تبیین الگوی استقرار ماشین‌های خودپرداز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌ طباطبائی

2 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه قم

چکیده

انتخاب جایگاه مناسب برای استقرار ماشین‌های خودپرداز یکی از مباحث مهم در صنعت بانکداری الکترونیکی به حساب می‌آید. این مقاله با به‌کارگیری داده‌های حاصل از پیمایش مدیران شعب یکی از بانک‌های دولتی ایران و با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی، به تبیین الگوی استقرار این نوع ماشین­ها می‌پردازد. هر چند پیشینه‌ی تحقیق حکایت از تنوع و تعدد بالای معیارهای مؤثر بر الگوی استقرار این نوع ماشین‌ها دارد، نتایج تحقیق حاضر نشان دهندۀ آن است که مدیران هنگام اخذ تصمیم دربارۀ محلّ نصب ماشین‌های خودپرداز، لزوماً به تمام این معیارها توجه نمی‌کنند، ضمن آن‌که در میان معیارهای مورد توجه، برخی معیارها در مقایسه با برخی دیگر از اهمیت بیش‌تری برخوردار هستند. در این خصوص، مدیران شش معیار «تراکم جمعیت»، «شغل مشتریان»، «تحصیلات مشتریان»، «نزدیکی به چهارراه­ها و میادین اصلی شهر»، «فاصله تا شعب خودی»، و «فاصله تا ماشین‌های خودپرداز بانک­های رقیب» را به عنوان مهم‌ترین معیارها و سه معیار «مجاورت با ورزشگاه‌ها»، «آتش‌نشانی‌ها»، و «قرار گرفتن در خیابان­های یک‌طرفه یا دوطرفه» را به عنوان کم‌اهمیت­ترین معیارهای دخیل در فرایند اخذ تصمیمات مکانی ماشین‌های خودپرداز اعلام کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation of ATM Location Pattern

نویسندگان [English]

  • laya olfat 1
  • rahim foukerdi 2
1
2
چکیده [English]

Selection of proper sites to establish the automated teller machines (ATM) is one of the important issues in the electronic banking industry. This paper explains the pattern of locating these machines. Data obtained from a survey of Iranian state bank managers, then the method of hierarchical analysis process (AHP) has beeb used. Although the review of literature indicates the variety and multiplicity of affecting criteria in this pattern, our study shows that managers do not necessarily consider all these factors to ATM location decisions. In addition, some considered criteria are more important than the others. In this regard, population density,costomer job, customer education,closeness to the intersections and the main squares,distance from their own branches, and distance from the competitors' ATM are the most important criteria and proximity with the stadiums and firestations, and being in the highway streets are the less important criteria in the process of ATM location decision.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Location
  • site selection criteria
  • ATM
  • Bank
  • AHP