella, M. (1994)."Practical Applications of Music in Service Settings". Journal of Services Marketing, Vol. 8 Iss 3 pp, 50 – 65.
4-  Jain, R., & Bagdare, S. (2011)."Music and consumption experience: a review". International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 39 Iss 4 pp, 289 – 302.
5-  Broekemier, G., Marquardt, R., & Gentry, J. W. (2008)."An exploration of happy/sad and liked/disliked music effects on shopping intentions in a women's clothing store service setting". Journal of Services Marketing, Vol. 22 Iss 1 pp, 59 – 67.
6-  Dube, L., & Morin, S. (2001). “Background music pleasure and store evaluation Intensity effects and psychological mechanisms”. Journal of Business Research 54, 107– 113.
7-  Morrison, M., Gan, S., & Dubelaar, C., & Oppewal, H. (2011). “In-store music and aroma influences on shopper behavior and satisfaction”. Journal of Business Research 64, 558–564.
8-  Garlin, F., & Owen, K. (2006). “Setting the tone with the tune: A meta-analytic review of the effects of background music in retail settings”. Journal of Business Research 59, 755–764.
9-  Andersson, P., & Erik, P., & Gustafsson, A., (2012). “Let the music play or not: The influence of background music on consumer behavior”. Journal of Retailing and Consumer Services 19, 553–560.
10-   Ding, C. G., & Lin, C. H., (2012). “How does background music tempo work for online shopping?”, Electronic Commerce Research and Applications 11, 299–307
11-   Yalch, R., & Spangenberg, E., (2011). “The Effects of Music in a Retail Setting on Real and Perceived Shopping Times”, J Busn Res 49,139–147.
12-   Lai, C. J., & Lin, Y. (2011). Effect of Background Music Tempo and Playing Method on Shopping Website Browsing. Volume 10 of the series Smart Innovation, Systems and Technologies pp ,439-447.