مدل توان رقابتی در بانکداری الکترونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص­های توان رقابتی در بانکداری الکترونیک بود. جهت دستیابی به هدف پژوهش از روش کیفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. اطلاعات و داده­های لازم پژوهش، با مصاحبه از چهل نفر خبرگان و صاحب نظران در امر بانکداری الکترونیکی جمع­آوری گردیده است. اطلاعات و داده های گرد آوری شده از مصاحبه ها، با استفاده از روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. سپس با اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل انجام شده، شاخص‌های اولیه توان رقابتی در بانکداری الکترونیک شناسایی گردید. در مرحله بعد با استفاده از تکنیک دلفی چهار مرحله‌ای، از خبرگان و متخصصان بانکداری الکترونیک در مورد شاخص­های به دست آمده از مصاحبه­ها ی انجام شده نظرخواهی شد. نتایج نهایی نشان داد شاخص های کیفیت خدمات، بهبود کانال­های ارائه خدمات، تنوع و نوآوری در خدمات، استفاده از فناوری‌های نوین، تبلیغات، مشتری مداری و شهرت و اعتبار بانک به عنوان شاخص­های توان رقابتی در بانکداری الکترونیک مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Competitiveness Ability Model in E-Banking

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Reza Hoseinipour 1
  • Mohammad Mahdi Parhizgar 2
  • Mirza Hasan Hoseini 3
  • Ali Akbar Jowkar 4
1 P.H.D Student, Department of Business Administration, Payame Noor University, Tehran
2 Associate Professor Ph.D, Department of Business Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Professor Ph.D, Department of Business Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor Ph.D, Department of Business Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to identify the indicators of competitive ability in an electronic banking system. To conduct the research, a qualitative method and semi-structured interviews were used. The data were collected from forty electronic banking experts and managers in the Iranian banking system. Then, the collected data were analyzed with open coding and axial coding methods. The results of the analysis were used to identify the primary indicators of competitive ability in the electronic banking system. In the next step of this research, Delphi technique was used to consult electronic banking experts about the primary indicators derived from the semi-structured interviews and the theoretical literature. In the final stage, seven indicators were confirmed. They include quality of services, improvement of service channels, service innovation, use of new technologies, advertisement, customer-orientedness, and bank reputation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Banking
  • Competition
  • Competition of banks
  • Competitive ability
  • E-banking
1-    Ariss, R. T. (2010). Competitive conditions in Islamic and conventional banking: A global perspective. Review of Financial Economics, 19(3), 101-108.
2-    Al-Alak, B. A. (2014). Impact of marketing activities on relationship quality in the Malaysian banking sector. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(3), 347-356.
3-    Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120.
4-    Basel Committee on Banking Supervision (2003). Risk management principles for electronic banking, Switzerland: Bank of International Settlements. Retrieved from http://www.bis.org/publ/bcbs98.pdf.
5-    Chaouali, W., Yahia, I. B., & Souiden, N. (2016). The interplay of counter-conformity motivation, social influence, and trust in customers' intention to adopt Internet banking services: The case of an emerging country. Journal of Retailing and Consumer Services, 28, 209-218.
6-    Crede, A. (1995). Electronic commerce and the banking industry: the requirement and opportunities for new payment systems using the Internet. Journal of ComputerMediated Communication, 1(3), 25-32.
7-    Damghanian,H .,& Siahsarani kojuri,M .A.(1391). "A Study on the Effect of Perceived Security on the Trust of Female Customers in the Internet Banking: (A Survey of the SADERAT Bank of Semnan)".Modiriate  Fanavari Ettelaat  4(13):71-88.
8-    Farid,D.,& Dehghantezerjani, E.(1394)."Evaluating the Quality of Services in Electronic Banking". Kavosh haye Modiriate Bazargani 7(14):55-76.
9-    Hasan, R., Mahmood, S., Hayat, M. S., & Ali, S. I. (2015, March). Role of financial institutions in boosting e-banking in Pakistan. In Web Applications and Networking (WSWAN), 2015 2nd World Symposium on (pp. 1-4). IEEE.
10- Hedman, E. (2017). Internet banking:-what influences Internet banking adoption.
11-   Joseph, M., & Stone, G. (2003). An empirical evaluation of US bank customer perceptions of the impact of technology on service delivery in the banking sector. International Journal of Retail & Distribution Management, 31(4), 190-202.
12-   Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2008). The execution premium: linking strategy to operations for competitive advantage. Harvard Business Press.
13-   Kvale, Steinar. (1996). Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
14-   Ooi, S. (1999). Surge in E-commerce Transactions. SME IT Guid, 6.
15-   Porter, M. E. (2008). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Simon and Schuster.
16-   Shojaei,M., & Malekizadeh,A.(1383)"Electronic Commerce". First Pub,MASHAD, Entesharate Partonegar.
17-   Strauss, A. and Corbin, J. , (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd ed. , Sage, Thousand Oaks, CA.
18-   Varadarajan, P. R. (1999). Strategy content and process perspectives revisited. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(1), 88-100.
19-   Waite, K., & Rowley, J. (2014). E-servicescapes in online banking. The Routledge Companion to Financial Services Marketing, 346.