مزیت‌های رقابتی شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در استان گیلان با رویکرد نظریات سازمانی کارکردگرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار, گروه مدیریت صنعتی, دانشکده مدیریت و اقتصاد, دانشگاه گیلان, رشت, ایران

2 دکتری مدیریت تولید و عملیات, صنعتی, دانشگاه گیلان, رشت, ایران

چکیده

هر سازمانی بر اساس یک فلسفه وجودی شکل می­‌گیرد و برای تحقق فلسفه وجودی خود نیازمند برنامه و هدف است. برای تحقق این اهداف، مدیران باید همگام با محیط حرکت کنند و با حفظ و به ­کارگیری منابع و همکاری با منابع درون و برون‌سازمانی دستیابی به اهداف را ممکن سازند. چرا که ارتباطات مبتنی بر همکاری به حفظ رابطه با مشتری کمک کرده و منجر به دستیابی به مزیت رقابتی می­‌شود. این پژوهش در بین سال­های 1399 تا 1403 انجام شد. جامعه آماری را مدیران و خبرگان هشت شرکت ‌تعاونی توسعه و عمران شهرستانی استان گیلان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان تشکیل می‌­دهند. این پژوهش با به تصویر کشیدن مزیت‌­های رقابتی در قالب مدلی مبتنی بر فراترکیب فرایندهای مدیریت از برنامه­‌ریزی تا کنترل را جهت دستیابی به موقعیت رقابتی در محیط پیوسته و در ذیل چتر نظری نظریه تعادل سازمانی بارنارد روشن می‌­سازد. در این پژوهش از 295 مقاله، 44 مقاله با معیارهای مورد پذیرش منطبق بود. در مرحله اول، ابتدا برای تمام عوامل استخراج شده کدی در نظر گرفته شد و سپس با در نظر گرفتن مفهوم کدها، آن­ها در یک دسته­ مشابه قرار گرفتند. براساس تحلیل‌­های صورت گرفته به کمک روش تحلیل محتوا، سه بعد به ­عنوان مقولۀ اصلی (عوامل سازمانی، مشارکتی و اجتماعی) و شش زیرمقوله شناسایی شدند. انتصاب و به ­کارگیری افراد متخصص به­ عنوان مشاور در تصمیم‌­گیری‌­های اولیه، وجود برنامه استراتژیک، انتصاب مدیران شایسته، توانمند و باتجربه با حوزه فعالیت هر بخش و شهرستان، حمایت و پشتیبانی اداره کل تعاون از شرکت­های تعاونی، اعتماد متقابل مردم به شرکت­ها، وجدان‌کاری و مسئولیت­‌پذیری از جمله پیش­ران­‌های اشاره شده جهت دستیابی به مزیت رقابتی است که در چتر نظری نظریه تعادل سازمانی بارنارد قرار گرفته و در قالب مدلی ارائه می­‌شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The competitive advantages of city development and construction cooperative companies in Gilan province with the approach of functionalist organizational theories

نویسندگان [English]

  • Mostafa Ebrahimpour Azbari 1
  • Mohsen Akbari 1
  • Atefeh abdollahi 2
1 Associate Professor of Management and Economic Department, Faculty of Management and Economics, Guilan University, Iran
2 Ph.D. in Operations Management, Faculty of Management and Economics, Guilan University, Iran
چکیده [English]

EXTENDED ABSTRACT
 
Introduction
In today's highly competitive environment, to guarantee their financial position and maintain their market share, institutions, and organizations should strengthen their ability to respond to the environmental changes of customers and, according to Sergio Ziman, provide more reasons to customers than that. encourage them to buy and create a long-term relationship with the company. Competitive advantage is one of the important issues that have been emphasized in the management literature in recent years and is one of the components that guarantee organizational sustainability. Also, companies need to design and adopt strategies that can help them improve their performance. In such a competitive environment, companies can survive by synchronizing themselves with the changing dynamic competitive conditions; In other words, company managers will see the results of their decisions in the form of strategy selection in the mirror of their performance criteria, and a company with distinctive capabilities and advantages has a higher probability of creating superior value. for the customer and achieving a competitive advantage.
Methodology
 In this research, two documentary and field methods were used to identify these issues. The statistical population consists of managers and experts from eight city development and construction cooperative companies and the Ministry of Cooperation, Labor, and Social Welfare of Gilan province. The data analysis method is more complex. Meta-synthesis is a type of qualitative study that uses the findings of other qualitative research in the field of a subject as data.
Results and Discussion
We know that organizations are the systematic coordination and cooperation of several people, systems, and methods that work continuously through the division of tasks and the establishment of regular and logical relationships to achieve a common goal or purpose. Cooperation is the process of involvement of employees in the strategic and tactical decisions of the organization, which happens formally or informally at a certain level and limits. Every organization is created with an existential philosophy, and to realize this existential philosophy, it must turn it into a goal and plan. To clarify the goals of the organization, it needs to coordinate with the environment. According to Barnard, the task of management is to shape maintain, and apply the benefits of management to achieve the desired goals. By being together, some people establish a relationship and become purposeful, and finally create harmony and continue by creating a cooperation system.
Conclusion
The total findings show that the competitive advantages of city development and construction cooperative companies in Gilan province include the following subcategories: common goal, communication, and willingness to serve. The results of this research and similar research can help the managers of newly established companies to successfully start their work, and on the other hand, it can open the way for managers of long-standing cooperatives to respond. to new obligations and requirements and to be by the requirements of the time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • competitive advantage
  • qualitative analysis
  • meta synthesis
  • Cooperative development and construction companies of Guilan